Miksi vähähiilihydraattinen ruokavalio on joillekin niin suuri raivoamisen aihe?
Olen sairaalloisen ylipainoinen ja pudottanut painoa vähähiilarisella nyt 16 kg ja olo on hyvä ja pirteä, kun on jättänyt sokerin mässyttämisen minimiin. Joillekin jeesustelijoille tuo silti tuntuu olevan punainen vaate 😄
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
En muista, koska elimistööni olisi viimeksi päätynyt hiilihydraatteja. Miksi edes leikittelisin moisella ajatuksella? Miksi haluaisin, että elimistössäni olisi glukoosia molekyyliäkään enempää kuin sitä glukoneogeneesissä syntyy? Mitä hiilihydraateilla kuvitellaan voitettavan? Mihin h*lv*ttiin niitä muka tarvitaan?!?
En tietenkään oleta, että kukaan kykenee antamaan vastausta kysymykseen, johon vastausta ei tuhannen kokemusperäisesti ole.
Glukoosi on aivojen ainoa energianlähde. Käy kyllä ilmi tuosta tekstistäsi, että vajausta on melko paljon.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi raivoavat, varmaan siksi, että hiilihydraattien välttely on tyhjentänyt maksan ja lihasten glykogeenivarastot, jolloin he eivät jaksa liikkua yhtään. Kulutus on minimissään, joten laihtumisen jatkamiseksi syömisen määrää pitää koko ajan vähentää lisää, ja kyllähän se käy väsyttäväksi. Kun glykogeeni sitoo vettä, niin lähteehän siinä lihasten tyhjentämisessä hirveästi nestettä, mikä näkyy sitten "laihtumisena".
Lisäksi kun glukoositasot veressä on liian alhaiset, aivot eivät saa toimiakseen riittävästi energiaa ja sehän tyhmentää. Ei ihme jos raivoavat.
Diabetesta sairastavat yrittävät kaikin keinoin välttää kehonsa menemistä epäterveelliseen ketoosiin, mutta nämä vhh-uskovaiset tekevät sen tarkoituksella. Ei ihan kaikki muumit laaksossa, että on valmis aiheuttamaan elimistölleen pysyviä vaurioita vain laihtuakseen.
Kumma juttu, kun kukaan lääkäri ei suosittele tuollaista laihdut
Kun aivot alkavat pakon edessä korvaamaan glukoosia ketoneilla niin eihän se optimitilanne ole. Kyse on aivojen selviytymismekanismista joka käynnistyy myös esimerkiksi silloin kun ne eivät saa riittävästi happea glukoosin käyttämiseen. Onko ihme jos se näkyy vähän yksilön käytöksessäkin?
Vierailija kirjoitti:
Se mistä hiilarit otat, on merkitystä. Ilmeisesti olet lihonut juurikin niiden hiilareiden vuoksi ja kaikki sitä pullamössöä!
Olut ja siideri varmaan lihottaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua itse ruokavalio ärsytä, vaan se osa ruokavalioon hurahtaneista jotka julistavat sitä kuin uskontoa ja kyseenalaistavat kaikkien muiden ruokavalioita vaikkei heiltä kysyttäisi mitään.
Tämä. Lisäksi puhutaan ihan huuhaata. Itse olen hoikka/normaalipainoinen ja harrastan juoksua. Lähinnä maratoneja ja ultrajuoksuja. Yksi tällainen vähähiilariseen hurahtanut väitti minulle kiven kovaa, että minunkin kannattaisi siirtyä tuohon ruokavalioon. Perusteli ummet ja lammet. En silti lähtenyt kokeilemaan miten kävisi, jos energiageelien sijasta söisin kuivalihaa pitkillä juoksulla.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi raivoavat, varmaan siksi, että hiilihydraattien välttely on tyhjentänyt maksan ja lihasten glykogeenivarastot, jolloin he eivät jaksa liikkua yhtään. Kulutus on minimissään, joten laihtumisen jatkamiseksi syömisen määrää pitää koko ajan vähentää lisää, ja kyllähän se käy väsyttäväksi. Kun glykogeeni sitoo vettä, niin lähteehän siinä lihasten tyhjentämisessä hirveästi nestettä, mikä näkyy sitten "laihtumisena".
Lisäksi kun glukoositasot veressä on liian alhaiset, aivot eivät saa toimiakseen riittävästi energiaa ja sehän tyhmentää. Ei ihme jos raivoavat.
Diabetesta sairastavat yrittävät kaikin keinoin välttää kehonsa menemistä epäterveelliseen ketoosiin, mutta nämä vhh-uskovaiset tekevät sen tarkoituksella. Ei ihan kaikki muumit laaksossa, että on valmis aiheuttamaan elimistölleen pysyviä vaurioita vain laihtuakseen.
Kumma juttu, kun kukaan lääkäri ei suosittele tuollaista laihdut
No joo, vahva mielipide löytyy, vaikka tieto puuttuu.
Suurimmalla osalla VHH tuntuu olevan lähinnä tekosyy mättää niin paljon eläinrasvaa naamariin kuin sielu sietää. Itsepetosta siis.
mitä ihmettä täällä lässytetään vhh:sta ja ketoosista, menee taas puurot ja vellit asiantuntijoilla sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua itse ruokavalio ärsytä, vaan se osa ruokavalioon hurahtaneista jotka julistavat sitä kuin uskontoa ja kyseenalaistavat kaikkien muiden ruokavalioita vaikkei heiltä kysyttäisi mitään.
Tämä. Lisäksi puhutaan ihan huuhaata. Itse olen hoikka/normaalipainoinen ja harrastan juoksua. Lähinnä maratoneja ja ultrajuoksuja. Yksi tällainen vähähiilariseen hurahtanut väitti minulle kiven kovaa, että minunkin kannattaisi siirtyä tuohon ruokavalioon. Perusteli ummet ja lammet. En silti lähtenyt kokeilemaan miten kävisi, jos energiageelien sijasta söisin kuivalihaa pitkillä juoksulla.
Saattais käydä huonosti, jos yrittäisit sen energian saada lihasta. Vhh:ssa energiat otetaan rasvasta ei suinkaan proteiinista.
Vierailija kirjoitti:
mitä ihmettä täällä lässytetään vhh:sta ja ketoosista, menee taas puurot ja vellit asiantuntijoilla sekaisin.
Ei ole pakko kommentoida jos ei yhtään ymmärrä mistä keskustellaan, sekin on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sekaisin? Vhh-ruokavaliolla voi halutessaan mennä ketoosiin tai olla menemättä. Sen voi itse ratkaista hiilareiden määrää säätämällä.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla VHH tuntuu olevan lähinnä tekosyy mättää niin paljon eläinrasvaa naamariin kuin sielu sietää. Itsepetosta siis.
Rasvaa ei pysty ylensyömään ilman hiilareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sekaisin? Vhh-ruokavaliolla voi halutessaan mennä ketoosiin tai olla menemättä. Sen voi itse ratkaista hiilareiden määrää säätämällä.
No sittenhän ei oikeasti ole olemassa edes keto tai vhh dieettejä. Normaalilla ruokavaliollakin voi halutessaan mennä ketoosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattais käydä huonosti, jos yrittäisit sen energian saada lihasta. Vhh:ssa energiat otetaan rasvasta ei suinkaan proteiinista.
Huonosti kävisi joka tapauksessa. Rasvan syöminen kesken lenkin aiheuttaisi vain ripulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sittenhän ei oikeasti ole olemassa edes keto tai vhh dieettejä. Normaalilla ruokavaliollakin voi halutessaan mennä ketoosiin.
Toki, jos haluat näännyttää itsesi. Vhh:lla se onnistuu kuitenkin syömällä hyvin ja ravitsevasti. Valinta tietty sekin.
Keskusteluita lukiessa tuntuu yleensä olevan ne vhh-ihmiset, joille muut vaihtoehdot on täysi mahdottomuus. Osalle mahtuu päähän yksi ajatus ja toistavat sitä kaikkeen asiaan vähäänkään sivuavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen diabeteksen tuloon pystyy vaikuttamaan aika paljon, kun vähentää rasvan ja sokerin syöntiä ja siirtyy lautasmalliin.
Paskapuhetta. Diabetes tulee HH-mättämisestä ja vähähiilarisella hiilarit korvataan rasvalla.
Riittää, että jättää sokerin ja vehnän pois ja katsoo, että syö riittävästi proteiinia. Kun ei ala väkisin jättämään hiilihydraatteja, ei myöskään tarvitse väkisin alkaa ahtaa lihottavaa rasvaa itseensä. Eikä ole useimmille mikään katastrofi, vaikka paino putoaisi huonojen hiilihydraattien vähenemisen myötä. Keep it simple stupid.
Rasva ei lihota. HH-mättäminen on se mikä lihottaa. Kun ruokavalio koostuu rasvasta ja proteiinista ei myöskään nälkä
Täällä tuomitut sokeriherkut yleensä sisältävät myös runsaasti rasvaa. Siksi niiden energiatiheys on suuri. Kalorit tulevat rasvoista, makeus saa ylensyömään.
Kateutta se vaan on, kun eivät itse pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono
Näin vois tosiaan käydä. Vhh:ruokavaliolla ei ole edes tarvetta syödä kesken lenkin yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Keskusteluita lukiessa tuntuu yleensä olevan ne vhh-ihmiset, joille muut vaihtoehdot on täysi mahdottomuus. Osalle mahtuu päähän yksi ajatus ja toistavat sitä kaikkeen asiaan vähäänkään sivuavaan.
Jos on netissä kaiken aikansa viettävä sohvaperuna, VHH voi todellakin olla optimaalinen painonhallintakeino. Tämän päivän ongelma on, ettet voi syödä kuin työmies tai -nainen, tekemättä fyysistä työtä.
Voi jeesus sentään. Rasvan energiasisältö on yli kaksinkertainen hiilihydraatteihin verrattuna. Paino pysyy ennallaan, kun energia sisään = energian kulutus. Fysiikan lait eivät ole muuttuneet, mutta ihmisten typeryys on näköjään vakio.
Laihdutin juuri pari vuotta sitten melkein kymmenen kiloa jättämällä rasvan minimiin ja syömällä paljon runsaskuituista ruisleipää ja puuroa. Jaksan myös juosta pitkiä lenkkejä, kun lihaksilla on polttoainetta.