Vieraiden ihmisten "vahtiminen" uimarannoilla?
Aamutelkkarissa oli ties kuinka monesko juttu viime päivien hukkumistapauksista. Moneen kertaan on jo peräänkuulutettu vanhempien vastuusta lapsukaisistaan. Nyt tätä vastuuta vieritetään kaikille rannalla kävijöille. Että ollaan kaikki valppaina, ei olla puhelimella ja kiinnitetään huomiota ympäristöön ja muihin ihmisiin, yksin uimaan lähteviin jne. No mitä ihmettä nyt taas? Minä menen rannalle rentoutumaan. Nukun tai luen, enkä todellakaan vahdi vieraita ihmisiä, sen paremmin aikuisia kuin lapsiakaan. Jos näen jonkun olevan pulassa, menen toki apuun, mutta en erikseen kyttää, onko kaikilla muilla kaikki ok.
Mitä ajatuksia herättää? Oletteko kaikki muut sillä mielellä uimarannoilla, että velvollisuutenne on tarkkailla ympäristöä, jos jollain on joku hätä?
Kommentit (88)
Suomalaisia voi aina syyllistää! Viime viikkojen hukkumistapauksista 90% oli ulkomaalaisia. Poliisi etsii edelleen somalilapsen vanhempia kun lapsi elvytettiin ja vanhemmat vain häippäs lapsen kanssa paikalta. Poliisi tutkii heitteillepanoa!
Olen jo vuosia ollut se nipo, joka katsoo itsekseen rannalle. tulevien lasten perään uimarannalla ja kehottaa sanomaan kotona vanhemmille, että uimakoulu voisi tehdä terää. Muuta ei oikein voi tehdä. Mutta monesti olen miettinyt, että sen lisäksi että uimataito on lapsilla heikentynyt, myös lasten kunto on todella surkea. Hengästytään siitä kun hypätään muutaman kerran laiturilta veteen. Eipä tullut ennen tätä mieleen, että myös vanhempiensa kanssa uimaan tulevien lasten perään pitäisi katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala toisten pentuja vahtiin ilmaiseksi. Ja muutenkin jos uimarannalla alan lapsia vilkuilemaan niin helposti tulee poliisi ja pamputtaa.
M55
Älä odota pelastajaa, kun saat sydärin.
Pikkusen eri asia!
Minä en vahdi ketään muuta kuin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ala toisten pentuja vahtiin ilmaiseksi. Ja muutenkin jos uimarannalla alan lapsia vilkuilemaan niin helposti tulee poliisi ja pamputtaa.
M55
Pikkusen eri asia!
Miten? Onko lapsi vähemmän arvokas kuin esim. sydärin saava vanhus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia en ole koskaan viihtynyt uimarannoilla, kun monet vanhemmat suhtautuvat niin huolettomasti jälkikasvuunsa. Omien lasten kanssa olin aina vedessä mukana ja pidin siinä sivussa muidenkin pentuja silmällä, näiden vanhemmat loikoilivat rennosti jossain rannalla lukemassa kirjaa tms.
Eikä ole mikään uusi ilmiö tämä huolettomuus, koska mun lapset on jo aikuisia..
Miksi et käynyt huomauttamassa näille vanhemmille että heidän pentunsa ovat vedessä ilman valvontaa?
Ja jättänyt omat lapset veteen ilman valvontaa 😂. Tiiäkkö, yhdenkään vieraan lapsen valvomatta jättäminen ei muille kuulu! Eri
Tottakai tarvittaessa autetaan mutta ei ole esimerkiksi minun vastuullani alkaa vahtimaan muita. Tuo on taas varmaan joidenkin kyvyttömien luuserivanhempien aikaansaama ajatus että asia kuuluisi muille niin saisivat keskittyä pelkästään itseensä ja voi sitten syyttää muita tapahtuneen jälkeen. Pitääkö niitä lapsia tehdä jos niitä ei halua? Kyllä suomalaisilta on kadonnut selkäranka kokonaan kun joka asiassa pitää hakea muualta syytä vaikka se löytyy peiliin katsomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M55
Pikkusen eri asia!
Miten? Onko lapsi vähemmän arvokas kuin esim. sydärin saava vanhus
Kenen vastuulla ne lapset on? VANHEMPIEN! Ei 55 vuotiaan miehen, joka omaksi ilokseen rannalle tulee. Kyseinen mies on oikeassa tuossa lasten perään katsomisessa, voidaan kokea häirinnäksi. Miettikää nyt järjellä vaatimuksianne ja vertailuja. En minäkään maksutta ala vapaa-aikanani vieraita lapsia kaitsemaan ja vieläpä uimarannalla! Kuulen, jos joku avuntarpeessa, silmällä en pidä tietentahtoen! N54
Vierailija kirjoitti:
Se on valkoisen miehen vastuulla jos ku nniavieras menettää henkensä rannalla...
Al lah suojelee uskovaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tarkoitetaan sitä että kun sä uit ja sun lähettyvillä joku meinaa hukkua, nii olet velvollinen auttamaan. Tai jos kuulet että joku huutaa apua, niin käy katsomassa mikä on hätänä, auta jos on hätätilanne ja hälytä tarvittaessa lisää apua.
Ei tarkoiteta, koska tuo on ihan itsestäänselvää eikä sitä tarvitse erikseen sanoittaa. Tuolla tarkoitetaan nimenomaan tuollaista tarpeetonta kyttäystä, jota ei pitäisi tässä maailmassa tapahtua.
Minäkin olen nuita tapauksia lukiessa ymmärtänyt, että kaikkien tulisi olla tarkkana niin rannalla kuin vedessäkin
Näinhän tämä toimisi ideaalitilanteessa, mutta kun totuus on se, että osa vanhemmista selaa aivottomana puhelinta rannalla jälkikasvun polskiessa vedessä ja samalla nämä tunnolliset ihmiset joutuvat vahtimaan omien lastensa lisäksi muiden lapsia. Tunnolliset ihmiset alkava kyynistymään kun vastuu jää aina heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tarkoitetaan sitä että kun sä uit ja sun lähettyvillä joku meinaa hukkua, nii olet velvollinen auttamaan. Tai jos kuulet että joku huutaa apua, niin käy katsomassa mikä on hätänä, auta jos on hätätilanne ja hälytä tarvittaessa lisää apua.
Ei tarkoiteta, koska tuo on ihan itsestäänselvää eikä sitä tarvitse erikseen sanoittaa. Tuolla tarkoitetaan nimenomaan tuollaista tarpeetonta kyttäystä, jota ei pitäisi tässä maailmassa tapahtua.
Minäkin olen nuita tapauksia lukiessa ymmärtänyt, että kaikkien tulisi olla tarkkana niin rannalla kuin vedessäkin
Näinhän tämä toimisi ideaalitilanteessa, mutta kun totuus on se, että osa vanhemmista selaa aivottomana puhelinta rannalla jälkikasvun polskiessa vedessä ja samalla näm
Mä en enää suostu ottamaan sitä vastuuta kuin sen verran että hädässä reagoin, ei nyt kenenkään saa antaa noin vain kuolla.
Mutta jos joillakin nyt on ongelmia joka johtuu heistä itsestään, oli se sitten elämänhallinta tai vaikka paljon puhuttu lapsien vahtiminen, niin minun ongelmiani niistä ei tehdä sen takia että oma vastuunkantokyky on nolla. Kantapääkoulu on paras koulu ikinä. Oppikoot sitten sen kautta.
Ei ole muiden tehtävä vahtia muita rannalla kävijöitä. Ainoastaan sitten jos on hätätilanne, nikn silloin on poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muiden tehtävä vahtia muita rannalla kävijöitä. Ainoastaan sitten jos on hätätilanne, nikn silloin on poikkeus.
Tarkennan vielä, että hätätilanteessa pitää siis auttaa, mutta muuten ei ole velvollisuutta vahtia muita ihmisiä rannoilla eikä muissa uimapaikoissa.
35
No, uimarannalla ainakin saa kytätä ihmisiä, ihan luvan kanssa.
Suomalaiset on tehneet velvollisuutensa jo ja äänestäneet. Siitä huolimatta poliitikot roudaa kelaturisteja suomeen jotka ei sitten osaa olla ihmisiksi. Poliitikot voi mennä sinne rannalle vahtimaan lemmikkejään.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia voi aina syyllistää! Viime viikkojen hukkumistapauksista 90% oli ulkomaalaisia. Poliisi etsii edelleen somalilapsen vanhempia kun lapsi elvytettiin ja vanhemmat vain häippäs lapsen kanssa paikalta. Poliisi tutkii heitteillepanoa!
Vois laittaa menolipun tuollaisille, sinne, missä vettä ei ole lähelläkään. Eivät nuo ihmiset kuulu tänne ja näille leveysasteille. ÄO ei riitä, kotoutuminen ei kiinnosta, säännöt eivät koske heitä. KelaGold rules.
Jos olen rannalla oman uimataidottoman lapsen kanssa, niin en voi sitä omaa jättää edes hätätapauksessa jotta sukeltaisin viereisen penskan perään, tietenkään.
Eli minä en saa rannalla selailla rauhassa puhelinta, koska jonkun vieraan lapset voivat olla hukkumassa ja minun pitäisi pelastaa ne? Miksi ihmeessä, jos omia vanhempia ei kiinnostaa pitää lapsiaan hengissä niin miksi minun pitäisi välittää.
Olen äiti, ja lapsirakas sellainen. Rannalla vahdin kuitenkin vain omiani. (Tottakai jos näen että taapero lähtee horjumaan veteen kun vanhempansa tekee jotain muuta, pidän katseeni pienessä ja syöksyn peräänkin, jos tarve vaatii.)
Ps. Innolla odotan pelastettujen lasten äitien kiitoskirjoituksia suomalaisille.