Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinkahan monelle helteiden hehkuttajalla on kotona ilmalämpöpumppu?

Vierailija
23.07.2025 |

Mielestäni todella tekopyhää hehkuttaa helteitä ja toivoa jotain 30+ asteen kidutuskäristyksiä muille kun todellisuudessa ovat itse viileässä asunnossaan heti jos alkaa ahdistaa.

Ei mitään empatiaa muita kohtaan tai ymmärrystä siitä että monet asuu pienissä kerrostaloissa joissa ei mitään ilmastointia jolloin helteet tarkoittaa sitä että olet viikkokaupalla 27+ asteessa 24 tuntia vuorokaudessa.

Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen. Tai miettikää vaikka raksamiestä joka tekee raskaita töitä suojavarusteissa ilman pääsyä varjoon muuta kuin korkeintaan luonastauolla jos edes silloin.  Ja sitten nämä helleidiootit hehkuttaa näitä säitä kun todellisuudessa he nukkuvat viileissä asunnoissaan, ajavat töihin viileässä autossa ja tekevät kevyttä toimistotyötä viileissä toimistoissaan ja hellettä kohtaavat ehkä korkeintaan tunnin kerrallaan silloin kun itselleen sopii.

Kommentit (253)

Vierailija
121/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin ottaa pahaa ihan se, kun vanhukset ja sairaat selvästi kärsii näistä helteistä. Olen sen verran empaattinen, että en pystyisi ääneen iloitsemaan sellaisesta säästä, joka saattaa toiset hengenvaaraan.

Viimeksi muutama päivä sitten näin kaupungilla pyörätuolinkäyttäjiä, joista yhdellä oli kelattava tuoli. Onneksi hänen kaverillaan oli sähköpyörätuoli, niin hän pääsi eteenpäin pitämällä kaverin tuolista kiinni.

Pakkaseen kuolee enemmän ihmisiä kuin helteeseen, oletko koko talvenkin surkeana kun pakkanen saattaa ihmisiä hengenvaaraan? Ja miten tuo pyörätuolisatu liittyi mitenkään asiaan?

Onko sinulla jotain vikaa päässä? Pyörätuoliasia, joka on ihan totta eikä mikään "satu", liittyy siihen, että se näkemäni mies ei jaksanut itseään kelata keskellä kaupunkia 30 asteen helteessä mihinkään. Olen nähnyt myös muita selvästi hätää kärsiviä vanhoja ja sairaita sekä työssäni valitettavasti joutunut selvittämään näitä helteessä kotiinsa kuolleiden asioita. 

Tuo sinun pakkasvertauksesi ei nyt vain toimi, jollet nyt heti osoita minulle, että Suomessa 30 asteen ja sitä yli pakkasilla olisi joku suuri joukko ihmisiä, jotka mesoaisivat joka palstalla, miten nyt pitää nauttia pakkasista. Taisi tulla hiljaista, vai mitä.

Vierailija
122/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin ottaa pahaa ihan se, kun vanhukset ja sairaat selvästi kärsii näistä helteistä. Olen sen verran empaattinen, että en pystyisi ääneen iloitsemaan sellaisesta säästä, joka saattaa toiset hengenvaaraan.

Viimeksi muutama päivä sitten näin kaupungilla pyörätuolinkäyttäjiä, joista yhdellä oli kelattava tuoli. Onneksi hänen kaverillaan oli sähköpyörätuoli, niin hän pääsi eteenpäin pitämällä kaverin tuolista kiinni.

Pakkaseen kuolee enemmän ihmisiä kuin helteeseen, oletko koko talvenkin surkeana kun pakkanen saattaa ihmisiä hengenvaaraan? Ja miten tuo pyörätuolisatu liittyi mitenkään asiaan?

Miten se pyörätuolikaveri paksussa hangessa ja tuiskussa etenee?

Silloin ei varmaan enää säälitä, kuljetaan vaan ohi untuvatakkiin käärittynä tai katsotaan verhojen raosta ja käkätetään, kun pyörätuoli jäi jumiin, eikä edes sähkövehje liiku mihinkään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko empatiaa sittenkin, kun on pakkasta se -30C ja liukasta ja lunta tulee vaakatasossa, mutta pakko poistua kotoa? 

Rakastan helteitä eikä nyt edes ole ollut kuuma. Täällä meilläpäin ei kertaakaan yli 30C ja öisin viilenee.

On empatiaa sittenkin. Yleensä ihmisillä kummasti riittää empatiaa 30 asteen pakkasilla, mutta kun on 30 asteen ja yli helteet, niin sitten tulee tämä älyvapaiden joukko hehkuttamaan, miten ihanaa nyt onkaan ja "nautitaan". Onneksi sentään tiedotusvälineet ovat jo ymmärtäneet, että uutisoinnin sävyn ei pidä olla positiivista tällaisilla säillä. Vielä vuosi pari sitten iltapäivälehdetkin mainostivat helteistä "nauttimista", kun ihmiset kärsivät ja täyttivät päivystykset.

Vierailija
124/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla jotain vikaa päässä? Pyörätuoliasia, joka on ihan totta eikä mikään "satu", liittyy siihen, että se näkemäni mies ei jaksanut itseään kelata keskellä kaupunkia

Miltä siitä pyörätuolissa istuvalta tuntuu kun pakkasta on kymmenen astetta ja tuulee, pyörätuoli jää hankeen kiinni ja sormet paleltuu pelkkien kylmien metalliosien koskemisesta 

Riittääkö empatia, vai käveletkö nauraen ohi. Kirjoitatako vauva palstalle kuinka säälittää vai istutko peiton alla sohvan nurkassa ja valitat siitä kuinka bunkkerissa on kylmä sinulla yksin 

Vierailija
125/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan helteitä, vaikka on ilmalämpöpumppu, ja vihaan pakkasia myös. Helteillä ei tee mieli olla ulkona ja pakkasilla sama homma, naama jäätyy vaikka miten pukisi, ja se michelinukon kerrasto on ärsyttävä päällä. 

Vierailija
126/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nyt tätä joka vuosi. Siihen pitää tottua. 

Vierailija
127/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se pyörätuolikaveri paksussa hangessa ja tuiskussa etenee?

Silloin ei varmaan enää säälitä, kuljetaan vaan ohi untuvatakkiin käärittynä tai kats

Mikä sinut saa aina vain väittämään tällaista? Ymmärrät kyllä erittäin hyvin itsekin, että tällaisissa vaihtoehdoissa kuin miinus 30 tai plus 30 pakkashulluja ei ole, hellehulluja kyllä on.

Vierailija
128/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen." No, vanhuksille ostettiin ilmastointilaite. Eivät pidä päällä, kun muka huutaa niin kovasti?! No, tottakai, kun on kuumaa. Kuitenkin radio pauhaa käydessä ettei puheestakaan selvää saa. Se ei näköjään häiritse, vaikka pitää isompaa ääntä kuin ilmastointilaite. 

Vierailija
129/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kaukaa haettua. Hah.

Meillä ei ole ilmalämpöpumppua ja todellakin nautitaan lämpimästä kesästä. Ja jos viilennys olisi, eihän se ulos vaikuta. Outo logiikka.

No pitääkö ne kaikki varjostavat puut hakata? Meillä on talo ja piha suurten mäntyjen katveessa, ei tarvita ilppiä, harvemmin maaviileääkään tulee käytettyä, kun sisälämpötila pysyy helteelläkin alle 25 asteessa. Pihalla on mukava puuhailla helteelläkin, kun aurinko ei porota nahkaa rullalle.

Totta. Jotenkin ihmisillä on enemmän mielessä se, että puut varjostavat ikävästi pihaa ja kaikki täytyy kaataa pois varjostamasta. Meillä on myös talo puiden keskellä ja varjoa löytyy aina jostain kohtaa missä oleskella. Tykkään olla varjossa vaikka ei olisi hellettäkään 

Vierailija
130/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nyt tätä joka vuosi. Siihen pitää tottua. 

Kumpaa tarkoitat? Valittajien valitusta vai lämpöä? 

Vierailija
131/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan naura talvellakaan kenenkään kärsimyksille. Mutta jokainen ymmärtää kyllä silti, että miinus kymmenen astetta pakkasta ei rinnastu siihen, että on plus kolmekymmentä astetta hellettä.

Jos sinun pitää vertailla, niin todista nyt, että täällä olisi joku iso joukko kirjoittelemassa eri palstoille ja kommentoimassa lehtien somejakoihin, miten ihanaa onkaan nyt miinus kolmenkymmenen asteen pakkasilla. Sellaisia ihmisiä ei ole. Sen sijaan tämän vastaavan ääripään eli plus kolmenkymmenen asteen helteillä näitä typeryksiä vielä riittää. Onneksi yleinen mielipide on selvästi alkanut kääntyä heitä vastaan.

Vierailija
132/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko empatiaa sittenkin, kun on pakkasta se -30C ja liukasta ja lunta tulee vaakatasossa, mutta pakko poistua kotoa? 

Rakastan helteitä eikä nyt edes ole ollut kuuma. Täällä meilläpäin ei kertaakaan yli 30C ja öisin viilenee.

On empatiaa sittenkin. Yleensä ihmisillä kummasti riittää empatiaa 30 asteen pakkasilla, mutta kun on 30 asteen ja yli h

Tiedotusvälineet ovat tosiaan ymmärtäneet sen, että aina pitää uutisoida negatiivisen kautta. Ai tykkäät kun aurinko paistaa? No katsopa kuule kun Australiassa ihmisiä kuolee auringon aiheuttamaan ihosyöpään niin olet paska ihminen jos nautit auringosta. Ai pidät pikku sateesta? No Texasissa kuoli ihmisiä tulvaan, eikö sulla ole yhtään empatiaa? Ja niin edelleen. Koko elämänsä saa kyllä elää naama mutrulla sen takia että jollain menee huonosti, mutta itse en jaksa omaa mielenterveyttäni sillä pilata.

Vierailija
133/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää nautin helteistä, ei kolota luita, ei tule suonenvetoja ja pystyy nukkuun paljain varpain. Kaupunkiin matkustan melko lämpöisissä busseissa;) Ja ei ole ilmapumppua eikä edes tuuletinta, kämpillä +25-30 eikä haittaa. Sori siitä Ap.

Vierailija
134/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle ja pakkaset. Vihaan niitä. Piste. Jos haluaa kiristää itseään nii  painuu ulkomaille. Piste  tänne heti max. + 20 ja pilvistä. Ei sadetta päivätolkulla mutta aina silloin tällöin. Pakkasta Ei alle 5 astetta. Se hyvä. Ei liukasta. Ei vetistä talvea.

Vierailija
135/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole kuullut kenenkään  tämmöisiä helteitä hehkuttavan.

Vierailija
136/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin lomiimme asti kotona kaupungissa ja nyt ollaan maalla. Voin kertoa, että tuo asunto jos mikä laittoi ymmärtämään miksi helteitä vihataan niin paljon. Sisällä kuuma ja yötä myöten ulkona yhtä kuuma, niin ettei mikään yöllinen tuuletus auttanut oikeastaan ollenkaan. Maalla meillä on ilmalämpöpumppu, ja helppo oli sietää helteet kun pääsi niitä karkuun viileään. Täällä vielä ulkona on varjostavia puita pihalla, lisää kuumaa varaavan ja hohkaavan asfaltin sijasta. Kuin eri maailmassa olisi. 

Tuo kaupungin asunto on kylmä ja vetoisa talvella, taas kuin eri maailmassa kun maalla voi itse säätää lämmöt kokonaan ja senkin voi tehdä niin, että elävä tuli hoitaa osansa.

Kyllä se on tekopyhää hehkuttaa äänekkäästi jotain, minkä huonoista puolista ei tarvitse kärsiä yhtään. Sama vaikka talvella. Hellehulluista oikeasti siitä nauttivat olkoon puolestani vaikka ääneen iloisia ne kesän viikot, mutta tuollais

Tämä!!

Vierailija
137/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helle ja pakkaset. Vihaan niitä. Piste. Jos haluaa kiristää itseään nii  painuu ulkomaille. Piste  tänne heti max. + 20 ja pilvistä. Ei sadetta päivätolkulla mutta aina silloin tällöin. Pakkasta Ei alle 5 astetta. Se hyvä. Ei liukasta. Ei vetistä talvea.

Kannatetaan.

Vierailija
138/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole kuullut kenenkään  tämmöisiä helteitä hehkuttavan.

Paitsi tällä palstalla ja kaikissa iltapäivälehtien helleuutisten somejaoissa esim. Facebookissa. 

Vierailija
139/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin pakkasiakaan kukaan hehkuttaisi jos ei olis lämmitettyä asuntoa. Tai sadetta jos ei olis sateelta suojaavaa.

Vierailija
140/253 |
24.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä sinut saa aina vain väittämään tällaista? Ymmärrät kyllä erittäin hyvin itsekin, että tällaisissa vaihtoehdoissa kuin miinus 30 tai plus 30 pakkashulluja ei ole, hellehulluja kyllä on."

Kyllä sillä pyörätuolikaverilla paljon ikävämpää talvella on kuin nyt kesällä. Mikä sut saa tuntemaan empatiaa just näillä keleillä, mutta ei talvella? Sekö kun itsekkäistä syistä sun on helpompi samaistua kesällä jonkun itse kuvittelemiisi "mukakärsimyksiin",  koska jostain syystä hikoilet kuin sika aina ja joka päivä. Muuten et niin välittäisi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän