Kuinkahan monelle helteiden hehkuttajalla on kotona ilmalämpöpumppu?
Mielestäni todella tekopyhää hehkuttaa helteitä ja toivoa jotain 30+ asteen kidutuskäristyksiä muille kun todellisuudessa ovat itse viileässä asunnossaan heti jos alkaa ahdistaa.
Ei mitään empatiaa muita kohtaan tai ymmärrystä siitä että monet asuu pienissä kerrostaloissa joissa ei mitään ilmastointia jolloin helteet tarkoittaa sitä että olet viikkokaupalla 27+ asteessa 24 tuntia vuorokaudessa.
Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen. Tai miettikää vaikka raksamiestä joka tekee raskaita töitä suojavarusteissa ilman pääsyä varjoon muuta kuin korkeintaan luonastauolla jos edes silloin. Ja sitten nämä helleidiootit hehkuttaa näitä säitä kun todellisuudessa he nukkuvat viileissä asunnoissaan, ajavat töihin viileässä autossa ja tekevät kevyttä toimistotyötä viileissä toimistoissaan ja hellettä kohtaavat ehkä korkeintaan tunnin kerrallaan silloin kun itselleen sopii.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan naura talvellakaan kenenkään kärsimyksille. Mutta jokainen ymmärtää kyllä silti, että miinus kymmenen astetta pakkasta ei rinnastu siihen, että on plus kolmekymmentä astetta hellettä.
Jos sinun pitää vertailla, niin todista nyt, että täällä olisi joku iso joukko kirjoittelemassa eri palstoille ja kommentoimassa lehtien somejakoihin, miten ihanaa onkaan nyt miinus kolmenkymmenen asteen pakkasilla. Sellaisia ihmisiä ei ole. Sen sijaan tämän vastaavan ääripään eli plus kolmenkymmenen asteen helteillä näitä typeryksiä vielä riittää. Onneksi yleinen mielipide on selvästi alkanut kääntyä heitä vastaan.
Kyllä ihanaa puhkeavat kevättä hehkutetaan aivan kaikkialla, lähes yksimielisesti. Meitä on kymmeniä tuhansia kello se tarkoittaa umpeen aamuisin muurautuneita silmiä, jatkuvasti vuotavaa nenää, hengenahdistusta etc eyc
Voisitteko lopettaa kevään hehkuttaminen siis koska se loukkaa meitä!
Varmaan kaikilla. Eivät tajua mitä kidutusta tämä on meille, jotka kärvennytään koteihimme. Säälittää eläimet, lapset ja vanhukset itseni lisäksi. Hengenvaarallista tämä on.
Jos on vielä niin huonokuntoinen ja yksinäinen, ettei pysty menemään esim kauppaan vilvottelemaan. Tämä on kyllä helvettiä henkisestikin kun miettii .
Mun empatia lämpötilavalittajia kohtaan kulutetaan aina loppuun talvella, kun lehdet on täynnä juttuja isoissa taloissa asuvista ihmisistä, jotka yllättyivät isosta sähkölaskusta.
Tänä vuonna meillä on siirrettävä ilmastointilaite, aiempina vuosina ei ole ollut, enkä siltikään valittanut
Puhumattakaan kaamoksen rakastajista. Että kehtaavat tunnelmoida samaan aikaa kun mieheni ja kymmenettuhannet muut vajoavat monttuun joka huipentuu kellojen siirron jälkeiseen viikkojen unettomuuteen maalis-huhtikuussa. Todella tappava sairaus sekin.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmetyttää nämä joita kesälämpö haittaa mutta elämänhallinta on niin heikko etteivät ole saaneet viilennys systeemiä hankittua kotiin.
Tähän ryhmään kuuluu varmaan monet vanhukset ja sairaat ihmiset. Eniten kärsii juuri ne, joilla ei ole enää sitä elämänhallintaa. Tiedän että yksikin iäkkäämpi tuttava kiehuu siellä kerrostaloasunnossaan, mutta häntä ei voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmetyttää nämä joita kesälämpö haittaa mutta elämänhallinta on niin heikko etteivät ole saaneet viilennys systeemiä hankittua kotiin.
Samaa ihmettelen. Käydään töissä ja joka kesä sama valitus. Kuuma, ei voi nukkua, voi miten hirveetä. Sitten kun kysyy tai ehdottaa, että osta viilennyslaite, selitellään, että kyllä tämän kestää, kun eihän se helle kestä kuin pari viikkoa. Kuumaa on kesällä 3 kuukautta. Joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta ilmastointikojeita saa reilusti alle 200€. Auttaa kerrostalossa. Joka ikinen kesä Suomessa on hellejaksoja. Isolla osalla valittajista olisi mahdollista säästää tuo summa vuoden mittaan.
Älykkyysosamäärä ei riitä tuohon. Helpompaa olla tekemättä asialle mitään ja valittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukaa haettua. Hah.
Meillä ei ole ilmalämpöpumppua ja todellakin nautitaan lämpimästä kesästä. Ja jos viilennys olisi, eihän se ulos vaikuta. Outo logiikka.
No pitääkö ne kaikki varjostavat puut hakata? Meillä on talo ja piha suurten mäntyjen katveessa, ei tarvita ilppiä, harvemmin maaviileääkään tulee käytettyä, kun sisälämpötila pysyy helteelläkin alle 25 asteessa. Pihalla on mukava puuhailla helteelläkin, kun aurinko ei porota nahkaa rullalle.
Puut pitää kaataa sanoo naapuri. Tulee valoa eikä puut kaadu talon päälle. Sitten kastelee rumaa nurmikkoa joka päivä.
Mutku mutku. Mites ne oman puolen puut? Istuta sinne lehtipuita niin tulee varjoa.
Ap kirjoitti, ettei löydy mitään empatiaa tai sääliä. Miten se auttaa ap:n tilanteeseen, jos minä alan häntä säälimään? Sää on mitä on. Nyt on lyhyt hellejakso, kyllä sitä kylmääkin tulee piisaamaan vielä runsain mitoin, luulen.
Ilmalämpöpumppu on sisällä kyllä itselläkin. Mutta - minä nautin helteestä ulkona.
Jotkut nauttivat, toiset eivät.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kaikilla. Eivät tajua mitä kidutusta tämä on meille, jotka kärvennytään koteihimme. Säälittää eläimet, lapset ja vanhukset itseni lisäksi. Hengenvaarallista tämä on.
Jos on vielä niin huonokuntoinen ja yksinäinen, ettei pysty menemään esim kauppaan vilvottelemaan. Tämä on kyllä helvettiä henkisestikin kun miettii .
Osta siirrettävä viilennyslaite. Halvimmat ei paljoa maksa. Ongelma on selätetty!
Näin juuri.
Pitäisi löytyä myötätuntoa esim. vanhuksia ja pitkäaikaissairaita kohtaan, ympärivuorokautinen kuumuus aiheuttaa inhimillistä kärsimystä ja saattaa pahentaa sairauksia ja oireita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukaa haettua. Hah.
Meillä ei ole ilmalämpöpumppua ja todellakin nautitaan lämpimästä kesästä. Ja jos viilennys olisi, eihän se ulos vaikuta. Outo logiikka.
No pitääkö ne kaikki varjostavat puut hakata? Meillä on talo ja piha suurten mäntyjen katveessa, ei tarvita ilppiä, harvemmin maaviileääkään tulee käytettyä, kun sisälämpötila pysyy helteelläkin alle 25 asteessa. Pihalla on mukava puuhailla helteelläkin, kun aurinko ei porota nahkaa rullalle.
Puut pitää kaataa sanoo naapuri. Tulee valoa eikä puut kaadu talon päälle. Sitten kastelee rumaa nurmikkoa joka päivä.
Mutku mutku. Mites ne oman puolen puut? Istuta sinne lehtipuita niin tulee varjoa.
Miksi pitäisi istuttaa lisää puita kun on jo puita. Puut mitkä varjostaa. Sitten on ilmalämpöpumppu.
Mulla ei ole mitään ilmalämpöpumppua ja tykkään helteistä. Ei kaikki tykkää siperialaisten säästä. Kohta on taas talvi, niin pääset nauttimaan siitä kylmästä.
Faith kirjoitti:
Näin juuri.
Pitäisi löytyä myötätuntoa esim. vanhuksia ja pitkäaikaissairaita kohtaan, ympärivuorokautinen kuumuus aiheuttaa inhimillistä kärsimystä ja saattaa pahentaa sairauksia ja oireita.
Mitä se myötätunto auttaa, jos nämä eivät suostu hankkimaan ilmanviilennintä? Paljonko auttaa, jos minä täällä itken heidän puolestaan?
En oikein ymmärrä mistä Ap valittaa? Eli jos toivon ihania lämpökelejä, en saisi sitä tehdä ja niistä nauttia, vaan suomalaisittain pitää kulkea naama sillä norsun jutulla ihan vaan siksi, että Ap jossain kärsii? Miten minun toiveeni ja ilmeeni mitenkään vaikuttaa johonkin säätilaan?
Faith kirjoitti:
Näin juuri.
Minä olen ihan kykeneväinen tuntemaan myötätuntoa vaikka itse nauttisinkin. En silti suostu potemaan huonoa omatuntoa asiasta johon en voi vaikuttaa, vaikka se itselleni olisi miten mukavaa.
Raksalla on ihan tessin mukaiset lounastauot ja kahvitauot, lisäksi lämpötilan noustessa tulee ylimääräiset tauot. Lue se tessi äläkä jaa väärä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta ilmastointikojeita saa reilusti alle 200€. Auttaa kerrostalossa. Joka ikinen kesä Suomessa on hellejaksoja. Isolla osalla valittajista olisi mahdollista säästää tuo summa vuoden mittaan.
Minulla on ilmastointikoje, joka maksoi yli kaksi kertaa enemmän kuin antamasi summa. Silti asunnossani on liian kuuma. Olisi varmasti vielä kuumempi ilman tuota laitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älykkyysosamäärä ei riitä tuohon. Helpompaa olla tekemättä asialle mitään ja valittaa
Itse taidat olla olla idiootti. 🤦 Minulla on ilmastointilaite, mutta se ei siltikään riitä helteillä viilentämään asuntoa mukavan viileäksi, kun talon paksut seinät kuumenevat!
Jep, kaikki kilpaa hehkuttaa kevään puhkeamista. Missä myötätunto meitä allergisia kohtaan? Itsekkäät, ajattelemattomat ihmiset! Itsellään varmaan henki kulkee normaalisti niin helppohan se o hehkuttaa kevättä. Kyllä on tyhmiä ihmisiä.
Niin ja "raikas talvikeli" ja astmaatikot. Kuka voi olla niin dorka että hehkuttaa pakkasia kun astmaatikot kärsii!? Kuinka itsekästä oman navan ympärillä pyörimistä!