Miksi vähähiilihydraattinen ruokavalio on joillekin niin suuri raivoamisen aihe?
Olen sairaalloisen ylipainoinen ja pudottanut painoa vähähiilarisella nyt 16 kg ja olo on hyvä ja pirteä, kun on jättänyt sokerin mässyttämisen minimiin. Joillekin jeesustelijoille tuo silti tuntuu olevan punainen vaate 😄
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä ihmiset syövät, mutta vhh-ihmiset vaan tuntuvat olevan niin saakelin aggressiivisia ja fanaattisia ruokavalionsa kanssa, että sitä väkisin vähän kavahtaa. He käyttäytyvät juuri siten kuin vegaanien annetaan ymmärtää käyttäytyvän, vaikken ole koskaan saanut osakseni yhdeltäkään vegaanilta samanlaista saarnaamista, tuputtamista ja syyllistämistä mitä tuntemiltani vhh-ihmisiltä.
Tämähän se ongelma on.
Itselläni on lähisuvussa yksi vhh-ruokavaliota noudattava perhe ja yksi vegaani. Voitte arvata kumpi ruokavalio tuotti enemmän päänvaivaa kun järjestin tyttären ylppäreitä. Ja siis erityisruokavalion mukaisen tarjottavan tekeminen ei ollut ongelma, vaan tämän vhh-pariskunnan riehuminen asian ympärillä. Tuli kyselyitä, ohjeita, vaatimuksia jne. Juhlissa sitten paasattiin sitä omaa ruokavaliota ja isä äänekkäästi kritisoi lapsiaan liia
Höh, ei me kaikki olla tuollaisia kuin sukulaisesi. Minä en ainakaan halua olla vaivaksi kellekään syömiseni takia. Ehkä nuo olivat liian lähisukua sinulle, niin kehtasivat puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama mitä ihmiset syövät, mutta vhh-ihmiset vaan tuntuvat olevan niin saakelin aggressiivisia ja fanaattisia ruokavalionsa kanssa, että sitä väkisin vähän kavahtaa. He käyttäytyvät juuri siten kuin vegaanien annetaan ymmärtää käyttäytyvän, vaikken ole koskaan saanut osakseni yhdeltäkään vegaanilta samanlaista saarnaamista, tuputtamista ja syyllistämistä mitä tuntemiltani vhh-ihmisiltä.
Tämähän se ongelma on.
Itselläni on lähisuvussa yksi vhh-ruokavaliota noudattava perhe ja yksi vegaani. Voitte arvata kumpi ruokavalio tuotti enemmän päänvaivaa kun järjestin tyttären ylppäreitä. Ja siis erityisruokavalion mukaisen tarjottavan tekeminen ei ollut ongelma, vaan tämän vhh-pariskunnan riehuminen asian ympärillä. Tuli kyselyitä, ohjeita, vaatimuksia jne. Juhlissa sitten paasattiin sitä omaa ruokava
Niin, ette kaikki ole. Mutta osa raivoaa. Kuten myös vegaaneista ja kotiruokaakin syövistä.
Jos jokainen syö mitä haluaa omaa "uskoaan" tuputtamatta ja toisia syyllistämättä, niin silloin kaikilla on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan näköjään myös siitä, ettei vhh:lla olija jaksaisi muka tehdä fyysisesti raskasta työtä. Itse olin muun työn puutteessa parisen vuotta työssä, jossa piti olla koko ajan jalkeilla ja liikkua. Hyvin jaksoi. Söin lihaa, vihanneksia, marjoja ja pähkinöitä. Kun ruoan kallistuttua siirryin syömään viljoja, kunto romahti.
Halvemmaksi vhh syöminen tulee. Ruokamäärä kun on paljon pienempi kuin "normaalilla" syömisellä.
Peruna ja kauraryynit ovat halpoja. Eikä tuo riisi ja ruisleipäkään paljoa maksa.
Litra rypsiöljyä maksaa alle 3 euroa ja siinä on about 9000kcal. Vastaa reilua kymmentä kiloa perunaa tai kymmentä isoa pakettia ruispaloja energiasisällöltään siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä puhutaan näköjään myös siitä, ettei vhh:lla olija jaksaisi muka tehdä fyysisesti raskasta työtä. Itse olin muun työn puutteessa parisen vuotta työssä, jossa piti olla koko ajan jalkeilla ja liikkua. Hyvin jaksoi. Söin lihaa, vihanneksia, marjoja ja pähkinöitä. Kun ruoan kallistuttua siirryin syömään viljoja, kunto romahti.
Halvemmaksi vhh syöminen tulee. Ruokamäärä kun on paljon pienempi kuin "normaalilla" syömisellä.
Peruna ja kauraryynit ovat halpoja. Eikä tuo riisi ja ruisleipäkään paljoa maksa.
Eihän nuo paljon maksakaan, mutta käytössä tulee kalliimmaksi, kun vhh, koska noita joutuu syömään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Litra rypsiöljyä maksaa alle 3 euroa ja siinä on about 9000kcal. Vastaa reilua kymmentä kiloa perunaa tai kymmentä isoa pakettia ruispaloja energiasisällöltään siis.
Tuotahan ei vhh-ruokavaliolla käytetä.
"Tuotahan ei vhh-ruokavaliolla käytetä."
Tutkiusti terveellisimmät vhh-ruokavaliot ovat ne joissa käytetään lähinnä kasviperäisiä pehmeitä rasvoja. Se, että joillekin vhh on tekosyy mättää laardia napaansa kaksin käsin, ei asiaa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tutkiusti terveellisimmät vhh-ruokavaliot ovat ne joissa käytetään lähinnä kasviperäisiä pehmeitä rasvoja. Se, että joillekin vhh on tekosyy mättää laardia napaansa kaksin käsin, ei asiaa muuta.
Oliiviöljyä käytän muttei sitä vedetä määräänsä enempää. Turhaan rölläät laardista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyä käytän muttei sitä vedetä määräänsä enempää. Turhaan rölläät laardista.
Oliiviöljyäkin saa halvimmillaan alle viiteen litraan / litra joten ei sekään kallista ole kaloreihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliiviöljyäkin saa halvimmillaan alle viiteen euroon / litra joten ei sekään kallista ole kaloreihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Laita linkki tuohon tutkimukseen. Olethan sen lukenut ja tiedät sen.
Vierailija kirjoitti:
Itse koen jonkinlaisena kateutena ja noloutena muilta, kun vetävät herkkuja ja sitten huomaavat ettei yksi ota. Sitä sitten ihmetellään, kyseenalaistetaan ja alkaa se tuputtaminen. "Kyllä sitä yhden pullan voi ottaa". Juu voi varmaan, jos haluttaa, mutta kun ei haluta.
Eikä riitä, että sanoo kerran, vaan seuraavalla kerralla sama homma ja samoilta ihmisiltä.
Itse olen lähes ortorektikko, mutta en mä sitä missään julista.
Vierailija kirjoitti:
Kyse olikin rypsiöljystä. Toki muutkin siemenöljyt jää käyttämättä. Oliiviöljy sitä vastoin on hyvinkin käytössä.
Laardikin on ok, ei sen syömiseen mitään tekosyitä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse olikin rypsiöljystä. Toki muutkin siemenöljyt jää käyttämättä. Oliiviöljy sitä vastoin on hyvinkin käytössä.
Muuten ei ole väliä, mutta paheksun kyllä liikaa lihaa syöviä ruokavalion epäeettisyyden ja epäekologisuuden takia.
Minulle on ihan se ja sama miten kukin syö, kunhan ei tuputa tapaansa muille. Tälläkin palstalla on ainakin yksi vhh-kaheli kiertelemässä joka aiheessa julistamassa ja sarjapeukuttamassa omia kommenttejaan. Ja itse asiassa jonkinasteinen tuputtaminenkin on ok, jos se tehdään asiallisesti perustellen. Jos perustelun jälkeenkin olen itse eri mieltä, se hyväksytään.
Olen itse vegaani ja kyllähän sen huomaa olevan joillekin punainen vaate jo sanana. Ymmärrän, jos on kokenut samanlaista raivoa aiemmin. Vaikka itse olen hyvin tarkka siitä, etten julista ruokavalioni sanomaa vaan mainitsen neutraalisti jos puheeksi tulee. Enkä todellakaan kyttää muiden syömisiä.
Eli pointti taitaa olla, että kyllä siitä omasta ruokavaliostaan mainita saa, puhua ja iloitakin. Mutta myös muiden tapoja kunnioittaen.
Vierailija kirjoitti:
Muuten ei ole väliä, mutta paheksun kyllä liikaa lihaa syöviä ruokavalion epäeettisyyden ja epäekologisuuden takia.
Paheksuntasi ei siinä tapauksessa koske vhh-ruokailijoita. He eivät syö liikaa lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita linkki tuohon tutkimukseen. Olethan sen lukenut ja tiedät sen.
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC2989112/
A low-carbohydrate diet based on animal sources was associated with higher all-cause mortality in both men and women, whereas a vegetable-based low-carbohydrate diet was associated with lower all-cause and cardiovascular disease mortality rates.
Tuossa nyt googlen ensimmäisenä tarjoama esimerkki, etsi itse lisää jos kiinnostaa. Jotenkin kuvittelisi että olisi ihan yleistä tietoa ainakin sellaiselle joka VHH-ruokavaliolla elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo siemenöljykammo on kyllä surkuhupaisa ilmiö. Ihmiset ovat niin helposti vietävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varoitus. Vähistä hiilareista...sokeritasapaino voi laskea pienistä rasituksista helposti liian alas...
Tämän huomasin itse kun koko viikon vedi. Vähähiilari dieettiä pääasiassa saa kasvisruokaa..treenin jälkeen alkoi pahoinvointi johon otin yhden banaanin avuksi ..auttoi hetkeksi mutta kun lähdin kaupungille kävelylle alkoi taas ongelmat kun alkoi pahoinvointi kylmällä hiellä..
Onneksi matkalta löytyi grilli josta sai ostettua nopeata hiilareista ja vähän purtavaa .hiilarien puute voi johtaa sokerishokkiinnja tajuttomuuteen
Vhh-ruokavalioon pitää perehtyä hyvin ennen aloitusta, niin ei tule noita ongelmia.
Miksi mikään ruokavalio, johon pitää ensin "perehtyä hyvin ennen aloitusta", olisi mitenkään luontaista ihmiselle?