Kuinkahan monelle helteiden hehkuttajalla on kotona ilmalämpöpumppu?
Mielestäni todella tekopyhää hehkuttaa helteitä ja toivoa jotain 30+ asteen kidutuskäristyksiä muille kun todellisuudessa ovat itse viileässä asunnossaan heti jos alkaa ahdistaa.
Ei mitään empatiaa muita kohtaan tai ymmärrystä siitä että monet asuu pienissä kerrostaloissa joissa ei mitään ilmastointia jolloin helteet tarkoittaa sitä että olet viikkokaupalla 27+ asteessa 24 tuntia vuorokaudessa.
Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen. Tai miettikää vaikka raksamiestä joka tekee raskaita töitä suojavarusteissa ilman pääsyä varjoon muuta kuin korkeintaan luonastauolla jos edes silloin. Ja sitten nämä helleidiootit hehkuttaa näitä säitä kun todellisuudessa he nukkuvat viileissä asunnoissaan, ajavat töihin viileässä autossa ja tekevät kevyttä toimistotyötä viileissä toimistoissaan ja hellettä kohtaavat ehkä korkeintaan tunnin kerrallaan silloin kun itselleen sopii.
Kommentit (253)
Ihan kerrostaloasunnoissakin on ilmalämpöpumppuja. Tiedoksi jos ette sitä ymmärrä. Eli ei kannata kaikkia kerroastaloasujia sääliä sen takia.
Ei ole ilppiä, mutta samalla kun vaihdoin maalämpöön otin tietenkin myös maaviileän. Katolla on aurinkopaneelit, joten viilennys on täysin ilmaista ja tietenkin käytän sitä tarpeen mukaan. Viilennys jopa pienentää lämmityskuluja viedessään lämpöä maaperään talvea varten.
Tykkäsin helteistä kyllä myös ennen viilennyksen hankkimista.
Aika kaukaa haettua. Hah.
Meillä ei ole ilmalämpöpumppua ja todellakin nautitaan lämpimästä kesästä. Ja jos viilennys olisi, eihän se ulos vaikuta. Outo logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakkasista tykkäävällä on sisällä lämmitys? Aika tekopyhää olla sitten kuitenkin sisällä lämpimässä, eikä koko aikaa siellä ulkona kun siellä on -25. Kyllä silloin siitä pitäisi nauttia kokoajan. Eikä ne yhtään ajattele niitä vanhuksia ketkä palelee jo +22. Tai niitä ketkä joutuvat maksamaan itse lämmityksen ja pilkkomaan puita. Jos ulos sammut, niin sinne kuolet.
Sanopa muuta. Aina ne on täällä hehkuttamassa, kuinka pakkasilla on kiva kääriytyä lämpöiseen filttiin ja juoda kuumaa kaakaota. Samaan aikaan haukkuvat niitä, jotka tykkäävät lämpimästä säästä.
Pakkaselta voi suojautua lisäämällä vaatetusta, helteeltä voi suojautua repimällä ihon pois.
Höpö höpö. Moni ei osaa edes pukeutua oikein helteellä tai ymmärrä edes alkeita asunnon viilennyksestä. Pidetään aamusta iltaan ikkunat ja ovet auki eikä ole sälekaihtimia tai verhoja. Ulos mennään paljaalla iholla, vaikka joku vaalea, hengittävä ja peittävä vaate auttaisi enemmän. Muutenkin ihan kohtuuttoman suuri narina siihen nähden miten vähän aikaa nämä kelit kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin ottaa pahaa ihan se, kun vanhukset ja sairaat selvästi kärsii näistä helteistä. Olen sen verran empaattinen, että en pystyisi ääneen iloitsemaan sellaisesta säästä, joka saattaa toiset hengenvaaraan.
Viimeksi muutama päivä sitten näin kaupungilla pyörätuolinkäyttäjiä, joista yhdellä oli kelattava tuoli. Onneksi hänen kaverillaan oli sähköpyörätuoli, niin hän pääsi eteenpäin pitämällä kaverin tuolista kiinni.
Kylmyys tappaa maailmalla enemmän ihmisiä kuin lämpö.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kerrostaloasunnoissakin on ilmalämpöpumppuja. Tiedoksi jos ette sitä ymmärrä. Eli ei kannata kaikkia kerroastaloasujia sääliä sen takia.
Kyllä kaikki sen ymmärtää. Mutta ainakin me kerrostaloissa ilman ilmalämpöpumppua asuvat ymmärrämme myös sen, että kaikki me emme voi itse päättää tällaisesta pumpusta. Vuokranantaja ei halua kustantaa tai taloyhtiö on kieltänyt hankkimasta, koska pelkäävät kosteusvaurioita rakenteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin ottaa pahaa ihan se, kun vanhukset ja sairaat selvästi kärsii näistä helteistä. Olen sen verran empaattinen, että en pystyisi ääneen iloitsemaan sellaisesta säästä, joka saattaa toiset hengenvaaraan.
Viimeksi muutama päivä sitten näin kaupungilla pyörätuolinkäyttäjiä, joista yhdellä oli kelattava tuoli. Onneksi hänen kaverillaan oli sähköpyörätuoli, niin hän pääsi eteenpäin pitämällä kaverin tuolista kiinni.
Kärsitkö muiden puolesta talvellakin, vai koskeeko tämä empaattisuus vain niitä säätiloja joista sinä et itse pidä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta ilmastointikojeita saa reilusti alle 200€. Auttaa kerrostalossa. Joka ikinen kesä Suomessa on hellejaksoja. Isolla osalla valittajista olisi mahdollista säästää tuo summa vuoden mittaan.
Siihen sähkö päälle. Kaikilla ei ole varaa.
Sähkö on Suomessa halpaa. Ilmalämpöpumpun viilennys maksaa sähkönä noin euron päivässä. Halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaseen kuolee enemmän ihmisiä kuin helteeseen, oletko koko talvenkin surkeana kun pakkanen saattaa ihmisiä hengenvaaraan? Ja miten tuo pyörätuolisatu liittyi mitenkään asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole ilmalämpöpumppua ja todellakin nautitaan lämpimästä kesästä. Ja jos viilennys olisi, eihän se ulos vaikuta. Outo logiikka.
Niin, siis kuka näillä keleillä sisälle muka hautautuisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tätä ongelmaa ei ole enkä muutenkaan ole ikinä kuullut kenenkään hehkuttavan pakkasia. Sen sijaan näitä hellehulluja riittää, jotka samaan aikaan, kun päivystykset täyttyy helteestä kärsivistä, huutavat joka keskustelussa, miten pitää nyt nauttia, kun kerrankin on hellettä. Ihan vain tiedoksi, että vanhuksia on jo kuollut selvästi tavallista enemmän koteihinsa tämän hellejakson takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsitkö muiden puolesta talvellakin, vai koskeeko tämä empaattisuus vain niitä säätiloja joista sinä et itse pidä
Milloin muka joku on hehkuttanut 30 asteen pakkasia? Ei se ole mitenkään yleistä, sen sijaan hellehullut hehkuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Onko empatiaa sittenkin, kun on pakkasta se -30C ja liukasta ja lunta tulee vaakatasossa, mutta pakko poistua kotoa?
Rakastan helteitä eikä nyt edes ole ollut kuuma. Täällä meilläpäin ei kertaakaan yli 30C ja öisin viilenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin muka joku on hehkuttanut 30 asteen pakkasia? Ei se ole mitenkään yleistä, sen sijaan hellehullut hehkuttavat.
Kyllä ne talvihullut hehkuttaa. Mitä enemmän lunta sen parempi ja kuinka talvi on vaan asenne- ja pukeutumiskysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta ilmastointikojeita saa reilusti alle 200€. Auttaa kerrostalossa. Joka ikinen kesä Suomessa on hellejaksoja. Isolla osalla valittajista olisi mahdollista säästää tuo summa vuoden mittaan.
Siihen sähkö päälle. Kaikilla ei ole varaa.
Sähkö on Suomessa halpaa. Ilmalämpöpumpun viilennys maksaa sähkönä noin euron päivässä. Halpaa.
Ei maksa edes sitä. Moni ei tunnu tietävän, että viilennye ei kuluta sähköä kuin murto-osan siitä mitä lämmitys. Mietitäänpä vaikka pakastinta ja jääkaappia. Kellään ei olisi varaa pitää niitä päällä jos ne kuluttaisivat jotenkin olennaisen paljon sähköä. Meillä erillinen jääkaappi ja pakastinkaappi ei kuluta edes kilowattia koko päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
No pitääkö ne kaikki varjostavat puut hakata? Meillä on talo ja piha suurten mäntyjen katveessa, ei tarvita ilppiä, harvemmin maaviileääkään tulee käytettyä, kun sisälämpötila pysyy helteelläkin alle 25 asteessa. Pihalla on mukava puuhailla helteelläkin, kun aurinko ei porota nahkaa rullalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa tätä ongelmaa ei ole enkä muutenkaan ole ikinä kuullut kenenkään hehkuttavan pakkasia. Sen sijaan näitä hellehulluja riittää, jotka samaan aikaan, kun päivystykset täyttyy helteestä kärsivistä, huutavat joka keskustelussa, miten pitää nyt nauttia, kun kerrankin on hellettä. Ihan vain tie
Siis miten niin Suomessa ei ole tätä ongelmaa? Joka vuosi kuolee ihmisiä pakkaseen. On asunnottomia joilla ei ole mitään paikkaa talviöiksi ja osa taas sammuu hankeen yön pikkutunteina. Ja kyllä tuota pakkasta hehkutetaan joka vuosi varsinkin jos on talviurheilun harrastajia.
Henkilökohtaisesti voin näillä keleillä huomattavasti paremmin kuin kylmällä ja monet talvisin vaivaavat terveysvaivat ovat tipotiessään. Ihan jo sen vuoksi nautin. Eikä päivystykset todellakaan tukossa ole helteistä kärsiviä, taas ihan höpöjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Säälin kerrostalo urpoja. Itse tykkään helteestä, mutta on mukava saada yöksi viilennys.
Ei haittaa helle. Muutamalla satasella saa kerrostaloonkin ilmastointilaitteen. Ei tarvitse sääliä. Itse säälin omakotityöleiri-asujia.