Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

On puhdasta v|ttuilua Kelalta sanoa: tarvitse muuttaa pois asunnostasi, mutta sinun täytyy silloin maksaa asumismenojen loppuosa itse

Vierailija
29.07.2025 |

Kela näkee joka saatanan sentin tilillä ja väittää että voi maksaa loppuosan itse. Tuo on tarkoituksellisen loukkaavasti ilmaistu. Viranomainen haluaa näpäyttää

Asian voisi sanoa: sinun ei tarvitse muuttaa, mutta emme myöskään voi myöntää enemmän tukea. 

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ihan oikein, että pitää satsata myös itse, jos mielii kalliimmassa asua kun normit on. 

Mutta joku oikeus ja kohtuus siinäkin pitää olla eli pitää antaa kohtuullinen aika, sen jälkeen kun on annettu hakemasn halvempasn sen uhalla, että ei makseta sitä ylimenevää ja tuo aika pitää olla minimissään vuosi. 

Kela tai sossu voi osoittaa vaatimattomamman, jos ei hyväksy ylimenevää. 

Lisäksi joku oikeus ja kohtuus pitäisi olla siinäkin jos ylimenevää ei hyväksytä ja paljon jää maksettavaksi esim. TT-tuesta, joka on laskettu minimi summaksi peruselinkuluihin.  

Sitä ei ole  voinut koskaan leikata suurilla summilla pysyvästi asiakkailta. Hieman eri maksaa vaikka 100€ ylimenevää, kun  400€ eli jos elämiseen pitää jäädä yhden aikuisen käyttöön 600€, niin kai se vähän eritavalla kirpasee jääkö vain 200€ vai 500€ sen takia, että pitä vähän joustaa itsekin kun asuu ylikalliissa? 

Oikeus ja kohtuus on oikeuden peruspilari. . 

Vierailija
42/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voisivat sanoa, että "Vaikka meitä sitoo laki, jonka eduskunta on säätänyt, niin kyllähän me nyt just sinun tilanteessasi joustetaan ja maksetaan vähän ekstraa että voit asua siellä, missä asut, vaikka se onkin liian kallista". Tottakai voisivat, jos haluaisivat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti.

Kun olin vielä kauan sitten kelan elätti ja ihmettelin miksi muut saavat paremmin asumistukea.

Aloin itse penkoa asiat mihin olin oikeutettu ja kävi ilmi et maksoivat liian vähän sitä ja olin oikeutettu vielä tukeen työnhaun osalta kun kävin toisella paikkakunnalla työnhaussa.

Tein valituksen ja sain takautuvasti rahat.

Kannattaa aina penkoa pykälät tosi tarkasti ja aina valituskierros. Toinenkin silloinen kaveri sai joitain kymppejä tukea paremmin valituskierroksen jälkeen.

Vierailija
44/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin ajan ja energian mitä te sossupummit ja kelarotat olette käyttäneet valittamiseen olisitte voinut käyttää töiden hankintaan ja töiden tekoon. Mutta kun ei kiinnosta työnteko niin sitten ollaan kiitollisia niistä aamuista mitä.me veronmaksajat teille armollisesti annetaan. Ja jos ne ei kelpaa niin ei ole pakko niitä tukia hakea

Vierailija
45/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin maksetaan asuminen ja eläminen ja vasta jos jää rahaa maksetaan elämykset ja viihtyminen. Näinhän se meillä työläisilläkin menee

Vierailija
46/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle jää sitä henkilökohtaista tukirahaa, joko työttömyyskorvusta, ansiotuloja, tai tt-tukea, niistä laittaa osan itsekin vuokraan. Asumistuki on vain tukea asumiseen. 200e-100e esim. Priorisoi mihin  käytät  ns  muuta rahaa, jos oikein mieleinen asunto, sitten olet jostain muusta vähemmällä, se on sitä ns omaa rahaa ,onka jokainen päättää miten sen Jakaa menoihinsa. Ethän edellytä että koko vuokra kukaan taho maksaa. Tukea on hyvä olla olemassa jos pinei palkka tai työttömyys, osa-aikatyötä vain tarjotaan jne.

Taulukko johoin saatukea, on se mihin saa tuien. Ei pakoteta eikä olisi lainkaan mukaista-muutto- Jos halaut just taulukon vuokran, sit se ok,mutta eihän niitä ole ja tarkoittaa muuttokehoitus -jos et halua itse maksaa erotusta.

Onhan joillakin ylittynyt 2e!!! ja silti annetaan aikaa etsiä edullisempiasunto!!!!  Eli automaatioviesti ilman yksilöityä vastaamista.

ei huomioida -muuttokustannukset vrt siihen nähden, kohta tulevat vuokrankorotukset. jne. Päätösten pitäisi olla aina yksilöityä ja harkittuja.

Mutta maksa itse erotus jos asunto ok sinulle ja tingi sitten muusta.

Vierailija
47/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuttuilua sekin että aikuinen elää sossupummina toisten elätettävänä ja sitten kehtaa vielä valittaa. Maksajille se on kurjaa ja niillä on syytäkin valittaa.

Vierailija
48/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinun ei tarvitse muuttaa pois mutta vuokraasi et pysty maksamaan. Kiva. 

No ei kai joku muu ole vastuussa vuokrasi maksusta? Suomi tukee asumista harvinaisen paljon, mutta jotakin vastuuta nyt itsellekin tai sitten halvempi asumisratkaisu. It's up to you.

Vierailija
49/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viuttuilua sekin että aikuinen elää sossupummina toisten elätettävänä ja sitten kehtaa vielä valittaa. Maksajille se on kurjaa ja niillä on syytäkin valittaa.

Niin, ne rahat menee vuokralaisen kautta sijoittajille jotka on ne todelliset sossupummit.

Vierailija
50/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ne rahat menee vuokralaisen kautta sijoittajille jotka on ne todelliset sossupummit.

Sijoittajat maksattaa asuntonsa lainan Kelalla.

Vierailija
51/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti.

Kun olin vielä kauan sitten kelan elätti ja ihmettelin miksi muut saavat paremmin asumistukea.

Aloin itse penkoa asiat mihin olin oikeutettu ja kävi ilmi et maksoivat liian vähän sitä ja olin oikeutettu vielä tukeen työnhaun osalta kun kävin toisella paikkakunnalla työnhaussa.

Tein valituksen ja sain takautuvasti rahat.

Kannattaa aina penkoa pykälät tosi tarkasti ja aina valituskierros. Toinenkin silloinen kaveri sai joitain kymppejä tukea paremmin valituskierroksen jälkeen.

Tuollahan ei siis ole ollut mitään tekemistä asumistuen kanssa. 

Vierailija
52/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs olet sellainen Kelan orja? 

Oisko parempi jos Kela olisi määrännyt muuttamaan?

Vielä miutama vuosi sitten kuule olin Ranskassa töissä ja palkka oli todella kiva etuineen. Mutta sitten työt loppuivat ja ikää on 59. 

Ja sitten päätit tulla tänne sossupummina elelemään, eikö ranskassa kela toimi.

Vierailija
53/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sinun ei tarvitse muuttaa pois mutta vuokraasi et pysty maksamaan. Kiva. 

Kyllä pystyy kun lopettaa lorvimisen ja päihteet.

Vierailija
54/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole Kelan vika, että Purra ja Orpo tuhoavat Suomea ja suomalaisia. Se on heitä äänestäneiden vika.

Miten meni omasta mielestä, persut?

Vierailija
55/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saatanan hävytöntä, että pitäisi maksaa jostain jotain ihan itse.

Vierailija
56/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä miutama vuosi sitten kuule olin Ranskassa töissä ja palkka oli todella kiva etuineen. Mutta sitten työt loppuivat ja ikää on 59. 

Luulisi kivasta palkasta jäävän säästöönkin "pahan päivän" varalle, etenkin kun edut lisäksi. Nyt voit tinkiä muusta kulutuksesta sen osan vuokrasta, mikä jää itse maksettavaksi. Jos mistään ei voi tinkiä, on tosiaan parempi muuttaa halvempaan kämppään. Tai vaikka takas sinne Ranskaan?

Vierailija
57/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole Kelan vika, että Purra ja Orpo tuhoavat Suomea ja suomalaisia. Se on heitä äänestäneiden vika.

Miten meni omasta mielestä, persut?

Jos näihin tukipummeiluihin tulee edes jotain tolkkua, niin meni todella hyvin.

Vierailija
58/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän olisi laitonta. kela ei ole sopijaosapuoli vuokrauksessa. Eli voi maksaa ns elämiseen tarkoitetusta tuestaan tai ansiotuloista-pieni palkka) tai työttömyyskorvauksestaan, tt-tuestaan sen lopun. Jokainen päätt'' mihin käyttää perustulonsa. Usein se automaattikehoitus tulee-muuta 3kk tai emme maksa,huomioi kuin taulkon verran vuokraa. Tuo kehotus tulee, vaikka ylittyy 2euroa. Harva löytää  selliaista kohdetta joka olisi vain taulukon vuokrainen, kyllä he maksavat aina sen erotuksen useimmat ainankin -100-200e.

Vierailija
59/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä? Kela ei maksakaan 100% vuokrasta? Miten tähän tilanteeseen on tultu?

Vierailija
60/110 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela antaa sinulla ihan vallan ratkaista omat asumiskuluongelmasi kuten täysvaltainen aikuinen.

Voit esim. hakea ruuat ruokajonosta tai kerätä pulloja taikka marjoja maksukykyä parantaaksesi. 

Tai sitten voit muuttaa halvempaan asuntoon, jota voit aivan vapaasti etsiä koko Suomen alueelta mielesi mukaan ilman holhoavaa asunnon osoittamista.