Miksi palstamiehet tuntuvat vihaavan kahviloita, ravintoloita ja matkustelua?
Miten jokin niin tavallinen ja lähtökohtaisesti miellyttävä asia kuin hyvä ruoka ja juoma tai uusien paikkojen näkeminen voi herättää niin paljon ärtymystä? Miksi ette halua nauttia hetkistä hyvässä seurassa hyvän ruuan ja juoman äärellä ja eikö teistä ole antoisaa nähdä uusia maisemia, tutustua vieraisiin kulttuureihin, maistaa erilaisia ruokia ja ylipäätään kokea jotain uutta? Puhumattakaan siitä, miten tärkeää on joskus vain irtautua arjesta ja rentoutua.
Kommentit (1070)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität, että kyse on minun katkeruudestani aivan kuin olisi mahdotonta kritisoida tiettyä elämäntyyliä ilman että haluaisi itse elää sen mukaisesti.
Ei, en tunne katkeruutta. Tunnen vastenmielisyyttä kulttuuria kohtaan, jossa kokemusten aitous on ulkoistettu muotoon, kulutukseen ja validointiin. Ja kun tätä kulttuurista konetta kritisoi, ensimmäinen reaktio on henkilökohtainen vähättely.
Sanot, että harva nainen ottaa Instagramkuvia. Se ei muuta mitään. Kyse ei ole kuvien määrästä vaan ajatusmallista, jossa elämän nautintoja mitataan saavutettavuuden, esitettävyyden ja ympäristön esteettisyyden mukaan.
Minä puhun siitä, kuinka hetkistä on tehty kulutustuotteita, joiden arvoa ei enää määritä se, miltä ne tuntuvat, vaan miltä ne näyttävät.
Ja mitä reaalimaailmaan tulee, tiedän että Instagram on mainosta. Mutta onko sinulla vara
Sanot, että vapaus on tehdä kuten haluaa riippumatta muiden valinnoista. Juuri niin. Mutta miksi tuo periaate ei näytä koskevan niitä, jotka eivät jaa sinun makuasi? Miksi palstamiehen hiljainen toteamus ei kiinnosta lähteä mihinkään herättää aina samat fraasit: eikö sinusta ole antoisaa, miksi halveksit, miksi vastustat, miksi et vaan iloitse muiden puolesta?
Tässä ei kritisoitu kauneutta, vaan kauneuden ympärille rakennettua yhteiskunnallista koodistoa, jossa tietyt tavat nauttia elämästä esitetään luonnollisina ja kaikki siitä poikkeava nähdään epäilyttävänä tai väärin motivoituna.
Lopulta kyse ei ole laguunista tai satama-altaasta. Kyse on siitä, että jotkut eivät tarvitse kumpaakaan ollakseen rauhassa itsensä kanssa.
Ja jos se horjuttaa muiden kokemuksen aitoutta, ehkä aitous ei ollutkaan niin itsenäistä kuin väitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väität, että kyse on minun katkeruudestani aivan kuin olisi mahdotonta kritisoida tiettyä elämäntyyliä ilman että haluaisi itse elää sen mukaisesti.
Ei, en tunne katkeruutta. Tunnen vastenmielisyyttä kulttuuria kohtaan, jossa kokemusten aitous on ulkoistettu muotoon, kulutukseen ja validointiin. Ja kun tätä kulttuurista konetta kritisoi, ensimmäinen reaktio on henkilökohtainen vähättely.
Sanot, että harva nainen ottaa Instagramkuvia. Se ei muuta mitään. Kyse ei ole kuvien määrästä vaan ajatusmallista, jossa elämän nautintoja mitataan saavutettavuuden, esitettävyyden ja ympäristön esteettisyyden mukaan.
Minä puhun siitä, kuinka hetkistä on tehty kulutustuotteita, joiden arvoa ei enää määritä se, miltä ne tuntuvat, vaan miltä ne näyttävät.
Ja mitä reaalimaailmaan tulee, tiedän että Instagram on mainosta. Mutta onko sinulla vara
On täysin luonnollista, että pidämme kauniista asioista kuten maisemista, tiloista, väreistä, valoista. Vesi voi tuntua yhtä virkistävältä missä tahansa, mutta jos saisin valita, uisin mieluummin kirkkaassa, kauniissa laguunissa kuin sameassa satama-altaassa. En siksi, että joku muu näkisi sen vaan koska kauneus tuo itsessään iloa. Minulle kahvilat, ravintolat ja matkailu eivät ole pakkoa tai performanssia, vaan asioita, joista pidän. En mene paikkaan siksi, että se on suosittu Instagramissa, vaan koska se kiinnostaa, ehkä sen ruokalista, tunnelma tai sijainti. Joskus nämä asiat osuvat yhteen sen kanssa, mistä muutkin pitävät eikä se automaattisesti tee kokemuksesta epäaitoa. Vapaus ei ole sitä, että tekee eri tavalla kuin muut vaan sitä, että tekee juuri niin kuin itse haluaa, riippumatta siitä tekevätkö muut samaa vai eivät.
Just näin, on aivan normaalia, että jos ravintola on viihtyisä ja laadukas niin moni muukiin haluaa sinne mennä. Sama pätee moniin matkakohteisiin, kyllä sille on hyvät syyt miksi turistit menevät mieluummin Amsterdamiin kuin Kauhavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Misogynia ei tarkoita sitä, että joku ei jaa sinun kiinnostuksenkohteitasi. Se tarkoittaa naisvihan rakenteellista ylemmyyttä. Mutta jos kaikki erimielisyys elämäntyylistäsi tulkitaan naisten halveksunnaksi, olet juuri se, joka tekee naisista hauraan erityisluokan, jota ei saa kritisoida. Se on alentavaa eikä todellakaan tasa-arvoa.
Sanot että kaikki pitävät matkustamisesta. Väärin. Historiassa ihmiset ovat matkustaneet syistä, jotka olivat vaarallisia, hengenvaarallisia ja perusteltuja jollain suuremmalla kuin lomatunnelmalla ja auringonlaskuvalokuvilla. Kolumbuksen esiinvetäminen tässä on sekä historiallisesti epärelevanttia että koomista: hänen matkansa ei ollut self care -retriitti vaan valtaprojekti, josta seurasi kuolemaa, orjuutta ja siirtomaavaltaa. Et ehkä halua käyttää sitä esimerkkinä.
Minä en laita edelleenkään harrastuksia paremmuusjärjestykseen. Minä kritisoin ajatusmallia, jossa tietty elämäntapa esitetään ole
Sori, mutta tuossa oli niin paljon sanojen suuhun laittamista ja tahaltasi(?) väärin ymmärtämistä että en oikein tiedä mistä edes lähtisin tuota purkamaan... Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jokin niin tavallinen ja lähtökohtaisesti miellyttävä asia kuin hyvä ruoka ja juoma tai uusien paikkojen näkeminen voi herättää niin paljon ärtymystä? Miksi ette halua nauttia hetkistä hyvässä seurassa hyvän ruuan ja juoman äärellä ja eikö teistä ole antoisaa nähdä uusia maisemia, tutustua vieraisiin kulttuureihin, maistaa erilaisia ruokia ja ylipäätään kokea jotain uutta? Puhumattakaan siitä, miten tärkeää on joskus vain irtautua arjesta ja rentoutua.
Siksi koska nuo ovat akkojen juttuja. Joskus kun näkee pariskuntia matkoilla, niin selkeästi siellä ollaan naisen ehdoilla. Minä ole työssäni kiertänyt maailmaa 30 vuotta enkä jaksa innostua jostain Sachertortun syönnistä Wienissä. Toisenlainen torttu Brasiliassa ja Meksikossa toki kiinnostaa ja niitä on ahnaasti maisteltukin.
<
Että mä repesin. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä reaalimaailmaan tulee, tiedän
Sanot, että vapaus on tehdä kuten haluaa riippumatta muiden valinnoista. Juuri niin. Mutta miksi tuo periaate ei näytä koskevan niitä, jotka eivät jaa sinun makuasi? Miksi palstamiehen hiljainen toteamus ei kiinnosta lähteä mihinkään herättää aina samat fraasit: eikö sinusta ole antoisaa, miksi halveksit, miksi vastustat, miksi et vaan iloitse muiden puolesta?
Tässä ei kritisoitu kauneutta, vaan kauneuden ympärille rakennettua yhteiskunnallista koodistoa, jossa tietyt tavat nauttia elämästä esitetään luonnollisina ja kaikki siitä poikkeava nähdään epäilyttävänä tai väärin motivoituna.
Lopulta kyse ei ole laguunista tai satama-altaasta. Kyse on siitä, että jotkut eivät tarvitse kumpaakaan ollakseen rauhassa itsensä kanssa.
Ja jos se horjuttaa muiden kokemuksen aitoutta, ehkä aitous ei ollutkaan niin itsenäistä kuin väitettiin.
Ehkä tässä on enemmän kyse siitä, että ne laguunille matkaavat saavat kritisointia siitä, että miksi he haluavat lentää laguunille kun voisivat yhtä hyvin uida siellä satama-altaassa tai, että laguunin kuvien katselu ajaa saman asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies komppaa tätä. Kyllä hän on menee mielummin uimaan turkoosiin veteen välimerellä, kuin sinne satama-altaaseen (siitä tulee työtkin mieleen...)
Ps. Hän ei käytä meikkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja onhan se usein juuri näin: ne paikat, jotka ovat suosittuja Instagramissa ja ravintolaoppaissa, ovat monesti suosittuja juuri siksi, että niissä tarjotaan hyvää ruokaa tunnelmallisessa ympäristössä. Harvemmin Instagramissa nähdään huonoja ravintoloita, joissa olisi epäviihtyisä olla ja ruoka laadultaan ala-arvoista. Toki näiden ulkopuoleltakin voi löytää kivan, autenttisen paikan, mutta some-suosio voi olla myös positiivinen asia ja kertoa siitä, että paikka on syystäkin suosittu. Markkinointi on muuttunut radikaalisti viime vuosikymmenen aikana, ja somea käytetään nykyään laajasti yritysten näkyvyyden ja asiakasvuorovaikutuksen vahvistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä reaalimaailmaan tulee, tiedän
Jos vertaat nyt ihmiskauppaan, niin se ei todellakaan ole sama asia, kuin hyväksyä, että joku nauttii enemmän auton tuunaamisesta, kuin kauniista maisemasta ulkomailla.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kauneus hoitaa mieltä, ja jos muilta ihmisiltä saa inspiraatiota ja ideoita niin ei se pinnallista ole.
Mieluummin minäkin siellä kauniissa laguunissa uiskentelen ja syön herkullista ruokaa kuin pureskelen kaatopaikalla kylmää lauantaimakkaraa. Näin ääriesimerkkeinä.
Kaikkea tuolta väliltäkin löytyy, tietysti. Kauneudesta nauttiminen on ihmiselle luontaista, ja kauneuteen pyrkiminen on kaikkea muuta kuin pinnallista. Se on mielenterveydelle hyväk si.
Lol, repesin täysin! Mielikuva kylmästä lauantaimakkarasta kaatopaikalla kärpästen keskellä 😂😂😂
Lokin paska ja räntäsade vielä niskaan niin voila! 😂
Mistä ravintolasta saa hyvää ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kauneus hoitaa mieltä, ja jos muilta ihmisiltä saa inspiraatiota ja ideoita niin ei se pinnallista ole.
Mieluummin minäkin siellä kauniissa laguunissa uiskentelen ja syön herkullista ruokaa kuin pureskelen kaatopaikalla kylmää lauantaimakkaraa. Näin ääriesimerkkeinä.
Kaikkea tuolta väliltäkin löytyy, tietysti. Kauneudesta nauttiminen on ihmiselle luontaista, ja kauneuteen pyrkiminen on kaikkea muuta kuin pinnallista. Se on mielenterveydelle hyväk si.
Lol, repesin täysin! Mielikuva kylmästä lauantaimakkarasta kaatopaikalla kärpästen keskellä 😂😂😂
Lokin paska ja räntäsade vielä niskaan niin voila! 😂
Älä unohda rottia!
Vierailija kirjoitti:
Kävin tuolla aika vasta. Oli hyvää ja kohtuuhintainenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://maps.app.goo.gl/JCC1irFVDP1W1biZ9
Parhaimmat pizzat, mitä olen koskaan maistanut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://maps.app.goo.gl/RCVm2R3YGPxrhX766
Toinen aivan loistava, eikä ollut todellakaan hinnalla pilattu nämä. Suosittelen maistamaan tryffelipizzaa, jos käytte tuolla. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://maps.app.goo.gl/RCVm2R3YGPxrhX766
Toinen aivan loistava, eikä ollut todellakaan hinnalla pilattu nämä. Suosittelen maistamaan tryffelipizzaa, jos käytte tuolla. 😊
Mun paras pitsakokemus on Berliinistä, Friedrichshainissa. En nyt muista enää ravintolan nimeä, mutta varmaan osaisin sinne vielä suunnistaa. Oli myös tryffeliä siinä pitsassa. 😋👌
Ollaankohan me nyt pinnallisia kun annetaan netissä ravintolavinkkejä muille?
Vierailija kirjoitti:
Ollaankohan me nyt pinnallisia kun annetaan netissä ravintolavinkkejä muille?
Vähintäänkin huonoja ihmisiä! 😁
Jokseenkin outo olettamus ajatella että jos matkalle haluaa niin ei voi olla arjessa tyytyväinen. Tottakai voi olla mutta matkustaminen ja uusien paikkojen näkeminen vaan on kivaa!
En osaa nähdä yhteistä elämää ihmisen kanssa jonka elinpiiri ja elämä pyörii pelkästään oman kotikaupungin ympärillä. Minun korviini kuulostaa kuolettavan tylsältä elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mollaa kenenkään harrastuksia. Kritiikkini kohdistuu siihen, että tietyt tavat nauttia elämästä on nostettu yleispäteviksi malleiksi, joita oletetaan kaikkien arvostavan. Kun joku asettuu niiden ulkopuolelle, häntä syytetään kyynisyydestä, katkeruudesta tai poikkeamisenhalusta aivan kuin vaihtoehtoisuus itsessään olisi uhka.
Kutsut sitä pinnalliseksi, kun en pelaa samaa peliä. Mutta pinnallisuus ei synny siitä, että joku torjuu normin, vaan siitä, että nautinto määritellään toistettavissa olevien, ostettujen kaavojen kautta.
Sinun argumenttisi ei kumoa mitään. Se ei edes puolusta alkuperäistä väitettä, vaan yrittää ainoastaan vetää minut samalle tasolle. Mutta jos halu olla erilainen on moitittavaa, miksi ihannoitte jatkuvasti omat polut -elämäntarinoita, kunhan ne sisältävät matkustelua ja brunsseja? Eikö ole ristiriitaista?
Minulle riittää, että elämä o
Ja sinä määrittelet mitkä harrastukset sellaisia joita on ihmiset tekevät "siksi kuin muutkin"?
Oikeasti, sulla on tosi kurja asenne. Antaisit muiden elää miten haluat, ilman tuomitsemista.
Tämä on ihan sama kun naiset alkaisi valittaan miehille, että miksi sä meet tänään kalaan kun naapurin Ville oli kalassa eilen, miksi sun pitää matkia sitä? Miksi pelaat tuota suosittua tietokonepeliä ja matkit muita? Ja miksi juot olutta ja katsot lätkää niin kuin muutkin miehet...
Kaikkea tuolta väliltäkin löytyy, tietysti. Kauneudesta nauttiminen on ihmiselle luontaista, ja kauneuteen pyrkiminen on kaikkea muuta kuin pinnallista. Se on mielenterveydelle hyväksi.