Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden ihmisten "vahtiminen" uimarannoilla?

Vierailija
26.07.2025 |

Aamutelkkarissa oli ties kuinka monesko juttu viime päivien hukkumistapauksista. Moneen kertaan on jo peräänkuulutettu vanhempien vastuusta lapsukaisistaan. Nyt tätä vastuuta vieritetään kaikille rannalla kävijöille. Että ollaan kaikki valppaina, ei olla puhelimella ja kiinnitetään huomiota ympäristöön ja muihin ihmisiin, yksin uimaan lähteviin jne. No mitä ihmettä nyt taas? Minä menen rannalle rentoutumaan. Nukun tai luen, enkä todellakaan vahdi vieraita ihmisiä, sen paremmin aikuisia kuin lapsiakaan. Jos näen jonkun olevan pulassa, menen toki apuun, mutta en erikseen kyttää, onko kaikilla muilla kaikki ok.

Mitä ajatuksia herättää? Oletteko kaikki muut sillä mielellä uimarannoilla, että velvollisuutenne on tarkkailla ympäristöä, jos jollain on joku hätä?

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äiti, ja lapsirakas sellainen. Rannalla vahdin kuitenkin vain omiani. (Tottakai jos näen että taapero lähtee horjumaan veteen kun vanhempansa tekee jotain muuta, pidän katseeni pienessä ja syöksyn peräänkin, jos tarve vaatii.) 

Ps. Innolla odotan pelastettujen lasten äitien kiitoskirjoituksia suomalaisille. 

Kohta alkaa suomalaisten kantisten syyttäminen kun ma mu tenavat hukkuu. 

Vierailija
62/88 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vahtinut omia lapsia ja heidän kavereita totaaliyh:na vuosikaudet. Nyt omat lapset on aikuisia, eikä mun tarvii enää vahtia. 

Jos joku on hädässä, autan, mikäli pystyn ja soitan ammattiapua. Mitään muuta vahtimista en suorita paitsi jos minut siihen työhön palkattaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika omituisia velvotteita, että pitäisi kytätä vieraiden ihmisten tekemisiä. Itse en käy ollenkaan yleisillä rannoilla, koska siellä käy niin typeriä ihmisiä. Onneksi voin uida omasta mökkirannasta kirkasvetisessä järvessä ilman, että pitäisi kyttäillä jotain ulkomaalaisia jotka eivät osaa uida. Nämä ulkomaalaiset näköjään vierittävät heidän lasten vahtimisen suomalaisille, heillehän on kaikki ilmaista. Hukkukoon mun puolesta. 

Vierailija
64/88 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyseroista ei saa puhua, mutta tätä se on käytännössä- ja lisää vaan tulee, kun kehitysmaal. lisääntyvät. HUS on ollut jo pitkään tukossa lasten autismipuolelta, kun tulijoiden jälkikasvu on niin autistista. Syitä voin vaan arvella (mm.sukurut...), mutta kalliiksi tulee. 

Kotimaiset jäävät ilman apua. 

Vierailija
65/88 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aloittaja jos sattuu huomaamaan että joku on hukkumassa et auta, koska olet rentoutumassa ? 

Vierailija
66/88 |
27.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukylän uimarannalla ei ole valvojaa, niin kukaan ei sen varaan laske mitään. Pienten lasten vanhemmat vahtivat havaintojeni mukaan hyvin omiaan täällä. Isommat, ehkä 10-vee ylöspäin uivat kavereiden kanssa. Jos on päättömän oloista menoa, olen itsekin vähän enemmän hereillä, että tarvitaanko aikuisen puuttumista. Olen puuttunut isojen kivien heittelyyn vedessä, oli vaarallista touhua. Koen että se on mun velvollisuus aikuisena. Mut en koe että mun velvollisuus olisi koko ajan pitää lukua siitä, onko porukan pääluku sama kuin äsken, ei tietenkään. Menen omien lasten kanssa ja huolehdin niistä. Koen että tää riittää.

Vierailija
67/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin ohjeistus taas syyllistää suomalaisia. Ratkaisu ongelmaan ei ole, että taas suomalaisvanhemmat venyvät ja omien lisäksi vahtivat näidenkin jälkeläiset. Jotta toisen seurueen aikuiset voivat seurustella rauhassa. Kyllä se on jokaisen velvollisuus keskittyä omien kokoaikaiseen vahtimiseen. Mitä enemmän näitä passataan ja ymmärretään, sitä enemmän vain viestitään, että jatkakaa samaan malliin. 

Vierailija
68/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vahdi kenenkään lapsia rannalla, vain omiani. Kadonneen etsintöihin voin osallistua ja hukkuvan pelastaa. 

Vierailija
69/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa kiinnosta mammujen lapset

Vierailija
70/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lähirannalla kävi vuosia sitten säännöllisesti nainen, joka ui yksin, vaatteet päällä ja aina humalassa. Jäin usein katsomaan että hän pääsee sieltä järvestä pois. Oli vaarallisen näköistä toimintaa. Nyt en ole nähnyt joten liekö sitten kuollut.

Vierailija
71/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistetaan nyt kuitenkin että somalivanhempia, niitä, jotka eivät vahdi omia lapsiaan vaan jättävät ne yksin altaisiin, jopa 1-vuotiaita, ei saa syyllistää, koska vasemmiston mielestä perusjuttuja ei näiltä voi vaatia koska rasismi. Kantiksia voi syyllistää ja leimata vaikka kuinka paljon. Ja jossain määrin pitääkin. 

Jahas, vassari siellä, vassari täällä-tyyppikin heräsi uuteen päivään.

Vierailija
72/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isukeilla on liikaa ihmeteltävää jo niissä oksetus stringi paljasperseissä, ei ne kykene lapsia vahtimaan.

Syy on niiden itsensäpaljastelijoiden, jotka ei osaa pukea itseään. Yleensä naisia.

Aivan totta. Mies on ailahtevainen ja tunteidensa perässä oleva olento, eivätkä he kykene olemaan samalla tavalla rationaalisia kuin naiset. Jos jokin mies näkee pyllyn, sen aivot menevät solmuun eikä se enää osaa olla hukkumatta, kun jää monttu auki katsomaan. Eikä mies tällöin osaa enää katsoa mihin kaivoon sen oma rakas lapsi sukeltaa tai käveleekö se junan alle tai järveen hukkumaan. Ehdotan että miehet, jotka niin helposti ovat aistiensa ja viettiensä vietävissä, keskittyvät heille sopivampiin töihin kotona tai muissa heille sopivissa paikoissa, kuten tehtaissa ja autotalleissa. Heidän tulee jättää ulkona liikkuminen naisille, jotka ovat paljon heitä sopivampia hoita

Hyvä kirjoitus! Tässä voisi olla ideaa jopa kansalaisaloitteeksi: pidetään ne miehet jatkossa vaan kotona

Vierailija
73/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo vuosia ollut se nipo, joka katsoo itsekseen rannalle. tulevien lasten perään uimarannalla ja kehottaa sanomaan kotona vanhemmille, että uimakoulu voisi tehdä terää. Muuta ei oikein voi tehdä. Mutta monesti olen miettinyt, että sen lisäksi että uimataito on lapsilla heikentynyt, myös lasten kunto on todella surkea. Hengästytään siitä kun hypätään muutaman kerran laiturilta veteen. Eipä tullut ennen tätä mieleen, että myös vanhempiensa kanssa uimaan tulevien lasten perään pitäisi katsella. 

Minulla lapset jo aikuisia, mutta koska en saanut koskaan vakituista työpaikkaa niin uimahallissa käytiin vain kerran vuodessa, se on niin kallista ja yleistä rantaa ei ole lähellä, pitää mennä joko autolla tai linja-autolla ja ne maksaa. 

Vierailija
74/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi näillä roskasäkkiin pukeutujilla on sen verran sitä jälkikasvua ja lisää tulee koko ajan, ettei muutama menehtynyt merkitse mitään.

Vierailija
75/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tarkoitetaan sitä että kun sä uit ja sun lähettyvillä joku meinaa hukkua, nii olet velvollinen auttamaan. Tai jos kuulet että joku huutaa apua, niin käy katsomassa mikä on hätänä, auta jos on hätätilanne ja hälytä tarvittaessa lisää apua.

Ei tarkoiteta, koska tuo on ihan itsestäänselvää eikä sitä tarvitse erikseen sanoittaa. Tuolla tarkoitetaan nimenomaan tuollaista tarpeetonta kyttäystä, jota ei pitäisi tässä maailmassa tapahtua.

Eipä se taida olla itsestään selvää edes meille kantiksille.

Vierailija
76/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin julkisen uimarannan vieressä (100m) yli 10 vuotta ja voin sanoa, että se äänimaailma oli tasaista lasten kirkumismattoa siinä rannan tuntumassa. 

Vierailija
77/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähden ulkomaille, tottakai selvitän kohteen vaaranpaikat ja otan ne tosissani. Pistää kyllä miettimään, miten välinpitämätöntä ja ÄÖ-alhaista porukkaa tänne otetaan. Miten on voitu asua vuosia Suomessa eikä siitä huolimatta ymmärretä sellaista perusasiaa kuin veden vaarat? Eivätkö he ole nytkään sitten seuranneet uutisia ja ymmärtäneet varoa enemmän?

Eniten ärsyttää tämä joidenkin päättäjien mentaliteetti, että tällainenkin asia saadaan nyt vieritetyksi kantisten syyksi ja puhutaan miten ollaan epäonnistuttu kotouttamisessa. Siis ihan oikeasti, missä on yksilön oma vastuu kotoutumisen suhteen? 

Vierailija
78/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän vahditaan ja tehdään muiden puolesta, sitä enemmän mahdollistetaan passivoitumista ja palvelun hyväksikäyttöä. Ja anteeksi nyt vaan, mutta ei oikeastaan kyllä enää kiinnosta. Siinähän sitten ihmettelevät keskenään, että miten tässä näin kävi. 

Vierailija
79/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äiti, ja lapsirakas sellainen. Rannalla vahdin kuitenkin vain omiani. (Tottakai jos näen että taapero lähtee horjumaan veteen kun vanhempansa tekee jotain muuta, pidän katseeni pienessä ja syöksyn peräänkin, jos tarve vaatii.) 

Ps. Innolla odotan pelastettujen lasten äitien kiitoskirjoituksia suomalaisille. 

Vastaus post scriptumiisi. Sitä ihmettä saat odottaa kauan. Ennemmin lehmät lentävät...

Vierailija
80/88 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni vahtisin kaikkia parikymppisiä naaraita!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi