Mikä Suomessa lihottaa? Niin monet ulkolaisetkin paisuvat täällä
Suomalaiset ovat ylipainoisia isolla prosentilla mutta miksi? Itselläni on paino noussut 15 kg viimeisen 2 vuoden aikana vaikka pyöräilen työmatkat. Suomalainen nykyinen ruokavalio ei siis olekaan kovin terveellistä.
Kommentit (421)
Liikaa rasvaa, liikaa sokeria, liikaa suolaa, nämä kaikki piilotettu ruokiin. Lisänä liian isot annoskoot.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rasvaa, liikaa sokeria, liikaa suolaa, nämä kaikki piilotettu ruokiin. Lisänä liian isot annoskoot.
Ei ole kun ruoat tekee itse.
Ai, en minä ole mitenkään paisunut. Omista ruokatottumuksistasi se johtuu.
Kerrostaloasuminen ja talvi, liukkaus. Kesäkuumat että vaikeaa liikkua kuumalla pitkälle. Ellei ole sopivat paikat siihen.
Liikaa heikkolaatuista prosessoitua ruokaa. Jopa monessa lounasravintolassa ruoka on tehty tehtaalla. Fazerin karkit ja suklaat ovat ultraprosesoitua kuonaa, Suomessa syödään mättöä
Ei ruoka-aikoja, vaan ihmiset syö miten sattuu. Liikaa herkkuja myynnissa, siis esim. karkkiosastot on Suomessa ihan järkyttäviä. Herkkuja on hyllykaupalla, samoin sipsejä, kaljaa ja sokerisia juomia. Kasviksista suomalaiset tuntuu syövän lähinnä perunaa, tomaattia, kurkkua ja lehtisalaattia. Ei näin.
Onko varaa ostaa ihmisillä ruokia vai pelkkä riisikuuri ulkomaalaisilla.
Suomi on einesten luvattu maa. Siksi
Peruna, sianliha, voi, leivonnaiset, karkit, sipsit, makkarat, alkoholi yms
Syön myös itsetehtyä pääosin ja käytän oliiviöljyä. Hiilareita vaan tulee liikaa edelleen. Tarkkana saa olla mitä Suomessa usakaltaa suuhunsa pistää.
Ap
Kylmyys. Suurimman osan vuodesta on kylmä ja liskoaivomme käskee silloin syömään. Itse lihon talvisin aina pari kiloa ja kesällä ne tippuvat pois.
Helle turvottaa, mutta helteellä tulee syötyä paljon vähemmän.
Suomi ei ole todellakaan kärkisijoilla
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/obesity-rates-by-cou…
Ahdistava todella harmaa ja pitkä talvi, todella sisäänlämpiävät piirit, jos ei ole rikas niin kaamoksen aikaan voi lähinnä kävellä pimeässä tai katsella ruutua/kirjaa kotona.
Ihmettelisin, jos näillä seteillä porukka EI lihoaisi.
Joo, ennen oli hoikkia ihmisiä, mutta yhteiskunta ja työelämä eivät olleet niin ahdistavia että sitä piti nollata alkoholilla ja roskaruualla että pää kestää seuraavaan päivään.
-normaalipainoinen vain koska työni vaatii niin mielettömästi kävelyä (turistiopas)
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa syödään eniten eineksiä koko maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko täällä tyytyä eineksiin, kun ulkomailla saisi ravintolaruokaa samalla hintaa
Vierailija kirjoitti:
Liikaa heikkolaatuista prosessoitua ruokaa. Jopa monessa lounasravintolassa ruoka on tehty tehtaalla. Fazerin karkit ja suklaat ovat ultraprosesoitua kuonaa, Suomessa syödään mättöä
Juuri näin ja kevyempien ja edullisien ruokien saatavuus on surkea. Vihanneksia ja hedelmiä ei saa ulkomyynnistä vaan kaupungeilla tarjolla on buffat, pizzat, burgerit ja kebabit
Suomalaisten käsitys normaalipainosta on vääristynyt, melkein sairaalla tavalla jo. Lievää ylipainoa ei suunnilleen kukaan pidä ylipainona. Itekkin oon lievästi ylipainoinen ja pidän sitä ongelmana, epänormaalina, josta pitää päästä pois. Kanssaihmiset saattavat silti sanoa mulle vaikkapa että oon hoikka. Oon pitkä ja paino jakaantunut tasaisesti, mutta silti: olen ylipainoinen.
Kyllä väittäisin että vaihtuvalla ilmastollakin on oma osansa. Mennään äärilaidasta toiseen jolloin keho reagoi ravinnontarpeeseen ailahdellen. Joskus elimistö reagoi alkukantaisella tavalla vaatien lisää rasvaa ja joskus lisää suolaa. Ja vaikka näitä kehon haluja vastaan yrittäisi ponnistella, niin siitäkin huolimatta keho reagoi hormoonien ja aineenvaihdunnan myötä ilmastoon. Olen asunut useita pitkiä ajanjaksoja 50v ikäni aikana kreikassa ja italiassa. Siellä en kokenut vastaavaa alitajuista ruuantarvetta. Koska oli koko ajan joko pirun kuuma tai sitten peruslämmintä, niin laihduin noilla kerroilla ihan vaan olemalla todella paljon. Söin siellä varmasti epäterveellisemmin kuin kotosuomessa.
Sun ruokavalio ei ole kovin terveellinen. Älä siirrä vastuuta muille.