Miksi vähähiilihydraattinen ruokavalio on joillekin niin suuri raivoamisen aihe?
Olen sairaalloisen ylipainoinen ja pudottanut painoa vähähiilarisella nyt 16 kg ja olo on hyvä ja pirteä, kun on jättänyt sokerin mässyttämisen minimiin. Joillekin jeesustelijoille tuo silti tuntuu olevan punainen vaate 😄
Kommentit (336)
Vhh.. mä söin aamulla puuroa ja marjoja, lounaalla ja päivällisellä menee 400g kasviksia ja iltapalan seassa taas marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla VHH tuntuu olevan lähinnä tekosyy mättää niin paljon eläinrasvaa naamariin kuin sielu sietää. Itsepetosta siis.
Höpö höpö taas. Minä syön vhh ja rasvan määrä puolittui kun jätin ultraprosessoidut, viljat ja sokerit pois.
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluita lukiessa tuntuu yleensä olevan ne vhh-ihmiset, joille muut vaihtoehdot on täysi mahdottomuus. Osalle mahtuu päähän yksi ajatus ja toistavat sitä kaikkeen asiaan vähäänkään sivuavaan.
Ei tietenkään ole mahdottomuus. Jokainen syököön mitä haluaa. Täällä yritetään vaan typeryksille selittää että jos sinun kroppasi toimii hiilihydraateilla niin hyvin monella ei toimi vaan tulee sairauksia. Te leivän puputtajat ette vaan älyä sitä, ilmeisesti sokerit aivoissa estää ymmärtämisen.
Täällä puhutaan näköjään myös siitä, ettei vhh:lla olija jaksaisi muka tehdä fyysisesti raskasta työtä. Itse olin muun työn puutteessa parisen vuotta työssä, jossa piti olla koko ajan jalkeilla ja liikkua. Hyvin jaksoi. Söin lihaa, vihanneksia, marjoja ja pähkinöitä. Kun ruoan kallistuttua siirryin syömään viljoja, kunto romahti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan näköjään myös siitä, ettei vhh:lla olija jaksaisi muka tehdä fyysisesti raskasta työtä. Itse olin muun työn puutteessa parisen vuotta työssä, jossa piti olla koko ajan jalkeilla ja liikkua. Hyvin jaksoi. Söin lihaa, vihanneksia, marjoja ja pähkinöitä. Kun ruoan kallistuttua siirryin syömään viljoja, kunto romahti.
Se nyt ei ole sama asia tehdä jotain, kun liikunta, missä syke on koko ajan korkealla. Kävely ja seisominen ei hyväkuntoisen ihmisen sykettä nosta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi vhh syöminen tulee. Ruokamäärä kun on paljon pienempi kuin "normaalilla" syömisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä negatiiviset asenteet liittyvät siihen, kun vhh-ruokavaliota noudattava suureen ääneen julistaa ruokavalionsa autuutta ja sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi syödä samalla tavalla.
Tämä juuri. Ja miten ko ruokavalio ratkaisee Univerdumin kaikki ongelmat. Nämä vhh dieettiä julistavat julistavat sitä joka paikassa, ja yrittävän väkisin käännyttää muita ihmisiä uskontoonsa. Todella rasittavia.
Miksikö siitä puhutaan koko ajan? Siksi että puoli Suomea sairastaa rasvamaksaa ja diabetesta ja vhh ruokavaliolla sairaudet saa kuriin paremmin kuin neljällä eri lääkkeellä ja hh syömällä. Ihan järkyttäviä tarinoita vertaistukiryhmissä missä monet kertoo syövänsä kolmea pilleriä ja vielä monipistoshoito insuliinilla. Lääkkeet aiheuttaa pahoja sivuvaikutuksia mutta diabeteshoitajat kannustavat edelleen syömään puuroa, leipää, kevyttuotteita ja sokeria. Kansa lihoo, syö enemmän lääkkeitä ja kuolee silti diabetekseen ja sydäntauteihin. Eikö tässä nyt hitto vieköön ole jotain täysin pielessä? Jos sinun kroppasi toimii hiilihydraateilla ja olet terve, normaalipainoinen, miksi otat stressiä toisten puheista jotka ei ole sinulle suunnattu vaan sairastuneille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi vhh syöminen tulee. Ruokamäärä kun on paljon pienempi kuin "normaalilla" syömisellä.
Tuokin on yksilöllistä, minulla ruokamäärät tuplaantui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä ihmettä täällä lässytetään vhh:sta ja ketoosista, menee taas puurot ja vellit asiantuntijoilla sekaisin.
Millä tavalla sekaisin? Vhh-ruokavaliolla voi halutessaan mennä ketoosiin tai olla menemättä. Sen voi itse ratkaista hiilareiden määrää säätämällä.
Tuon aivojen ketoneiden käytön osalta olisi olennaisinta tajuta että ei ole mitään on-off-ketoosia. Että joko on ketoosissa tai ei ole. Ketoneja tuotetaan ihan koko ajan, niiden ja glukoosin suhde energitankäytöstä vain vaihtelee. Normaalisti ketoneiden osuus on mitätön, mutta jo yön yli paastoaminen nostaa niiden osuuden aamulla kokonaisiin prosentteihin. VHH-ruokavalion noudattajalla glykogeenivarastot ovat pienet ,joten ketoneiden osuus on jatkuvasti lievästi koholla ja kohoaa rasituksessa huomattavasti nopeammin ja korkeammalle.
Ketoneiden vaikutusta aivoihin on tutkittu vasta vähän. On viitteitä siitä että niillä voi olla varsinkin lyhytaikaisia positiivisia vaikutuksia, mutta toisaalta myös näyttöä sen puolesta että ne ovat pitkällä aikavälillä neurotoksisia mahdollisesti aiheuttaen mm. muistin ja muiden kognitiivisten kykyjen ennenaikaista heikentymistä. Kun kyse on biologisesta mekanismista jonka päätehtävä on suojata aivoja silloin kun joko happea tai glukoosia on saatavilla liian vähän niin en sinänsä pidä yllättävänä sitä että pitkittyneenä tai pysyvänä tuollainen stressitila saattaa olla vahingollinen.
Jokainen tietysti itse päättää minkälaisia riskejä haluaa terveytensä kanssa ottaa. Ja tässä on tietysti sama "hyvä puoli" kuin monessa muussakin terveysasiassa, että riskit luultavsti realisoituvat vasta kaukana tulevaisuudess,a jos realisoituvat.
Mulle on ihan sama mitä ihmiset syövät, mutta vhh-ihmiset vaan tuntuvat olevan niin saakelin aggressiivisia ja fanaattisia ruokavalionsa kanssa, että sitä väkisin vähän kavahtaa. He käyttäytyvät juuri siten kuin vegaanien annetaan ymmärtää käyttäytyvän, vaikken ole koskaan saanut osakseni yhdeltäkään vegaanilta samanlaista saarnaamista, tuputtamista ja syyllistämistä mitä tuntemiltani vhh-ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt ei ole sama asia tehdä jotain, kun liikunta, missä syke on koko ajan korkealla. Kävely ja seisominen ei hyväkuntoisen ihmisen sykettä nosta mihinkään.
Vhh:lla pystyy liikkumaan aivan hyvin, mutta se vaatii sen, että aloittaessa kyseisen ruokavalion on liikuttava ensin rauhallisesti. Keholla kestää tottua uuteen systeemiin jonkun aikaa. Ja se aika on yksilöllinen.
Esim. jos nykyinen ruokasi on hiilarivoittoinen ja liikunta sujuu ja sitten vaihdatkin vhh:lle, niin takuulla et pysty heti liikkumaan kuin aiemmin, hyydyt takuulla.
Ehkä sen vuoksi, että vähähiilarisen noudattajat pitävät sitä ainoana totuutena. Ja väittävät meidän normaalia kotiruokaa (perunaa, ruisleipää, kaurapuuroa jne) syövien olevan väärässä ja syövän väärin. Vaikka olemme normaalipainoisia ja terveitä.
Eli voi kysyä, että kuka raivoaa ja kenelle? Varmaan molemmilta puolilta jotku raivoaa, vaikka suurin osa suhtautuu neutraalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, mitä syö ja kuinka paljon. Mainitsemassani fyysisessä työssä oli tuolloin sen verran pieni palkka, että lihan ja kalan hintojen kallistuminen pakottivat minut lisäämään perunaa ja pastaa lautaselleni. Söin myös puuroa ja leipää. Nyttemmin olen palannut vhh:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerroin tehneen fyysistä työtä. Kyllä siinä oli hikiliikuntaa koko sen 8 tunnin ajan päivässä. Ja silti jaksoin vhh:lla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sen vuoksi, että vähähiilarisen noudattajat pitävät sitä ainoana totuutena. Ja väittävät meidän normaalia kotiruokaa (perunaa, ruisleipää, kaurapuuroa jne) syövien olevan väärässä ja syövän väärin. Vaikka olemme normaalipainoisia ja terveitä.
Eli voi kysyä, että kuka raivoaa ja kenelle? Varmaan molemmilta puolilta jotku raivoaa, vaikka suurin osa suhtautuu neutraalisti.
Vhh:lla mulle kuuluu myös ruisleipä ja puurokin.
Jos itse kerrot ruokavaliostasi ihmisille, varaudu myös siihen, että kuulet kriittisiä kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä ihmiset syövät, mutta vhh-ihmiset vaan tuntuvat olevan niin saakelin aggressiivisia ja fanaattisia ruokavalionsa kanssa, että sitä väkisin vähän kavahtaa. He käyttäytyvät juuri siten kuin vegaanien annetaan ymmärtää käyttäytyvän, vaikken ole koskaan saanut osakseni yhdeltäkään vegaanilta samanlaista saarnaamista, tuputtamista ja syyllistämistä mitä tuntemiltani vhh-ihmisiltä.
Tämähän se ongelma on.
Itselläni on lähisuvussa yksi vhh-ruokavaliota noudattava perhe ja yksi vegaani. Voitte arvata kumpi ruokavalio tuotti enemmän päänvaivaa kun järjestin tyttären ylppäreitä. Ja siis erityisruokavalion mukaisen tarjottavan tekeminen ei ollut ongelma, vaan tämän vhh-pariskunnan riehuminen asian ympärillä. Tuli kyselyitä, ohjeita, vaatimuksia jne. Juhlissa sitten paasattiin sitä omaa ruokavaliota ja isä äänekkäästi kritisoi lapsiaan liiasta kakun syömisestä ja hiilareista ja selkeästi tämä saarna oli tarkoitettu koko juhlaväen korviin.
Vegaani vaan totesi, että hän voi itse vaikka tehdä jonkun piirakan minkä laittaa tarjolle, ei häntä varten tarvitse alkaa näkemään vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluita lukiessa tuntuu yleensä olevan ne vhh-ihmiset, joille muut vaihtoehdot on täysi mahdottomuus. Osalle mahtuu päähän yksi ajatus ja toistavat sitä kaikkeen asiaan vähäänkään sivuavaan.
Ei tietenkään ole mahdottomuus. Jokainen syököön mitä haluaa. Täällä yritetään vaan typeryksille selittää että jos sinun kroppasi toimii hiilihydraateilla niin hyvin monella ei toimi vaan tulee sairauksia. Te leivän puputtajat ette vaan älyä sitä, ilmeisesti sokerit aivoissa estää ymmärtämisen.
Paremman vastineen sanomallesi saattaisit saada fiksummalla keskustelutyylillä. Muiden haukkuminen ja arvostelu on kovin ala-arvoista. Annatko linkkiä johonkin tutkimuksiin, missä hiilihydraatit itsessään ovat syyllinen ihmisen sairauksiin? Ei siis se, että ihminen syy liikaa tai yksipuolisesti. Mistä muuten tulkitset minun olevan "leivän puputtaja"? Tekemällä arvauksia muista ihmisistä arvaat helposti väärin. Siksi kannattaisi keskittyä asiaan, ei muiden arvosteluun.
Vierailija kirjoitti:
Öh, en tunnista tuota, että raivoaisin muka normaalia kotiruokaa syövälle terveelle normaalipainoiselle ihmiselle. Miksi niin tekisin? Kyse on enemmän siitä, että joutuu puolustautumaan niitä vastaan, jotka väittävät, että itse syön väärin ja rasva tihkuu muka suupielestäni koko päivän. Muistan kyllä, kun vhh-alkutaipaleellani ilahduin kehossani tapahtuneista positiivisista muutoksista ja kerroin siitä innoissani, mutta ei se minusta mitään hihhulia tehnyt.