Kuinkahan monelle helteiden hehkuttajalla on kotona ilmalämpöpumppu?
Mielestäni todella tekopyhää hehkuttaa helteitä ja toivoa jotain 30+ asteen kidutuskäristyksiä muille kun todellisuudessa ovat itse viileässä asunnossaan heti jos alkaa ahdistaa.
Ei mitään empatiaa muita kohtaan tai ymmärrystä siitä että monet asuu pienissä kerrostaloissa joissa ei mitään ilmastointia jolloin helteet tarkoittaa sitä että olet viikkokaupalla 27+ asteessa 24 tuntia vuorokaudessa.
Vanhukset voi kirjaimellisesti kuolla siihen. Tai miettikää vaikka raksamiestä joka tekee raskaita töitä suojavarusteissa ilman pääsyä varjoon muuta kuin korkeintaan luonastauolla jos edes silloin. Ja sitten nämä helleidiootit hehkuttaa näitä säitä kun todellisuudessa he nukkuvat viileissä asunnoissaan, ajavat töihin viileässä autossa ja tekevät kevyttä toimistotyötä viileissä toimistoissaan ja hellettä kohtaavat ehkä korkeintaan tunnin kerrallaan silloin kun itselleen sopii.
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin ottaa pahaa ihan se, kun vanhukset ja sairaat selvästi kärsii näistä helteistä. Olen sen verran empaattinen, että en pystyisi ääneen iloitsemaan sellaisesta säästä, joka saattaa toiset hengenvaaraan.
Viimeksi muutama päivä sitten näin kaupungilla pyörätuolinkäyttäjiä, joista yhdellä oli kelattava tuoli. Onneksi hänen kaverillaan oli sähköpyörätuoli, niin hän pääsi eteenpäin pitämällä kaverin tuolista kiinni.
Pakkaseen kuolee enemmän ihmisiä kuin helteeseen, oletko koko talvenkin surkeana kun pakkanen saattaa ihmisiä hengenvaaraan? Ja miten tuo pyörätuolisatu liittyi mitenkään asiaan?
Onko sinulla jotain vikaa päässä? Pyörätuoliasia, joka on ihan totta eikä mikään "satu", liittyy siihen, että se näkemäni mies ei jaksanut itseään kelata keskellä kaupunkia
Mistä sinä tiedät, että se tuntematon ihminen ensinnäkään ei jaksanut kelata pyörätuoliaan, ja toisekseen hän ei jaksanut juuri helteen takia? Mistä tiedät että he eivät olisi liikkuneet ihan samalla tavalla jos ulkona olisi 15 astetta lämmintä? He voivat tehdä tuota ihan joka päivä ihan vaan koska se on näppärää, oli helle tai ei.
Hellehehkuttajat ovat vielä ärsyttävämpiä kuin hellevalittajat. Paljon ärsyttävämpiä vieläpä jos viilennys kotona. Hyi
"Mistä sinä tiedät, että se tuntematon ihminen ensinnäkään ei jaksanut kelata pyörätuoliaan, ja toisekseen hän ei jaksanut juuri helteen takia? Mistä tiedät että he eivät olisi liikkuneet ihan samalla tavalla jos ulkona olisi 15 astetta lämmintä? He voivat tehdä tuota ihan joka päivä ihan vaan koska se on näppärää, oli helle tai ei."
Varmaan arveli ja todennäköisyys osua oikeaan on iso. Terveisiä pyörätuolista
Enemmän ihmetyttää nämä joita kesälämpö haittaa mutta elämänhallinta on niin heikko etteivät ole saaneet viilennys systeemiä hankittua kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin ottaa pahaa ihan se, kun vanhukset ja sairaat selvästi kärsii näistä helteistä. Olen sen verran empaattinen, että en pystyisi ääneen iloitsemaan sellaisesta säästä, joka saattaa toiset hengenvaaraan.
Viimeksi muutama päivä sitten näin kaupungilla pyörätuolinkäyttäjiä, joista yhdellä oli kelattava tuoli. Onneksi hänen kaverillaan oli sähköpyörätuoli, niin hän pääsi eteenpäin pitämällä kaverin tuolista kiinni.
Kylmyys tappaa maailmalla enemmän ihmisiä kuin lämpö.
Suomessa tätä ongelmaa ei ole enkä muutenkaan ole ikinä kuullut kenenkään hehkuttavan pakkasia. Sen sijaan näitä hellehulluja riittää, jotka samaan aikaan, kun päivystykset täyttyy helteestä kärsivistä, huutavat joka keskustelussa, miten pitää nyt nauttia, kun kerrankin on hellettä. Ihan vain tie
Suomessa kuolleisuus on alimmillaan kun vuorokauden keskilämpötila on 15 asteen huitteilla eli käytännössä kesä-heinä-elokuussa. Helleputket lisäävät kuolleisuutta mutta ne ovat yleensä lyhytkestoisia. Kylmä tappaa täällä paljon enemmän kuin helteet.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmetyttää nämä joita kesälämpö haittaa mutta elämänhallinta on niin heikko etteivät ole saaneet viilennys systeemiä hankittua kotiin.
Mua ei haittaa mutta jos ei ole rahaa niin ei voi hankkia. Mutta viuhka multa löytyy. Äiti osti sen kirppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pyörätuolissa ja vihaan helteitä enemmän kuin loskaa, pakkasia, lunta. Liukkailla saa pelätä joskus henkensä edestä ja silti nämä helteet voittaa kamaluudessaan. En tykkää, että helpon liikkumisen aikaan kesällä jää ulkona oleilu helteiden takia kuitenkin pois
Vai niin. No yllätys että se sympatiseeraaja muuttuikin itse pyörätuolipotilaaksi
Vierailija kirjoitti:
"Mistä sinä tiedät, että se tuntematon ihminen ensinnäkään ei jaksanut kelata pyörätuoliaan, ja toisekseen hän ei jaksanut juuri helteen takia? Mistä tiedät että he eivät olisi liikkuneet ihan samalla tavalla jos ulkona olisi 15 astetta lämmintä? He voivat tehdä tuota ihan joka päivä ihan vaan koska se on näppärää, oli helle tai ei."
Varmaan arveli ja todennäköisyys osua oikeaan on iso. Terveisiä pyörätuolista
Minä arvelen että sinä olet se joka alunperin näkin kärsivän pyörätuolipotilaan.
Arvaan myös tämän yhden kommentoijan tapaan, että nuo pyörätuoleilla kulkevat veijarit ovat vain kavereita ja harrastavat tuota kulkemistaan ainoastaan siksi, koska se huvittaa heitä.
Luulen myös, että kyse on lähinnä kirjoittajan omista tunteista joita hän on itse kokenut. Todellisuudessa ne eivät ole noiden veijareiden tuntemuksia
Vierailija kirjoitti:
Meillä on naapurissa tämmöinen, ikkunat ovat auki aamusta iltaan eikä edes tuuletinta raaskita ostaa. Hän ei kyllä valita tilanteestaan, vaan oleskelee aina ulkona
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin ihmettelen, ihan kuin jokakesäinen lämpo tulis aina yllätyksenä.
Nyt kun aloittaa säästämään niin köyhempikin sellaisen saa ensi kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Säälin kerrostalo urpoja. Itse tykkään helteestä, mutta on mukava saada yöksi viilennys.
Siinähän säälit. Asun kerrostalossa ja ilppi löytyy. 🤷
Vierailija kirjoitti:
Hellehehkuttajat ovat vielä ärsyttävämpiä kuin hellevalittajat. Paljon ärsyttävämpiä vieläpä jos viilennys kotona. Hyi
Meillä on iso talo ja meillä on kaksi ilmalämpöpumppua. Asumme joen rannalla ja käymme näin helteellä usein uimassa. No hyi sentään kun meillä menee hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ulkona 28 ja sisällä lämpöä myös. Pitäisi mennä lähikauppaan, se on lähellä mutta voi tulla kuuma reissu. Ehkei tuule. Ihmettelen miten muissa paikoissa asuessa voisi mennä kauppaan jos ne ovat kauempana ja aurinko porottaa, ellei ole varjokohtia.
31,5C täällä 6. kerroksessa. Yöllä laskee jopa 30 asteeseen, jee.
Omassa lähipiirissäni kaikki jotka helteestä nauttii, istuvat ja nukkuvat sisällä +19 asteen viileydessä. Minulla kun käyvät kylässä, alkaa heti valitus vaikka sisällä olis vain +23 astetta. Nyt on ollut +28 astetta ainakin viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kaukaa haettua. Hah.
Meillä ei ole ilmalämpöpumppua ja todellakin nautitaan lämpimästä kesästä. Ja jos viilennys olisi, eihän se ulos vaikuta. Outo logiikka.
No pitääkö ne kaikki varjostavat puut hakata? Meillä on talo ja piha suurten mäntyjen katveessa, ei tarvita ilppiä, harvemmin maaviileääkään tulee käytettyä, kun sisälämpötila pysyy helteelläkin alle 25 asteessa. Pihalla on mukava puuhailla helteelläkin, kun aurinko ei porota nahkaa rullalle.
Puut pitää kaataa sanoo naapuri. Tulee valoa eikä puut kaadu talon päälle. Sitten kastelee rumaa nurmikkoa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä mäkin ihmettelen, ihan kuin jokakesäinen lämpo tulis aina yllätyksenä.
Nyt kun aloittaa säästämään niin köyhempikin sellaisen saa ensi kesäksi.
Kun tulot on 595 euroa niin ei siitä vaan voi säästää. Mutta en valita.
Vanhukset voi ostaa ilmalämpöpumpun tai omaiset hankkii sen hänelle. Ei sen ostamisessa ole ikärajaa. Ei se sen kummempaa ole.
27 on illasta sisällä, ei ilp:a ei tuuletinta. Ja nautin! Ulkona voi istua illasta palelematta, aamulla ihanan lämmintä kävellä uittamaan koiria.
En ymmärrä miksi se on pois joltain toiselta jos sanon että minusta tämä on ihanaa ja toivon että tämä jatkuu pitkään? En ole koskaan nähnyt vastaavaa keskustelua kun hiihtäjät toimivat lunta ja samaan aikaan joku liikuntarajoitteinen odottaa lumitöitä ja liukkautta kauhulla.
Helle kestänyt kaksi viikkoa ja hirveä valitus. Ensin vinguttiin, kun alkukesä satoi ja oli kylmä. Ilmastoon et voi vaikuttaa, mutta omaan asenteeseen voit, oman asunnon viilennykseen voit. Ja aina voi muuttaa alueelle, jossa ilmasto vastaa enemmän omia toiveita. En itsekään varsinaisesti nauti helteistä, mutta sen lyhyen hetken kun Suomessa on valoisaa ja lämmintä, otan siitä ilon irti enkä valita. Suurin osa maapallon ihmisitä asuu huomattavasti kuumemmilla ja tukalammilla alueilla ja selviytyvät oikein hyvin.
Olen pyörätuolissa ja vihaan helteitä enemmän kuin loskaa, pakkasia, lunta. Liukkailla saa pelätä joskus henkensä edestä ja silti nämä helteet voittaa kamaluudessaan. En tykkää, että helpon liikkumisen aikaan kesällä jää ulkona oleilu helteiden takia kuitenkin pois