HS: Aikuisten lasten vastuu vanhempiensa hoidosta voi kasvaa
Julkisen talouden heikkeneminen voi johtaa tilanteeseen, jossa vanhuksille ei ole riittävästi ympärivuorokautista hoitoa.
Aikuiset lapset ottaisivat aiempaa enemmän vastuuta ikääntyneistä vanhemmistaan. Joko taloudellisella tuella tai sitten hoitamalla heitä ainakin osittain itse.
Kommentit (894)
Sopii hyvin, jos voin hoitaa heitä samalla tyylillä kuin he hoitivat minua eli eivät hoitaneet välillä edes silloin, kun olisi ollut pakko.
Nro 258: "Kyllä ihmiset edelleen haluaisi, että heidän vanhempansa saa lääketieteellistä apua. Harva on sellainen psykopaatti kuin sinä, joka haluaa tapattaa vanhempansa rahan takia. "
Sori, mutta mä en ole psykopaatti vaan realisti. Tottakai omaiset voi halutessaan ihan itsekin maksaa vanhukselle kaiken mahdollisen lääketieteellisen hoidon, mutta sitten myös hoitavat ne vanhuksensa itse. Tai se vanhus voi maksaa ihan itsekin. Sekä lääketieteellisen hoidon että tarvitsemansa hoivapalvelut. Toinen vaihtoehto tietenkin on, että Murto kumppaneineen unohdetaan ja aletaan taas tehdä tästä maasta hyivinvointiyhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan tasan tarkkaan yhtä paljon kuin vanhempani omia vanhempiaan (=2 krt/v visiitti vanhustentaloon). Enempää ette selkänahastani revi enkä hoida vaikka olen NAINEN ja lapseton sinkku sekä olisi aikaakin. Elämäni on minun, piste. Voin myös muuttaa helposti ulkomaille valtion ulottumattomiin. Hoitaakohan ko.kommentin esittäjä sitten omia vanhempiaan? Vai onko niin kiire, että asia jää vaimon/siskon tmv. naisen vastuulle? Pelkkiä miesten voimafantasioita nämä hoitohorinat.
Kuvittelenko vai onko tällaisten skenaarioiden esittäjät melkein aina miehiä? Ja vielä sen ikäisiä miehiä, että tuskin ovat itse tai edes vaimonsa enää ketään hoitamassa 10 v päästä.
Juuri näin, nyt on menossa yritys jallittaa naiset kotiin, sillä siinä ratkeaisi kaksi o
Naisyhteisöjä ja luostareita on ollut tätä varten aina. Pitäkää huoli että yhteiskunnassa säilyy ortodoksinen ja katolinen kasvaa. Protestanttiset ja herätysliikkeet voi heittää roskikseen. Tietysti maaseutukin on täynnä vanhoja taloja, missä voi likkaporukalla asustella.
Olen lapsuudessani joutunut monenlaisen väkivallan kohteeksi niiden ihmisten tahoilta, joiden olisi pitänyt ensisijaisesti suojella minua kaikelta pahalta. En koe olevani minkäänlaisessa hoitovastuussa heistä, pärjäilköön omillaan ja jos eivät pärjää, voivat heittää veivinsä mahdollisimman nopeasti. Kukaan ei voi pakottaa huolehtimaan ihmisistä, jotka olivat pahimpia hirviöitä elämäsi aikana.
Omaan eläke ikään olisi vielä noin 23 vuotta. Eli jos isä sinnittelisi noin 100 vuotiaaksi ja äiti noin yhdeksänkymppiseksi niin silloi olisi ainakin enemmän aikaa. Nykyisellään on vielä osa lapsistakin päiväkodissa ja vanhin käy yläkoulua. Mutta tosissaan ei ole ainakaan taloudellisia mahdollisuuksia maksaa mitään isompia hoitomaksuja. En ymmärrä miten tuollaista voisi edes miettiä kun eletään muutenkin kansana kädestä suuhun.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 258: "Kyllä ihmiset edelleen haluaisi, että heidän vanhempansa saa lääketieteellistä apua. Harva on sellainen psykopaatti kuin sinä, joka haluaa tapattaa vanhempansa rahan takia. "
Sori, mutta mä en ole psykopaatti vaan realisti. Tottakai omaiset voi halutessaan ihan itsekin maksaa vanhukselle kaiken mahdollisen lääketieteellisen hoidon, mutta sitten myös hoitavat ne vanhuksensa itse. Tai se vanhus voi maksaa ihan itsekin. Sekä lääketieteellisen hoidon että tarvitsemansa hoivapalvelut. Toinen vaihtoehto tietenkin on, että Murto kumppaneineen unohdetaan ja aletaan taas tehdä tästä maasta hyivinvointiyhteiskuntaa.
Lääketieteellinen hoito taitaa palvella kyllä vaa lääketieteen toimijoita.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, miten varmistettaisiin, että tästä ei tule seuraava asia, joka kaatuu naisten niskaan, kuten kaikki muukin. Miten miehet vastuutetaan? Vai onko oman äidin vaipat vieläkin ällöttävämmät, kuin omien lasten? Ja onko perheessä miehellä edelleen se tärkein palaveri ja kovin työkiire, kun jonkun on vietävä vanhus päivystykseen?
Rehellisesti vaihtaisin mieluummin minua hoivanneen äidin vaippoja kun minut r aiskanneen miehen ä pärän vaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Sopii hyvin, jos voin hoitaa heitä samalla tyylillä kuin he hoitivat minua eli eivät hoitaneet välillä edes silloin, kun olisi ollut pakko.
Jep, jos saan hakata fyysisesti, pakottaa heidät työskentelemään elantonsa eteen niin että minä käärin rahat, saisin haukkua ja solvata heitä päivittäin, alistaa ja nöyryyttää, pitää nälässä, uhata läheisiin kohdistuvalla väkivallalla ja myös toteuttaa sitä. Jos saan tehdä niin kuin he tekivät minulle, niin silloin vaatimus voisi olla reilu. Tosin en haluaisi toimia samalla tavalla edes pahimmalle vihamiehelleni, en kykenisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopii. Silloinhan verot pienenevät ja tietysti hoidosta vastuussa oleva päättää hoidon toteutuksesta. Laittaisinkohan eronneet vanhempani asumaan samaan 9 neliön huoneeseen. Tai laittaisinko heille jonkun vuoroviikkojärjestelyn. Joka tapauksessa pidän huolta, että lakisääteinen minimielatus riittää. Voisin myös ottaa vähintään vuoden välein uuden miehen kierrokseen ja aina siinä kohtaa unohtaa, että mulla oli jotain huoltajan velvollisuuksia. Katsos, kun huoltaja on onnellinen, niin huollettavillakin on kaikki silloin hyvin!
Saksassa, jossa on jonkinlainen lasten velvollisuuteen perustuva systeemi käytössä laitetaan iäkkäät vanhemmat naapurimaahan Puolaan tai muualle Itä-Eurooppaan halpaan hoitokotiin. Suomessa ehkä Baltian maat ja Venäjä (jos ikinä ymmärtävät lopettaa sotimista) tulisivat kyseeseen. Tosin Baltian hintataso on noususuunnassa. Mitä maksaisi esimerkiksi hoiv
Kyllä monet hoitaa Saksassa itse tuon hoitovelvollisuutensa.
Kaverini serkku se siellä Saksassa hoiti anoppiaan ja jätti äitinsä etujen miettimisen Suomessa täysin retuperälle. Oli kuulemma niin sidottu anopin hoitamiseen Saksassa.
Kaverini sitten joutui katsomaan muistisairaan tätinsä perään täällä suomessa, kun sen tytär keskittyi Saksassa anoppiin. Vinkui vaan rahattomuuttaan ja komensi serkkuaan äitinsä hautajaisjärjestelyissäkin.
V tuttaa rankasti ! Ei voi tulla päättäjille yllätyksenä väestön rakenne, mutta kun pää vaan työnnetty pensaaseen viimeiset 20 vuotta niin nyt voi vanhukset jättää kitumaan kuolemaan toisin kuin eläimet. Siitä tulee syyte, mummosta ei.
Laillistakaa edes se eutanasia !
Max 10 vuotta saatan potkia vielä menemään ok, mitä sitten ? En tiedä miten snapchatin kautta saa kovaa kamaa , pitäisi ajoissa selvittää tai jotain .
Lastani en halua hoitajakseni . Been there, seen that, done that.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se nyt vaan on niin että vanhempanne ovat teidätkin hoitaneet eli te saatte nyt maksaa sen hoidon takaisin!!
Tyhjästä on paha nyhjästä. Maksan tasan nolla euroa.
Vierailija kirjoitti:
Voisikohan tämä yksilön vastuuta korostava oikeistohallitus nyt päättää mitä se multa haluaa? Että muutanko mä niiden töiden perässä nyt pk seudulle (kuten oon tehnyt) vai takaisin perähikiälle ( jossa ei ole yhtään työpaikkaa) huolehtimaan niistä mun vanhemmista? Vai onko tarkoitus että otan ne mun vanhemmat asumaan tähän samaan yksiöön kahden lapseni kanssa? Mulla ei ole varaa maksaa korkeampaa vuokraa, ja se tönö missä mun vanhemmat asuu ei kyllä mene kaupaksi edes polttopuuna
Mahdollisesti sinun halutaan maksavan hoivajätin hoitomaksuja. Jos sinulle olisi tulossa arvokasta perintöä, oikeistohallitus haluaisi, että se myydään ja myyntitulo menisi hoivajätille. Mutta niiltä, joilla ei ole omaisuutta eikä palkkaa, ei välttämättä haluta mitään. OIkeistohallitusta kiinnostaa vain se, miten ihmisten omaisuutta ja rahoja saadaan siirrätettyä enemmän suuryrityksille, eli enemmän nämä uudistukset koskisivat keskiluokkaisia ihmisiä, joilla on palkkatuloja, säästöjä, omaisuutta. Oikeistohallituksen näkökulmasta nämä ovat väärän tahon hallussa, kun ne ovat kansalaisella itsellään, kun oikeistohallituksen mielestä ne pitää saada suuryrityksille - jollaisia esimerkiksi hoivajätit ovat.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on se ongelma että aikuiset lapset harvoin asuu samalla paikkakunnalla. En minäkään voi hyppiä 2 tunnin ajomatkan päässä auttamassa.
Joudut ottamaan vanhemmat luoksesi tai maksamaan avusta heidän paikkakunnalleen.
Vierailija kirjoitti:
Ympärivuorokautinen hoiva on tosiaan mahdotonta monen aidosti järjestää vanhemmilleen. Vaikka olisi työtön.
Omakin isäni laitettiin hoitokotiin, kun lähti rollaattorin kanssa hortoilemaan rappukäytävään ja meinasi kaatua portaat alas. Henki siinä äkkiä menee.
Tietenkin "valvonta" onnistuu, jos sen vanhuksen laittaa käsiraudoilla kiinni patteriin, mutta taitaa olla kiellettyä.
No kuka siitä tietää tai mitään valvoo. Saattaa vanhuksille alkaa tapahtumaan erilaisia onnettomuuksia yllättävän paljon.
Omille lapsille olen jo vuosia puhunut että lähtisivät opiskelemaan tai töihin Suomen ulkopuolelle. En näe älykkäille ihmisille tässä maassa kannustavaa tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että ihan voi kasvaa? terv. vanhempiensa asioiden hoitaja, paljon kokemusta palveluviidakosta
Juu, mutta alatko myös vaippoja vaihtamaan ja pesemään heitä?
No entä jos valtio ei vain hoida heitä? Jätätkö heidät oman onnensa nojaan?
Kyllä
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän Eutanasia laillisteta ennen sitä?
Vastenmielistä, mutta myös paljastavaa. Moni täpinöissään eutanasian suhteen, esittäen jotain empaatikkoa. Totuus on toisenlainen.
Ihminen kun saa sen muistisairausdiagnoosin niin on jo sillon kärsinyt sairaudestaan parikin vuotta.
Ja kaikki puheet nuorena ja terveenä kuinka päättää päivänsä jos muistidiagnoosin saa niin on ihan unohtunut. Vaan elää hömpsöttää sen järjettömän elämänsä loppuun. Loppumetreillä syötetään sänkyyn hoivaosastolla.
Näin käy melkeenpä kaikille muistisairaille. Jos ei tule lähtö tapaturmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne 1900-luvun alussa syntyneet vanhukset siirtyivät kunnan hoitokoteihin siinä vaiheessa, kun joutuivat vaippaa käyttämään ja olivat sekavia. Vaikka olisivatkin asuneet siihen asti syytinkisopimuksella maatilalla.
Jo nyt on Suomessa ongelma ettei hoitokotiin pääse.
Mutta vanhainkodeissa oltiin lyhyitä aikoja. Sinne mentiin paremmassa kunnossa ja kuoltiin sitten jo aika nopeasti. Ei tämmöistä, että 5-10 vuotta makaa porukka vaipoissa siellä ja hyysätään vuodesta toiseen. Ei minkään yhteiskunnan resurssit riitä tähän menoon, jos elämää väkisin pitkitetään loppupäästä. Pitää hyväksyä, että siinä menee rajat ja se siitä.
Ihmisten terveyttä pitää hoitaa niin kauan kuin on elämänlaatua ja pärjäävyyttä. Kun kroppa on lopussa, se on lopussa. Joku tuossa jo ehti valitella, että kaikki pitää hoitaa samanarvoisesti. Ei todellakaan pidä. Ihmiselämällä on oltava myös hinta yhteiskunnan kannalta. Ei tule ikinä olemaan riittävästi rahaa ja resursseja kaikille kaikkea. Onko teille yllätys, että terveydenhuollossakin on ollut ja pitäisi edelleen olla ihan laadukkaan elinvuoden hinta? Ei piikki ole koskaan ollut auki kaikille kaikkeen. Eihän sitä sinulle sanota, että ei tässä aleta suhun nyt 5 miljoonaa käyttämään vaan analysoidaan, ettei nyt ole oikein hoitoa jne. Pitkitetään. Ettekö te huomaa, että todella rikkaat ulkomailla ja Suomessa ns, merkittävät ihmiset saa kummasti vaikeidenkin sairauksien kanssa elinaikaa vs. tavikset? Rahalla saa edelleen kaikkea. Sillä ei syöpäsairas ikuisesti elä, mutta elämä jatkuu pidempään ja laadukkaampana, kun vaan käytetään kaikista kalleimpia ja uusimpia lääkkeitä.
Ja kyllä, hyväksyn, ettei vanhan isäni hoitoon käytetä sellaisia summia kuin vaikka naapurin 35-vuotiaan kahden lapsen äidin. Ikäväähän se on, mutta mietitään toisinpäin eli resurssit loppuisi oman lapsen kohdalla, koska ne meni jonkun 90v. alzheimerin hoitoon. Ehei. Terve yhteiskunta pystyy priorisoimaan asiat. Ei kukaan vanhus haluaisi ohittaa omia lapsiaan tai lapsenlapsiaan hoitojonossa. En minäkään haluaisi lapsiani. Se on luonnollista, että nuoremmat asetetaan yksilötasolla edelle. Se takaa jatkuvuuden.
"Eli ensin maksetaan hillittömästi eläkemaksuja ja veroja, jotta ikääntymisen kustannukset saadaan katettua. Sitten pitää vielä organisoida ja maksaa samalle porukalle yksityinen hoito. Miksi kukaan haluaisi tällaista diiliä?"
Takavuosiin verrattuna palkansaajan verotus on todella kevyttä nykyisin.