Mikä Suomessa lihottaa? Niin monet ulkolaisetkin paisuvat täällä
Suomalaiset ovat ylipainoisia isolla prosentilla mutta miksi? Itselläni on paino noussut 15 kg viimeisen 2 vuoden aikana vaikka pyöräilen työmatkat. Suomalainen nykyinen ruokavalio ei siis olekaan kovin terveellistä.
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syövät huonosti. Kauppadata on lahjomaton. Sen mukaan sipsejä ostetaan todella paljon. Lisäksi lihavien ihmisten ruokakorista näkee, miksi ihmiset ovat lihavia. Ostetaan kaurahiutaleita ja leikitään terveystietoista, mutta sitten on paljon höttöä. Ja joo, kyylään muiden ihmisten ostoskärryjä ja -koreja.
Jännä juttu tuo kauppadata. Viime vuosina jokainen suomalainen natustelee neljä kiloa sipsejä vuodessa. Ihan jäätävä määrä, kun kaikki ei syö sipsejä. Sama koskee jäätelöä. 13 litraa makeaa ja rasvaista jäätelöä. Ja karkit: 14 kg vuodessa=70 suklaalevyä vuodessa. Siinä vastaus lihavuuteen ja muuhun.
No juu, mutta Suomessa on kyllä maailman rasvattomimmat jäätelöt. Suomessa ei kaupasta löydä enää jäätelöä jossa olisi 10% tai yli rasvaa. Jo Virossa 15-20% on ihan normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka ei ole lääkkeesi niin myöhemmin lääkkeet ovat ruokaasi.
Mitä tarkemmin ottaen tarkoitat tällä lausahduksellasi?
Kysyy hän, joka ei tajua ravinnon merkitystä hyvinvointiin.
Miksi et reageeraa arabien kiloihin.Ne ne vasta on mätysäkkejä kaftaanien alla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et reageeraa arabien kiloihin.Ne ne vasta on mätysäkkejä kaftaanien alla.
Suomessa joo. Kotimaassaan olisi laihoja, mutta täällä kela gold passivoi.
Suomalaiset ovat hirveitä ihmisiä, ja kadut ovat täynnä rättipäätä ja nekkeä. Jatkuva hälytystila ja stressi sekoittaa elimistön rasva-aineenvaihdunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskasta tuodut perunat ovat paljon rasvaisimpia kun Suomessa tuotetut. Kun nämä vielä viedään grillin kautta kuluttajille. Eli ranskalaisia perunoita ei pitäisi tuoda Suomeen.
No itse syön kaikista rasvaisimpia ruokia, mitä kaupasta saa. Juustot ja maidot on aina rasvaisinta mahdollista. Käytän voita, enkä mitään margariineja. Silti olen aina ollut hoikka ja painoindeksi ollut koko elämäni käytännössä alle 25.
Tuo kuvaus olisi voinut olla isästäni. Söi aiemmin kaikkia rasvaisimpia juustoja, voita ja täysmaitoja. Pullan päälle saattoi laittaa voita. Oli joo hoikka. Sai sydänkohtauksen eikä enää käytä noita edellämainittuja. Ei tupakoi eikä juo alkoholia.
Sitä se pulla teettää.
Vierailija kirjoitti:
En viitsinyt lukea koko ketjua, mutta tässä mun veikkaukset: syödään suurin piirtein terveellistä ruokaa, mutta syödään milloin sattuu tai syödään vaikkei oo nälkä tai syödään sitä liikaa. Kyllä, myös terveellisellä kotiruoalla saa itsensä lihavaksi.
Tuntuu, että ylipäätään ihmisiltä on kadonnut käsitys ruoka-aineiden kaloripitoisuuksista. Terveellinen ei tarkoita vähäkalorista. Kuntoillaan ja urheillaan ja kuljetaan salilla ja kuvitellaan, että pitää "tankata" hirveästi energiaa ennen ja jälkeen. Ei tarvitse, paitsi jos oot ammattiurheilija. Kynäniska toimistorotta ei tarvitse lisäproteiinia jumpan jälkeen.
Lisäksi jos annoskoko on liian iso ja kun se viedä hotkitaan nopeasti, niin ei elimistö ehdi viestittää, että nälkä sammui jo kolmannen perunan kohdalla. Kartellaan hiilareita, mutta vedetään siitä edestä liikaa proteiinia.
Välipalojen sisältämä energia aliarvioidaan. Snacksit on muk
Yllä kerrankin hyvää pohdintaa. Kaikki lukekoon ja sivistäköön itseään. Asia on juuri noin.👆🏻👆🏻
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lähtee jo aamupalasta.
Hoettu et aamupala on päivän tärkein ateria ja syödään jo silloin liikaa tai sit pitäis vähentää iltaa kohti syömistä.
Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala. Ihmekään jos alkaa painoa tulemaan.
Etelä Euroopassa aamupala on kevyt joo saattaa olla leivos kahvin kanssa, mut vastaavasti heillä lounas on myös kevyt ja usein vasta 13-15 aikaa. Sillä taas mennään iltaan asti. Korkeintaan kevyt välipala
Idea että "aamupala on päivän tärkein ateria" oli alunperin Kelloggs-yhtiön mainos. Se tuli siitä. Kelloggs myi ja myy aamiaismuroja ja hiutaleita.
Huvittavasti taas yhden suuryrityksen mainoksesta tuli terveysvalistusta, mutta näin se usein menee, siemenöljyjenkin kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoettu et aamupala on päivän tärkein ateria ja syödään jo silloin liikaa tai sit pitäis vähentää iltaa kohti syömistä.
Aamupala, välipala, lounas, välipala, päivällinen, välipala, iltapala. Ihmekään jos alkaa painoa tulemaan.
Etelä Euroopassa aamupala on kevyt joo saattaa olla leivos kahvin kanssa, mut vastaavasti heillä lounas on myös kevyt ja usein vasta 13-15 aikaa. Sillä taas mennään iltaan asti. Korkeintaan kevyt välipala
Olet väärässä.
En tiedä väärässä olemisesta...
Mutta itselläni ainakin paino on ruvennut putoamaan, kun olen alkanut syömään vähän enemmän, vaikka täällä kritisoidaankin välipalojen nassuttamista. En ollut ennen saanut tarpeeksi ravintoaineita ruuastani, enkä energiaa, koska olin ajatellut, että: "Täytyy syödä kevyesti, jotta laihdun." Monta tuntia ilman ruokaa. Ei näläntunnetta. Käsiä heikotti. Vaikeuksia hengittää. Aivosumu. Mutta eipä paino pudonnut. Jostain olen lukenut myös, että liian vähäinen syöminen ei ole eduksi laihduttaessa, koska keho menee silloin säästöliekille. Laihdutus toki mahdollista, mutta hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä.
En tiedä väärässä olemisesta...
Mutta itselläni ainakin paino on ruvennut putoamaan, kun olen alkanut syömään vähän enemmän, vaikka täällä kritisoidaankin välipalojen nassuttamista. En ollut ennen saanut tarpeeksi ravintoaineita ruuastani, enkä energiaa, koska oli
Ja tämä oli eri!
Lainaus: Oon käyny mittailee joskus kolesteroliarvoja ja ne oli lääkärin mukaan hyvät. Oli vielä siihen aikaan tosi rasvainen ruokavalio. Vedin kahdeksan kananmunaa päivässä ja paketin jauhelihaa. Kävin myös kaksi kertaa viikossa hesessä. Nykyään syön vähän maltillisemmin, mutta edelleen hyvin rasvaista ruokaa. Korkea kolesteroli on kai useimmiten se riskitekijä noissa
Vastaus: isäni kokonaiskolesteroli oli reilusti alle kuusi ennen sydäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ruoka ei ole lääkkeesi niin myöhemmin lääkkeet ovat ruokaasi.
Mitä tarkemmin ottaen tarkoitat tällä lausahduksellasi?
Jos mätät epäterveellistä ruokaa aamusta iltaan vuosia se sairastuttaa ja siihen saat sitten syödä lääkeitä enemmän kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten käsitys normaalipainosta on vääristynyt, melkein sairaalla tavalla jo. Lievää ylipainoa ei suunnilleen kukaan pidä ylipainona. Itekkin oon lievästi ylipainoinen ja pidän sitä ongelmana, epänormaalina, josta pitää päästä pois. Kanssaihmiset saattavat silti sanoa mulle vaikkapa että oon hoikka. Oon pitkä ja paino jakaantunut tasaisesti, mutta silti: olen ylipainoinen.
Minä en ole koskaan mahtunut näihin ns. normaalipainon kriteereihin edes nuorena. Olen lyhyt ja lihaksikas ja harrastanut paljon urheilua. Jo nuorena terveydenhoitaja kysyi käynkö punttisalilla enkä ollut siellä koskaan käynyt. Painosta ei kuitenkaan koskaan valitettu sillä kroppa oli todella timmissä kunnossa vaikka olin sen BMI asteikon mukaan ylipainoinen. Kyllä peili ja rasvaprosentti kertoo enemmän kuin se BMI.
BMI ast
BMI on kehitetty vakuutusyhtiön työkaluksi vakuutusriskien arviointiin. Aikaisemmin normaali BMI ylettyi lukuun 27 saakka. Sitä laskettiin lukuun 25, koska ihmiset eivät ole kovinkaan valmiita tekemään veriarvoille hyviä ruokavaliomuutiksia vapaaehtoisesti. Olisi parempi mitata ylipainoa katsomalla, ettei naisen vyötärö ole yli 85 ja miehen vyötärö yli 95 senttiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syövät huonosti. Kauppadata on lahjomaton. Sen mukaan sipsejä ostetaan todella paljon. Lisäksi lihavien ihmisten ruokakorista näkee, miksi ihmiset ovat lihavia. Ostetaan kaurahiutaleita ja leikitään terveystietoista, mutta sitten on paljon höttöä. Ja joo, kyylään muiden ihmisten ostoskärryjä ja -koreja.
Jännä juttu tuo kauppadata. Viime vuosina jokainen suomalainen natustelee neljä kiloa sipsejä vuodessa. Ihan jäätävä määrä, kun kaikki ei syö sipsejä. Sama koskee jäätelöä. 13 litraa makeaa ja rasvaista jäätelöä. Ja karkit: 14 kg vuodessa=70 suklaalevyä vuodessa. Siinä vastaus lihavuuteen ja muuhun.
No juu, mutta Suomessa on kyllä maailman rasvattomimmat jäätelöt. Suomessa ei kaupasta löydä enää jäätelöä jossa olisi 10% tai yli rasvaa. Jo Virossa 15-20% on ihan norma
Aa, rasva sisältää siis vähiten energiaa? Miksi sitten suomalaiset ovat lihoneet 10 vuodessa Euroopan keskitasosta >> Euroopan 3. LIHAVIMMAKSI KANSAKSI?? Ja sipsien syönti lisääntyi reilusti koronavuosina.
Ostovoima on asennettu sellaiseksi monille että ei ole elämässä järkeä missään muussa kuin käyttää vähäisetkin rahat terveytensä tärvelyyn. Siitä saa henkisesti suurimman palkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Oon käyny mittailee joskus kolesteroliarvoja ja ne oli lääkärin mukaan hyvät. Oli vielä siihen aikaan tosi rasvainen ruokavalio. Vedin kahdeksan kananmunaa päivässä ja paketin jauhelihaa. Kävin myös kaksi kertaa viikossa hesessä. Nykyään syön vähän maltillisemmin, mutta edelleen hyvin rasvaista ruokaa. Korkea kolesteroli on kai useimmiten se riskitekijä noissa
No sitten sydäri ei tainnut johtua kolesterolista. Joillakin on heikko sydän myös luonnostaan. Papan suvussa ei ole kellään tainnut olla sydänkohtausta. Hänelläkin oli 9 sisarusta ja kaikki eläneet melkein ysikymppiseksi tai ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Se on se "terveellinen kotiruoka" eli makkarakastiketta ja perunamuussia tai kermaista kinkkukiusausta.
Ruuan jälkeen mennään mahan kanssa pötkölleen katsomaan Netflixiä.
Täällä joku puolusti henkeen ja vereen sitä, että hänen vispikermaan tehty kinkkukiusauksensa, jonka päälle laitetaan vielä voinokareita ennen uuniin laittamista, on terveellistä kotiruokaa. No, makunsa kullakin. Ja tuota hän piti kevyenä ruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sydäri ei tainnut johtua kolesterolista. Joillakin on heikko sydän myös luonnostaan. Papan suvussa ei ole kellään tainnut olla sydänkohtausta. Hänelläkin oli 9 sisarusta ja kaikki eläneet melkein ysikymppiseksi tai ylikin.
Öö, no heikko sydänkin on kyllä kaukaa haettu. Kukaan suvusta ei oo kuollut sydäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idea että "aamupala on päivän tärkein ateria" oli alunperin Kelloggs-yhtiön mainos. Se tuli siitä. Kelloggs myi ja myy aamiaismuroja ja hiutaleita.
Huvittavasti taas yhden suuryrityksen mainoksesta tuli terveysvalistusta, mutta näin se usein menee, siemenöljyjenkin kohdalla.
Nimenomaan. Aamiaisen ylistys on vain ja ainoastaan onnistunut mainoslause. Aamupala on pikkulasten kieltä, aikuinen syö tai on syömättä aamiaista. Juuri valmistui suuri brittitutkimus (Yle raportoi), jonka mukaan aamiaista syövät syövät päivän mittaan keskimäärin 10 kcal vähemmän kuin ne, jotka eivät syö aamiaista. Tuo kalorimäärä kuluu hengittämällä pari kertaa raskaasti tai pieraisemalla kunnolla.
Oon käyny mittailee joskus kolesteroliarvoja ja ne oli lääkärin mukaan hyvät. Oli vielä siihen aikaan tosi rasvainen ruokavalio. Vedin kahdeksan kananmunaa päivässä ja paketin jauhelihaa. Kävin myös kaksi kertaa viikossa hesessä. Nykyään syön vähän maltillisemmin, mutta edelleen hyvin rasvaista ruokaa. Korkea kolesteroli on kai useimmiten se riskitekijä noissa.