Kokemuksia taliköhnästä
Taliköhnä on kamala sana, mutta ei ongelmaa paranna myöskään seborrooinen ekseema nimitys.
Yritin pidentää hiusten pesuväliä ja sitten alkoi päänahka karstaantua. Olen pessyt ohjeiden mukaan hiukseni kaksi kertaa viikossa Nizoralilla ja muina päivinä tervashampoolla sekä voidellut yöksi päänahkaa apteekin perusvoiteella. Välillä lutrannut käsidesiä päähän.
Nyt olen jo kynsinyt kutisevan päänahan pintavialliseksi. En viitsi mokoman asian kanssa lääkäriin lähteä. Mistä apu? Kortisoniliuos?
Kommentit (47)
Mulla auttaa vaan päivittäinen shampoopesu, en enää edes yritä pidentää pesuväliä kun kuitenkin käyn muutenkin suihkussa päivittäin.
Kyllä kortisoni ja Selukos.
Kortisoni mieluummin lääkäriltä, Betnovate se oli ennen.
Lähes parikymmentä vuotta tungin ko.litkua päänahkaani.
lääkäriltä saat reseptillä liuosta vaivaan. Se on aika tehokasta, kannattaa nyt kuitenkin miettiä lääkärin vaivaamista. Minulla lähti tukka taliköhnäihottuman seurauksena.
Minulla myös rasvoittuu todella paljon. Pesen vain aika kuuumalla vedellä, ei mitään pesuainetta!, niin että rasvaa liukenee paljon, mutta iho ei ärry. E mitään hoitoaineitakaan.
Lääkäri ohjeisti minua pesemään päivittäin hiukset. Ja toki sain kortisonia myös. Olin aiemmin yrittänyt pidentää pesuväliä ja pahemmin päänahka kutisee mitä pidempään on pesemättä. Päivittäinen pesu paransi tilannetta. Selukos oli hyvä tuote, mutta ilmeisesti ei enää valmisteta.
Mulla villiintyi myös, kun aloin pestä joka toinen päivä entisen jokapäiväisen pesun sijaan. Tuntui tyhmältä pestä, kun tukka ei rasvoittunut, mutta päänahan peseminenhän tärkeintä onkin. Laitoin illalla kortisonia päähän ja pesin aamulla ihan vain Head and shouldersilla, muutaman kerran myös kuorin päänahan. Nyt alkaa hiuspohja olla jokseenkin kunnossa, kunhan en jätä yhtään pesua väliin. Mulla on jo lapsena diagnosoitu seborrea.
shampoita ei kannata vältellä jos on mitään iho-ongelmaa päänahassa (ellei nyt sitten ole allerginen shampoille tai joku muu syy). Ne kun puhdistavat ihohuokosetkin päänahasta, mikä on erityisen tärkeää hiusten kasvun ja kunnon kannalta
Käsidesillä on taroitus tappaa päänahassa esiintyvät hiivasienet, jotta paraneminen voi alkaa.
noista hilseshampoista muuten: minullakaan nizoral ei auta yhtään ja sen käyttö jopa kutittaa päänahkaa, mutta heti kun vaihtaa toiseen samanlaiseen valmisteeseen, niin teho on toinen.
Kiitos vastauksista! Hölvään ensi yöksi Bepanthenia päähän. Erikoista tuon Nizoralin kanssa, kun ei tunnu auttavan yhtään.
Mitähän tuo käyttämäsi tervashampoo sisältää? On todennäköisesti liian kuivattavaa päivittäiseen käyttöön.
Ainoa mikä mulla auttaa on päivittäinen hiusten pesu. Kaikki muut olen kokeillut, nykyisin pesen hiukset ihan kaupan samppoolla.
t.35 vuoden kokemus
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista! Hölvään ensi yöksi Bepanthenia päähän. Erikoista tuon Nizoralin kanssa, kun ei tunnu auttavan yhtään.
Oletko kokeillut apteekista Selukos shampoota? Minulla tehosi se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut apteekista Selukos shampoota? Minulla tehosi se.
Selukos on poistettu myynnistä.
Vierailija kirjoitti:
shampoita ei kannata vältellä jos on mitään iho-ongelmaa päänahassa (ellei nyt sitten ole allerginen shampoille tai joku muu syy). Ne kun puhdistavat ihohuokosetkin päänahasta, mikä on erityisen tärkeää hiusten kasvun ja kunnon kannalta
Ja shampoota kannattaa ainakin aluksi vähän laimentaa.
Mutta siis kuulostaa ihan kauhealta mitä tököttejä ihmiset laittaa päähänsä! En ole koskaan kuullut tuollaisista ongelmista. Olen siis onnekas ilmeisesti. Mitä jos antaisi nyt vaan olla sen pään ja antaisi rauhoittua edes muutaman päivän?
-eri
Käytän shampoota noin 3 kertaa vuodessa. Hiukset tuntuu puhtailta eikä kutise. Olisko kuitenkin parempi olla ilman mitään? Syödä terveellisesti jne?
No jos sen käsidesin unohdat ihan ekana, kuivattaa päänahkaa ja pahentaa asiaa, pukkaa vain lisää töhkää ja karstoittuu pahemmin.
Kookosöljyä sulatat ja sillä valelet koko päänahkan ja annat muhia useamman tunnin, sitten jollain hellävaraisella shampoolla pestään pois.
Kortisonivoide on hyvin vaikea levittää päähän, mutta sekin auttaa. Niihin pahasti rikki revittyihin ihokohtiin se löysempi Bepanthen. Edelleen vaikea levittää, mutta vielä vaikeampaa on elää syyhyävän ja revityn päänahkan kanssa, niin ehkä sen hoidon eteen voi nähdä vaivaa.
Näillä lähti kun yks vuos revin päänahkani verille kun ärtyi talvisaikaan ja tuntui siltä kuin olisi ötököitä juossut iholla.
Vähän sama homma tuon päänahkan kuin kasvojen ihonkin kanssa, että vaikka sitä herkästi ajattelisi, että näppylöillä olevaa ihoa pitäisi pestä kuorintavuoteilla ja kaiken maailman supervoimakkailla tököteillä, niin iso ärtyy todennäköisesti vain paljon enemmän asiasta. Hellävarainen saippua ja sitten kosteuttavaa kasvovoidetta, niin ihon ei tarvitse pukata sitä omaa rasvaa, joista muodostuu epäpuhtauksia, ihan niin paljon.
Akne sitten erikseen, tämä ohje koskee sellaisia, joilla on satunnaisia huonoja kausia ilman erillistä todettua sairautta. Sairauksiin saatte ohjeet lääkäriltä, ette tältä palstalta.