Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten yksinäisyys tappaa. Miksi vanhuksia ei oteta enemmän mukaan perheiden elämään. Linkki

Vierailija
20.07.2025 |

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8694755

Tuossa kerrotaan lääkäristä, joka päivysti juhannuksena 2000-luvun alussa ja 3 iäkästä naista oli kokenut itsensä niin yksinäiseksi, eträ olivat yrittäneet tap paa itsensä. Konkretisoitui, että ovat juhlapäivänä yksin eikä kenenkään tärkeän kanssa. 

Suomalaisten itsekeskeisyys on aivan kauheaa mielestäni. 

Eikö tänne saa perhekeskeisyyttä muuta kuin pakolla? (Saisihan sen, jos lakiin palautettaisiin 60-luvulla poistettu vaatimus, että lapset hoitavat vanhempansa.)

Onko muiden kulttuurien yhteisöllisyys pakosta vai halusta. 

Väitän, että eroamiset ja yksilökeskeisyys ovat myös nuorten pahoinvoinnin juurisyy. 

Kommentit (1145)

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 743: "Loistava idea. Tälle olisi kysyntää 😀"

Just päätin, että mä teen jo ensi maanantaina "karvalakkiversion" eli softan, joka tiettyyn kellonaikaan lähettää mun isälleni tekstiviestin ja jos isä ei vastaa siihen esim 15 minuutin sisällä, ohjelma lähettää tekstiviestin mun siskolleni. Sitten isä ja siskoni saa keskenään sopia, mihin kellonaikaan haluavat tarkistuksen tapahtuvan. Ja haluavatko useammankin kerran vuorokaudessa. Mä olen jo vuosia tehnyt työkseni vastaavia, mutta ne valvoo laitteiden toimintaa. Tästä ketjusta sain idean, että voishan ne valvoa tällä tavalla vanhuksiakin. Eläkepäiviin jätän sitten sen hienomman version, joka soittaa ja jossa ehkä olisi jotain muutakin. Ellei sitten sellaisia ole jo olemassakin. 

Vierailija
742/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

'Nro 743: "Loistava idea. Tälle olisi kysyntää 😀"

Just päätin, että mä teen jo ensi maanantaina "karvalakkiversion" eli softan, joka tiettyyn kellonaikaan lähettää mun isälleni tekstiviestin ja jos isä ei vastaa siihen esim 15 minuutin sisällä, ohjelma lähettää tekstiviestin mun siskolleni. Sitten isä ja siskoni saa keskenään sopia, mihin kellonaikaan haluavat tarkistuksen tapahtuvan. Ja haluavatko useammankin kerran vuorokaudessa. Mä olen jo vuosia tehnyt työkseni vastaavia, mutta ne valvoo laitteiden toimintaa. Tästä ketjusta sain idean, että voishan ne valvoa tällä tavalla vanhuksiakin. Eläkepäiviin jätän sitten sen hienomman version, joka soittaa ja jossa ehkä olisi jotain muutakin. Ellei sitten sellaisia ole jo olemassakin.'

~

Siinäpä meillä terävä nainen! Todella hyvä idea sinulta. Turvarannekkeita on ollut jo pidempään, mutta tämä evoluutio olisi tervetullut aikuisten lasten ollessa nykyään yhä kiireisempiä pitkien etäisyyksien maassamme.

Tämäntyyppinen aikanaan sitten omalle isälleni, joka toistaiseksi vielä erittäin hyväkuntoinen vanhus; jos vanhuuden siis katsotaan alkavan 75-vuotiaana [jonka hän ylitti muutama vuosi sitten].

En tiedä sinun ikääsi, mutta minun vanhuudessani 30 vuoden päästä innovatiivinen etähoiva lienee huipussaan.

~🍀👋 🤍~

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 742: Mä täytän syksyllä 64. Isäni täyttää 96. Olen siis isäni ikäinen 32 vuoden päästä :D Kyllä mäkin luotan teknologian kehittymiseen. Eihän teknologia tietenkään korvaa läheisiä ihmissuhteita, mutta turvattomuuden tunnetta se kyllä tulee vähentämään. 

Vierailija
744/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä keleillä ehtii aika pehmoseksi mennä, kun kuolee. Toinen lapsista soittaa tai käy parin viikon välein, toinen ehkä parin kuukauden välein. Ajatus, että soittaisin heille, on täysin mahdoton. Jos kun joudun jonkin asia takia soittamaan, niin aina ovat kiireisiä tai paha paikka. Siis vältän soittamista, koska tunnun häiriö soittajalta. Kalman hajun poistaminen voi olla vaikeaa, mutta eipä ole minun ongelma.

Etkö voi laittaa viestiä "kaikki ok"? Luulisi, että jompi kumpi lapsista jaksaa ja ehtii lukea sen. Meillä on perheen yhteinen wa-ryhmä ja se on näppärä.

Puhelut muuten tuntuu aina tulevan väärään aikaan. Sitä on joko kaupan kassalla, autossa, vessassa tai suihkussa. Työpäivienkään aikana ei ole montaa hetkeä, että puheluun ehtisi vastata.

Vierailija
745/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Nro 742: Mä täytän syksyllä 64. Isäni täyttää 96. Olen siis isäni ikäinen 32 vuoden päästä :D Kyllä mäkin luotan teknologian kehittymiseen. Eihän teknologia tietenkään korvaa läheisiä ihmissuhteita, mutta turvattomuuden tunnetta se kyllä tulee vähentämään.'

Reipas lammas,

toivon lykkyä tykö Sinulle

suunnitteluproggikseen! 🤗

Sinähän voit oikein hyvin

onnistuessasi myydä + patentoida

ideasi. Ehkä nimesi tekee vielä historiaa.

[Oletko dippi-inssi kenties?

Ei tarvitse vastata]. 😃

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Nro 742: Mä täytän syksyllä 64. Isäni täyttää 96. Olen siis isäni ikäinen 32 vuoden päästä :D Kyllä mäkin luotan teknologian kehittymiseen. Eihän teknologia tietenkään korvaa läheisiä ihmissuhteita, mutta turvattomuuden tunnetta se kyllä tulee vähentämään.'

Reipas lammas,

Ei tarvitse vastata]. 😃

Kiitos :) En ole DI, pelkkä ammattikorkeakoulututkinto taustalla. Niin ja myös aiempi sairaanhoitajan tutkinto opistoajoilta. 

Vierailija
747/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksille on tarjolla eskaritason tapaamisia yhteiskunnan järjestämänä. Ei tee mieli mennä leikkimään dementikkoja kanssa. Mitään keskusteluja ei synny, koska tilaisuuksien vetäjä on tehnyt ohjelman, jonka vetää läpi. Useimmissa yhdistyksissä on joku poliittinen agenda tai seurakunta on mukana etsimässä kadonneita lampaita. 

Isä meni eläkkeelle jäätyään puutyöpiiriin tekemään Könnin kelloa. Siinä oli sosiaalista aktiviteettia. Joku kirjaston lukupiiri? Elokuvakerho? ... jne.

Äiti meni Marttoihin.

Vierailija
748/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omin itse muutama vuosi sitten yön yli päivystyksessä tarkkailussa ja siinä samalla tuli nähtyä miten tyylikkäästi vanhus voi hyppyyttää samalla paikkakunnalla asuvia lapsiaan. 

Vanhus oli tuotu ambulanssilla sairaalaan sydänkohtausepäilyn vuoksi. Ambulanssin oli keskellä yötä soittanut tytär, jonka vanhus oli ensin herättänyt. Samainen tytär tuli hakemaan vanhusta aamuyöllä, kun mitään hätää ei ollutkaan. Vanhus soitteli myös muille lapsilleen aamuyöllä. 

Sydänkohtaus olikin närästys, johon oli lääkitys, mutta sitä vanhus ei ollut ottanut. Lapsilleen hän asian kommunikoi... Ei tälle täällä voida tehdä mitään, tulkaa hakemaan pois. Ei sanaakaan närästyksestä, eikä lääkkeen ottamatta jättämisestä.

Siinä valvoi moni lapsi keskellä työviikkoa.

Kuulosti anopin aivoverenvuodolta jonka takia istutti poikaansa Meilahden päikyn parkkipaikalla tuntikausia. Marttyyrinä voivotteli että voi kun on kuolema tulossa. Magneettikuvat puhtaat. Huimasi nii hirveästi aina sopivaan aikaan.

Kyselin sitten parin kk päästä kun halusi vauvaa hoitoon että mites se sun huimaus, että en uskalla antaa jos saat taas kohtauksen.

Niin olikin aivan terve eikä huimannut yhtään! Ihmeparantuminen. Ja en silti antanut vauvaa hoitoon, joku raja tuolla kusettamisella. Eipä ole muuten sen jälkeen pyytänyt miestä päivystykseen eikä edes itse mennyt, varmaan tajusi että jos esittää sairaampaa kun on ei voi jättää valvomatta lapsen kanssa.

Vierailija
749/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas lammas,

Ei tarvitse vastata]. 😃

Kiitos :) En ole DI, pelkkä ammattikorkeakoulututkinto taustalla. Niin ja myös aiempi sairaanhoitajan tutkinto opistoajoilta. 

Tuolla kombolla saa hyvää tuntumaa sovelluksen loppukäyttäjien tarpeisiin. Tuollaisille sovelluksille olisi tarvetta.

t. toinen DI

Vierailija
750/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omin itse muutama vuosi sitten yön yli päivystyksessä tarkkailussa ja siinä samalla tuli nähtyä miten tyylikkäästi vanhus voi hyppyyttää samalla paikkakunnalla asuvia lapsiaan. 

Vanhus oli tuotu ambulanssilla sairaalaan sydänkohtausepäilyn vuoksi. Ambulanssin oli keskellä yötä soittanut tytär, jonka vanhus oli ensin herättänyt. Samainen tytär tuli hakemaan vanhusta aamuyöllä, kun mitään hätää ei ollutkaan. Vanhus soitteli myös muille lapsilleen aamuyöllä. 

Sydänkohtaus olikin närästys, johon oli lääkitys, mutta sitä vanhus ei ollut ottanut. Lapsilleen hän asian kommunikoi... Ei tälle täällä voida tehdä mitään, tulkaa hakemaan pois. Ei sanaakaan närästyksestä, eikä lääkkeen ottamatta jättämisestä.

Kuulosti anopin aivoverenvuodolta jonka takia ist

Äitini vatsakivut, noin 10 vuoden takaa. Komensin hänet lääkäriin jatkuvien kipujen takia. Lääkäri oli kuulemma sanonut, että hän ei voi valitettavasti tässä auttaa. 

Tuon kommentin perusteella luulin äidin rintasyövän levinneen. Todellisuus oli sitten jotain muuta, kun äiti porskuttaa edelleen. Kiva jättää lapset kärvistelemään huolissaan. Tuon jälkeen kommenttini hänen terveyteensä ovat lähinnä aha tai no voi harmi. 

Vierailija
751/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut myös appi, joka hälyttää valittuihin numeroihin, jos ei käytä puhelinta x tuntiin. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 749: "Tuolla kombolla saa hyvää tuntumaa sovelluksen loppukäyttäjien tarpeisiin. Tuollaisille sovelluksille olisi tarvetta.

t. toinen DI
"

Mun äidillä kävi ihan loppuvaiheessa kotihoito. Makuuhuone oli yläkerrassa ja isä tietty vietti aikaa äidin luona mahdollisimman paljon. Isä siis liikkuu huonosti ja siksi heillä onkin sellainen porrashissi. Mutta ennenkuin isä on alhaalla avaamassa ovea, siihen menee aikaa. Mä silloin mietin, että miksi kotihoidolla ei voi olla sellaista sovellusta, josta näkee arvion, milloin ovat perillä. Ja vaikka se reaaliaikainen karttakin. Ihan kuten on vaikka Woltilla tai Cittarin kotiinkuljetuksella. Siitä näkisi, että okei, nyt lähestyy ja ovat noin 8 minuutin päässä. On ihan ymmärrettävää, ettei kotihoito voi etukäteen antaa mitään tarkkoja kellonaikoja, koska ei voi tietää, kauanko edellisen asiakkaan luona menee tai onko matkalla paljonkin liikenneruuhkaa. Mutta jos Woltilta yms tuollainen onnistuu, niin miksei onnistuisi sote-puolellakin? Ei tarttis asiakkaan päivystää ovensuussa odottamassa pitkiä aikoja. Muistisairaita vanhuksia tällainene i tietenkään hyödyttäisi, mutta puolisoa/omaishoitajaa kylläkin. 

Vierailija
753/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä "mukaan ottamisella" oikein tarkoitat? Ennen vanhaan saattoi vanhus pyöriä lastensa nurkissa vailla ymmärrystä että missä sitä oikein onkaan? Sänky jossain pirtin perukoillla/ladon. Hoidon kanssa saattoi olla vähän niin ja näin. Ei ollut epätavallista että dementia huurussa hukkui lähimpään jorpakkoon.

Vierailija
754/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulosti anopin aivoverenvuodolta jonka takia ist

Joo. On vanhempia, jotka eivät halua huolestuttaa lapsiaan ja sitten on vanhempia, jotka manipuloivat lapsiaan... Jossain vaiheessa se ei sitten oikein toimi enää., kun tarinat eivät enää pysy loogisina. 

Vierailija
755/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut myös appi, joka hälyttää valittuihin numeroihin, jos ei käytä puhelinta x tuntiin. 

Tunnistiko tuo appi puhelimen käytöksi myös nettiselailun vai edellyttikö se, että oli soitettu jonnekin? 

Vierailija
756/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotipalvelulle voi antaa kotiavaimen niin pääsevät sisään omineen. Ei tarvita mitään sovelluksia. Jos ei avaimet riitä niin teettää lisää niin voi antaa ruuan tuojillekin ym ketkä vakituiseen käyvät. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotipalvelulle voi antaa kotiavaimen niin pääsevät sisään omineen. Ei tarvita mitään sovelluksia. Jos ei avaimet riitä niin teettää lisää niin voi antaa ruuan tuojillekin ym ketkä vakituiseen käyvät. 

Ei ollut ylimääräisiä avaimia, kun turvapalvelukin tarvitsi yhdet. Ja kuten sanoin, äidillä oli kotihoito vain loppuvaiheessa eli kun oli jo saattohoidossa ja eli enää 3 viikkoa. Sekin pidempään kuin oli arvioitu. Saattohoitopäätöksen tehneen lääkärin arvio oli vain yksi viikko. 

Vierailija
758/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut ylimääräisiä avaimia, kun turvapalvelukin tarvitsi yhdet. Ja kuten sanoin, äidillä oli kotihoito vain loppuvaiheessa eli kun oli jo saattohoidossa ja eli enää 3 viikkoa. Sekin pidempään kuin oli arvioitu. Saattohoitopäätöksen tehneen lääkärin arvio oli vain yksi viikko. 

Kotikulmilla laittavat oman lukkonsa oveen joka toimii läpykällä, yksineläjille ainakin.  Ottivat pois kuoleman tultua.

Vierailija
759/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan nuorempihan ei ole koskaan "suotta" käynyt lääkärissä tai ensiavussa?  Itse ainoan  kerran mennyt päivystykseen mutta parin tunnin päästä leikattiin.  

Mieheni olisi pitänyt närästyksestä mennä mutta sai iltayöstä sydäninfarktin ja menehtyi.

Vierailija
760/1145 |
22.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on hitaita, puhuu samat asiat ja haisee ku sel le.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme