Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?
Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi.
Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi, enkä ole koskaan vaatinut miestä tekemään mitään. Se tekee jotain juttuja, itse teen jotain juttuja ja jotenkin kaikki tulee tehtyä. Meillä mies tekee enemmän niitä "miesten töitä", mutta siivoaakin, erityisesti sellaisia projektijuttuja, kuten kylppärin seinien jynssäys jne. Minä tykkään leipoa ja kutoa mattoja jne. En edellytä mitään tiettyä puhtaustasoa, josta pitää sitten nalkuttaa. En kyttää, miten mies täyttää astianpesukoneen, en kerta kaikkiaan jaksa. Meillä on viisi lasta ja kone pyörii kaksi tai kolme kertaa päivässä, joten sillä ei nyt vaan ole mitään väliä, miten suorassa ne veitset siellä ylähyllyllä on.
Olen kiitollinen miehelleni siitä, miten ahkera se on ja mitä kaikkea tekee meidän eteen. Minä saan tehdä omia juttuja, sen minkä lapsilta kerkeän (lapset tekee meillä osan töistä ja hoitaa omat asiansa aika hyvin). Aika tyytyväinen olen.&nbs
Harva siitä välittää, mikä on astioiden esteettinen järjestys astianpesukoneessa, mutta kyllä sinäkin hermostuisit, jos ne miehen pesun jäljiltä olisivat aina täynnä ruuantähteitä.
Kyllä niitä valitettavasti näyttää tässäkin ketjussa olevan niitäkin, joille esteettisyys ja vimpan päälle on elämääkin suurempi asia. Mutta, miksi astiat olisivat aina täynnä ruuantähteitä? Mikä on siinä niin vaikeaa ymmärtää, että siltä väliltäkin on mahdollista saada ok lopputulos - puhtaat astiat, mutta ei viivottimella kaapissa.
Vierailija kirjoitti:
En vaadi. Mies ei voi
1. synnyttää
2. imettää
3. nukkua vauvan vieressä
4. ei omaa luontaista hoivavaistoa ja -taitoja
Ja tällä on muutenkin erilainen hormonitoiminta. Tämän vuoksi on ihan selkeä roolijako, missä mies keskittyy yhdenlaisiin tehtäviin ja nainen toisenlaisiin. Tulokset tietysti jaetaan, kuten avioliitossa kuuluukin, eli myös mies saa nauttia lapsesta ja nainen miehen työn tuloksista. Jne.
Ja tuolla perusteella mies saa 50 vuodeksi Vapaudu kotitöistä -kortin?
Erottuani en enää ikinä muuta saman katon alle yhdenkään miehenpuolen kanssa. Ei ole kiinnostusta tehdä kotihommia kenenkään puolesta tai edes käyttää aikaa asiasta keskustelemiseen. Hoidan omat asiani, miesystävä omansa, näin on hyvä.
Kyllä niitä valitettavasti näyttää tässäkin ketjussa olevan niitäkin, joille esteettisyys ja vimpan päälle on elämääkin suurempi asia. Mutta, miksi astiat olisivat aina täynnä ruuantähteitä? Mikä on siinä niin vaikeaa ymmärtää, että siltä väliltäkin on mahdollista saada ok lopputulos - puhtaat astiat, mutta ei viivottimella kaapissa.
Yhden yhtä naisen kirjoitusta ei täällä ole joka olisi vaatinut esteettistä järjestystä tiskikoneeseen.
Ja MIKÄ SIINÄ ON, että jos ne astiat laitetaan joka tapauksessa kaappiin, miksi niitä ei muka voi ihan sillä samalla vaivalla laittaa siististi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Molempien vapaa-aika on yhtä arvokasta.
Ja kumpikin osallistuu yhteisen elämän eteen yhtä paljon.
Autoja ei ole enää vuosiin pystynyt itse korjaamaan, kun niihin pitää liittää korjaamolla tietokoneet, jotka määrittävät, missä vika on. Renkaat vaihtaa rengasliike. Remontit tehdään yhdessä.
Mikä tässä(kin) on niin ihmeteltävää?
Sulla menee johonkin työhön kolme tuntia, miehellä yksi tunti. Miksi miehen pitäisi tehdä kaksi tuntia lisätyötä sen päälle, jotta olisitte sinun mielestäsi ns. tasoissa?
Ehkä tässä pitäisi huomioida myös työn laatu. Miehillä kuluu yhtä paljon aikaa esim. siivoukseen jos tekee huolella, eikä hutiloiden. Yrität vain tehdä teistä miehistä ihmeolioita, jotka ovat ylivoimaisia joka asiassa. Poikkeuksia toki on niin naisissa kuin miehissäkin, jotka ovat ripeitä.
Ihmeellistä lukea tätä keskustelua. Meillä mies tekee kotitöitä jopa enemmän kuin minä, ja ihan oma-aloitteisesti. Samalla tavalla hoitaa lapsia kuin minäkin. Millä ihmeen logiikalla parisuhteen toisen osapuolen ei pitäisi osallistua kodin hommiin?
Vierailija kirjoitti:
Yhden yhtä naisen kirjoitusta ei täällä ole joka olisi vaatinut esteettistä järjestystä tiskikoneeseen.
Ja MIKÄ SIINÄ ON, että jos ne astiat laitetaan joka tapauksessa kaappiin, miksi niitä ei muka voi ihan sillä samalla vaivalla laittaa siististi?
Kuka määrittelee mikä on siististi? Sinä yksipuolisesti? Ovatko astiat puhtaat? Ovatko ne kaapissa? Homma tehty. Liidusta puhutaan, mutta samalla eletään lapsuuden leikkejä.
Tuntuisi tosi oudolta jos minun pitäisi jotenkin vaatia miestä hoitamaan kotiaan. Kyllähän hänkin haluaa asua siistissä kodissa ja että on puhtaita astioita ja vaatteita, ja tietenkin hän huolehtii niistä omalta osaltaan. Ikinä yhteiselomme aikana ei ole tullut oloa, että ne kuuluisivat jostain syystä enemmän minulle kuin hänelle.
Onneksi meillä on suht sama käsitys siisteydestä. Ymmärrän että joillain voi olla tilanne hankala, jos toinen vaatii neuroottista siisteyttä ja toiselle riittäisi vähempikin. En minäkään suostuisi siihen jos minun pitäisi käyttää aikaani siihen että toisen vaatimuksesta kodin pitää kiiltää joka hetki. Meillä mies on joissain asioissa tarkempi, ja joissain minä. Kumpikin pistää sitten hieman enemmän aikaa niihin kotitöiden osa-alueisiin, jotka kokee itse erityisen tärkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuisi tosi oudolta jos minun pitäisi jotenkin vaatia miestä hoitamaan kotiaan. Kyllähän hänkin haluaa asua siistissä kodissa ja että on puhtaita astioita ja vaatteita, ja tietenkin hän huolehtii niistä omalta osaltaan. Ikinä yhteiselomme aikana ei ole tullut oloa, että ne kuuluisivat jostain syystä enemmän minulle kuin hänelle.
Onneksi meillä on suht sama käsitys siisteydestä. Ymmärrän että joillain voi olla tilanne hankala, jos toinen vaatii neuroottista siisteyttä ja toiselle riittäisi vähempikin. En minäkään suostuisi siihen jos minun pitäisi käyttää aikaani siihen että toisen vaatimuksesta kodin pitää kiiltää joka hetki. Meillä mies on joissain asioissa tarkempi, ja joissain minä. Kumpikin pistää sitten hieman enemmän aikaa niihin kotitöiden osa-alueisiin, jotka kokee itse erityisen tärkeiksi.
Juuri näin. Tämä niin sanottu puolet ei saisi perustua jonkun yksipuolisiin vaatimuksiin. Tätä ei joku täällä suostu hyväksymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan miehenä, vaikka naisilta kysyttiinkin.
Meillä on vaimon kanssa diili että hän hoitaa kodin siivoamisen, tiskin, pyykit. Ja jos tarkkoja ollaan niin mun ei edes anneta niitä juurikaan tehdä kun en tee niitä oikein. Mutta se ei nyt ollut pointti.
Vaan se että mulle sen sijaan lankeaa se nurmikon leikkuu kesällä 4-5 päivän välein (vie jo kauemmin kuin siivoaminen), sekä koiran ulosvienti aina muulloin paitsi iltavuorossa. Myös saattaa olla että kun tulen klo 23.30 iltavuorosta, saattaa olla lappu pöydällä että fillaristani puhkesi kumi, paikkaatko aamuksi kun lähden töihin. Ja minähän lähden autotalliin tunniksi paikkaamaan vaikka kuinka väsyttäisi. Ja en valita. Kerran myös jouduin keskellä yötä samaan hommaan kun tu
Ketjun esimerkeissä naiset eivät ole halunneet panostaa uraansa perustyötä enemmän. Ei mulla ainakaan olisi mitään sitä vastaan, että vaimo tekisi pidempää päivää ja toisi talouteemme enemmän rahaa. Lasten ollessa pieniä jaoimme hoitovapaat melko tasan. Silloin en olisi halunnut/pystynyt tekemään tavallista pidempiä työviikkoja. Puolison voimavarat on tärkeää ottaa huomioon. Ne ovat yksilöllisiä ja joku lapsi vaatii enemmän kuin toinen. Lasten kasvaessa kulutkin kasvavat ja on hyvä, että toinen tuo vähän ekstratuloja, joilla elää ja harrastaa.
Se, mitä moni (lapseton) tasa-arvon puolestapuhuja ei huomioi arvona, on äidin ja lasten välinen läheinen suhde. Sitä, että moni äiti priorisoi tätä urankin kustannuksella. Työorientoitunut ja usein kilpailuhenkisempi mies löytää urapolkunsa, mikä ei tarkoita vaimon ammatillisten haaveiden torppaamista. Kaksi uraihmistä voi vaikka vaihdella päähoitovastuuta tilanteen mukaan.
Tosin en tiedä, onko tämä muuttumassa, kun nykyään lapsia viedään päiväkotiin jo yksivuotiaina, jotta molemmat pääsisivät töihin. Onko tämä lapsen etu, onkin jo toinen kysymys.
Nollasummapeli harvoin toimii ihmissuhteissa, yhteistyö ja yhteiset tavoitteet sen sijaan kyllä.
+ jos olet perheetön ja parisuhteissasi epäonnistunut, niin kovin suurella suulla ei kannata lähteä muita näissä asioissa neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi, enkä ole koskaan vaatinut miestä tekemään mitään. Se tekee jotain juttuja, itse teen jotain juttuja ja jotenkin kaikki tulee tehtyä. Meillä mies tekee enemmän niitä "miesten töitä", mutta siivoaakin, erityisesti sellaisia projektijuttuja, kuten kylppärin seinien jynssäys jne. Minä tykkään leipoa ja kutoa mattoja jne. En edellytä mitään tiettyä puhtaustasoa, josta pitää sitten nalkuttaa. En kyttää, miten mies täyttää astianpesukoneen, en kerta kaikkiaan jaksa. Meillä on viisi lasta ja kone pyörii kaksi tai kolme kertaa päivässä, joten sillä ei nyt vaan ole mitään väliä, miten suorassa ne veitset siellä ylähyllyllä on.
Olen kiitollinen miehelleni siitä, miten ahkera se on ja mitä kaikkea tekee meidän eteen. Minä saan tehdä omia juttuja, sen minkä lapsilta kerkeän (lapset tekee meillä osan töistä ja hoitaa omat asiansa aika hyvin). Aika tyytyväinen olen.&nbs
Tuo seinien jynssäys nyt vaan oli yksi esimerkki. En kuollaksenikaan muista, montako kertaa se on tehty ikinä, kaksi? Tarkoitin sitä, että mies jaksaa keskittyä sellaisiin projekteihin, jotka vaatii vähän asennetta, kuten nyt esim. kalkin poisto kylpyhuoneen laatoista. Anteeksi, kun laitoin väärän esimerkin. Tiedän toki, että "miesten työt" on palstalla kirosana ja palstamammat vaan leikkaa nurtsit, siivoaa lattiakaivot, hakkaa halot ja korjaa autot, mutta meillä mies tekee nämä. Ja minun mielestä miesten työt on sellaisia, joissa esim. tarvitaan voimaa. Ja juu, olen joutunut itsekin putsaamaan lattiakaivon, en kuole sellaiseen. Hakkaan myös halkoja huvikseni, mutta se on aika raskasta hommaa ja mies tykkää siitä. Minä tykkään sitten katsella :) Autoista en juuri ymmärrä, mies on tekniikkaorientoitunut, kuten monet miehet on. Minua ei haittaa sukupuolten erot, eikä minulla ole tarvetta todistella olevani samanlainen kuin miehet. Meillä menee mielestäni aika hyvin. Ehkä se johtuu siitä, että en ole turhan tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en tiedä hermostuisinko. Mies kyllä hermostuisi ja onhan se selvää, että tuossa tilanteessa vika on koneessa tai siinä, että se vaatii jotain ärhäkämpää pesuainetta, ehkä pesun sitruunahapolla?
Tuo seinien jynssäys nyt vaan oli yksi esimerkki. En kuollaksenikaan muista, montako kertaa se on tehty ikinä, kaksi? Tarkoitin sitä, että mies jaksaa keskittyä sellaisiin projekteihin, jotka vaatii vähän asennetta, kuten nyt esim. kalkin poisto kylpyhuoneen laatoista. Anteeksi, kun laitoin väärän esimerkin. Tiedän toki, että "miesten työt" on palstalla kirosana ja palstamammat vaan leikkaa nurtsit, siivoaa lattiakaivot, hakkaa halot ja korjaa autot, mutta meillä mies tekee nämä. Ja minun mielestä miesten työt on sellaisia, joissa esim. tarvitaan voimaa. Ja juu, olen joutunut itsekin putsaamaan lattiakaivon, en kuole sellaiseen. Hakkaan myös halkoja huvikseni, mutta se on aika raskasta hommaa ja mies tykkää siitä. Minä tykkään sitten katsella :) Autoista en juuri ymmärrä, mies on tekniikkaorientoitunut, kuten monet miehet on. Minua ei haittaa sukupuolten erot, eikä minulla ole tarvetta todistella olevani samanlainen kuin miehet. Meillä menee mielestäni aika hyvin. Ehkä se johtuu siitä, että en ole turhan tarkka.
Jaaha, 140-prosenttista työaikaa tekevä supermies siellä taas lässyttää. Aikaa näyttää oelvan.
Eikös sinun pitänyt olla uuttera uratykki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai. Molempien vapaa-aika on yhtä arvokasta.
Ja kumpikin osallistuu yhteisen elämän eteen yhtä paljon.
Autoja ei ole enää vuosiin pystynyt itse korjaamaan, kun niihin pitää liittää korjaamolla tietokoneet, jotka määrittävät, missä vika on. Renkaat vaihtaa rengasliike. Remontit tehdään yhdessä.
Mikä tässä(kin) on niin ihmeteltävää?
Sulla menee johonkin työhön kolme tuntia, miehellä yksi tunti. Miksi miehen pitäisi tehdä kaksi tuntia lisätyötä sen päälle, jotta olisitte sinun mielestäsi ns. tasoissa?
Ehkä tässä pitäisi huomioida myös työn laatu. Miehillä kuluu yhtä paljon aikaa esim. siivoukseen jos tekee huolella, eikä hutiloiden. Yrität vain tehdä teistä miehistä ihmeolioita, jotka ovat ylivoimaisia joka asiassa. Poikkeuksia toki on niin
Anna kun arvaan, sen laadun arvioi nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?
Ei, vaan syy avioeroihin on juuri se, että toinen yrittää olla vapaamatkustaja.
Mies ei katsoisi päivääkään, jos hänen pitäisi aina olla se, joka tekee ruuan joka ikinen kerta, huolehtii yksin kodin puhtaudesta ja pesee aina pyykiit, vie aina lapset harrastuksiin. Aina nukuttaa lapset ja ruokki heidätt ja toinen vaan makaa sohvalla tai tekee omia juttujaan. Väitän, että se, että toinen ei tee juuri mitään on eron syy, ei se, että ne tehdään suunnilleen puoliksi.
Yleisin eron syy on se, että lasten myötä se äiti huomaa saaneensa yhden aikuisen lapsen lisää. Joka tekee vain kun muistutetaan, hoputetaan ja valvotaan. Äiti pakotetaan ottamaan se kok
Ja suurimmalla osalla miehiä ero tulee yllätyksenä, "kun kaikki oli parisuhteessa niin hyvin".
Ja nyt kun lomakausi päättyy, tuomipistuimet täyttyvät avioerohakemuksista ja lähes poikkeuksetta hakija on nainen, kun on kyllästynyt hoitamaan yhtä ylimääräistä lasta perheessä.
Vierailija kirjoitti:
En vaadi. Mies ei voi
1. synnyttää
2. imettää
3. nukkua vauvan vieressä
4. ei omaa luontaista hoivavaistoa ja -taitoja
Ja tällä on muutenkin erilainen hormonitoiminta. Tämän vuoksi on ihan selkeä roolijako, missä mies keskittyy yhdenlaisiin tehtäviin ja nainen toisenlaisiin. Tulokset tietysti jaetaan, kuten avioliitossa kuuluukin, eli myös mies saa nauttia lapsesta ja nainen miehen työn tuloksista. Jne.
Nyt sinua on narrattu.
Moni mies/isä joutuu ottamaan lapsestaan täyden vastuun jo ensi parkaisusta lähtien, jos äidillä komplikaatioita synnytyksessä, sairastuu tai vielä pahempaa. Ja tiedän lukemattomista tapauksista, mies selviintyy vastasyntyneen hoitamisesta ja ruokimisesta erinomaisesti ja loistavasti. Kyllä se vastuu jää miehen/isän kannettavaksi, eikä lasta anneta sijoutukseen tai yhteiskunta tule apuun. Tämän vuoden isä on on hoitanut nuorimpansa ensi parkaisusta alkaen, kahden muun pienen lapsen ohella, kun vaimo kuoli synnytykseen.
Ja miten kuvittelet miesten ennen selvinneen, kun perheessä oli paljon pieniä lapsia, kun ehkäisyä ei ollut ja moni isä joutui olemaan vaimonsa synnytyksessä ja olemaan kätilönä, kun pitäjässä saattoi olla vain yksi kätilö.
Ja näin vielä Suomessa 50-luvulla eli vajaa 70v sitten, kun synnyttiin kotona.
Suomen on maksettava oma osuutensa ilmastovelasta globaalille etelälle. Ilmastovelka koostuu globaalin pohjoisen maiden valtavista historiallisista ilmastopäästöistä ja niiden tuhoisista seurauksista. Ilmastovelan nimissä Suomen on ajettava globaalin etelän valtionvelkojen mitätöimistä IMF:ssä ja Maailmanpankissa ja lisättävä velatonta ilmastorahoitusta näille yhteiskunnille.
ELOKAPINA !
Mies vie roskat. Minä teen muut hommat. En ole vaatinut.
Nykyään yhä useampi nainen ei edes halua elää parisuhteessa ja ovat ratkaisuunsa tyytyväisempiä, elämänlaatu parempi ja onnellisempi.
Toisin, kuin miehillä, jostakin syystä, ilman parisuhdetta elävät miehet ovat jopa sairaampia, enemmän mt-ongelmia jne.
https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/ilman-parisuhdetta-elavat-naiset…
Nyt sinua riepua on sahattu linssiin. Mies voi nukkua vauvan vieressä, MIKSI ei voisi? Ja miehellä on hoivavaisto ja -taidot siinä missä naisellakin. Tervetuloa meille katsomaan jos et usko.