Mikä Suomessa lihottaa? Niin monet ulkolaisetkin paisuvat täällä
Suomalaiset ovat ylipainoisia isolla prosentilla mutta miksi? Itselläni on paino noussut 15 kg viimeisen 2 vuoden aikana vaikka pyöräilen työmatkat. Suomalainen nykyinen ruokavalio ei siis olekaan kovin terveellistä.
Kommentit (421)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloasuminen ja talvi, liukkaus. Kesäkuumat että vaikeaa liikkua kuumalla pitkälle. Ellei ole sopivat paikat siihen.
Ai että tarvitaan okt liikkumiseen?? Voi taivas taas!
Tämä kerrostaloasukki talvella hiihtää, retkiluistelee, boulderoi, juoksee ja käy tietty kuntosalilla (ympäri vuoden) ja näin kesällä juoksee, käy ryhmäliikunnoissa, meloo, pyöräilee jne.
ja siis mikä suomalainen ruokavalio on? Minä syön terveellisesti ihan oman ruokavalioni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointiyhteiskunta. Täällä on helppo syödä itsensä vaikka hengiltä, kun kaupasta saa loputtomasti kaikkea. Lisäksi monen työ on pelkästään paikallaan istumista, eli liikuntaa ei juurikaan tule päivän aikana. Kun syö paljon ja kulutus on vähäistä, niin silloin ihminen luonnollisesti lihoaa.
Miten osaattekin hyvinvointiyhteisnunnastakin saada puhuttua pahan asian. Taitolaji tämä asioiden kääntäminen ihan ympäri ja vastuun ulkoistaminen.
Itse koen rehellisyyden helpompana ja siinä on järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointiyhteiskunta. Täällä on helppo syödä itsensä vaikka hengiltä, kun kaupasta saa loputtomasti kaikkea. Lisäksi monen työ on pelkästään paikallaan istumista, eli liikuntaa ei juurikaan tule päivän aikana. Kun syö paljon ja kulutus on vähäistä, niin silloin ihminen luonnollisesti lihoaa.
Miten osaattekin hyvinvointiyhteisnunnastakin saada puhuttua pahan asian. Taitolaji tämä asioiden kääntäminen ihan ympäri ja vastuun ulkoistaminen.
*hyvinvointiyhteiskunnastakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole eineksissä, vaan siinä ettei ihmiset liiku. Oma ystäväpiirini koostuu lähinnä hoikista tai normaalipainoisista ihmisistä, ja yhteistä meille on, että me harrastamme liikuntaa tai vähintäänkin liikumme arjessa paljon. Kun urheilussa kuluttaa sen 500 -1000 kcal päivässä, saa melko huolettomasti syödä. Yksi ryhmäliikuntatunti viikossa ei korvaa sitä, että päivittäin kävelee 10 000 askelta, kulkee portaat hissin sijaan, fillaroi lyhyet kauppa- tai työmatkat, touhuaa kotona ja puutarhassa päivittäin.
Toki pahin kombo on ettei liiku ja vielä syökin epäterveellisesti kaiket päivät. Sellaisista meillä on hyviä esimerkkejä Amerikan mantereelta.
Kallistun samaan. Teen fyysisesti raskasta työtä ja niin tekevät työkaverinikin. Ylipainoisia ei töissä juuri näy. Kun päälle lisää vielä kehnon palkan, niin moni polkee pyörällä työmatkatkin.
Olen ikäni liikkunut paljon, pyöräilyä ja pitkiä kävelyitä. Olen ikäni ollut ylipainoinen. Toisin kuin siskoni, joka on ikänsä syönyt paljon, ja on silti hoikka. Nämä ei aina mene yksyhteen.
Vierailija kirjoitti:
Liian kuuma, liian kylmä, liukasta, lunta, sataa, pimeä....
Naurattaa lukea näitä itsensä lihottaneiden tekosyitä. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
No älä! Sääongelman (siis itselläni ei sitä ole vaan esim juoksen ihan joka säällä) ratkaisee jo esim käymällä ympäri vuoden ilmastoidulla kuntosalilla ryhmäliikuntoineen. Siellä on ihan sama mitä taivaalta tulee.
Alkoholi ja sokeri, ylisuuret annokset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskasta tuodut perunat ovat paljon rasvaisimpia kun Suomessa tuotetut. Kun nämä vielä viedään grillin kautta kuluttajille. Eli ranskalaisia perunoita ei pitäisi tuoda Suomeen.
No itse syön kaikista rasvaisimpia ruokia, mitä kaupasta saa. Juustot ja maidot on aina rasvaisinta mahdollista. Käytän voita, enkä mitään margariineja. Silti olen aina ollut hoikka ja painoindeksi ollut koko elämäni käytännössä alle 25.
Tuo kuvaus olisi voinut olla isästäni. Söi aiemmin kaikkia rasvaisimpia juustoja, voita ja täysmaitoja. Pullan päälle saattoi laittaa voita. Oli joo hoikka. Sai sydänkohtauksen eikä enää käytä noita edellämainittuja. Ei tupakoi eikä juo alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
.. Lisätään vielä pastaa, pastaa pastaa, riisiä ö, perunaa. Jos et ole aktiivinen, erilaisten salaatit ja kasvikset höystettynä kala, kana, liha, kanamuna riittää. Leipää vain aamu ja iltapala ellei puuroa. Lisänä pitää olla proteiinia ja hyviä rasvoja. Proteiini ja rasvat ne pitää ihmisen kylläisenä. Kasviksista, hedelmistä ja marjoista saa tarpeeksi hiilareita.
Leipää vain kaksi siivua rukiisena aamuisin. Lähes koko ikäni. Eipä pahemmin ole auttanut. Proteiinia aina edes vähän ja paljon kasviksia.
Seuraava neuvo, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syy ei ole eineksissä, vaan siinä ettei ihmiset liiku. Oma ystäväpiirini koostuu lähinnä hoikista tai normaalipainoisista ihmisistä, ja yhteistä meille on, että me harrastamme liikuntaa tai vähintäänkin liikumme arjessa paljon. Kun urheilussa kuluttaa sen 500 -1000 kcal päivässä, saa melko huolettomasti syödä. Yksi ryhmäliikuntatunti viikossa ei korvaa sitä, että päivittäin kävelee 10 000 askelta, kulkee portaat hissin sijaan, fillaroi lyhyet kauppa- tai työmatkat, touhuaa kotona ja puutarhassa päivittäin.
Toki pahin kombo on ettei liiku ja vielä syökin epäterveellisesti kaiket päivät. Sellaisista meillä on hyviä esimerkkejä Amerikan mantereelta.
Kallistun samaan. Teen fyysisesti raskasta työtä ja niin tekevät työkaverinikin. Ylipainoisia ei töissä juuri näy. Kun päälle lisää vielä kehnon palkan, niin
Huvittavaa, miten porukka ylimitoittaa omat tekemiset ja vähättelee hoikkia. Jostain se energian ylimäärä kehoon tulee. Ilmastako?
Koska täällä syödään oikeaa ruokaa eikä mitään ituhippi terveys/kasvisruokaa jota thl yrittää tuputtaa.
Mitä ylipaino haittaa kunhan ruoka on hyvää ja siinä on tarpeeksi rasvaa ja suolaa, ruoka ei ole ruokaa ellei siinä ole rasvaa ja suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintarviketeollisuuteen voisi kääntää syyttävän sormen. Ruoka on pilattu ja nykyään täytyy olla todella tiedostava, että osaa syödä terveellisesti.
Et voi ostaa kaupasta mitään muuta kuin peruselintarvikkeita ja tehdä ruokasi alusta alkaen itse!
Hieman dramatisointia.
Pelkäättekö että ihmiset eivät tee itse ruokaa jos tuette valmisruokia?
Tätä samaa eriarvoistamista on ollut siitä asti kun muistan.
Miksi myytäisiin ruokia ihmisille jotka pilaavat terveyden?
Kannattaa säilyttää järki päässä ja realismi elämässä.
Elämästä ei kannata tehdä kohtuuttoman vaikeaa.
Yhtenä esimerkkinä vielä se että köyhällä ei ole varaa syödä rikkaasti mutta silti on terve ja hyvinvoiva. Miten tämä on mahdollista?
Älkää mustamaalatko ruokia ja ruokatarvikkeita.
Kohtuus kaikessa ja jokainen s
Itse en jaksa lukea kymmeniä rivejä tuotteen ainesosia, siksi on helpompaa ostaa peruselintarvikkeita ja valmistaa niistä ruokaa ihan itse alusta asti.
Uudet perunat ja lohimedaljongit valmistuvat esim. 15 minuutissa. Monta muutakin ruokaa voit tehdä alle puolen tunnin peruselintarvikkeista ja tiedät ettet syönyt lisäaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten käsitys normaalipainosta on vääristynyt, melkein sairaalla tavalla jo. Lievää ylipainoa ei suunnilleen kukaan pidä ylipainona. Itekkin oon lievästi ylipainoinen ja pidän sitä ongelmana, epänormaalina, josta pitää päästä pois. Kanssaihmiset saattavat silti sanoa mulle vaikkapa että oon hoikka. Oon pitkä ja paino jakaantunut tasaisesti, mutta silti: olen ylipainoinen.
Minä en ole koskaan mahtunut näihin ns. normaalipainon kriteereihin edes nuorena. Olen lyhyt ja lihaksikas ja harrastanut paljon urheilua. Jo nuorena terveydenhoitaja kysyi käynkö punttisalilla enkä ollut siellä koskaan käynyt. Painosta ei kuitenkaan koskaan valitettu sillä kroppa oli todella timmissä kunnossa vaikka olin sen BMI asteikon mukaan ylipainoinen. Kyllä peili ja rasvaprosentti kertoo enemmän kuin se BMI.
BMI ast
Hormoneilla pumpattuja jättikokoisia bodareita on aika vähän. Naturaalina et tule saamaan sellaisia lihaksia, jotka kävisi pumpun päälle.
Munkit makkarat lihapiirakat ym... leivonnaiset ja herkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointiyhteiskunnassa työtönkin voi ostaa kaupasta roskaruokaa mielin määrin. Tiedän, koska olen itsekin ollut useamman vuoden työtön. Hyvinvointiyhteiskunta passivoi ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskasta tuodut perunat ovat paljon rasvaisimpia kun Suomessa tuotetut. Kun nämä vielä viedään grillin kautta kuluttajille. Eli ranskalaisia perunoita ei pitäisi tuoda Suomeen.
No itse syön kaikista rasvaisimpia ruokia, mitä kaupasta saa. Juustot ja maidot on aina rasvaisinta mahdollista. Käytän voita, enkä mitään margariineja. Silti olen aina ollut hoikka ja painoindeksi ollut koko elämäni käytännössä alle 25.
Tuo kuvaus olisi voinut olla isästäni. Söi aiemmin kaikkia rasvaisimpia juustoja, voita ja täysmaitoja. Pullan päälle saattoi laittaa voita. Oli joo hoikka. Sai sydänkohtauksen eikä enää käytä noita edellämainittuja. Ei tupakoi eikä juo alkoholia.
No mun pappa veteli makkaraa ysikymppiseksi asti ja kuoli vaan vanhuuteen nukkuessaan. Joku toinen on taas kasvissyöjä ja saa sydänkohtauksen viisikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syövät huonosti. Kauppadata on lahjomaton. Sen mukaan sipsejä ostetaan todella paljon. Lisäksi lihavien ihmisten ruokakorista näkee, miksi ihmiset ovat lihavia. Ostetaan kaurahiutaleita ja leikitään terveystietoista, mutta sitten on paljon höttöä. Ja joo, kyylään muiden ihmisten ostoskärryjä ja -koreja.
Jännä juttu tuo kauppadata. Viime vuosina jokainen suomalainen natustelee neljä kiloa sipsejä vuodessa. Ihan jäätävä määrä, kun kaikki ei syö sipsejä. Sama koskee jäätelöä. 13 litraa makeaa ja rasvaista jäätelöä. Ja karkit: 14 kg vuodessa=70 suklaalevyä vuodessa. Siinä vastaus lihavuuteen ja muuhun.
Säästämisen näköalattomuus. Se että pitäisi säästää vuosikymmeniä viikonlopun herkuista kymppejä omaan kotiin ja todellisuus on että et saa vaikka jättäisit syömättä ja juomatta ne muutamat tölkit alkoholia, niin tekee sen että ihminen hakee hyödyn roskaruuasta ja juomista jota tälle tarjoillaan.
Se hyöty tulee sitten syömisistä ja lohtu kanssa.
Mihinkään suureen hankintaan ei työläisellä ole varaa vaikka säästäisi joka pienen hilun.
Sitten ihminen käyttää rahat paskaan ja lihoo. Ei ole vaihtoehtoja.
Ei niillä rahoilla saisi edes uutta autoa, tai toki saisi, mutta saisi säästää monta vuosikymmentä niistä viikonlopun paskakillingeistä. Siis viikkorahaahaan se on ja ei työläinen tunne saavansa saaneensa saatavia.
Siksi monet aloittaa huumeiden käytön, koska ei ne sipsit tuo samaa lohtua ett tulisi saneensa ne saatavat raskaan työviikon jälkeen. Työstä on saata viikonloppuna saatavat. Siksi ihmiset lihoo.
En viitsinyt lukea koko ketjua, mutta tässä mun veikkaukset: syödään suurin piirtein terveellistä ruokaa, mutta syödään milloin sattuu tai syödään vaikkei oo nälkä tai syödään sitä liikaa. Kyllä, myös terveellisellä kotiruoalla saa itsensä lihavaksi.
Tuntuu, että ylipäätään ihmisiltä on kadonnut käsitys ruoka-aineiden kaloripitoisuuksista. Terveellinen ei tarkoita vähäkalorista. Kuntoillaan ja urheillaan ja kuljetaan salilla ja kuvitellaan, että pitää "tankata" hirveästi energiaa ennen ja jälkeen. Ei tarvitse, paitsi jos oot ammattiurheilija. Kynäniska toimistorotta ei tarvitse lisäproteiinia jumpan jälkeen.
Lisäksi jos annoskoko on liian iso ja kun se viedä hotkitaan nopeasti, niin ei elimistö ehdi viestittää, että nälkä sammui jo kolmannen perunan kohdalla. Kartellaan hiilareita, mutta vedetään siitä edestä liikaa proteiinia.
Välipalojen sisältämä energia aliarvioidaan. Snacksit on muka terveellisiä pähkinää ja avokadoa ja protskupatukka, mutta näissä on tosi paljon kaloreita. Yksittäiset suklaakarkit pitkin päivää, smoothiet, makukahvit. Vilkaiskaapa huvikseen, paljonko konvehdissa on kaloreita. Ja terveellisen smoothien mukana hulahtaa melkoinen kalorimäärä nopsasti. Loraus oliiviöljyä pitkin päivää sinne sun tänne lisää pahimmillaan satoja kaloreita.
Sori paasaus, mutta olin itse lihomaan päin ns terveellisellä ruokavaliolla ja tuli pysähdyttyä tämänkin asian äärelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun pappa veteli makkaraa ysikymppiseksi asti ja kuoli vaan
Aikamoista olkiukkojen rakentelua.
Runsas tyydyttyneen rasvan saanti voi lisätä sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että tyydyttynyt rasva nostaa veren LDL-kolesteroliarvoja, jotka ovat merkittävä sydänsairauksien riskitekijä.
Mitä tarkemmin ottaen tarkoitat tällä lausahduksellasi?