Vieraiden ihmisten "vahtiminen" uimarannoilla?
Aamutelkkarissa oli ties kuinka monesko juttu viime päivien hukkumistapauksista. Moneen kertaan on jo peräänkuulutettu vanhempien vastuusta lapsukaisistaan. Nyt tätä vastuuta vieritetään kaikille rannalla kävijöille. Että ollaan kaikki valppaina, ei olla puhelimella ja kiinnitetään huomiota ympäristöön ja muihin ihmisiin, yksin uimaan lähteviin jne. No mitä ihmettä nyt taas? Minä menen rannalle rentoutumaan. Nukun tai luen, enkä todellakaan vahdi vieraita ihmisiä, sen paremmin aikuisia kuin lapsiakaan. Jos näen jonkun olevan pulassa, menen toki apuun, mutta en erikseen kyttää, onko kaikilla muilla kaikki ok.
Mitä ajatuksia herättää? Oletteko kaikki muut sillä mielellä uimarannoilla, että velvollisuutenne on tarkkailla ympäristöä, jos jollain on joku hätä?
Kommentit (88)
Minä en keskity pätkääkään enää muiden lapsiin rannalla. Tein sen virheen kerran, että kiikutin vaippaikäisen taaperon kainalosyvyydestä kaukana rannalla istuvalle seurueelleen ja sain haukut ja julkiset huudot. En toista virhettäni. Minulla on omiakin vahdittavia ja pidän jatkossa katseeni visusti heissä. Jos joku vieressä apua huutaa, noukin velvollisuudesta ylös. Mutta ennakoida en enää aio muiden puolesta. Kyllä itsellekin virvokkeet varjossa maistuisivat ja olisi kiva kun ilmaiset lastenvahdit aina hoitaisivat minunkin mukulat, mutta järki sentään sen verran leikkaa, että en näin toimi ja siihen luota.
En aio vahtia yhtään ketään lomapäivinäni. Jos joku on hengenvaarassa, on selvää että silloin autetaan. Mutta jokainen vahtikoot omansa ja käyttäkööt päätänsä. Muiden homma se ei ole.
Eikö lapsille enää laiteta kellukkeita jos eivät osaa uida? Käsiin puhallettavat ja selkään ne keltaiset munuaiset? Ennen käytettiin näitä jos ei ollut uimataitoa 👍
Jokainen vahtikoot omansa. Ei sa antaa senttiäkään periksi enää näissä. Täällä on aivan liikaa ymmärretty ja joustettu, siirretty kaikki vastuu muille. Eikä se meiltä muilta ole pois jos se loppuu nyt.
Tuolla tavalla ne vaan oppii että itse voi istua varjossa muun kaapuväen kanssa tai kumarrella Mekkaan sillä aikaa kun muut vahtii penskoja. Kun kotiin lähtiessä on pari kakaraa vähemmän kuin tullessa, voi EHKÄ huivin alla itää ajatus että niitä voi vahtia
Vierailija kirjoitti:
Muistetaan nyt kuitenkin että somalivanhempia, niitä, jotka eivät vahdi omia lapsiaan vaan jättävät ne yksin altaisiin, jopa 1-vuotiaita, ei saa syyllistää, koska vasemmiston mielestä perusjuttuja ei näiltä voi vaatia koska rasismi. Kantiksia voi syyllistää ja leimata vaikka kuinka paljon. Ja jossain määrin pitääkin.
Joo, tämän sijasta haukutaan joukolla ne suomalaiset äidit jotka laiturilla rajatun lastenalueen reunalla istuessaan uskaltavat vilkuilla kännykkää välillä. Vaikka hänen veteen harjaantuneella lapsellaan olisi jo alkeisuimataito sekä kellukkeet ja äiti parin metrin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Tää sama on jo leikkipuistoissa: osa vanhemmista jää kaapujensa suojaan ja olettaa muiden huolehtivan lapsistaan. Minä totean näille lapsille aika tylysti, että en ole äitisi, en auta. Samantien saapuu pari sateenkaaritukkaista selittämään, miten tärkeää on, että koko kylä kasvattaa. Muistutan, että olemme eri kylistä.
Koko kylä kasvattaa
T.ham as
Isukeilla on liikaa ihmeteltävää jo niissä oksetus stringi paljasperseissä, ei ne kykene lapsia vahtimaan.
Syy on niiden itsensäpaljastelijoiden, jotka ei osaa pukea itseään. Yleensä naisia.
En mene rannalle niin ei tarvitse vahtia. Talomme takana on järvi ja siitä pääsee myös uimaan.
Mä en toisia vahdi, en aikuisia enkä lapsia. Tottakai yleinen auttamisvelvollisuus koskee kaikkia, mutta itse tykkään ottaa aurinkoa silmät kiinni ja samalla kuunnella mussiikkia. Siinä saa aikalailla elehtiä että edes huomaisin kenenkään hukkuvan.
Omat lapset hoidin istumalla itse vieressä kun olivat uimataidottomia, vasta kun olivat todistettavasti uimataitoisia pääsivät yksin rannalle (vaadin kaikilta sukeltamisen 3m syvyyteen, kelluminen 3minuuttia, sukellus vähintään 10 metriä pitkälle ilman että hakee happea välissä, 200 m uinnin, ja suunnilleen oman painoisen ihmisen raahaaminen 25m uimalla). Kuudennella luokalla kaikki viimeistään saaneet luvat mennä yksin rannalle uimaan. Silloinkin säännöt oli selvät: uit aina rantaa myöten ja mieluiten siten että jalat osuu pohjaan jos nouset pystyyn. Koskaan et ui niin pitkälle ettet jaksaa uida rantaan, yksin et ui muuta kuin käsipohjaa. Olen opettanut nuoresta asti merivirtauksista ja ihan tarkoituksella vienyt lapset aaltoaltaaseen, uimaan vastavirtaan sekä vaatteet ja kengät päällä. Minusta 12 vuotias on ihan kykenevä uimaan yksin, jos on opetettu. Sitten nämä 17vuotiaat hukkuu sadan metrin päähän rannasta. tänä vuonna testasin että itsekin jaksan 55 vuotiaana uida 2km pysähtymättä. Uimataito on nimenomaan taito joka opetellaan ja jota ylläpidetään. Ei mikään lahja joka tipahtaa taivaasta kun astuu rannalle. Jos ei terve järki kerro että älä ui pidemmälle kuin jaksat tai kiipeä korkeäjännitepyöväisiin niin kyllä jotain on vialla päässä, sekä aikuisten että lasten
Olen miettinyt, onko nuo rantavahti jopa HUONO asia?
Itse olen maalta kotoisin, ei meidän uimarannoilla koskaan ollut uimavahteja (vaikka porukkaa oli paljon) joten kukaan ei voinut luottaa 'ulkopuolisten' apuun.
Vanhemmat katsoivat itse lastensa perään, ja isommat lapset omien kaverinsa perään jne. Nythän santavhyien kommenteista ilmennyt, että moni ajattelee heidän olevan 'lastenvahteja'.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tarkoitetaan sitä että kun sä uit ja sun lähettyvillä joku meinaa hukkua, nii olet velvollinen auttamaan. Tai jos kuulet että joku huutaa apua, niin käy katsomassa mikä on hätänä, auta jos on hätätilanne ja hälytä tarvittaessa lisää apua.
Ei tarkoiteta, koska tuo on ihan itsestäänselvää eikä sitä tarvitse erikseen sanoittaa. Tuolla tarkoitetaan nimenomaan tuollaista tarpeetonta kyttäystä, jota ei pitäisi tässä maailmassa tapahtua.
Kyllä tarkoitetaan, koska tuo itsestäänselvyys on joillekin kovin epäselvä.
Vierailija kirjoitti:
Isukeilla on liikaa ihmeteltävää jo niissä oksetus stringi paljasperseissä, ei ne kykene lapsia vahtimaan.
Syy on niiden itsensäpaljastelijoiden, jotka ei osaa pukea itseään. Yleensä naisia.
Aivan totta. Mies on ailahtevainen ja tunteidensa perässä oleva olento, eivätkä he kykene olemaan samalla tavalla rationaalisia kuin naiset. Jos jokin mies näkee pyllyn, sen aivot menevät solmuun eikä se enää osaa olla hukkumatta, kun jää monttu auki katsomaan. Eikä mies tällöin osaa enää katsoa mihin kaivoon sen oma rakas lapsi sukeltaa tai käveleekö se junan alle tai järveen hukkumaan. Ehdotan että miehet, jotka niin helposti ovat aistiensa ja viettiensä vietävissä, keskittyvät heille sopivampiin töihin kotona tai muissa heille sopivissa paikoissa, kuten tehtaissa ja autotalleissa. Heidän tulee jättää ulkona liikkuminen naisille, jotka ovat paljon heitä sopivampia hoitamaan kodin ulkopuolisia asioita eivätkö niin helposti hairahdu viettiensä vietäviksi, vaan kykenevät hoitamaan monimutkaisempia sosiaalisia tilanteita muista häiriötekijöistä huolimatta.
koska miehillä on ilmeinen heikkous tässä kohtaa, että erinäisten ruuminosien satunnainen näkeminen saa heidän terveen järkensä suunniltaan, tulisi myös lääkärin, tutkijan ja tohtorikoulutukset varata vain naisille, jotka ovat hermostoltaan vahvempia ja kykeneväisempiä. Naiset pystyvät ilman tälläistä ylimääräistä emotionaalista häiriötä hoitamaan myös sellaisia ihmisiä, joilla on ns. Pylly.
No ei todellakaan jos on vaikka yksin liikkeellä!Jos vahdin omaa lastani niin toki voin samalla katsoa siinä vieressä olevaa vähän,mutta muuten ei...
Itse olen sen verran likinäköinen, etten varmaan edes erottaisi, onko lapsi uimassa vai hukkumassa, etenkään jos se olisi kauempana kuin viiden metrin päässä minusta. Toivottavasti kukaan ei jätä lapsiaan yksin rannalle sillä oletuksella, että minä kyllä katson niiden perään.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt, onko nuo rantavahti jopa HUONO asia?
Vanhemmat katsoivat itse lastensa perään, ja isommat lapset omien kaverinsa perään jne. Nythän santavhyien kommenteista ilmennyt, että moni ajattelee heidän olevan 'lastenvahteja'.
Mietin tätä myös, että joka rannassahan on ne "helikopteriäidit" ja isompi joukko rannalla näköetäisyydellä istuvia. (Toki myös lapsen ikä ja taidot vaikuttavat.) Se voi olla kiusallistakin mennä leikkimään oman lapsen kanssa muiden katsellessa.
Voisiko joku ulkomaalainen ymmärtää asian niin, että ne tarmokkaimmat äidit siellä vedessä ovat uimavalvojia? Kun yleensähän Suomen lukuisilla uimarannoillahan mitään uimavalvontaa ei ole. Tämä asia pitäisi tähdentää jo heti maahan tulijoille, että rannoilla tai altailla EI ole lastenvahteja. Eikös se yksi pukuhuoneesta löytynyt isä selitellyt, että kun siellä oli muita aikuisia niin hän otti vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla tavalla ne vaan oppii että itse voi istua varjossa muun kaapuväen kanssa tai kumarrella Mekkaan sillä aikaa kun muut vahtii penskoja. Kun kotiin lähtiessä on pari kakaraa vähemmän kuin tullessa, voi EHKÄ huivin alla itää ajatus että niitä voi vahtia
Ei auta. Tulevat kulttuurista missä kuolema kokoajan läsnä ja ihan normaalia jos joku perheestä kuolee sillointällöin. Lapsia tehdään 10 jotta edes puolet selviäisi aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia en ole koskaan viihtynyt uimarannoilla, kun monet vanhemmat suhtautuvat niin huolettomasti jälkikasvuunsa. Omien lasten kanssa olin aina vedessä mukana ja pidin siinä sivussa muidenkin pentuja silmällä, näiden vanhemmat loikoilivat rennosti jossain rannalla lukemassa kirjaa tms.
Eikä ole mikään uusi ilmiö tämä huolettomuus, koska mun lapset on jo aikuisia..
Miksi et käynyt huomauttamassa näille vanhemmille että heidän pentunsa ovat vedessä ilman valvontaa?
Koska se olisi rasismia?
Minä olen niin hidas ja vain kohtalaisesti uimaan etten todellakaan ehtisi pelastaa hukkunutta lisäksi moni hukkunut ottaa paniikissa niin lujasti kiinni että sitte me molemmat hukataan:o
En ole aktiivisesti estämässä luonnonvalinnan toteutumista, toki autan jos havaitsen olevani lähin hengenvaarassa olevaan.