HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä poliiseilla hommaa, jos alkavat kuskaamaan meitä naisia hoitamaan eläkeläisiä. Ei me muuten mennä.
Onko sulla sydäntä sanoa sairaalle äidillesi tai isällesi, että en muuten tule auttamaan?
Toinen vanhempi on kuollut. Ja sisaret voi myös hoitaa toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just luin toisesta keskustelusta, että vielä 79v. nainen sai julkisella puolella rintojen pienennysleikkauksen.
Tähän meidän sotebudjetti kuluu :)
Tähän yhteen leikkaukseen?
Jos yhdelle tehdään niin sitten pitäisi tehdä myös muillekin. Yksityisen hinnaston mukaan rintojen pienennysleikkaus maksaa noin 5000€. Samaa hintaa voi varmaankin soveltaa julkisella puolella. Mikäli 100 80 vuotta täyttänyttä haluaa rintaleikkauksen, kun tämä yksikin sai, maksaa se hyvinvointialueille 500 000€. Ei tällä summalla vanhushuoltoa pelasteta, enemmänkin periaatteellinen näkökulma. Jos tämä 79 vuotias tulee elämään eliniänajanodotteen mukaisesti 84,2 vuotiaaksi, elää hän noin kuusi vuotta pienempien rintojen kanssa. :)
Vierailija kirjoitti:
Niin, mites sitten kun on sisaria. Kenellä on vastuu hoitaa?
Siitä voi varmaan sisaret tapella keskenään :)
En näe mitään ongelmaa siinä että vanhuksen varat menevät hoitoon. Omille vanhemmillekin olen sanonut, etten minä mitään perintöä tarvi, mahdollisimman hyvä hoito heille helpottaa minua enemmän kuin heidän rahansa, jotka saisik tod.näk. kun olen itsekin jo 50-60-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä poliiseilla hommaa, jos alkavat kuskaamaan meitä naisia hoitamaan eläkeläisiä. Ei me muuten mennä.
Onko sulla sydäntä sanoa sairaalle äidillesi tai isällesi, että en muuten tule auttamaan?
Toinen vanhempi on kuollut. Ja sisaret voi myös hoitaa toista.
Ja sisaret ei katkeroidu, kun yksi sluibailee? Ainakin itse haluan pitää hyvät välit sisariini.
Sitten tuo oma hoivakoti omakotitaloon pappajoukolle - idea.
Jos halutaan ympärivuorokautinen hoito niin työntekijöitä pitäisi olla varmaan ainakin 5. Ainakin 1-2 sairaanhoitajaa, ettei tarvitse koko ajan kuskata terveyskeskukseen hakemaan pistoksia yms.
Ehkä vielä joku henkilö huolehtimaan ruokahuollosta?
Joku ainakin osa-aikainen johtaja hoitamaan laskut ym.
Äkkiseltään maksaa 20 000e + kuukaudessa, tähän päälle mahdolliset korjauskulut taloon.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mites sitten kun on sisaria. Kenellä on vastuu hoitaa?
Kaikilla tietysti. Niinhän saa hoitotaakkaakin jaettua, ettei jollekin yhdelle sisarelle jää liikaa kuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotain jätit kertomatta tai valehtelit. Minulla 3 lasta, herätys 6.15, takaisin kotona töiden ja lasten haun jälkeen klo 17.30 jos ei ole lapsilla harrastuksia. Pari kertaa viikossa kotona klo 20 tienoilla. Autan 2 vanhempaa pienissä asioissa, en ehdi joka päivä, mutta että aamuisin ja kesken työpäivän pitäisi vielä ehtiä käydä katsomassa.
Erikoinen työ sinulla, jos neljää ehdit hoitaa ja huolehtia lapsista samalla. tai et ole töissä, vaan suurentelet urakkaasi uhriutumalla.
En ole kertonut omasta elämästäni mitään yksityiskohtia, sanoinpa vain, että minulla on puhdas omatunto ja elän arvojeni mukaan, urakkani on sellainen, jonka olen itse valinnut ja jonka jaksan tehdä vaikka se on usein raskas. Suosittelen samaa kaikille, niin ei tarvitse muita syytellä tai järkyttyä, jos joku elämälle vieras Murto jossain horisee jotain. Ehdin todellakin hoitaa omat vanhempani ja nyt jo melkein aik
Aikuiset lapset, ja ilmeisesti 4 vanhempaa ovat hyvässä kunnossa, jos eivät paljoa työllistä sinua tai asuvat aivan pihapiirissäsi. Eli jätit oleellisen kertomatta uhriutuessasi.
Ota 3 pientä lasta, pari päiväkodeissa, yksi ekalla, viet aamulla päiväkotiin, sitten töihin. Illalla sama ruljanssi, ekaluokkalainenkin tarvitsee vielä aikuista. Ja päälle vanhukset matkan päässä, en pääse 3 kertaa päivässä käymään heidän luonaan kuten sinä teit työn lomassa 😂
Minulla on lapset aikuisia ja toinen vanhempi kuollut ja olen työtön.
Osalla on pienet lapset ja pitää hoitaa myös isovanhemmat ja käydä 8 h päivä töissä.
Tasan ei mene nallekarkit.
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän nämä kaikki tavoitteet on tarkoitus sovittaa yhteen?
- etätöitä ei sallita, pakko olla paikan päällä vaikka työ olisi teamsin kautta keskustelua toiselle puolelle maapalloa
- työaikaa pitäisi pidentää koska talous
- töiden perässä pitäisi muuttaa aina jos omalta paikkakunnalta ei töitä löydy
- lapsia pitäisi tehdä ja näitä pitäisi vahtia 24/7, lasu pamahtaa jos 8v joutuu olemaan kesälomalla yksin
- vanhukset pitäisi hoitaa, mutta vanhusta ei saa pakottaa muuttamaan pois omasta kodistaan
Suomi on muuttumassa sosialistiseksi kehitysmaaksi, jossa valtio lataa täysin epärealistisia ja ristiriitaisia vaatimuksia yksilölle. Kaikko verorahat käytetään sitten kansalaisten valvontaan ja rankaisemiseen, jos näitä vaatimuksia ei pysty täyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just luin toisesta keskustelusta, että vielä 79v. nainen sai julkisella puolella rintojen pienennysleikkauksen.
Jos yhdelle tehdään niin sitten pitäisi tehdä myös muillekin. Yksityisen hinnaston mukaan rintojen pienennysleikkaus maksaa noin 5000€. Samaa hintaa voi varmaankin soveltaa julkisella puolella. Mikäli 100 80 vuotta täyttänyttä haluaa rintaleikkauksen, kun tämä yksikin sai, maksaa se hyvinvointialueille 500 000€. Ei tällä summalla vanhushuoltoa pelasteta, enemmänkin periaatteellinen näkökulma. Jos tämä 79 vuotias tulee elämään eliniänajanodotteen mukaisesti 84,2 vuotiaaksi, elää hän noin kuusi vuotta pienempien rintojen kanssa. :)
Pointtina varmaan se, että meidän terveydenhuolto on paisunut liikaa. Ihminen on perusluonteeltaan sellainen, että yli 25-vuotiaalta löytyy aina jotain kremppaa jota tulisi hoitaa. Jos meidän lääkärit on niin hampaattomia ja medikalisoituneita ja he tarjoavat hoitoja kaikkiin pienimpiikin vaivoihin, ei yksinkertaisesti rahat riitä.
Keski-Euroopassa on aika yleistä, että vanhus otetaan lapsen perheeseen asumaan.
Vierailija kirjoitti:
En näe mitään ongelmaa siinä että vanhuksen varat menevät hoitoon. Omille vanhemmillekin olen sanonut, etten minä mitään perintöä tarvi, mahdollisimman hyvä hoito heille helpottaa minua enemmän kuin heidän rahansa, jotka saisik tod.näk. kun olen itsekin jo 50-60-vuotias.
Oletpa lapsellinen. Se, että vanhuksen varat menevät hoitoon ei todellakaan tarkoita sitä, että he saisivat "mahdollisimman hyvää hoitoa". Se tarkoittaa vain, että hoivajätti saa mahdollisimman paljon voittoa. Tuollainen ajattelu on muutenkin todella ongelmallista, jos ajatellaan, että yhteiskunnan palveluiden ei pitäisi kuulua ikäihmiselle, vaan hänen täytyisi lunastaa oikeutensa hoitoon maksamalla siitä koko omaisuudellaan. Tämä on yhteiskunnan taholta vastuun väitelyä ja osoittaa epäarvostusta ikäihmisiä kohtaan - oikeistolaisen ajattelun mukaan ihminenhän on hyödytön sitten, kun hän muuttuu tuottamattomaksi, ja sen vuoksi oikeistolaisen ajattelun mukaan häneen ei ole syytä enää satsata yhteiskunnan varoja.
Vierailija kirjoitti:
Keski-Euroopassa on aika yleistä, että vanhus otetaan lapsen perheeseen asumaan.
Suomessa leikkaattiin just asumistukea, että pitää asua halvassa ja pienessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapsellinen. Se, että vanhuksen varat menevät hoitoon ei todellakaan tarkoita sitä, että he saisivat "mahdollisimman hyvää hoitoa". Se tarkoittaa vain, että hoivajätti saa mahdollisimman paljon voittoa. Tuollainen ajattelu on muutenkin todella ongelmallista, jos ajatellaan, että yhteiskunnan palveluiden ei pitäisi kuulua ikäihmiselle, vaan hänen täytyisi lunastaa oikeutensa hoitoon maksamalla siitä koko omaisuudellaan. Tämä on yhteiskunnan taholta vastuun väitelyä ja osoittaa epäarvostusta ikäihmisiä kohtaan - oikeistolaisen ajattelun mukaan ihminenhän on hyödytön sitten, kun hän muuttuu
Itse koitat määrätä, että toisten pitäisi hoitaa eläkeläisiä 595 työmarkkinatuella, kun hoitajana itse nostat 3000 brutto ja yli palkkaa ja kerrytät omaa eläkkettäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla tuon ikäisellä on enää mitään rintoja. Ainakin omilla mummeilla rinnat oli tuolloin jo kuin kuivettuneet rusinat. Nuorempana olivat rintavempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän nämä kaikki tavoitteet on tarkoitus sovittaa yhteen?
- etätöitä ei sallita, pakko olla paikan päällä vaikka työ olisi teamsin kautta keskustelua toiselle puolelle maapalloa
- työaikaa pitäisi pidentää koska talous
- töiden perässä pitäisi muuttaa aina jos omalta paikkakunnalta ei töitä löydy
- lapsia pitäisi tehdä ja näitä pitäisi vahtia 24/7, lasu pamahtaa jos 8v joutuu olemaan kesälomalla yksin
- vanhukset pitäisi hoitaa, mutta vanhusta ei saa pakottaa muuttamaan pois omasta kodistaan
Suomi on muuttumassa sosialistiseksi kehitysmaaksi, jossa valtio lataa täysin epärealistisia ja ristiriitaisia vaatimuksia yksilölle. Kaikko verorahat käytetään sitten kansalaisten valvontaan ja rankaisemiseen, jos näitä vaatimuksia ei pysty täyttämään.
Jep, jossain Sveitsissä ja Saksassa ihmiset pystyvät nauttimaan elämästä. Suomessa alkaa olemaan todellista kädestä suuhun -meininkiä.
Jep, se kaikkein raskain hoito on sellaista ettei siihen ihmiset kotonaan pysty kuin poikkeustapauksissa. Ne vanhukset taas, jotka pärjäisivät vain sänkypaikalla lapsensa kotona ja voisivat olla avuksikin, pärjäisivät omassakin kodissa ja luultavasti haluavatkin pysyä omassa kodissaan päättämässä omat asiansa. Sellaisia suomalaiset ovat.
Omaiset voivat hoitaa asioita siinä vaiheessa kun ollaan kotihoito kerran päivässä tms tilanteessa. Olisihan sekin apu, mutta aika moni lähellä asuva omainen sen jo tekee, ja niiden kohdalla jolla ei tee, on luultavasti joku syy.