Nainen, vaaditko miestä tekemään puolet kaikesta?
Eli kummatkin tekevät täyttä työaikaa ja tuovat rahaa taloon suurinpiirtein saman verran. Laskut ja lainat maksetaan puoliksi. Kotityöt, ruuanlaitto, kuskaaminen, metatyöt ja lastenhoito hoidetaan puoliksi.
Tämäkö on se malli, johon valtaosa nykyään pyrkii?
Kommentit (393)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kummallekin pitää jäädä yhtä paljon vapaa-aikaa.
Entä jos toinen tekee pidempää työaikaa, kuten miehillä oli ennen tapana.
Tällöin toinen tuo myös yleensä kotiin enemmän rahaa, joten eikö se tulisi kompensoida toiselle jotenkin, sukupuolista riippumatta?
Minä en ole maksullinen kotiorja. Olkoot töissä ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta vapaalippua kotitöistä ja lastenhoidosta ei sen varjolla saa.
Pidä sinä h#ora pääsi kiinni. Sinä tanssit just mun pillin mukaan tai saat painua talostani hevonvi##uun. Otan tilalle Thaikuista puolet nuoremman, sellaisen joka ei osaa puhua suomea, niin säästyn noilta suustasi pääseviltä sammakoilta.
Se piirtää kenellä on liitua.
Sun äitin kellari ei ole sun talo.
Sen uskon, että harrastat vielä paperille piirtämistä liidulla kuin ala-asteikäinen. Äippä varmaan laittaa hienoimmat jääkaapin oveen esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kummallekin pitää jäädä yhtä paljon vapaa-aikaa.
Entä jos toinen tekee pidempää työaikaa, kuten miehillä oli ennen tapana.
Tällöin toinen tuo myös yleensä kotiin enemmän rahaa, joten eikö se tulisi kompensoida toiselle jotenkin, sukupuolista riippumatta?
Minä en ole maksullinen kotiorja. Olkoot töissä ihan niin paljon kuin huvittaa, mutta vapaalippua kotitöistä ja lastenhoidosta ei sen varjolla saa.
Pidä sinä h#ora pääsi kiinni. Sinä tanssit just mun pillin mukaan tai saat painua talostani hevonvi##uun. Otan tilalle Thaikuista puolet nuoremman, sellaisen joka ei osaa puhua suomea, niin säästyn noilta suustasi pääseviltä sammakoilta.
Se pi
Jännä, että pitää sitten ostaa vaimo ulkomailta. Luulisi että olisi sitä tasoa/massia saada Suomesta kumpoaniu ja ilman rahaakin tuollaiset laatuhemmon.
Jos on massia, voi palkata taloudenhoitajan tai siivoojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun edes kerran nainen tekisi perinteisen miesten työn. Jonkun rempan taloon tai autoon. Edes kerran.
Kyllä, ne eivät toistu säännöllisesti, eivätkä välttämättä usein. Puoliksi nekin pitäisi silti laittaa kun kerran kaikki muukin.
Ompele verhot. Edes kerran, edes yhden ainoan kerran. Mankeli lakanat ja pese ikkunat ja sauna, edes kerran kai se edes kerran onnistuu. Putsaa myös se nukkasihti kun pyykkiä peset ha pese samalla lattiakaivo
Mitä ihmettä? Onko joku nainen joskus puhdistanut lattiakaivon?
Joo, varmaan useampikin. Mä putsaan lattiakaivot ja hajulukot. mies ei voi kun se oksentaa siitä mössöstä ja sitten olisi enemmän siivottavaa. Joskus kokeili kun en uskonut ja juu, tehköön
Sama täällä. Tosin hajulukot ovat nykyään taloyhtiön vastuulla. Musta tuo lattiakaivon putsaus ei ole mikään ongelma, parin minuutin homma kun sen viitsii tehdä säännöllisesti, ja meillä on kaksi pitkätukkaa. Mies vaan ei kestä tiettyjä hajuja.
Sex slingillä on tehty jo kokonainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yhä useampi nainen ei edes halua elää parisuhteessa ja ovat ratkaisuunsa tyytyväisempiä, elämänlaatu parempi ja onnellisempi.
Toisin, kuin miehillä, jostakin syystä, ilman parisuhdetta elävät miehet ovat jopa sairaampia, enemmän mt-ongelmia jne.
https://www.vaestoliitto.fi/artikkelit/ilman-parisuhdetta-elavat-naiset…
Menipäs nopeasti tästä Teet puolet, mutta kuten minä määrittelen -vaatimuksesta Ei sitten, olen mielummin yksin, jos et tee niin kuin vaadin -kommenttiin. Keskitietä ei vaan joku halua löytää, koska kompromissi on aina tappio joillekin.
Suurin osa varmaan odottaa vain, ettei puolisoa tarvitse paapoa ja kohdella kuin lasta eikä haaraväli määritä toiselle vapautusta kotitöistä.
Miesten loikoiluvapaa kotitöistä perustui aikaan, jolloin naiset eivät käyneet kodin ulkona töissä. Työssäkäyvällä naisella ei ole mitään syytä siivota toisen sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?
Ei, vaan syy avioeroihin on juuri se, että toinen yrittää olla vapaamatkustaja.
Mies ei katsoisi päivääkään, jos hänen pitäisi aina olla se, joka tekee ruuan joka ikinen kerta, huolehtii yksin kodin puhtaudesta ja pesee aina pyykiit, vie aina lapset harrastuksiin. Aina nukuttaa lapset ja ruokki heidätt ja toinen vaan makaa sohvalla tai tekee omia juttujaan. Väitän, että se, että toinen ei tee juuri mitään on eron syy, ei se, että ne tehdään suunnilleen puoliksi.
Eiköhän kaikista noista päävastuun kantaminen ole ihan tuttua ainakin iltatöissä matalapalkkatöitä tekevien naisten miehille.
Myyjät, lähihoitajat yms.
Tietenkin. Tai en vaadi, vaan siirrän luiskaan miehen, joka ei oma-aloitteisesti tee puolia.
En, kunhan kaivaa salaojat ja maalaa talon joka päivä. Niin ja renkaat pitää muistaa vaihtaa riittävän usein myös. Tosin asutaan kerrostalossa ja renkaat vaihdetaan huollossa, mutta onhan näissä iso työ silti.
No totuus: Meillä ei lasketa. Se tekee joka ehtii, viitsii ja jaksaa. Kun joku paikka mielestäni kaipaa siivousta, siivoan sen ja mies takee samoin. Mies tekee ruuat mielellään, tykkää siitä hommasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi, enkä ole koskaan vaatinut miestä tekemään mitään. Se tekee jotain juttuja, itse teen jotain juttuja ja jotenkin kaikki tulee tehtyä. Meillä mies tekee enemmän niitä "miesten töitä", mutta siivoaakin, erityisesti sellaisia projektijuttuja, kuten kylppärin seinien jynssäys jne. Minä tykkään leipoa ja kutoa mattoja jne. En edellytä mitään tiettyä puhtaustasoa, josta pitää sitten nalkuttaa. En kyttää, miten mies täyttää astianpesukoneen, en kerta kaikkiaan jaksa. Meillä on viisi lasta ja kone pyörii kaksi tai kolme kertaa päivässä, joten sillä ei nyt vaan ole mitään väliä, miten suorassa ne veitset siellä ylähyllyllä on.
Olen kiitollinen miehelleni siitä, miten ahkera se on ja mitä kaikkea tekee meidän eteen. Minä saan tehdä omia juttuja, sen minkä lapsilta kerkeän (lapset tekee meillä osan töistä ja hoitaa o
Mulla on sen verran uusi auto, että sitä ei mikään äijä pysty kotona korjailemaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yhä useampi nainen ei edes halua elää parisuhteessa ja ovat ratkaisuunsa tyytyväisempiä, elämänlaatu parempi ja onnellisempi.
Toisin, kuin miehillä, jostakin syystä, ilman parisuhdetta elävät miehet ovat jopa sairaampia, enemmän mt-ongelmia jne.
Menipäs nopeasti tästä Teet puolet, mutta kuten minä määrittelen -vaatimuksesta Ei sitten, olen mielummin yksin, jos et tee niin kuin vaadin -kommenttiin. Keskitietä ei vaan joku halua löytää, koska kompromissi on aina tappio joillekin.
Mitä se ketään haittaa, jos osa naisista haluaa elää yksin? Miehethän voivat hakea niitä mykkiä kodinkoneita ja seksiorjia Thaimaasta niillä liiduillaan vaikka hur mycket.
Vierailija kirjoitti:
Minä vaihdan minun puolen renkaat ja vaimo oman puolensa.
Puolet kaikesta ei tarkoita sitä, että jokainen homma pitäisi jakaa kahtia ja tehdä se oma työmäärä. Urpo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varmaan odottaa vain, ettei puolisoa tarvitse paapoa ja kohdella kuin lasta eikä haaraväli määritä toiselle vapautusta kotitöistä.
Ennen käytettiin paljon enemmän ulkopuolisia palveluita, vaikka nainen oli kotona ja tietenkin mies maksoi kaiken. Pyykit pesetettiin pesulassa, joita oli joka kadun kulmassa, lapset ja kotityöt teki maalta tulleet kotiapulaiset ja lastenhoitajat, vaatteet ompeli ja korjasi ompelijat jne. Ja miehen maine ja kunnia oli elättää perhe ja pitää korkeaa elintasoa perheelle. Muuten oli hulttio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ketään haittaa, jos osa naisista haluaa elää yksin? Miehethän voivat hakea niitä mykkiä kodinkoneita ja seksiorjia Thaimaasta niillä
Tämän keskustelun aihehan on vaatiiko joku toista tekemään puolet, eikä se onko joku tyytyväinen itsekseen?
Thaimaan kodinkonetyypit jättäisin omiin kellareihinsa.
Oletan, että mies tarjoutuu automaattisesti tekemään puolet kotitöistä. Jos täytyy vaatimalla vaatia niin jotain on pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo syy avioeroihin, kulut tasan, kotityöt tasan, vapaa-aika tasan ? Vieläkö menee listaan pettämiset tasan ?
Ei, vaan syy avioeroihin on juuri se, että toinen yrittää olla vapaamatkustaja.
Mies ei katsoisi päivääkään, jos hänen pitäisi aina olla se, joka tekee ruuan joka ikinen kerta, huolehtii yksin kodin puhtaudesta ja pesee aina pyykiit, vie aina lapset harrastuksiin. Aina nukuttaa lapset ja ruokki heidätt ja toinen vaan makaa sohvalla tai tekee omia juttujaan. Väitän, että se, että toinen ei tee juuri mitään on eron syy, ei se, että ne tehdään suunnilleen puoliksi.
Yleisin eron syy on se, että lasten myötä se äiti huomaa saaneensa yhden aikuisen lapsen lisää. Joka tekee vain kun muistutetaan, hoput
"Miten tuollaisen havaitsee vasta lapsen syntymän jälkeen...."
No varmaan siksi, että sa mies heittäytyy lapseksi vasta siinä kohtaa, kun perheessä on lapsi.
Meillä mies toivoi lasta 16 vuotta ja koko sen ajan teki ruokaa ja osallistui jollain lailla siivoukseen jne, mutta, kun lapsi syntyi ja minä jäin sitä hoitamaan kotiin, mies taantui lapseksi myös. Siihen loppui ruuanlaitto, siivous ja kaikki muukin, ja kun lapsi oli 9kk ja palasin työelämään, edelleen kaikki kotityöt jäi minulle, plus sen lapsen iltahoitaminen, ruokkiminen , nukuttaminen ja iltasadut ym ja tietenkin kaupassakäynnit, ruuanlaitto, siivoukset , vaatehuolto jne.
Tää on joku ihan ihmeelinen reaktio miehissä, kun niistä tulee isä.
Vierailija kirjoitti:
Suomen on maksettava oma osuutensa ilmastovelasta globaalille etelälle. Ilmastovelka koostuu globaalin pohjoisen maiden valtavista historiallisista ilmastopäästöistä ja niiden tuhoisista seurauksista. Ilmastovelan nimissä Suomen on ajettava globaalin etelän valtionvelkojen mitätöimistä IMF:ssä ja Maailmanpankissa ja lisättävä velatonta ilmastorahoitusta näille yhteiskunnille.
ELOKAPINA !
Jos tämä nyt jostain syystä liittyy keskustelun aiheeseen, Suomen on tehtävä PUOLET tästäkin!
Mutta palataan aiheeseen, tuleeko vaatia puolia kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
En, kunhan kaivaa salaojat ja maalaa talon joka päivä. Niin ja renkaat pitää muistaa vaihtaa riittävän usein myös. Tosin asutaan kerrostalossa ja renkaat vaihdetaan huollossa, mutta onhan näissä iso työ silti.
No totuus: Meillä ei lasketa. Se tekee joka ehtii, viitsii ja jaksaa. Kun joku paikka mielestäni kaipaa siivousta, siivoan sen ja mies takee samoin. Mies tekee ruuat mielellään, tykkää siitä hommasta.
Tämä on taas jonkun miehen kirjoittama. Eihän mitään ongelmaa olisikaan, jos molemmat toimisivat noin. Ja ennen kaikkea hoksaisivat, että jokin pitää hoitaa. Eikä loikkisi roskapussien ja vaatekasojen yli ja kulkisi liian pitkän nurmikon laitaa jne. Ja hoksaisi lasten nälän vasta, kun nämä huutaa nälkäänsä ja lähtisi sitten kauppaan.
Jos joku on kodistaan niin vaativa, että kaikki ne miljoona koristettynyä on tampattava joka viikko, kaikki koristekynttilät putsattava pölystä joka päivä ja niiden kippojen olisi oltava vitriinissä just siinä järjestyksessä ja siinä kulmassa jotta ilta-aurinko niihin osuisi kivasti, onko toisella velvoite panostaa kaikkeen (muuhunkin samalla vaatimustasolla) puoliksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on kodistaan niin vaativa, että kaikki ne miljoona koristettynyä on tampattava joka viikko, kaikki koristekynttilät putsattava pölystä joka päivä ja niiden kippojen olisi oltava vitriinissä just siinä järjestyksessä ja siinä kulmassa jotta ilta-aurinko niihin osuisi kivasti, onko toisella velvoite panostaa kaikkeen (muuhunkin samalla vaatimustasolla) puoliksi?
Harvemmin missään, lapsiperheessä ei ainakaan, ole tuollaista.