Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa

Vierailija
26.07.2025 |

Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa. 

Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.

Kommentit (894)

Vierailija
701/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä. 

Että jos pitää omaa vanhempaa hoitaa niin sitten tes-palkkaa kiitos. 

Vierailija
702/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopassa on aika yleistä, että vanhus otetaan  lapsen perheeseen asumaan.

Suomessa leikkaattiin just asumistukea, että pitää asua halvassa ja pienessä. 

Lapset voi varmaan käydä töissä kuitenkin, ettei tarvii tukien varassa elellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
703/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun siitä syntyvyydestäkin jaksetaan paasata, niin tällä se ei ainakaan lisääntyisi, päinvastoin. Se että laitetaan ihmiset vaan enemmän tiukoille ja rapautetaan vielä lisää luottamusta yhteiskuntaan ei todellakaan kannusta ketään hankkimaan lapsia.

Vierailija
704/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-Euroopassa on aika yleistä, että vanhus otetaan  lapsen perheeseen asumaan.

Suomessa leikkaattiin just asumistukea, että pitää asua halvassa ja pienessä. 

Lapset voi varmaan käydä töissä kuitenkin, ettei tarvii tukien varassa elellä.

Niin, palkkaatte nyt sitten vaan työttömiä sinne teidän työpaikalle. 

Vierailija
705/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just luin toisesta keskustelusta, että vielä 79v. nainen sai julkisella puolella rintojen pienennysleikkauksen. 

Tähän meidän sotebudjetti kuluu :)

Tähän yhteen leikkaukseen?

Jos yhdelle tehdään niin sitten pitäisi tehdä myös muillekin. Yksityisen hinnaston mukaan rintojen pienennysleikkaus maksaa noin 5000€. Samaa hintaa voi varmaankin soveltaa julkisella puolella. Mikäli 100 80 vuotta täyttänyttä haluaa rintaleikkauksen, kun tämä yksikin sai, maksaa se hyvinvointialueille 500 000€. Ei tällä summalla vanhushuoltoa pelasteta, enemmänkin periaatteellinen näkökulma. Jos tämä 79 vuotias tulee elämään eliniänajanodotteen mukaisesti 84,2 vuotiaaksi, elää hän noin kuusi vuotta pienempien rintojen kanssa.

ylipaino lisääntyy koko ajan väestössä?

Vierailija
706/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Ja pitäisi ilmaiseksi hoitaa eläkeläisiä 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella, josta ei kerry omaa eläkettä.

Just joo. 

Ei todellakaan. 

Vierailija
707/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän nämä kaikki tavoitteet on tarkoitus sovittaa yhteen?

- etätöitä ei sallita, pakko olla paikan päällä vaikka työ olisi teamsin kautta keskustelua toiselle puolelle maapalloa

- työaikaa pitäisi pidentää koska talous

- töiden perässä pitäisi muuttaa aina jos omalta paikkakunnalta ei töitä löydy

- lapsia pitäisi tehdä ja näitä pitäisi vahtia 24/7, lasu pamahtaa jos 8v joutuu olemaan kesälomalla yksin

- vanhukset pitäisi hoitaa, mutta vanhusta ei saa pakottaa muuttamaan pois omasta kodistaan

Suomi on muuttumassa sosialistiseksi kehitysmaaksi, jossa valtio lataa täysin epärealistisia ja ristiriitaisia vaatimuksia yksilölle. Kaikko verorahat käytetään sitten kansalaisten valvontaan ja rankaisemiseen, jos näitä vaatimuksia ei pysty täyttämään.

Ite me ollaan sössitty tämä meidän talous. Nokiankin menestys onnistuttiin pilaamaan typerillä valinnoilla. Idän kauppa on kuollut kokonaan. Nyt vaan suljetaan tehtaita, eikä kehitetä mitään uutta tilalle.

Vierailija
708/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just luin toisesta keskustelusta, että vielä 79v. nainen sai julkisella puolella rintojen pienennysleikkauksen. 

Tähän meidän sotebudjetti kuluu :)

Tähän yhteen leikkaukseen?

Jos yhdelle tehdään niin sitten pitäisi tehdä myös muillekin. Yksityisen hinnaston mukaan rintojen pienennysleikkaus maksaa noin 5000€. Samaa hintaa voi varmaankin soveltaa julkisella puolella. Mikäli 100 80 vuotta täyttänyttä haluaa rintaleikkauksen, kun tämä yksikin sai, maksaa se hyvinvointialueille 500 000€. Ei tällä summalla vanhushuoltoa pelasteta, enemmänkin periaatteellinen näkökulma. Jos tämä 79 vuotias tulee elämään eliniänajanodotteen mukaisesti 84,2 vuotiaaksi, elää

Jep, huono ravinto lihottaa. Euron pussi leipää, makaroonia ja perunoita. Ei muuta. 

Vierailija
709/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään ongelmaa siinä että vanhuksen varat menevät hoitoon. Omille vanhemmillekin olen sanonut, etten minä mitään perintöä tarvi, mahdollisimman hyvä hoito heille helpottaa minua enemmän kuin heidän rahansa, jotka saisik tod.näk.  kun olen itsekin jo 50-60-vuotias.

Oletpa lapsellinen. Se, että vanhuksen varat menevät hoitoon ei todellakaan tarkoita sitä, että he saisivat "mahdollisimman hyvää hoitoa". Se tarkoittaa vain, että hoivajätti saa mahdollisimman paljon voittoa. Tuollainen ajattelu on muutenkin todella ongelmallista, jos ajatellaan, että yhteiskunnan palveluiden ei pitäisi kuulua ikäihmiselle, vaan hänen täytyisi lunastaa oikeutensa hoitoon maksamalla siitä koko omaisuudellaan. Tämä on yhteiskunnan taholta vastuun väitelyä ja osoittaa epäarvostusta ikäihmisiä kohtaan - oikeistolaisen ajattelun mukaan ihminenhän on hyödytön sitten, kun hän muuttuu

Sinä näytät uskovan, että yhteiskunnalla on ne varat ja hoitajat oikeasti jossain, mutta niitä vain oikeistolaisen ajattelun takia pantataan vanhuksilta. Entä jos näin ei ole? Entä jos kertakaikkiaan ei ole varaa rakentaa ja pyörittää 100 vanhustenhoitopaikkaa, vaan on varaa vain 50:een? Entä jos rakennettu hoitopaikka, mutta 10 avoimeen paikkaan tulee 5 hakemusta? Miten sinä ratkaiset tämän? Kenties nostamalla hoitajien palkkoja? Mistä se raha otetaan pois? Ja entä jos saadaan vain kaksi hakemusta lisää?

Vierailija
710/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Ja pitäisi ilmaiseksi hoitaa eläkeläisiä 595 netto kuukaudessa työmarkkinatuella, josta ei kerry omaa eläkettä.

Just joo. 

Ei todellakaan. 

Ek: n ja kokoomuksen ideoita. Itse nostavat verorahoista isoa palkkaa. Hoitavatko eläkkeellä olevia vanhempiaan vapaa-ajalla? 

Vierailija
711/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään ongelmaa siinä että vanhuksen varat menevät hoitoon. Omille vanhemmillekin olen sanonut, etten minä mitään perintöä tarvi, mahdollisimman hyvä hoito heille helpottaa minua enemmän kuin heidän rahansa, jotka saisik tod.näk.  kun olen itsekin jo 50-60-vuotias.

Oletpa lapsellinen. Se, että vanhuksen varat menevät hoitoon ei todellakaan tarkoita sitä, että he saisivat "mahdollisimman hyvää hoitoa". Se tarkoittaa vain, että hoivajätti saa mahdollisimman paljon voittoa. Tuollainen ajattelu on muutenkin todella ongelmallista, jos ajatellaan, että yhteiskunnan palveluiden ei pitäisi kuulua ikäihmiselle, vaan hänen täytyisi lunastaa oikeutensa hoitoon maksamalla siitä koko omaisuudellaan. Tämä on yhteiskunnan taholta vastuun väitelyä ja osoittaa epäarvostusta ikäihmisiä kohtaan - oikeistolaisen ajattelun mukaan

Osa yrityksistä jakoi yhtä paljon osinkoja mitä sai yritystukia. 

Vierailija
712/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun siitä syntyvyydestäkin jaksetaan paasata, niin tällä se ei ainakaan lisääntyisi, päinvastoin. Se että laitetaan ihmiset vaan enemmän tiukoille ja rapautetaan vielä lisää luottamusta yhteiskuntaan ei todellakaan kannusta ketään hankkimaan lapsia.

Hankittiin niitä lapsia entisaikoinakin, vaikka silloin yhteiskunta tuki paljon vähemmän. Omalla papallani oli yhdeksän sisarusta. Ei hänen vanhempansa miettineet mitään yhteiskunnan tukea, vaan he koittivat itse pärjätä. 

Vierailija
713/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä rahaa vanhusten hoitoon?

-rikkaiden veroale pois.

-ei tunnin junaa

-isot palkat pois valtiolta.

-leikataan yritystukia.

-ei verovähennystä ulkomailla olevien loma-asuntojen remontteihin 

Vierailija
714/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hankittiin niitä lapsia entisaikoinakin, vaikka silloin yhteiskunta tuki paljon vähemmän. Omalla papallani oli yhdeksän sisarusta. Ei hänen vanhempansa miettineet mitään yhteiskunnan tukea, vaan he koittivat itse pärjätä. 

Juu, ei ollut kiinteistöveroa, ei vesilaskua, vesi omasta kaivosta jne. 

Vierailija
715/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, huono ravinto lihottaa. Euron pussi leipää, makaroonia ja perunoita. Ei muuta. 

Ei se ravinnosta ole kiinni. Työttömänä on se ongelma, että tulee syötyä liian usein ja liian paljon. Kun ei ole mitään tekemistä päivisin, niin sitten tulee koko ajan syötyä leipää, makaronia ja perunoita. Ainakin itse söin työssäkäyvänä vähemmän ja kulutuskin oli silloin kovempaa.

Vierailija
716/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä rahaa vanhusten hoitoon?

-rikkaiden veroale pois.

-ei tunnin junaa

-isot palkat pois valtiolta.

-leikataan yritystukia.

-ei verovähennystä ulkomailla olevien loma-asuntojen remontteihin 

Mutku miehet haluavat nostaa isoa palkkaa valtiolta ja yritystuilla purjeveneitä Naantalin satamaan.

Naiset saa hoitaa 595 työmarkkinatuella eläkeläisiä ja syödä makaroonia 40 senttiä pussi. 

Vierailija
717/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ravinnosta ole kiinni. Työttömänä on se ongelma, että tulee syötyä liian usein ja liian paljon. Kun ei ole mitään tekemistä päivisin, niin sitten tulee koko ajan syötyä leipää, makaronia ja perunoita. Ainakin itse söin työssäkäyvänä vähemmän ja kulutuskin oli silloin kovempaa.

Siksi kuninkaalliset on hoikkia. Ei rahaa ruokaan. 

Vierailija
718/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koitat määrätä, että toisten pitäisi hoitaa eläkeläisiä 595 työmarkkinatuella, kun hoitajana itse nostat 3000 brutto ja yli palkkaa ja kerrytät omaa eläkkettäsi. 

En ole koskaan kannattanut työttömien tai muidenkaan orjatyötä, enkä kannata sitä tässäkään kohtaa. Sekoitat minut nyt johonkin toiseen kirjoittajaan.

Vierailija
719/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yllättäen tämäkin savotta kaatuisi pääosin naisten niskaan.

Miksei miesten? Kaikilla vanhuksilla ei edes ole tyttäriä. Esimerkiksi meidän perheessä on vaan kolme veljestä.

Vierailija
720/894 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi kuninkaalliset on hoikkia. Ei rahaa ruokaan. 

Entisaikoina ne oli lihavia. Nykyajan kuninkaalliset on lähinnä edustuksellisissa tehtävissä ja niissä pitää näyttää ulkoisesti hyvältä. Siksi haluavat pitää itsensä hoikassa kunnossa.