Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi vähähiilihydraattinen ruokavalio on joillekin niin suuri raivoamisen aihe?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen sairaalloisen ylipainoinen ja pudottanut painoa vähähiilarisella nyt 16 kg ja olo on hyvä ja pirteä, kun on jättänyt sokerin mässyttämisen minimiin. Joillekin jeesustelijoille tuo silti tuntuu olevan punainen vaate 😄

Kommentit (336)

Vierailija
121/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Etkö ole nähnyt sairaalaruokaa? Puuroa, leipää, mehukiisseliä, pullaa, banaania, jugurttia. Lounaalla ja päivällisellä pikkutiru lihaa riisin, pastan tai perunan vierellä. 

Olen sekä nähnyt että syönyt, mutta ikinä en ole saanut pullaa ja keksejä sairaalassa. Jäätelöä sain alle 10-vuotiaana kitarisaleikkauksen jälkeen, sen koommin ei ole näkynyt.

Kahvipulla kuuluu päivittäin sairaalan osastojen ruokavalioon. Näin ainakin minun 11 vuotisella hoitajan urallani. 

Tuskin kuitenkaan pakotat ketään syömään jokaisella aterialla pullaa, keksiä ja jäätelöä? Niinhän tuolla aiemmassa kommentissa väitettiin.

Sairaalan ruoka on todella höttöist

Sairaalan safkoilla ei varmasti tule puolta kiloa hevi tuotteita päivässä.

Vierailija
122/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vhh on uusi kultti. Levittävät dietin ilosanomaa ja halveksuvat ruisleivän syöjiä.

Ei ole vaan monille erittäin hyvin sopiva ruokavalio. Minä en halveksu kenenkään syömisiä. Pidän hyvästä ruoasta ja ruisleipä on varmasti yksi parhaista leivistä mutta minun kroppani ei sitä ole kestänyt vuosikymmeniin, nyt ei kestä mitään leipää. Siksi vhh ja kaikki viljat pois. Kaipaan niitä kyllä silloin tällöin. Samalla jätin kaikki ultraprosessoidut pois. Söisin niitä mielelläni, edes vähän jäätelöä hellepäivinä mutta kroppa ei kestä. Eniten hirvittää katsoa miten taaperoille syötetään ultraprosessoitua joka aterialla, vihanneksia ei juuri koskaan tarjolla. Mitään en sano mutta itken sisäisesti ja toivon että pysyvät terveinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse koen jonkinlaisena kateutena ja noloutena muilta, kun vetävät herkkuja ja sitten huomaavat ettei yksi ota. Sitä sitten ihmetellään, kyseenalaistetaan ja alkaa se tuputtaminen. "Kyllä sitä yhden pullan voi ottaa". Juu voi varmaan, jos haluttaa, mutta kun ei haluta.

Eikä riitä, että sanoo kerran, vaan seuraavalla kerralla sama homma ja samoilta ihmisiltä. 

sama täällä.... miksi pitäis kaikkien vetää otsa hiessä jotain pullamössöö ja kun en aio syödä niin suututaan.   Te  sämpylä pulla/keksihiiret tiedättekö kuinka monta meitä on jotka eivät voi syödä teidän tarjoamia hiilihydraatteja vaikka kuin tekisi mieli ja suu söisi mutta kun ei vain pysty. Minulla ei ole gluteeni herkkyyttä mutta silti minä saa aivan saatanan moisen mahakipeen ja ripulitaudin vehnästä.  Miksi se on niin vaikea ymmärtää työpaikan kahvihuoneessa jos kieltäydyn keksinmuruista.

Vierailija
124/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen välillä.noudattanut vhh ruokavaliota melko löysästi. Vhh tarkoittaa siis vähähiilihydraattista, eli on eri kuin keto.

Jotkut vhh noudattajat syövät enemmän ja jotkut vähemmän, mutta saavat kuin saavatkin hiilareita aina jostain.

Itselle sopivinta oli jättää lopulta vain vehnää ja sokeria sisältävät asiat pois mutta syön esim kaurapuuroa välillä aamuisin. En niuhota mistään banaanin tai ananaksen syömisestä jos niitä nyt sattuu jossain seassa olemaan. Oleellisinta on, että kokoan annokseni lautasmallin mukaan. Otan siihen toisinaan myös perunaa mutta puolet vähemmän kuin aiemmin.

En ole tehnyt syömisestäni numeroa mutta hoikistuneen ulkomuodon myötä muutama on kysynyt millä onnistuin. Silloin olen kertonut että noudatan vhh löysästi ja mukailen lautasmallia, enkä herkuttele. Kuntoilen myös monipuolisemmin ja välillä useammin kuin ennen.

Juhlissa maistan päätarjottavaa eli kakkua pikkusii

Puuroa, kasviksia, hedelmiä, lautasmalli. Minä kutsun tuota suosituksien mukaan syömiseksi.

Vierailija
125/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

^ Etkö ole nähnyt sairaalaruokaa? Puuroa, leipää, mehukiisseliä, pullaa, banaania, jugurttia. Lounaalla ja päivällisellä pikkutiru lihaa riisin, pastan tai perunan vierellä. 

Olen sekä nähnyt että syönyt, mutta ikinä en ole saanut pullaa ja keksejä sairaalassa. Jäätelöä sain alle 10-vuotiaana kitarisaleikkauksen jälkeen, sen koommin ei ole näkynyt.

Kahvipulla kuuluu päivittäin sairaalan osastojen ruokavalioon. Näin ainakin minun 11 vuotisella hoitajan urallani. 

Tuskin kuitenkaan pakotat ketään syömään jokaisella aterialla pullaa, keksiä ja jäätelöä? Niinhän tuolla aiemmassa kommentissa väitettiin.

Ei taida tulla edes 100g päivässä.

Vierailija
126/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni tältä vuodelta ja tarjottiin aamupuuro, leipää neljä kertaa, kahviin sokeria, kylkeen keksi, jäätelö, vahvasti sokeroitu rahka, sokerijogurtti, sokeriviili, kiisseli, jäätelö, hillomunkki, simaa, mehua. Useimpia näistä tuputettiin joka päivä. Salaattia sai 1 dl kahdesti päivässä kun kotona syön aina joka päivä minimissään 500g kasviksia, yleensä vähintään litra raastetta. Kivikovia vaaleanpunaisia klimppejä, perunaa,

Hyvää fiktiota taas. 

t: 15 vuotta sairaalassa ruokia jaellut

Vierailija
127/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa AP! Onnittelut painonpudotuksestasi! Itsekin olen pudottanut reilusti painoa vähentämällä hiilareita. Syön kyllä ruisleipää 0-2 viipaletta päivässä, mutta muuten turhat hiilarihötöt on jääneet minultakin väliin. Olo on huikean energinen, ei tee mieli makeaa tai napostelua. Monipuolisella kasvisvalikoimalla ja liha/kala linjalla menee. Valion profeel -tuotteet ovat olleet myös käytössä.

(Kateelliset määkyy, kun eivät pysty luopumaan viinerestään.)

Vierailija
128/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varoitus. Vähistä hiilareista...sokeritasapaino voi laskea pienistä rasituksista helposti liian alas...

Tämän huomasin itse kun koko viikon vedi. Vähähiilari dieettiä pääasiassa saa kasvisruokaa..treenin jälkeen alkoi pahoinvointi johon otin yhden banaanin avuksi ..auttoi hetkeksi mutta kun lähdin kaupungille kävelylle alkoi taas ongelmat kun alkoi pahoinvointi kylmällä hiellä..

Onneksi matkalta löytyi grilli josta sai ostettua nopeata hiilareista ja vähän purtavaa .hiilarien puute voi johtaa sokerishokkiinnja tajuttomuuteen

Diabeetikolla kyllä, mutta ei terveellä ihmisellä. Terveellä ihmisellä ei verensokeri laske vaarallisen matalaksi vaikka olisi täydellä paastolla. Jos verensokeri menee vhh:lla liian alas on kyseessä diagnosoimaton diabetes ja kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Hoitamaton diabetes on hengenvaarallinen sairaus.

Hoitamaton diabetes ei laske verensokereita, vaan sokerit pysyy korkeina ja vaarana ketoasidoodi. 

Vierailija
129/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni tältä vuodelta ja tarjottiin aamupuuro, leipää neljä kertaa, kahviin sokeria, kylkeen keksi, jäätelö, vahvasti sokeroitu rahka, sokerijogurtti, sokeriviili, kiisseli, jäätelö, hillomunkki, simaa, mehua. Useimpia näistä tuputettiin joka päivä. Salaattia sai 1 dl kahdesti päivässä kun kotona syön aina joka päivä minimissään 500g kasviksia, yleensä vähintään litra raast

Meitä on useampia, joilla on kokemusta sairaalaruoista, joten kummallista jonkun olevinaan ruoanjakelijan väittää, että valehtelemme. Onko jossain vielä sairaala, jossa budjettia ei ole kiristetty niin tiukalle, että tarjottava ruoka olisi kelvollista ja ravitsevaa? Lisäksi ruoka on hampaattomille mummoille sopivaa myös muilla kuin geriatrisilla osastoilla. 

Olen myös nähnyt, kuinka sytostaattitiputuksessa istuville tarjotaan Syöpäyhdistyksen lahjoittamaa suklaata, patukoita ja pillimehua. Kaikki on hirveän sokerista ja täynnä hiilihydraatteja, vaikka tarvetta olisi enemmän proteiinille ja vitamiineille. 

Vierailija
130/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää aiheuttavan patologista valehtelua tuo VHH.

Vierailija
131/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vhh on uusi kultti. Levittävät dietin ilosanomaa ja halveksuvat ruisleivän syöjiä.

Ei ole vaan monille erittäin hyvin sopiva ruokavalio. Minä en halveksu kenenkään syömisiä. Pidän hyvästä ruoasta ja ruisleipä on varmasti yksi parhaista leivistä mutta minun kroppani ei sitä ole kestänyt vuosikymmeniin, nyt ei kestä mitään leipää. Siksi vhh ja kaikki viljat pois. Kaipaan niitä kyllä silloin tällöin. Samalla jätin kaikki ultraprosessoidut pois. Söisin niitä mielelläni, edes vähän jäätelöä hellepäivinä mutta kroppa ei kestä. Eniten hirvittää katsoa miten taaperoille syötetään ultraprosessoitua joka aterialla, vihanneksia ei juuri koskaan tarjolla. Mitään en sano mutta itken sisäisesti ja toivon että pysyvät terveinä.

Onneksi useimmat meistä pysyvät terveinä ja pystyvät syömään myös sitä leipää tai kesällä hieman jäätelöä osana monipuolista ruokavaliota.

Vierailija
132/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun kokemukseni tältä vuodelta ja tarjottiin aamupuuro, leipää neljä kertaa, kahviin sokeria, kylkeen keksi, jäätelö, vahvasti sokeroitu rahka, sokerijogurtti, sokeriviili, kiisseli, jäätelö, hillomunkki, simaa, mehua. Useimpia näistä tuputettiin joka päivä. Salaattia sai 1 dl kahdesti päivässä kun kotona syön aina joka päivä minimissään 500g kasviksia, yleensä vähintään litra raast

Ehkä en ole ollut siinä sairaalassa missä sinä olet töissä. Tuskin kaikki Suomen sairaalat tarjoaa täsmälleen samaa ruokaa. Täyttä faktaa joka sana minkä kirjoitin. Ei ole mitään tarvetta keksiä juttuja. Kuvittelin että tarjottaisiin ruokaa jolla pysyy terveenä eikä kuole.

Vierailija
133/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse koen jonkinlaisena kateutena ja noloutena muilta, kun vetävät herkkuja ja sitten huomaavat ettei yksi ota. Sitä sitten ihmetellään, kyseenalaistetaan ja alkaa se tuputtaminen. "Kyllä sitä yhden pullan voi ottaa". Juu voi varmaan, jos haluttaa, mutta kun ei haluta.

Eikä riitä, että sanoo kerran, vaan seuraavalla kerralla sama homma ja samoilta ihmisiltä. 

sama täällä.... miksi pitäis kaikkien vetää otsa hiessä jotain pullamössöö ja kun en aio syödä niin suututaan.   Te  sämpylä pulla/keksihiiret tiedättekö kuinka monta meitä on jotka eivät voi syödä teidän tarjoamia hiilihydraatteja vaikka kuin tekisi mieli ja suu söisi mutta kun ei vain pysty. Minulla ei ole gluteeni herkkyyttä mutta silti minä saa aivan saatanan moisen mahakipeen ja ripulitaudin vehnästä.  Miksi se on niin vaikea ymmärtää työpaikan kahvihuoneessa jos kieltäyd

Onpas kurja tilanne sinulla! Minun vatsani kestää kaikkia viljoja ja rakastan niin puuroa kuin leipääkin. Tosin sokerista en välitä ja tarkkailen useimpien keski-ikäisten suomalaisten lailla painoani, ja siksi kieltäydyn työpaikan kakuista ja kekseistä enkä muutenkaan syö juuri koskaan makeaa. Onneksi minulla on mukavat ja ymmärtäväiset työkaverit. 

Vierailija
134/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näyttää aiheuttavan patologista valehtelua tuo VHH.

Hiilihydraateissa on selkeitä eroja. Pasta ja riisi toimivat todella hyvin, jos tarvitsee energiaa suht nopeasti. Tattari sulaa superhitaasti.

Vierailija
135/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihapullia, muussia, lämpimiä kasviksia, raastesekoitusta ja hedelmäsalaatti tänään potilailla lounaana. 

Söin itse samaa, ei erityistä valittamista. Ihan tavallista perusruokaa, lautasmallin mukaan koottuna tottakai.

Vierailija
136/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi useimmat meistä pysyvät terveinä ja pystyvät syömään m

Moni luulee että pystyy syömään, mutta tosiasiassa 2 tyypin diabetes tekee jo tuloaan. Ei vaan vielä näy verikokeissa.

Vierailija
137/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihapullia, muussia, lämpimiä kasviksia, raastesekoitusta ja hedelmäsalaatti tänään potilailla lounaana. 

Söin itse samaa, ei erityistä valittamista. Ihan tavallista perusruokaa, lautasmallin mukaan koottuna tottakai.

Meikussakin lihapullapäivä, mutta porkkanaa ja kurkkutomaattisalaattia kasvislisäkkeinä. Päivälliseksi on  kanasoppaa.

Vierailija
138/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen diabeteksen tuloon pystyy vaikuttamaan aika paljon, kun vähentää rasvan ja sokerin syöntiä ja siirtyy lautasmalliin.

Vierailija
139/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HH-mässääjiä korpeaa kun syövät väärin.

Vierailija
140/336 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen diabeteksen tuloon pystyy vaikuttamaan aika paljon, kun vähentää rasvan ja sokerin syöntiä ja siirtyy lautasmalliin.

Paskapuhetta. Diabetes tulee HH-mättämisestä ja vähähiilarisella hiilarit korvataan rasvalla.