Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariutumisen arkitodellisuus vs. palstatodellisuus?

Vierailija
22.07.2025 |

Olen seurannut suht lyhyen aikaa tätä palstaa, mutta silmääni on pistänyt kuinka täällä saa välillä ihan kajahtaneen kuvan parisuhteiden muodostumisesta tai muodostumisen puutteesta. Näissä ketjuissa on toki paljon selvästi mt-ongelmista kärsiviä yksilöitä, mutta myös paljon ihan fiksusti vastailevia ihmisiä. Silti mietin, että olenko jotenkin niin omassa kuplassani, kun täällä olevat kirjoitukset eivät vastaa yhtään arkitodellisuuttani?

Ihmiset tuttavapiirissäni pariutuvat vaikka ovat yksinhuoltajia, lyhyitä, kaljuja, vegaaneja, tatuoituja jne. ja parisuhteiden motiivi on yhdessä viihtyminen ja rakkaus, ei mikään kotityöt hoitava seksipalvelu tai elättäjä. Toki myös eroja, pakkeja ja epäonnistuneita yrityksiä mahtuu joukkoon, mutta se nyt on vaan normaalia elämää, ei mitään täällä pahimmillaan sukupuolten sotaa vastaavaa sekoilua.

Kiinnostaisi tietää näiltä noissa ketjuissa pyöriviltä fiksuilta kirjoittajilta, onko heidän tuttavapiirissään pariutuminen sellaista mitä noissa keskusteluissa vatkataan, vai onko noihin keskusteluihin osallistuminen vain jotain viihdettä?

Kommentit (451)

Vierailija
241/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri ollut 20v sinkku. 180/80. Dippa inssi rahaa löytyy. Ulkonäkökin ihan normaali 50 miehelle.  Kaipaa ja haluaa parisuhdetta. Tinderisssä pari Match. Jossain muussa sovelluksessa juttelua ja parit treffit.

Ongelma= ujous, hiljaisuus, huono pukeutuminen.

Tämä on ihan hirvittävä sääli. Tämä ukko olisi todella kiltti ja helppo. Muttakun ei ikinä pääse tutustumis vaiheen yli. Koska vaikuttaa järkyttävän tylsältä. Koska ei uskalla puhua.

Kiltti ja helppo. Jos tahdon huusholliin sel

Myönnät itsekin, että ujous olisi terapialla voitettavissa. Ja tämä varakas mies ei ole mennyt terapiaan siksi että? 

Olisi aikuista ja vastuullista hoitaa ongelma, joka aiheuttaa elämässä noin suurta tuskaa. 

Ja jos mies on osaamisalueellaan itsevarma, se kertoo siitä, että tilanne ei ole lainkaan toivoton. Hänet vain pitäisi saada näkemään KAIKKI sosiaaliset tilanteet osaamisalueenaan, mikä olisi täysin mahdollista. Niinhän me muut ihmiset ne näemme, tiedän mitä teen, osaan, hanskaan tämän homman. Terapiassa se onnistuisi, menisi naisterapeutille niin oppisi huippunopeasti. 

Jos se ei osaisi jotain työnsä kannalta välttämätöntä juttua, se varmaan opettelisi sen. Miksei siis voi opetella asiaa, joka on välttämätön parinmuodostuksen kannalta, normaalia kommunikointia? Miksei voi? 

Voitko nyt selittelyn asemesta kertoa, MIKSI MIES EI OLE TEHNYT ONGELMALLE MITÄÄN VUOSIKYMMENIIN KUN SE ON OLLUT KOKO AJAN TIEDOSSA? 

Kaikki me olemme jotain painolastia kotoa saaneet, mutta kyllä niistä on hyvän tähden täytynyt keski-ikään mennessä hankkiutua eroon. 

Vierailija
242/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa juurikin karsealta. Kaverit kavereina, kumppanit kumppaneina.

En tiedä miksi vääristelet sanojani. En kirjoittanut, ettei sovellusten ulkopuolella lähestyttäisi tai saisi lähestyä. Mun pointti on koko ajan ollut, että työpaikoilla harvemmin enää alkaa suhteita osin siitä syystä, että naisille se on usein vastenmielistä. Syinä sekä pettymykset että miehet jotka eivät osaa käyttäytyä tai tulkitsevat väärin. 

Ok, olkoon sitten niin. Mutta tarkoitatko siis, että jos nainen itse ihastuisi työpaikalla, hän jättäisi kyseisen miehen väliin vain siksi, että on tavattu töissä, ja koska jotkut muut miehet siellä olisivat epäkiinnostavia?

Ja siis MIKÄ sinusta kuulosta karsealta - itsehän nimenomaan sanoin käytännössä tuota samaa, että kaverit kavereina. Ymmärsitköhän kuitenkin jotain väärin noista teksteistäni? Ja selvyyden vuoksi: en ole mies, jos sitä luulet. Olen nainen, ja itse olen löytänyt elämässäni kumppaneita tai potentiaalisia kumppaneita (siis sellaisia, että on ollut molemminpuolista kiinnostusta ja käyty ehkä jopa treffeillä) sekä opintojen, työn että harrastusten parista. Deittisovellukset ovat olleet itselleni hankalampia, joskaan ei mahdottomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri ollut 20v sinkku. 180/80. Dippa inssi rahaa löytyy. Ulkonäkökin ihan normaali 50 miehelle.  Kaipaa ja haluaa parisuhdetta. Tinderisssä pari Match. Jossain muussa sovelluksessa juttelua ja parit treffit.

Tämä on ihan hirvittävä sääli. Tämä ukko olisi todella kiltti ja helppo. Muttakun ei ikinä pääse tutustumis vaiheen yli. Koska vaikuttaa järkyttävän tylsältä. Koska ei uskalla puhua.

Kiltti ja helppo. Jos tahdon huusholliin sellaisen, otan kultaisennoutajan. Kuulostaa avuttomalt

No se on jo tän keskustelun perusteella selvää että sä et ainakaan yritä parisuhteessa.

Mä seurasin heidän elämänsä läheltä. Kun tämä nainen opiskeli/ töissä. Kaveri otti vastuuta kodista enemmän.  Järjesti yllätyksiä ja käytti rahaa yhteiseen, koska naisen tulot tippui.. kaveri myös tsemppasi ja auttoi naista saavuttamaan unelmiaan.

Ei ole tosiaan sellainen ihminen jota sä yrität maalata.  Kyllä ollaan ihan suoraan kun sanottu hänelle että auttaisiko terapia ujouteen. Mutta tuntuu vähän että on jo 20v jälkeen luovuttanut ja hyväksynyt ettei saa ketään

Vierailija
244/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain naisilla on etuoikeus olla yrittämättä parisuhteessa, kyllä se epätoivoinen mies yrittää senkin edestä.  Turhaan.

Vierailija
245/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parinhakua voi hyvin verrata työnhakuun. Sun on laitettava speksit kuntoon ensin. Älä laita kalakuvia Tinderiin, kun et niitä laita CV:nkään. Kirjoita selviä virkkeitä. Kysy neuvoa muilta, että olisiko jotain parannettavaa. Hio tekstiä. 

Haastattelussa (= 1. treffit) annat vain parasta. Jos ei natsaa, älä lannistu, vaan uutta yritystä. 

Vierailija
246/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Sitten on huonosti valkattu kumppani. Minä olen ollut 20 vuotta naimisissa enkä ole vielä kertaakaan "yrittänyt" parisuhteen eteen mitään. Katsos kun otin miehen joka on minulle kokonaisvaltaisesti mieleen, ihan sellaisenaan. On sama vuorokausirytmi, samat arvomaailma, samat tavoitteet elämälle.  

Vierailija
247/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan hirvittävä sääli. Tämä ukko olisi todella kiltti ja helppo. Muttakun ei ikinä pääse tutustumis vaiheen yli. Koska vaikuttaa järkyttävän tylsältä. Koska ei uskalla pu

No tämhua.

No tämä just. Kyllä mä ainakin yritän parisuhteessa joka päivä parhaani. Sitä on rakkaus.

Vierailija
248/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa juurikin karsealta. Kaverit kavereina, kumppanit kumppaneina.

En tiedä miksi vääristelet sanojani. En kirjoittanut, ettei sovellusten ulkopuolella lähestyttäisi tai saisi lähestyä. Mun pointti on koko ajan ollut, että työpaikoilla harvemmin enää alkaa suhteita osin siitä syystä, että naisille se on usein vastenmielistä. Syinä sekä pettymykset että miehet jotka eivät osaa käyttäytyä tai tulkitsevat väärin. 

Ok, olkoon sitten niin. Mutta tarkoitatko siis, että jos nainen itse ihastuisi työpaikalla, hän jättäisi kyseisen miehen väliin vain siksi, että on tavattu töissä, ja koska jotkut muut miehet siellä olisivat epäkiinnostavia?

Ja siis MIKÄ sinusta kuulosta karsealta - itsehän nimenomaan sanoin käytännössä tuota samaa, että kaverit kavereina. Ymmärsitköhän kuitenkin jotain väärin noista teksteistän

Mua ei vois vähempää kiinnostaa sun sukupuoli, enkä käsittääkseni ole puhutellut sinua miehenä tai naisena. 

Vastasin kiitos ei käytännössä tähän, ja olen yrittänyt tässä sinulle avata sitä etten ole mitenkään harvinaisuus:

Vaan se toimiva tapa on se, että kun työkavereihin tutustutaan, niin huomataan, että jonkun tietyn kanssa synkkaa erityisen hyvin, ja selvästi halu kanssakäymiseen on molemminpuolista, ja sitten alkaa näyttää, että juttu ei tunnu enää tavanomaiselta kollegiaaliselta small talkilta

oletan että sinäkin voit myöntää, että työpaikalla tutustuminen seurustelumielessä on nykyään harvinaisempaa kuin ennen. 

Vierailija
249/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovaikutat pirttihirmulta tän keskustelun perusteella . Olisi kiva kuulla sun miehen mielipiteet 

Vierailija
250/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies siis käyttäytyi kuten normaali ihminen parisuhteessa: maksoi enemmän jos tienasi enemmän, huomioi toista koska rakastaa sitä ja siihen malliin. Ei tuo ole mitään yrittämistä vaan ihan tavallista elämää. Tuolla tavalla toisesta välittävät ihmiset käyttäytyy. 

Ja miksei se mennyt terapiaan 20 vuotta sitten?  Ujous on hyvinkin paljon loivennettavissa oleva tila. 

Vierailija
251/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä ja kumppanisi ette ole koskaan eri mieltä mistään? Uskon että on todennäköisempää, että kumppanisi ei ole rehellinen. Koska kahta ihmistä, jotka olisivat aina kaikesta samaa mieltä, ei ole. 

Vierailija
252/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just kirjoittamassa samaa. Tää yks vaikuttaa just siltä että se mies saa yrittää riittävästi. Kamala ihminen tän perusteella 

Vierailija
253/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.

Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.

Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta. 

Tinderissä 85% miehistä etsii seksiseuraa. Ei siellä naiset yksinkertaisesti pysy kauaa

Naiset siellä ovat paljon tavallista nirsompia. Esimerkiksi jo pariutuneisiin naisiin verrattuna.

Enpä sanoisi. En koskaan ehtinyt käyttää sovelluksia, mutta kyllä minä olin paljon valikoivampi kuin valtaosa tuntemi

Samoin. En halunnut mitään jokapäiväisen perustason ylittävää (siis edes treffejä ym.) kenenkään muun kuin lopulta yhden miehen kanssa. Minua ei kiinnostanut käyttää lainkaan aikaa seurustelumielessä henkilöihin, joiden kanssa en voinut kuvitella eläväni yhdessä onnellisesti loppuelämääni. Minulle siis kelpasi yksi ja hänen kohtaamisensa vei vuosia. Sanoisin melko nirsoksi mutta äärimmäisen kannattavaksi ja toimivaksi taktiikaksi. Täysin ilman sovelluksia tämäkin. Ja tällä vuosituhannella, enkä ole läheskään ainoa.

Vierailija
254/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kuitenkaan se tavallinen mies ei saa yhtään matchia tinderissä ja jää ilman naista.

Eikä tavallinen mies uskalla lähestyä naisia arkielämässä koska koko mediakenttä on täynnä viestiä siitä, että naiset pitää jättää rauhaan.

Tavallinen nainen ei halua mennä Tinderiin ollenkaan. Se kuulostaa lähinnä pano match foorumilta. 

Tinderissä 85% miehistä etsii seksiseuraa. Ei siellä naiset yksinkertaisesti pysy kauaa

Naiset siellä ovat paljon tavallista nirsompia. Esimerkiksi jo pariutuneisiin naisiin verrattuna.

Enpä sanoisi. En koskaan ehtinyt käyttää sovelluksia, mutta kyllä

Musta tuntuu, että noiden nirsoususkomusten taustalla on se, että moni mies törmää naisiin vain sovelluksissa. Jos niitä ei olisi, he eivät tietäisi naisten vaatimuksista ja toiveista mitään. Siksi kuvittelevat että sovelluksissa ollaan erityisen vaativia. Veikkaan, että usein myös katselevat naisia joilla on varaa olla nirso. 

Vierailija
255/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiltti ja helppo. Jos tahdon huusholliin sellaisen, otan kultaisennoutajan. Kuulostaa avuttomalta perässä vedettävältä lapaselta. Ihan aidosti,

"Hyvä esimerkki alkukesästä. Istuttiin eräässä tapahtumassa. Viereen tuli nais lauma. Yksi näistä naisista otti kaveriin kontaktia. Kaveri ei oikein osannut muuta kuin vastata kysymyksiin. Sitten kun naiset lähti. Kaveria harmitti."

Sinusta ei näköjään ole ns. wing-maniksi :D Ei sillä, eihän se olekaan sun vastuulla hankkia kaverillesi seuraa, tai edes vähän auttaa siinä.

Eiköhän se pääsyy näiden miesten "ujoudessa", jotka pystyvät kyllä muiden kanssa jutella, mutta ei naisten (naisten jotka on viehättävyyden ja iän puolesta sopivia kumppaniehdokkaita), ole se että he eivät näe näitä naisia ihan vaan ihmisinä. Oon nainen miesvaltaisella alalla ja töissä minun kiinnostus kohdentui tyyppiin joka hölötteli mulle niitä näitä, aivan kuin se hölötteli ihan kaikille muillekin. Ne miehet jotka suurieleisesti avaavat minulle ovet ja rientävät auttamaan jutuissa missä en ollut pyytänyt apua, sekä ne jotka vasta pikkujouluissa kännissä kehtaavat sanoa että jokin mitä teen töissä hiukan hankaloittaa heidän tehtäväänsä (oikeasti juttu minkä olisi sivumennen huikkasta että "hei voitsä tehä ton tälleen toisin", "aaa, ok, selvä juttu"), ovat... epäilyttäviä. Kuin he näkisivät minut vain ja ainoastaan kävelevänä tissiparina, ei ihmisenä.

Kerran päädyin monen vuoden parisuhteeseen tälläisen "ujon" miehen kanssa (hänellä oli toimiva wing-man) ja hän oli suhteessa ihan lapanen, kaikessa myötäili kun ei uskaltanut sanoa oikeita mielipiteitään ja toiveitaan, ja valehteli jatkuvasti ja nimenomaan ihan turhista pikkujutuista. Silloin olin nuori enkä tiennyt paremmin, mutta en enää koskaan anna mahista tollasille automaattisesti naisia pelkääville tuppisuille. 

Vierailija
256/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiltti ja helppo. Jos tahdon huusholliin sellaisen, otan kultaisennoutajan. Kuulostaa avuttomalt

Joo mä kunnioitan omaa vaimoa sen verran etten sekaannnu tollasiin. Varsinkin kun vaimo istuu vieressä.

Vierailija
257/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan sanoa tähän ujouskeskusteluun, että ujous rinnastetaan joskus introverttiyteen. Ja sehän ei ole ollenkaan sama asia. Todella monet introvertit ovat parisuhteessa ja heillä on usein hyvät sosiaaliset taidot. 

Ujous on merkki huonoista sosiaalisista taidoista.

-eri

Vierailija
258/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä sanoisi. En k

Aivan kaikki naiset ovat nirsoja.  Täysin riippumatta siitä olisiko varaa olla vai ei.

Vierailija
259/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.

Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.

Painu nyt jo pullistelemasta.  Leikkelen lihaksesi lautaselle.

Hoho, hehe, hihi

Vierailija
260/451 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan sanoa tähän ujouskeskusteluun, että ujous rinnastetaan joskus introverttiyteen. Ja sehän ei ole ollenkaan sama asia. Todella monet introvertit ovat parisuhteessa ja heillä on usein hyvät sosiaaliset taidot. 

Ujous on merkki huonoista sosiaalisista taidoista.

-eri

Eri-.

Ujous voi olla myös synnynnäiseen temperamenttiin liittyvä asia. Joka ei todellakaan ole mikään pari x terapiassa ja ihmisestä tulee itsevarma.  Voi vaatia vuosien terapian. Varsinkin jos ujous on tuollaista ns itsevarma omassa maailmassaan tyylistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme