Kuinkahan monelle helteiden hehkuttajalla on kotona ilmalämpöpumppu?
Mielestäni todella tekopyhää hehkuttaa helteitä ja toivoa jotain 30+ asteen kidutuskäristyksiä muille kun todellisuudessa ovat itse viileässä asunnossaan heti jos alkaa ahdistaa.
Ei mitään empatiaa muita kohtaan tai ymmärrystä siitä että monet asuu pienissä kerrostaloissa joissa ei mitään ilmastointia jolloin helteet tarkoittaa sitä että olet viikkokaupalla 27+ asteessa 24 tuntia vuorokaudessa.
Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen. Tai miettikää vaikka raksamiestä joka tekee raskaita töitä suojavarusteissa ilman pääsyä varjoon muuta kuin korkeintaan luonastauolla jos edes silloin. Ja sitten nämä helleidiootit hehkuttaa näitä säitä kun todellisuudessa he nukkuvat viileissä asunnoissaan, ajavat töihin viileässä autossa ja tekevät kevyttä toimistotyötä viileissä toimistoissaan ja hellettä kohtaavat ehkä korkeintaan tunnin kerrallaan silloin kun itselleen sopii.
Kommentit (253)
Jos laitan 200 euroa johonkin viilennysvehkeeseen, niin se on pois ruoasta. Mistään muusta en voi enää säästää. Tällä hetkellä ensijaisesti tarvitsisi kuitenkin päästä silmälääkäriin yksityiselle (kun mut heitettiin pous julkiselta puolelta) ja sen jälkeen mahdollisesti hankkia silmälasit, joten joudun nyt tästä kuumuudesta kärsimään.
Tunnen muutaman hellefanin ja kyllä, jokaisella on ilmalämpöpumppu kotonaan ja he työskentelevät sisätiloissa. Kukaan muu tuttavistani ei fanita hellettä. Toki otanta on todella pieni, mutta siitä huolimatta se vahvistaa minunkin mielikuvaani siitä, että helteitä fanittaa vain sellaiset jotka pääsevät sitä pakoon niin halutessaan.
Olkaamme iloisia heidän puolestaan, joilla on ilmaläpöpumppu!
Ilmalämpöpumpun ulkoyksikkö on ruma rivitalon seinustalla. Siksi en sitä osta.
Ei ole ilmanlämpöpumppua, ei mitään tuuletinta eikä edes säleverhoja. Läpitalon kaksio 1970-luvun kerrostalossa, makkari pohjoisen suuntaan ja siellä pimennysverhot kiinni yön ja aamupäivän, keittiössä tavalliset sivuverhot kiinni yön ja aamupäivän, olohuone ja parveke etelän suuntaan ja parvekkeen ovi auki yön ja aamupäivän ja sitten suljen sen puolen päivän jälkeen ja olohuoneen verhot vedän myös ikkunoiden eteen. Asuntoni pysyy näillä vähäisillä konsteilla melko viileänä.
Riippumatto parvekkeella on hellekauden pelastus. Nyt on ollut vielä onneksi yöt ihan vilpoisia, 11 maissa alkaa olla jo ihan mukava lämpötila parvekkeella, kämppä ei yhtä hyvin viilene enää kun on sen verran pitkään jo ollut hellettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta ilmastointikojeita saa reilusti alle 200€. Auttaa kerrostalossa. Joka ikinen kesä Suomessa on hellejaksoja. Isolla osalla valittajista olisi mahdollista säästää tuo summa vuoden mittaan.
Minulla on ilmastointikoje, joka maksoi yli kaksi kertaa enemmän kuin antamasi summa. Silti asunnossani on liian kuuma. Olisi varmasti vielä kuumempi ilman tuota laitetta.
En ole tämä, jolle osoitit kirjoituksesi, mutta meillä on koje, joka maksoi 79 e ja on todella tehokas.
Tuosta edullinen:
Vierailija kirjoitti:
Olkaamme iloisia heidän puolestaan, joilla on ilmaläpöpumppu!
Muistan kyllä hyvin kuinka 2000 luvun alussa jäähdyteltiin helteillä ihan kotikonstein. Olohuoneen katossa oli tuuletin-valaisin (hankittu hong kong tavaratalosta) ja lapsien huoneessa pöytätuulettimet. Ikkunat avattiin aina yöksi ja päivällä kiinni. Ei silloinkaan helteisiin kuoltu. Omassa lapsuudessani ei ollut edes noin hienoja vekottimia olemassa, mutta enpä muista, että helteet silloinkaan olisi olleet mikään ongelma.
Nykyään on ilmalämpöpumppu ja elämä on aika helppoa. Ulkona oleskelen silti enimmän osan aikaa ja toivon, että kesä kestäisi kauemmin, olen aina toivonut
En ymmärrä mistään säästä jauhamista. Pakkanen, helle, sade - puheenaiheena ja päivittelyn kohteena tylsä ja mihinkään johtamaton aihe. Ihan sama minulle, mistä säästä kukakin tykkää tai ei tykkää, tai mistä kärsii tai on kärsimättä.
Minulla on lattiaviilennys. Asuntoni lämpötila on miellyttävä.
Joo on ilppi ja sisällä viileää. Ja ihanaa kun kesällä on lämmintä niinkuin kuuluukin. Mutta mitä se kenenkään olotilaan vaikuttaa hikoilenko minä kotona vai en. Ihan pimeetä vihata ihmisiä jotka pitää erilaisesta säästä, kukaan kun ei siihen voi kuitenkaan vaikuttaa. Olisiko teillä tuskailijoilla vähemmän hiki, jos kaikki muutkin valittaisivat kuumuutta kuorossa?
Kyllä, minulla on. Kun tekee pitkän koulutuksen jälkeen oman alansa hyväpalkkaista duunia, niin sillä työstä saamallaan palkalla on mahdollista hankkia nauttimiaan asioita kuten nyt vaikka asunto jossa on jäähdytys.
Säillehän ei ihminen oikeastaan mahda mitään. Jos kärsii helteistä, ois hyvä koittaa löytää asunto jossa just ilmanlämpöpumppu.
Mä asun kerrostalokolmiossa jossa on helteellä +27 astetta. Jos hellekausi on muutamia viikkoja niin ei paha. Päivisin käyn suihkussa ja rannalla uin. Yöllä pystyn kyllä nukkumaan 😊