Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariutumisen arkitodellisuus vs. palstatodellisuus?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen seurannut suht lyhyen aikaa tätä palstaa, mutta silmääni on pistänyt kuinka täällä saa välillä ihan kajahtaneen kuvan parisuhteiden muodostumisesta tai muodostumisen puutteesta. Näissä ketjuissa on toki paljon selvästi mt-ongelmista kärsiviä yksilöitä, mutta myös paljon ihan fiksusti vastailevia ihmisiä. Silti mietin, että olenko jotenkin niin omassa kuplassani, kun täällä olevat kirjoitukset eivät vastaa yhtään arkitodellisuuttani?

Ihmiset tuttavapiirissäni pariutuvat vaikka ovat yksinhuoltajia, lyhyitä, kaljuja, vegaaneja, tatuoituja jne. ja parisuhteiden motiivi on yhdessä viihtyminen ja rakkaus, ei mikään kotityöt hoitava seksipalvelu tai elättäjä. Toki myös eroja, pakkeja ja epäonnistuneita yrityksiä mahtuu joukkoon, mutta se nyt on vaan normaalia elämää, ei mitään täällä pahimmillaan sukupuolten sotaa vastaavaa sekoilua.

Kiinnostaisi tietää näiltä noissa ketjuissa pyöriviltä fiksuilta kirjoittajilta, onko heidän tuttavapiirissään pariutuminen sellaista mitä noissa keskusteluissa vatkataan, vai onko noihin keskusteluihin osallistuminen vain jotain viihdettä?

Kommentit (451)

Vierailija
261/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan sanoa tähän ujouskeskusteluun, että ujous rinnastetaan joskus introverttiyteen. Ja sehän ei ole ollenkaan sama asia. Todella monet introvertit ovat parisuhteessa ja heillä on usein hyvät sosiaaliset taidot. 

Ujous on merkki huonoista sosiaalisista taidoista.

-eri

Jep. Mutta erityisesti tuo viimeinen lause on sellainen mistä ihmiset suuttuvat. Kenellä tahansa voi olla huonot sosiaaliset taidot. 

Vierailija
262/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ne miehet pariutuvat jotka ymmärtävät olla välittämättä naisten tunteista. Näitä miehiä ei voisi vähempää kiinnostaa joku metoo." Tee nyt hyvä ihminen jotain tuolle pakonomaiselle halullesi satuttaa naisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan sanoa tähän ujouskeskusteluun, että ujous rinnastetaan joskus introverttiyteen. Ja sehän ei ole ollenkaan sama asia. Todella monet introvertit ovat parisuhteessa ja heillä on usein hyvät sosiaaliset taidot. 

-eri

Eri-.

Ujous voi olla myös synnynnäiseen temperamenttiin liittyvä asia. Joka ei todellakaan ole mikään pari x terapiassa ja ihmisestä tulee itsevarma.  Voi vaatia vuosien terapian. Varsinkin jos ujous on tuollaista ns itsevarma omassa maailmassaan tyylistä.

Ei temperamentista tarvitse päästä eroon. Käyttäytyminen on eri asia. Kun on kyse temperamentista, käyttäisin mieluummin silloin sanoja kuten harkitseva tai tarkkaileva, varaisin ujouden nimenomaan sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen liittyvään keskusteluun. 

Vierailija
264/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kuten myös itsekeskeisyydestä. Ihminen keskittyy itseensä siinä sosiaalisessa tilanteessa, ei toisen ihmisen mukavuuteen, ja siksi sitä ujostuttaa, kun miettii että miltä nyt vaikutan. 

Itsekin olen äärimmäisen introvertti, mutten vähääkään ujo. Ihmiset on aina ihmeissään kun pystyn pitämään luentoja sadoille ihmisille tms. Kun sä olet niin ujo. No vitut olen. En vaan jaksa jutella kanssasi. 

Ja tosiaan jos mies jäätyy vaan naisseurassa, ei jatkoon. Koska se tosiaan on merkki siitä, että naiset ei ole sille ihmisiä vaan myyttisiä ihmeolentoja. Ei ole kovin hyvä alku parisuhteelle sellainen. 

Vierailija
265/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain naisilla on etuoikeus olla yrittämättä parisuhteessa, kyllä se epätoivoinen mies yrittää senkin edestä.  Turhaan.

Jospa ette deittailisi niitä onnenonkijoita? Ai niin. Ette saa muita.

Vierailija
266/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kuten myös itsekeskeisyydestä. Ihminen keskittyy itseensä siinä sosiaalisessa tilanteessa, ei toisen ihmisen mukavuuteen, ja siksi sitä ujostuttaa, kun miettii että miltä nyt vaikutan. 

Itsekin olen äärimmäisen introvertti, mutten vähääkään ujo. Ihmiset on aina ihmeissään kun pystyn pitämään luentoja sadoille ihmisille tms. Kun sä olet niin ujo. No vitut olen. En vaan jaksa jutella kanssasi. 

Ja tosiaan jos mies jäätyy vaan naisseurassa, ei jatkoon. Koska se tosiaan on merkki siitä, että naiset ei ole sille ihmisiä vaan myyttisiä ihmeolentoja. Ei ole kovin h

Jep. Juuri näin se on. 

t. Introvertin insinöörin vaimo 

Vierailija
267/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomalaisista yli puolet ovat päästään vialla se vain on valitettava totuus vaikka satuja ja tarinoita kehitellään suomalaisten onnellisuudesta

Vierailija
268/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Eri-.

Ujous voi olla myös synnynnäiseen temperamenttiin liittyvä asia. Joka ei todellakaan ole mikään pari x terapiassa ja ihmisestä tulee itsevarma.  Voi vaatia vuosien terapian. Varsinkin jos ujous on tuollaista ns itsevarma omassa maailmassaan tyylistä.

No sitten sinne terapiaan varmaan kannattaisi mennä hopihopi, että se tulee joskus valmiiksikin. 

Missään tapauksessa asia ei hoidu muuta kuin sillä, että ujo itse tekee asialle jotain. Koska ei kukaan voi muuttaa kuin itseään, ja joku raja siinäkin, miten paljon vastaantulemista ja huomioonottamista voi toisilta vaatia.  

Itse olen äärimmäisen introvertti ja ujot on ehdottomasti raskainta seuraa, kun eivät tule yhtään vastaan. Jos joku on muuten vaan hiljaa, se ei minua haittaa, mutta ne ahdistuksen aallot mitä ujot hönkäilee ympärilleen, ja siinä sitten yrität vetää sitä perässäsi sen tilanteen läpi. En oikein ymmärrä, miksei ne ihan itsensä takia tee asialle jotain. 

Vierailija
269/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ja tosiaan jos mies jäätyy vaan naisseurassa, ei jatkoon. Koska se tosiaan on merkki siitä, että naiset ei ole sille ihmisiä vaan myyttisiä ihmeolentoja. Ei ole kovin h

Tää ilmenee monella tavalla. Mulla on tuttu, joka kerta toisensa jälkeen törmää siihen, että muita ärsyttää hänen passiivisuutensa sosiaalisissa tilanteissa. Ryhmätöissä haluaa olla hiljaa ja kuunnella, häntä pitää houkutella antamaan panoksensa koska ei uskalla sanoa mitään (omien sanojensa mukaan). Muut vain haluaisivat saada työn alkuun ja lähteä kotiin. Ihmettelee myös sitä, miksei häntä parin kerran jälkeen enää kysytä mukaan esim.  työporukan vapaa-ajan menoihin. Hän selittää kaiken introverttiydellä, ei hyväksy sitä että hänen pitäisi harjoitella erilaisia sosiaalisia taitoja. 

Vierailija
270/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Eri-.

No sitten sinne terapiaan varmaan kannattaisi mennä hopihopi, että se tulee joskus valmiiksikin. 

Missään tapauksessa asia ei hoidu muuta kuin sillä, että ujo itse tekee asialle jotain. Koska ei kukaan voi muuttaa kuin itseää

Mä en usko että tuokaan mies enää näkee ujoutta ongelmaksi. Hänet on kerran suhteeseen kelpuutettu.  Vuosien sinkkuus tekee sen että alkaa pitää itseään viallisena. En ole tarpeeksi hyvä kenellekään.  Joka voi just näkyä esim niin ettei nää positiivista signaalia treffeillä. Vaan luovuttaa heti 

Vierailija
271/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuosien sinkkuus tekee sen että alkaa pitää itseään viallisena. En ole tarpeeksi hyvä kenellekään.  Joka voi just näkyä esim niin ettei nää positiivista signaalia treffeillä. Vaan luovuttaa heti." Siksipä kannattaisi satsata harrastuksiin ja järjestötoimintaan. Ei sinkkuilun pitäisi tarkoittaa täydellistä syrjäytymistä.

Vierailija
272/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalaisista yli puolet ovat päästään vialla se vain on valitettava totuus vaikka satuja ja tarinoita kehitellään suomalaisten onnellisuudesta

Miten tämä liittyy tähän ketjuun?

Vierailija
273/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnellisuus ja päästään vialla oleminen sulje toisiaan pois, pikemminkin päinvastoin.

Vierailija
274/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäinen ikisinkku näkee parisuhdemarkkinan aivan erilaisena, kuin sellainen ihminen jolla on kokemusta parisuhteista, ja joka vastaanottaa kiinnostusta vastakkaiselta sukupuolelta. 

Tämän takia todellisuus näyttäytyy erilaisena eri katsojille. 

275/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät ha...

Tuota kopioviestiä joku troIIi lähettelee moniin keskusteluihin.

M59+

276/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuosien sinkkuus tekee sen että alkaa pitää itseään viallisena. En ole tarpeeksi hyvä kenellekään.  Joka voi just näkyä esim niin ettei nää positiivista signaalia treffeillä. Vaan luovuttaa heti." Siksipä kannattaisi satsata harrastuksiin ja järjestötoimintaan. Ei sinkkuilun pitäisi tarkoittaa täydellistä syrjäytymistä.

... ja rohkenen ehdottaa että hän lähtisi tanssikursseille ja sitten lavatansseihin. Tanssimisen opettelu naisten kanssa yhdessä on sosiaalistumisharjoittelua parhaasta päästä.

M59+

Vierailija
277/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksinäinen ikisinkku näkee parisuhdemarkkinan aivan erilaisena, kuin sellainen ihminen jolla on kokemusta parisuhteista, ja joka vastaanottaa kiinnostusta vastakkaiselta sukupuolelta. 

Tämän takia todellisuus näyttäytyy erilaisena eri katsojille. 

Niin kai, kun itsepäisesti jaksavat vaahdota asiasta, vaikka totuus olisi nenän edessä. Se, että ITSE tarvitsisi tehdä ja muuttaa käyttäytymistään, koetaan niin hankalaksi, että on helpompi vaan syyttää muita ja yhteiskuntaakin. 

Vierailija
278/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Ja tosiaan jos mies jäätyy vaan naisseurassa, ei jatkoon. Koska se tosiaan on merkki siitä, että naiset ei ole sille i

Ujouteen liittyy usein myös tietty uhriutuminen ja ajatus siitä, että ei heitä voi vaatia muuttamaan itseään tai tekemään asialle jotain, koska ei vaan voi ja minä raukka olen niin ujo.  

Vierailija
279/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

... ja rohkenen ehdottaa että hän lähtisi tanssikursseille ja sitten lavatansseihin. Tanssimisen opettelu naisten kanssa yhdessä on sosiaalistumisharjoittelua parhaasta päästä.

Tyhmä kysymys, mutta miten te miehet estätte seisokin noissa tanssimistilanteissa? 

Vierailija
280/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M-1965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Kukaan ei tainnut puhua juuri sinun suhteestasi, vaan yleisestä ilmiöstä. Se (miesten ja naisten arvomaailmojen ero) näkyy ihan eduskuntavaalitutkimuksissakin, ja erot ovat suuremmat nuorempien sukupolvien kohdalla. Suuremmat kuin mitä ne olivat esim. nykyisten eläkeläisten nuoruudessa. 

Palstan keskusteluissa on korostunut se näkökulma että torjunta tapahtuisi jo ennen kuin mitään keskustelua on käyty.

Arvomaailman erot eivät miehen ulkoisesta olemuksesta kohtaamistilanteessa vielä välity niin voimakkaasti, että se selittäisi torjumista. Ei näillä ongelmistaan kertovilla roiku iso leijonariipus paidan päällä, ole kaulatatuointeja tai tukka leikattu millin siiliksi.

Leijonariipustyypit ja muut konservatiivit kyllä näyttäisi pariutuvan. Se, että arvomaailma tekee pariutumisen vaikeak

Oon vegaani ja seurustelen eläinperäisiä tuotteita vetävän nahkamaihareissa kulkevan just sellaisen kaulaketjullisen "jännärin" kanssa. Tutustuttiin somessa. Rakkaus on kumma juttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän