Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?

Vierailija
29.07.2025 |

Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi. 

Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?

Kommentit (393)

Vierailija
301/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaan miehenä, vaikka naisilta kysyttiinkin. 

Meillä on vaimon kanssa diili että hän hoitaa kodin siivoamisen, tiskin, pyykit. Ja jos tarkkoja ollaan niin mun ei edes anneta niitä juurikaan tehdä kun en tee niitä oikein. Mutta se ei nyt ollut pointti. 

Vaan se että mulle sen sijaan lankeaa se nurmikon leikkuu kesällä 4-5 päivän välein (vie jo kauemmin kuin siivoaminen), sekä koiran ulosvienti aina muulloin paitsi iltavuorossa. Myös saattaa olla että kun tulen klo 23.30 iltavuorosta, saattaa olla lappu pöydällä että fillaristani puhkesi kumi, paikkaatko aamuksi kun lähden töihin. Ja minähän lähden autotalliin tunniksi paikkaamaan vaikka kuinka väsyttäisi. Ja en valita. Kerran myös jouduin keskellä yötä samaan hommaan kun tulin baarista työporukan huveista. 

Roskat vien ja joskus astianpesukoneen tyhjennän, vaimo hoitaa muut kodin sisällä, minä ulkona.

T

Sulla kestää TUNTI paikata pyörän kumi? Ei jösses :D

Olisikohan se vaihdepyörän takarengas. Esimerkiksi. 

Kuinka nopeaa sinä sen kumin paikkaat? 

Ai niin, et ole ikinä paikannut yhtään kumia. 

Ei se niin nopeaa ole aina, jos pitää etsiä sitä reikää tai tosiaan ei mene heti vanteelle se kumi

Vierailija
302/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se niin nopeaa ole aina, jos pitää etsiä sitä reikää tai tosiaan ei mene heti vanteelle se kumi.

No mutta tässähän se vaihtaja oli puheidensa mukaan ylivertainen supermies.

Etkö ole jo painamassa duunia? Miten sinä täällä notkut? Taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?

Ei, vaan syy avioeroihin on juuri se, että toinen yrittää olla vapaamatkustaja.

Mies ei katsoisi päivääkään, jos hänen pitäisi aina olla se, joka tekee ruuan joka ikinen kerta, huolehtii yksin kodin puhtaudesta ja pesee aina pyykiit, vie aina lapset harrastuksiin. Aina nukuttaa lapset ja ruokki heidätt ja toinen vaan makaa sohvalla tai tekee omia juttujaan. Väitän, että se, että toinen ei tee juuri mitään on eron syy, ei se, että ne tehdään suunnilleen puoliksi.

Vierailija
304/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?

Mies ei katsoisi päivääkään, jos hänen pitäisi aina olla se, joka tekee ruuan joka ikinen kerta, huolehtii yksin kodin puhtaudesta ja pesee aina pyykiit, vie aina lapset harrastuksiin. Aina nukuttaa lapset ja ruokki heidätt ja toinen vaan makaa sohvalla tai tekee omia juttujaan. Väitän, että se, että toinen ei tee juuri mitään on eron syy, ei se, että ne tehdään suunnilleen puoliksi.

Yleisin eron syy on se, että lasten myötä se äiti huomaa saaneensa yhden aikuisen lapsen lisää. Joka tekee vain kun muistutetaan, hoputetaan ja valvotaan. Äiti pakotetaan ottamaan se kokonaisvastuu, muistamaan aina kaikki, organisoimaan aina kaikki ja valvomaan aina kaikki.

Vierailija
305/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

Ompele verhot. Edes kerran, edes yhden ainoan kerran. Mankeli lakanat ja pese ikkunat ja sauna, edes kerran kai se edes kerran onnistuu. Putsaa myös se nukkasihti kun pyykkiä peset ha pese samalla lattiakaivo 

Mitä ihmettä? Onko joku nainen joskus puhdistanut lattiakaivon?

Joo, varmaan useampikin. Mä putsaan lattiakaivot ja hajulukot. mies ei voi kun se oksentaa siitä mössöstä ja sitten olisi enemmän siivottavaa. Joskus kokeili kun en uskonut ja juu, tehköön muita juttuja.

Vierailija
306/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn.  Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran. 

Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin. 

Niin mitä? Autot huoltaa merkkiliike ja jos mies tekee jonkun "kotirempan", niin luuletko, että se nainen vetää vaan sen ajan lonkkaa? Ehei, hän tekee niitä muita hommia, joita mies ei juuri tuolloin ehdi jakamaan, kun tekee "remppaa". 

Vierailija
307/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi. Mies ei voi

1. synnyttää

2. imettää

3. nukkua vauvan vieressä

4. ei omaa luontaista hoivavaistoa ja -taitoja

Ja tällä on muutenkin erilainen hormonitoiminta. Tämän vuoksi on ihan selkeä roolijako, missä mies keskittyy yhdenlaisiin tehtäviin ja nainen toisenlaisiin. Tulokset tietysti jaetaan, kuten avioliitossa kuuluukin, eli myös mies saa nauttia lapsesta ja nainen miehen työn tuloksista. Jne.

Vierailija
308/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on vaimon kanssa diili että hän hoitaa kodin siivoamisen, tiskin, pyykit. Ja jos tarkkoja ollaan niin mun ei edes anneta niitä juurikaan tehdä kun en tee niitä oikein. Mutta se ei nyt ollut pointti. 

Vaan se että mulle sen sijaan lankeaa se nurmikon leikkuu kesällä 4-5 päivän välein (vie jo kauemmin kuin siivoaminen), sekä koiran ulosvienti aina muulloin paitsi iltavuorossa. Myös saattaa olla että kun tulen klo 23.30 iltavuorosta, saattaa olla lappu pöydällä että fillaristani puhkesi kumi, paikkaatko aamuksi kun lähden töihin. Ja minähän lähden autotalliin tunniksi paikkaamaan vaikka kuinka väsyttäisi. Ja en valita. Kerran myös jouduin keskellä yötä samaan hommaan kun tulin baarista työporukan huveista. 

Roskat vien ja joskus astianpesukoneen tyhjennän, vaimo hoitaa muut kodin sisällä, minä ulkona.

Tämä on meillä työnjako ollut nyt 19 vuotta ja se

Nurmikonleikkuu on parasta ikinä! Teen sitä 10 x mieluummin kuin viikkailen jotain pyykkejä tai imuroin. Samoin lumihommat. Valitettavasti minä joudun myös tekemään sisähommia :( 

T. Nainen

Vierailija
309/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaadi. Mies ei voi

1. synnyttää

2. imettää

3. nukkua vauvan vieressä

4. ei omaa luontaista hoivavaistoa ja -taitoja

Ja tällä on muutenkin erilainen hormonitoiminta. Tämän vuoksi on ihan selkeä roolijako, missä mies keskittyy yhdenlaisiin tehtäviin ja nainen toisenlaisiin. Tulokset tietysti jaetaan, kuten avioliitossa kuuluukin, eli myös mies saa nauttia lapsesta ja nainen miehen työn tuloksista. Jne.

Hohhoijaa. Minä juu synnytin, mutta kyllä mies on voinut pullosta syöttää, on nukkunut vauvan vieressä, omaa todellakin hyvät hoivataidot. 

Vierailija
310/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Onko joku nainen joskus puhdistanut lattiakaivon?

Heh, en tiennytkään että se on jotenkin vaativa homma. Tottakai naiset niitä puhdistaa.

Vierailija
311/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se että mulle sen sijaan lankeaa se nurmikon leikkuu kesällä 4-5 päivän välein (vie jo kauemmin kuin siivoaminen)

- Mistähän sinä tiedät miten kauan se siivoaminen vie, jos et koskaan siivoa?

Vierailija
312/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisin eron syy on se, että lasten myötä se äiti huomaa saaneensa yhden aikuisen lapsen lisää. Joka tekee vain kun muistutetaan, hoputetaan ja valvotaan. Äiti pakotetaan ottamaan se kokonaisvastuu, muistamaan aina kaikki, organisoimaan aina kaikki ja valvomaan aina kaikki.

Miten tuollaisen havaitsee vasta lapsen syntymän jälkeen? Kumppanin valinta on iso asia. Kannattaa hetki miettiä. Ulkoinen habitus saa usein liian ison painotuksen. Ulkonäköä on helppo fiksata, luonnetta ei.

Keskustelkaa ennen pariutumista mitä odotatte toiselta. Pitää tietää osaako / haluaako toinen kokata, siivota, bilettää yksin, hoitaa lapsia, maksaa puolet elämisen kuluista jne.

Vierailija
313/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskat vien ja joskus astianpesukoneen tyhjennän, vaimo

Olisikohan se vaihdepyörän takarengas. Esimerkiksi. 

Kuinka nopeaa sinä sen kumin paikkaat? 

Ai niin, et ole ikinä paikannut yhtään kumia. 

Ei se niin nopeaa ole aina, jos pitää etsiä sitä reikää tai tosiaan ei mene heti vanteelle se kumi

Mulla menee noin puoli tuntia. Tuntuu siltä, että sinä teet tästä asiasta paljon vaikeampaa kuin se oikeasti on :D 

Vierailija
314/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisin eron syy on se, että lasten myötä se äiti huomaa saaneensa yhden aikuisen lapsen lisää. Joka tekee vain kun muistutetaan, hoput

Ei ne asiat kuule ole ihan noin yksiselitteisiä. Ihmisistä paljastuu vuosien ja eri elämäntilanteiden saatossa ihan uusia puolia. Erityisesti miehen on helppo vedota siihen, ettei hän nyt oikeasti halunnutkaan lapsia eikä tämä ollutkaan sitä helppoa ja kivaa elämää, kun perheeseen syntyy vaikka se yksi koliikkivauva tai toinen lapsi, joka on PALJON haastavampi kuin esikoinen. Toki nainenkin voi tuskastua ja tuntea olonsa ahdistuneeksi, mutta jonkun on niitä lapsia ja kotia kuitenkin hoidettava ja useammin se on äiti kuin isä. Se on fakta. 

Vierailija
315/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaadi, enkä ole koskaan vaatinut miestä tekemään mitään. Se tekee jotain juttuja, itse teen jotain juttuja ja jotenkin kaikki tulee tehtyä. Meillä mies tekee enemmän niitä "miesten töitä", mutta siivoaakin, erityisesti sellaisia projektijuttuja, kuten kylppärin seinien jynssäys jne. Minä tykkään leipoa ja kutoa mattoja jne. En edellytä mitään tiettyä puhtaustasoa, josta pitää sitten nalkuttaa. En kyttää, miten mies täyttää astianpesukoneen, en kerta kaikkiaan jaksa. Meillä on viisi lasta ja kone pyörii kaksi tai kolme kertaa päivässä, joten sillä ei nyt vaan ole mitään väliä, miten suorassa ne veitset siellä ylähyllyllä on. 

Olen kiitollinen miehelleni siitä, miten ahkera se on ja mitä kaikkea tekee meidän eteen. Minä saan tehdä omia juttuja, sen minkä lapsilta kerkeän (lapset tekee meillä osan töistä ja hoitaa omat asiansa aika hyvin). Aika tyytyväinen olen. 

Vierailija
316/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rosk

Hän tekee töitä "miehelle nopeasti" eli ei ota kaljaa ja tee hommia, jos kaljanjuonnilta muistaa.

Vierailija
317/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaadi, enkä ole koskaan vaatinut miestä tekemään mitään. Se tekee jotain juttuja, itse teen jotain juttuja ja jotenkin kaikki tulee tehtyä. Meillä mies tekee enemmän niitä "miesten töitä", mutta siivoaakin, erityisesti sellaisia projektijuttuja, kuten kylppärin seinien jynssäys jne. Minä tykkään leipoa ja kutoa mattoja jne. En edellytä mitään tiettyä puhtaustasoa, josta pitää sitten nalkuttaa. En kyttää, miten mies täyttää astianpesukoneen, en kerta kaikkiaan jaksa. Meillä on viisi lasta ja kone pyörii kaksi tai kolme kertaa päivässä, joten sillä ei nyt vaan ole mitään väliä, miten suorassa ne veitset siellä ylähyllyllä on. 

Olen kiitollinen miehelleni siitä, miten ahkera se on ja mitä kaikkea tekee meidän eteen. Minä saan tehdä omia juttuja, sen minkä lapsilta kerkeän (lapset tekee meillä osan töistä ja hoitaa omat asiansa aika hyvin). Aika tyytyväinen olen. 

Mitä se tarkalleen ottaen tekee? Mitä ne miesten jutut on? Montako kertaa vuodessa ne seinät pitää jynssätä?

Vierailija
318/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis selittäkää mulle, miksi mun pitäisi tehdä miestä enemmän kotitöitä? En vain pysty keksimään tälle mitään syytä vaikka kuinka yritän. Vaihtoehtoisesti voitte selittää, miksi mies saisi tehdä vähemmän.

Mitä naisen kuuluisi siis saada tällaisesta järjestelystä? Minulla se ei nosta elintasoa kun tienaan ja omistan miestä enemmän.

Vierailija
319/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva siitä välittää, mikä on astioiden esteettinen järjestys astianpesukoneessa, mutta kyllä sinäkin hermostuisit, jos ne miehen pesun jäljiltä olisivat aina täynnä ruuantähteitä.

Vierailija
320/393 |
30.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut edes vaatia. Mies on aina tehnyt vähintään puolet kaikesta. Eikö se ole ihan itsestäänselvyys? Miksi kukaan alkaisi kenenkään orjaksi? Kyllä minä teen remppaa siinä missä mieskin, yhdessä ne on tehty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme