Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?

Vierailija
29.07.2025 |

Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi. 

Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?

Kommentit (393)

Vierailija
201/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadi vaimoni. Olisihan se hullua, kun teen puolet pidempää työviikkoa kuin hän, eli en ole myöskään kotona sotkemassa ja siivoamassa yhtä paljon. Maksan toki vastaavasti enemmän perheemme kuluista.

Miksi sinun pitää saada sluibailla kotitöistä vain siksi että saat tehdä uraa ja kerryttää eläkettä?

Teeppä itse kahta työtä, 140% työviikkoja ja tule sitten kertomaan, minkä verran paukkuja riittää kotitöihin.

Toki teen kotitöitä, mutta en yhtä paljon kuin vaimoni. Hänelle ei tilannetta ole edes tarvinnut rautalangasta vääntää, kuten nyt sinulle.

Vierailija
202/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

Kyllä me ollaan miehen kanssa yhdessä remontoitu kaksi taloa ja nyt vielä mökkikin. Kaikki tehdään yhdessä. Kumpikaan meistä ei ymmärrä autoista mitään perusjuttuja enempää, että ne hoitaa huoltamo. Renkaat vaihdetaan yleensä itse. Yhdessä.

Mitä tuloihin tulee niin ne on vaihdellut tietysti iän myötä paljon. Että välillä ite olen ollut isompituloinen ja välillä mies. Välillä minä olen ollut ilman töitä ja välillä mies. Siloin tietenkin se maksaa enemmän, joka tienaa enemmän. Mitään riitoja näistä asioista ei ole koskaan ollut, vaan molemmille ihan itsestään selvyyksiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen standardien mukaan yleensä mennään? Eli puolet mistä tasosta? Tip top millilleen somekuvaston mukaan vai ok-tason mukaan - siinäpä kysymys pohdittavaksi.

Keittiö jää siihen kuntoon kun se oli ennen kun aloitit sotkemisen. Pitäis olla itsestäänselvyys. 

Kuka määrittelee kunnon ja lähtötason? 

Vierailija
204/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin huvittavaa, puhua "miesten töistä" kun oikeasti 95% miehistö ei ole osannut tehdä niitä ainakaan 70 vuoteen, mitä niillä oikeasti historiassa tarkoitetaan. 

Tänä päivänä puhutaan jostakin auton renkaiden vaihdosta tai öljyn vaihtamisesta, kun ne onnistuvat niin mieheltä kuin naiselta,  tytöltä tai pojalta, oli 10v tai 90v. 

Vierailija
205/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitulapsen satuja ja tarinoita, kulunutta, kulunutta

Enemmän vaikuttaa siltä, että ajatus näin upean perinteisen vaimon saamisesta on sinulle utopiaa. Tiedän, oon aika helmi. Ja sen tietää myös mieheni. N41

Vierailija
206/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyöläiseltä on vähän hankalampi vaatia tekemään puolet. Iltapäivällä lähtee ja aamuyöllä kotiin

Vuorotyöläiselläkin luulisi olevan viikkovapaita ja vuosilomia. 

Vierailija
207/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaadi vaimoni. Olisihan se hullua, kun teen puolet pidempää työviikkoa kuin hän, eli en ole myöskään kotona sotkemassa ja siivoamassa yhtä paljon. Maksan toki vastaavasti enemmän perheemme kuluista.

Miksi sinun pitää saada sluibailla kotitöistä vain siksi että saat tehdä uraa ja kerryttää eläkettä?

Teeppä itse kahta työtä, 140% työviikkoja ja tule sitten kertomaan, minkä verran paukkuja riittää kotitöihin.

Toki teen kotitöitä, mutta en yhtä paljon kuin vaimoni. Hänelle ei tilannetta ole edes tarvinnut rautalangasta vääntää, kuten nyt sinulle.

Ihan turhaa lässytystä. Hoida osuutesi, puolet. Se miten sen hoidat on sinun mietittävä.

ihan nyt näin ratapölkkynä ilmaistuna kun ei tuo rautalankakaan riitä.

Vierailija
208/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet kahta työtä? Hyötyykö vaimosi siitä taloudellisesti?

Vierailija
209/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmän vaikuttaa siltä, että ajatus näin upean perinteisen vaimon saamisesta on sinulle utopiaa. Tiedän, oon aika helmi. Ja sen tietää myös mieheni. N41

Sinä olet liitupiirtelijä, palstan kestohäirikkö, tappi-inkkeli. Kyllä me sinut tunnistamme.

En nimittäisi keksimääsi surkimusta mieheksi.

Vierailija
210/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perinteinen vaimokaan ole mikään piika. Sinä olet.

Vierailija
211/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jo on melkoisia työviikkoja, jos 140 % menee. Miten se on mahdollista? Meillä muilla on ihan normi 100 % aikaa.

M58

Vierailija
212/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen standardien mukaan yleensä mennään? Eli puolet mistä tasosta? Tip top millilleen somekuvaston mukaan vai ok-tason mukaan - siinäpä kysymys pohdittavaksi.

Keittiö jää siihen kuntoon kun se oli ennen kun aloitit sotkemisen. Pitäis olla itsestäänselvyys. 

Siistimpi. Vai haluatko itse siivota paskat pois ennen kuin kokkaat?

Vierailija
213/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet kahta työtä? Hyötyykö vaimosi siitä taloudellisesti?

Oikeasri se on työtön. Asuu kaupungin yksiössä. Sössöttää täällä kaiket päivöt.

Vierailija
214/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

Ompele verhot. Edes kerran, edes yhden ainoan kerran. Mankeli lakanat ja pese ikkunat ja sauna, edes kerran kai se edes kerran onnistuu. Putsaa myös se nukkasihti kun pyykkiä peset ha pese samalla lattiakaivo 

Lakanoiden mankelointi onkin tätäpäivää

Samoin verhot... säälittävää

Vierailija
215/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen on siivonnut keittiön puts blank vimpan päälle, sä tietenkin jätät sen täsmälleen samaan kuntoon. Siivoat joka ikisen jättämäsi murusen. Pitäis olla itsestäänselvyys. 

Vierailija
216/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tasa-arvo noin toimi, että kaikki puoliksi. Minä nyt vaan olen ylivoimaisesti parempi laittamaan ruokaa. Enkä viitsisi joka toinen päivä syödä jotain ranskiksia ja nakkeja, joita mies mieluiten laittaa. Kyllä se niin menee, että minä laitan lämpimät ruuat 90% ajasta, molemmat on tähän tyytyväisiä.

Mies käy useammin kaupassa. Hän nimittäin ostaa sieltä myös töihin eväät monta kertaa viikossa. Tuo samalla kaappiin mitä puuttuu. Isot ruokaostokset usein haetaan yhdessä lauantaisin. Minä usein maksan ne. Tähän nyt on vaan useampia syitä, miehellä esim, on melko iso autolainan lyhennys. Hän sitten taas maksaa kotivakuutukset.

Mies pesee useammin pyykkiä kuin minä, mutta hän myös hikoilee enemmän, joten häneltä tuleekin pyykkiä enemmän. 

Siivoukset hoidetaan yleensä aina yhdessä. Mies ei pölyrätteihin koske, mutta hän osaa kyllä imuroida. Ikkunoita ei pese, minä hoidan sen, koska muuten jäisi tekemättä. Samasta syystä minä pesen jääkaapin, vessan, roskiskaapin ja kylppärin, koska jos en pesisi, homma jäisi hoitamatta.

Molemmat huolehtivat omista autoistaan. Käytetään huolloissa, pesuissa ja renkaanvaihdoissa itse kumpikin oma automme. Mies käyttää rengashotellia, mutta minä säästösyistä kannan omat renkaat autoon ja varastoon.

Tiskikone täytetään heti kun likaisia astioita tulee ja kumpi tahansa laittaa sen päälle kun on tarpeeksi täynnä. Tyhjennys kuuluu hänelle, joka koneen käynnisti.

Talvella tehdään molemmat lumitöitä, usein vuorotellen, jos tulee paljon lunta. Kesällä minä enemmän leikkaan nurmikkoa, mutta tykkään siitä pihasta. Siinä näkyy käden jälki. Hoidan myös kukat. Remontteja ei tehdä itse, aina ostetaan, kun kumpikaan ei osaa mitään.

Vierailija
217/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee hommat ihan perinteiseen malliin. Minä hoidan kodin siivoukset, tiskaukset, kuskaukset, ruokakauppakäynnit, pyykit, ruuan ja lapset silloin kun en tee mitään edellämainituista. Jos esim laitan ruokaa, silloin mies katsoo lapset. Hän on tällä hetkellä työtön, itse olen palkkatyössä. 

Arvaan, että tämä kommenttini saa paljon alapeukkua kun eihän tämä tällainen ole ollenkaan muodikasta. Tai sitten keksitään, että mies on varmaan mut tähän pakottanut. Juu ei, ihan vapaaehtoisesti meillä näin.

N41

No ei se kyllä perinteistä ole, ettei mies tee mitään. Perinteinen mies painaa lujaa hommia omalla tontillaan, ei loisi toisen kustannuksella.

Hyvänen aika, eihän mies ole tekemättä mitään. Arkiaskareet ja lasten hoito ovat vain minun heiniäni. Mies hoitaa nikkaroinnit silloin kun niitä on tarve tehdä. Eli perinteisellä mennään. Ei meillä pyritä mihinkään tasan-masan-systeemiin kun ei ole tarvetta. 

Vierailija
218/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ompele verhot. Edes kerran, edes yhden ainoan kerran. Mankeli lakanat ja pese ikkunat ja sauna, edes kerran kai se edes kerran onnistuu. Putsaa myös se nukkasihti kun pyykkiä peset ha pese samalla lattiakaivo 

Lakanoiden mankelointi onkin tätäpäivää

Samoin verhot... säälittävää

Saman tason muinaisia töitä kuin sinun lässyttämäsi miesten työt eli tuohivirsut ja sian kalttaaminen.

Vierailija
219/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorotyöläiseltä on vähän hankalampi vaatia tekemään puolet. Iltapäivällä lähtee ja aamuyöllä kotiin

Kummasti ne vuorotöitä tekevät yh:tkin onnistuu tuossa. Huolehtivat lisäksi lapsensa.

Vierailija
220/393 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei perinteinen vaimokaan ole mikään piika. Sinä olet.

Tuo taitaa olla Sirpa Selänne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä