Miksi vähähiilihydraattinen ruokavalio on joillekin niin suuri raivoamisen aihe?
Olen sairaalloisen ylipainoinen ja pudottanut painoa vähähiilarisella nyt 16 kg ja olo on hyvä ja pirteä, kun on jättänyt sokerin mässyttämisen minimiin. Joillekin jeesustelijoille tuo silti tuntuu olevan punainen vaate 😄
Kommentit (336)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Etkö ole nähnyt sairaalaruokaa? Puuroa, leipää, mehukiisseliä, pullaa, banaania, jugurttia. Lounaalla ja päivällisellä pikkutiru lihaa riisin, pastan tai perunan vierellä.
Mehukiisselille yksi pätevä peruste on... uskomatonta! MARJAT!
Mitkä marjat?
VHH on todella toimiva, mutta hankala ruokavalio, joka saa tutut pullanmussuttajat näkemään punaista.
Itsekin olen välillä.noudattanut vhh ruokavaliota melko löysästi. Vhh tarkoittaa siis vähähiilihydraattista, eli on eri kuin keto.
Jotkut vhh noudattajat syövät enemmän ja jotkut vähemmän, mutta saavat kuin saavatkin hiilareita aina jostain.
Itselle sopivinta oli jättää lopulta vain vehnää ja sokeria sisältävät asiat pois mutta syön esim kaurapuuroa välillä aamuisin. En niuhota mistään banaanin tai ananaksen syömisestä jos niitä nyt sattuu jossain seassa olemaan. Oleellisinta on, että kokoan annokseni lautasmallin mukaan. Otan siihen toisinaan myös perunaa mutta puolet vähemmän kuin aiemmin.
En ole tehnyt syömisestäni numeroa mutta hoikistuneen ulkomuodon myötä muutama on kysynyt millä onnistuin. Silloin olen kertonut että noudatan vhh löysästi ja mukailen lautasmallia, enkä herkuttele. Kuntoilen myös monipuolisemmin ja välillä useammin kuin ennen.
Juhlissa maistan päätarjottavaa eli kakkua pikkusiivun mutta en ota lisää. En jsksa kakun tuputtajien vouhotusta ja näön vuoksi maistan- onneksi juhlia ei ole kovin usein.
Eri
Varoitus. Vähistä hiilareista...sokeritasapaino voi laskea pienistä rasituksista helposti liian alas...
Tämän huomasin itse kun koko viikon vedi. Vähähiilari dieettiä pääasiassa saa kasvisruokaa..treenin jälkeen alkoi pahoinvointi johon otin yhden banaanin avuksi ..auttoi hetkeksi mutta kun lähdin kaupungille kävelylle alkoi taas ongelmat kun alkoi pahoinvointi kylmällä hiellä..
Onneksi matkalta löytyi grilli josta sai ostettua nopeata hiilareista ja vähän purtavaa .hiilarien puute voi johtaa sokerishokkiinnja tajuttomuuteen
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen välillä.noudattanut vhh ruokavaliota melko löysästi. Vhh tarkoittaa siis vähähiilihydraattista, eli on eri kuin keto.
Jotkut vhh noudattajat syövät enemmän ja jotkut vähemmän, mutta saavat kuin saavatkin hiilareita aina jostain.
Itselle sopivinta oli jättää lopulta vain vehnää ja sokeria sisältävät asiat pois mutta syön esim kaurapuuroa välillä aamuisin. En niuhota mistään banaanin tai ananaksen syömisestä jos niitä nyt sattuu jossain seassa olemaan. Oleellisinta on, että kokoan annokseni lautasmallin mukaan. Otan siihen toisinaan myös perunaa mutta puolet vähemmän kuin aiemmin.
En ole tehnyt syömisestäni numeroa mutta hoikistuneen ulkomuodon myötä muutama on kysynyt millä onnistuin. Silloin olen kertonut että noudatan vhh löysästi ja mukailen lautasmallia, enkä herkuttele. Kuntoilen myös monipuolisemmin ja välillä useammin kuin ennen.
Juhlissa maistan päätarjottavaa eli kakkua pikkusii
Keto-ruokavalio on myös vhh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Etkö ole nähnyt sairaalaruokaa? Puuroa, leipää, mehukiisseliä, pullaa, banaania, jugurttia. Lounaalla ja päivällisellä pikkutiru lihaa riisin, pastan tai perunan vierellä.
Mehukiisselille yksi pätevä peruste on... uskomatonta! MARJAT!
Lisäksi kiisseli on helppoa niellä sellaisenkin potilaan, jolle on tehty esimerkiksi kaulan tai suun alueen leikkaus, jonka on vaikea pureskella tai jonka on yleensä vaikeaa saada ruokaa alas.
TK-osastoilla paljon vanhuksia joille ei myöskään juuri kiisseliä kiinteämmät mene alas.
Juuri näin. Silloin katsotaan, että pääasia että saavat edes jotain alas, oli se sitten vaikka sokeroitua kiisseliä tai jugurttia, eivätkä kuihdu täysin. Täysin eri tilanne kuin ylipainoisella terveellä aikuisella, jolle ruoka maittaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Varoitus. Vähistä hiilareista...sokeritasapaino voi laskea pienistä rasituksista helposti liian alas...
Tämän huomasin itse kun koko viikon vedi. Vähähiilari dieettiä pääasiassa saa kasvisruokaa..treenin jälkeen alkoi pahoinvointi johon otin yhden banaanin avuksi ..auttoi hetkeksi mutta kun lähdin kaupungille kävelylle alkoi taas ongelmat kun alkoi pahoinvointi kylmällä hiellä..
Onneksi matkalta löytyi grilli josta sai ostettua nopeata hiilareista ja vähän purtavaa .hiilarien puute voi johtaa sokerishokkiinnja tajuttomuuteen
Vhh-ruokavalioon pitää perehtyä hyvin ennen aloitusta, niin ei tule noita ongelmia.
Kuten huomaat luettuasi näitä vastauksia, on ihmisistä tullut ilkeitä ja kateellisia paskiaisia. Kiitos somen.
Vierailija kirjoitti:
Juhlissa maistan päätarjottavaa eli kakkua pikkusii
Eli käytännössä syöt vain terveellisesti. Itselläkin paino lähti laskuun itsestään kun jätin "ylimääräiset" hiilarit pois, mutta en revi pelihousuja jos jossian ruuassa on vaikka vähän pastaa tarjolla. Otan maltillisemmin ja sitten enemmän salaattia ja muuta. Pullat, ylenmääräinen leivänsyönti, keksit jne nyt kannattaa jokaisen jättää pois ruokavaliosta.
Ihmiset syö nykyään niin paljon herkkuja ja että ihan tavallinen ruokavalio mielletään nykyään vhh-tyyliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raivoamisen aihe se on ollut lähinnä hoitohenkilökunnalle. Kun ei potilas "älyä" että virallinen ravintosuositus on se kaikille ainoa oikea tapa syödä. Se vaan ei sovi kaikille, kuten minulle. Pääsin kaikista diabeteslääkkeistä eroon kolmessa kuukaudessa kun siirryin vhh ruokavalioon. Väärin tehty! Pitäisi syödä puuroa, leipää 6 palaa, kevyttuotteita, pastaa, riisiä, perunaa ja herkutella saa joka päivä pullalla tai jäätelöllä.
Viralliset ravitsemussuositukset eivät sisällä kevyttuotteita, pastaa, riisiä, pullaa tai jäätelöä. Et voi tietää, sopivatko viralliset ravintosuositukset sinulle, kun noista harhaluuloistasi päätellen et ole niitä näköjään ikinä
"Maito ja maitovalmisteet suositellaan käytettävän rasvattomana tai vähärasvaisina."
Siinä, olepa hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekä nähnyt että syönyt, mutta ikinä en ole saanut pullaa ja keksejä sairaalassa. Jäätelöä sain alle 10-vuotiaana kitarisaleikkauksen jälkeen, sen koommin ei ole näkynyt.
Kahvipulla kuuluu päivittäin sairaalan osastojen ruokavalioon. Näin ainakin minun 11 vuotisella hoitajan urallani.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan hiilarien puute johda terveellä ihmisellä mihinkään shokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sekä nähnyt että syönyt, mutta ikinä en ole saanut pullaa ja keksejä sairaalassa. Jäätelöä sain alle 10-vuotiaana kitarisaleikkauksen jälkeen, sen koommin ei ole näkynyt.
Kahvipulla kuuluu päivittäin sairaalan osastojen ruokavalioon. Näin ainakin minun 11 vuotisella hoitajan urallani.
Hoitajien kahvipöydässä varmaan kuuluukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kuitenkaan pakotat ketään syömään jokaisella aterialla pullaa, keksiä ja jäätelöä? Niinhän tuolla aiemmassa kommentissa väitettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemukseni tältä vuodelta ja tarjottiin aamupuuro, leipää neljä kertaa, kahviin sokeria, kylkeen keksi, jäätelö, vahvasti sokeroitu rahka, sokerijogurtti, sokeriviili, kiisseli, jäätelö, hillomunkki, simaa, mehua. Useimpia näistä tuputettiin joka päivä. Salaattia sai 1 dl kahdesti päivässä kun kotona syön aina joka päivä minimissään 500g kasviksia, yleensä vähintään litra raastetta. Kivikovia vaaleanpunaisia klimppejä, perunaa, perunaa, perunaa myös joka päivä. Yhtenä päivänä taisi olla kaksi pihviä. Ja siellä pitäisi parantua sairauksista. En syönyt edes 1000 kcal päivässä ja suoli ei toiminut viikkoon. Ilmoitin että lähden kotiin, sen tein ja suolisto toipui kahdessa päivässä. Lääkkeistä pääsin terveellisellä ruokavaliolla kolmessa kuukaudessa. Pysykää poissa sairaaloista, ei siellä haluta ihmisiä parantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä negatiiviset asenteet liittyvät siihen, kun vhh-ruokavaliota noudattava suureen ääneen julistaa ruokavalionsa autuutta ja sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi syödä samalla tavalla.
Antaa ihmisten kertoa! Miten se on pois Sinulta?
No samalla tavalla kuin sinulta tuntuu olevan pois se että muut eivät ylistä sinun tapaasi syödä. Tuomitset nyt ihmisiä samasta asiasta johon syyllistyt itse.
Itsellä sykkeet lenkillä ovat ovat ilman hiilihydraatteja luonnottoman matalat. Eivät siis tahdo nousta koventamalla tahtiakaan ja maitohapot iskevät todella helposti. Mutta varmaan, jos ei harjoita mitään kestävyysliikuntaa, olo on kevyempi ja virkeämpi, kun ei tule insuliinipiikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Diabeetikolla kyllä, mutta ei terveellä ihmisellä. Terveellä ihmisellä ei verensokeri laske vaarallisen matalaksi vaikka olisi täydellä paastolla. Jos verensokeri menee vhh:lla liian alas on kyseessä diagnosoimaton diabetes ja kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin. Hoitamaton diabetes on hengenvaarallinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kuitenkaan pakotat ketään syömään jokaisella aterialla pullaa, keksiä ja jäätelöä? Niinhän tuolla aiemmassa kommentissa väitettiin.
Sairaalan ruoka on todella höttöistä hiilihydraattia kuitenkin. Aamulla puuro ja puuron kanssa leipää, maitoa, mehukeittoa. Pieni juusto tai leikkele leivälle. Mitään oikeaa voisilmää ei saa puuroon.
Lounas on yleensä hyvä, mutta salaatin määrä on pieni nokare. Makea jälkiruoka kuuluu lounaaseen. Pullakahvit sitten. Päivällinen on pata tai keitto, jossa lihaa on niukasti. Iltapala on voileipää, jogurttia, sokerisoppaa, makuviilejä. Juustosiivut ja leikkeleet puolitetaan.
Varmaankin jos syö kunnolla eli sen 2400 kcal sairaalaruokaa niin päivittäinen hiilihydraattimäärän on jotain 250g. Insuliinihoitoisella diabeetikolla tarkoittaa, että koko päivä on melkoisen ateriainsuliinimäärän varassa.
Olen samanlainen kuin sinä ja huomannut, että karppaus tekee terveemmäksi. Pisteet sinulle hyvistä valinnoista. Ainoa mitä ihmettelen kommentissasi on se, että pääseekö täällä nykyään moderoinnista sana vituttaa :D .