Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten yksinäisyys tappaa. Miksi vanhuksia ei oteta enemmän mukaan perheiden elämään. Linkki

Vierailija
20.07.2025 |

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8694755

Tuossa kerrotaan lääkäristä, joka päivysti juhannuksena 2000-luvun alussa ja 3 iäkästä naista oli kokenut itsensä niin yksinäiseksi, eträ olivat yrittäneet tap paa itsensä. Konkretisoitui, että ovat juhlapäivänä yksin eikä kenenkään tärkeän kanssa. 

Suomalaisten itsekeskeisyys on aivan kauheaa mielestäni. 

Eikö tänne saa perhekeskeisyyttä muuta kuin pakolla? (Saisihan sen, jos lakiin palautettaisiin 60-luvulla poistettu vaatimus, että lapset hoitavat vanhempansa.)

Onko muiden kulttuurien yhteisöllisyys pakosta vai halusta. 

Väitän, että eroamiset ja yksilökeskeisyys ovat myös nuorten pahoinvoinnin juurisyy. 

Kommentit (1145)

Vierailija
361/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Noin. Mutta luuletko että tuotannollisissa töissä kansakoulupohjalta oli joustoa?  Tai oliko varaa kun kaksi köyhää maalta tullut teininä "luomaan uraa".  

Kun lapseni syntyi, oli 3 kk äitiyslomaa.   Ei mitään hoitovapaita.  Ota lopputili tai mene töihin."

Juu, ymmärrän kyllä tämänkin puolen ja myös tiesin, että äitiysloma oli todella lyhyt. Omat vanhempani olisivat kyllä voineet järjestää asiat erilailla, mutta eivät ilmeisesti halunneet. 

Minä menetin työni ollessani kotona, eli valitsin tietoisesti lopputilin eikä kotihoitotuki tietenkään riittänyt elämiseen, vaan käytin siinä kaikki säästöni. Urani ei ikinä toipunut tästä, mutta olen onneksi sentään saanut töitä. Tällä on sitten se seuraus, että saan raataa töissä lähes 70 vuotiaaksi. Omat vanhempani alkoivat sairastella juuri tässä 70 v iässä, joten kyllä tä

No eiköhän ne  mene siinä verotuksessa niinkuin koko muistiaikani on mennyt.   

Vierailija
362/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pitänyt ottaa lopputili kun lapsenlapset syntyivät, ruveta heitä hoitamaan, siivoamaan lasten kotona, auttamaan.

Kysyn teiltä jotka valitatte ettei boomeriäitinne auttanut teitä kun lapset olivat pieniä.

Työkaverini otti ja jäi hoitamaan lapsiaan. Nyt hänellä on lämpöiset suhteet lapsiinsa ja lapsenlapsiinsa ja on tyytyväinen elämäänsä! Eläke on toki pieni mutta muut asiat kunnossa, koska miehen eläke parempi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pitänyt ottaa lopputili kun lapsenlapset syntyivät, ruveta heitä hoitamaan, siivoamaan lasten kotona, auttamaan.

Kysyn teiltä jotka valitatte ettei boomeriäitinne auttanut teitä kun lapset olivat pieniä.

Jos olisit nyt edes aluksi hoitanut ne omat lapsesi. 

Kuka ne olisi hoitanut, nyt sulla ei mee hyvin.  Isovanhemmat olivat siellä kaukana.  Päivähoitaja oli yksityinen hoitaja.

Rauhotuppa vähän taas, sun sukusi ei ole kaikki ihmiset.

Kuule, täällä monet ovat kertoneet lapsuudenkokemuksistaan ja siitä, miten vanh

Yleistäminen ei ole omien kokemuksien kertomista.

Voi sanoa: vanhempani olivat juoppoja ja oltiin aina setälässä tai mummolla.

Se ei ole enää omaa kokemusta: boomerit sitä ja tätä. Ei 600 000 ihmistä ollut toistensa kopioita.

Stereotypioissa on yleensä totuutta takana. Ja kun niin monet saman sukupolven edustajat kertovat lapsuudestaan ja tarinat ovat todellakin kuin kopioita toisistaan, niin silloin erityisesti. Mutta mielenkiintoista, että koet olevasi sukupolvesi edustaja. Minua taas ei voisi vähemmän kiinnostaa, kun muut jankkaavat minun sukupolvestani sitä ja tätä. Olen yksilö, enkä ole vastuussa toisten tekemisistä. 

Vierailija
364/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhukset osallistuivat perheen arkeen, eivät olleet pelkästään hoivattavina."

Tämä. Ennen oltiin toki monta sukupolvea saman katon alla, mutta vanhus ei ollut vain hoivattavana. Se mummo/vaari saattoi katsoa kouluikäisten perään, jotka tulivat koulusta kotiin. Tai mummo/vaari kuori perunat päivällistä varten. Vaikka kaikkeen eivät olisi kyenneet, niin moni ikäihminen oli aktiivinen ja auttoi siinä missä voi.

Nykyisin monet vanhukset ovat entistä väsyneempiä. Eivät jaksa auttaa ja osallistua. Vointi on huonompi. Siinä missä ennen menehdyttiin sydänkohtauksiin ja syöpiin, niin nykyisin porskutetaan pidempään. Muistisairauksiakaan ei ennen ollut samalla tavalla, kun ihmiset ehtivät kuolla nykymittapuulla sen verran nuorina.

Ja ennen vanhukset olivat myös fyysisesti paremmassa kunnossa, jaksoivat kävellä itse ja painoa oli kohtuullisesti.

Nykyajan vanhukset päätyvät lihavina hoivakoteihin, ei puhettakaan että jaksaisivat itse mitään tehdä. Hoitajat siirtelevät heitä erilaisilla nostolaitteilla, joita ei tavallisessa asunnossa mahtuisi käyttämään. Jotkut painavat yhtään liioittelematta yli 100kg, eivätkä jaksa edes käsiä kunnolla nostaa. 

Vierailija
365/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

327: olen auttanut aikuisia lapsiani taloudellisesti opiskelujen aikana sekä niiden jälkeen. Annan rahaa vastikkeetta edelleen, mieluummin niin kuin että lapset maksaisivat niistä rahoista valtiolle veroa aikanaan. 

Miten itse autoit lapsiasi rahallisesti? Villi veikkaus; et mitenkään ja nyt kiukuttelet katkerana yksin, kun lapsia ei kiinnosta sinun rahoittaminen ja passaaminen.

Hyvä esimerkki tämäkin kommentti ihmissuhteiden osto/myynti-ajattelusta.

On. Vanhus odottaa kultaa, mirhamia ja kultatuolipalvelua lapsiltaan, mutta ei ole valmis antamaan mitään vastineeksi. Sitä kutsutaan suomeksi ihan vain ahneudeksi. Sellainen ei kaunista ketään.

Käänsitpä asian ihan päinvastoin.   Joka päivä täälläkin aloitus, miksi vanhempani eivät anna ennakkoperintöä?

Miksi vanhuksia on ruokajanoissa,  eivät lapset anna kultaa ja mirhamia?

Vierailija
366/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopassa on maita joissa lailla velvoitetaan lapset maksamaan tietty osuus vanhempiensa hoitokotipaikasta ja osuus. maksetaan suhteutettuna omiin tuloihin.

Olisko tämä ap:n mielestä parempi vaihtoehto? Näennäistä yhteisöllisyyttä, mutta voi todellisuudessa aiheuttaa aika paljon kitkaa perheen sisällä kun lapset maksavat eri määrät keskenään eikä kukaan maksa vapaaehtoisesti.

Suomessa maksetaan ihan reippaasti veroja. Luovutaan veroista ja jokainen maksakoon itse omat kulunsa. 

Vierailija
367/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli työelämä, 2-vuotias ja dementoitunut äiti yhtä aikaa... Pakko se oli priorisoida.

Voi olla, että naiset palaavat jälleen kotiäideiksi, mutta pitää olla selkeä rahanjako. Eläkkeet ja palkka puoliksi.

Työ joka tapauksessa vähenee tekoälyn ja automaation myötä. Lisäksi hoivasta tulee aikamoinen menoerä yhteiskunnalle. Menot lisääntyy kun pitäisi asevoimat pitää kunnossa  

En usko, että jokainen nainen Suomessa kouluttautuu lähihoitajaksi ja jää sitten kotiin hoitamaan omia ja suvun lapsia sekä vanhuksia. Tuo on jo ajatuksenakin järjetön.

Vierailija
368/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä kyllä vähän erikoista porukkaa. Että eläkkeelle alle 60 v, Mistä? Minun äitini pääsi eläkkeelle 65 v. Hän on nyt 83. Kyllä minun lapset oli isoja kun äiti jäi eläkkeelle. Minä olen syntynyt, kun äiti oli 20 v. Ja omat lapseni sain 25 ja 28 v. Nopealla laskutoimituksella esikoiseni oli 20 v. ja kuopus 18 v., kun äitini jäi eläkkeelle. Eikä hän ole myöskään matkustellut, ei riitä rahat. Päin vastoin minä olen avustanut häntä, jos on ollut kalliimpi hankinta, esim. viimeksi silmälasit. 

Appivanhempani ovat jääneet eläkkeelle myös noin 65 v. Ihan normaalissa eläkeiässä. Appi oli talonmies, kerrostaloissa. Anoppi oli keittäjä, töissä viimeiset 20 vuotta erilaisissa laitoskeittiöissä. He ovat olleet sairaita ja köyhiä eläkkeelle jäädessään. Esim. anoppi oli sairastanut 2 kertaa rintasyövän ja ollut myös poissa työelämästä hoitojen aikana. Appi kuoli sepelvaltimotautiin pari vuotta eläkkeelle jäännistä. Ja diabetes rajoitti elämää ainakin kymmenkunta vuotta ennen kuolemaa. Ei ollut mikään terve mies.

Vierailija
369/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ennen oltiin toki monta sukupolvea saman katon alla, mutta vanhus ei ollut vain hoivattavana. Se mummo/vaari saattoi katsoa kouluikäisten perään, jotka tulivat koulusta kotiin. Tai mummo/vaari kuori perunat päivällistä varten. Vaikka kaikkeen eivät olisi kyenneet, niin moni ikäihminen oli aktiivinen ja auttoi siinä missä voi.

Nykyisin monet vanhukset ovat entistä väsyneempiä. Eivät jaksa auttaa ja osallistua. Vointi on huonompi. Siinä missä ennen menehdyttiin sydänkohtauksiin ja syöpiin, niin nykyisin porskutetaan pidempään. Muistisairauksiakaan ei ennen ollut samalla tavalla, kun ihmiset ehtivät kuolla nykymittapuulla sen verran nuorina.

Ja ennen vanhukset olivat myös fyysisesti paremmassa kunnossa, jaksoivat kävellä itse ja painoa oli kohtuullisesti.

Nykyajan va

Pitäisikö siis matkustella kuorimaan perunoita lasten koteihin?

Juhannuksen alla oli keskustelu kun miniät olivat perin raivoissaan perunan pesemisestä ja kuorimisesta osanaan juhannusjuhlista.   Mummut oli hyljätty Helsinkiin yksinään , hehän ois muuten voineet tehdä tuon ala-arvoisen työn josta käsittääkseni sai bakteereja käsiinsä ja keuhkoihin. (Kommenteissa)

Vierailija
370/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan va

Nyt sotket vanhuuden ja sairaan vanhuksen.  Miksi pitää keskustelua sotkea noin joka suuntaan?

Katselen muutaman hoitokodin videoita. Vanhukset yli  90, laihoja mummuja ja vaareja.  Joku sänkyyn hoidettava ihan luu ja nahka , liki 100 kai.  Mutta siis tavoitteli jotain joululaulya videolla.

Vierailija
371/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei tuohduta keski-ikäistä enemmän kuin vanhempansa.   

Vierailija
372/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Euroopassa on maita joissa lailla velvoitetaan lapset maksamaan tietty osuus vanhempiensa hoitokotipaikasta ja osuus. maksetaan suhteutettuna omiin tuloihin.

Olisko tämä ap:n mielestä parempi vaihtoehto? Näennäistä yhteisöllisyyttä, mutta voi todellisuudessa aiheuttaa aika paljon kitkaa perheen sisällä kun lapset maksavat eri määrät keskenään eikä kukaan maksa vapaaehtoisesti.

Kun Suomessa lapset lain mukaan hoitivat vanhempansa, niin ainakin minun suvussani joko hoidettiin vuorotellen vuosi kerrallaan tai maksettiin hoitopaikasta tulojen mukaan reilusti. 

Mulla on kirjekin tallella, missä yksi sisarus on laskenut tulojen mukaisen maksuosuuden kullekin sisarukselle. Heidän isänsä oli Turun ukkokodissa. 

Miten isot talot sinun suvussa oli, kun niihin mahtui suvun vanhukset? Vai nukkuiko ne keittiön nurkassa? Meidän kaksioon ei sovi yhtään.

Vierailija
373/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No naiset on naisia myös vanhoina. Silloin heillä ei vain ole enää sitä ainoaa valttia, mikä ehkäisee yksinäisyyt, eli kauneus.

Vierailija
374/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä 90-2000-luvulla syntyneillä ja nuoremmilla eläkeikä alkaa noin 70 korvilla joka tapauksessa. Arveletko että meillä on yhtään paremmin luottoa tulevaan ja omaan hyvään vointiin? Ja siinä sivussa pitäisi maksaa omien lasten, omien vanhempien sekä yhteiskunnan eläteiksi jääneiden kulut."

Tiedän tämän varsin hyvin. Taitaa olla omallakin pojalla 69 v ja minullakin tavoite muutamaa kuukautta alle 67 v. Boomerit pääsi eläkkeelle n. 63 v. Osa-aikaeläkkeelle pääsi alle 60 v. Omat vanhempani hyödynsivät tämän, joten aikaa heillä kyllä oli, kun lapsenlapset olivat pieniä. Valitettavasti pelkäsivät kovasti lasten tauteja, kun ne saattoivat sotkea matkat ja harrastukset. En sano, ettäoma ikäluokkani on hoitanut lapsia hyvin, mutta samaa itsekkyyttä meissä ei tyypillisesti ole. Tätä boomerin itsekkyytä ei myöskään ollut boomerien vanhemmissa, joka oli hyvin hoivaavaa ja epäitsekästä sukupolvea.

Vierailija
375/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheiden? Etenkin tulevaisuudessa on todella paljon vanhuksia, joilla ei ole perhettä. Johtuu siitä, ettei hankita lapsia.

Vierailija
376/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa maksetaan ihan reippaasti veroja. Luovutaan veroista ja jokainen maksakoon itse omat kulunsa. 

Just. Ja kaikki yritykset menee nurin kun niitä ei tueta. Sinäkin maksat siitä hyvästä että suomalaisilla on työpaikkoja. On vientitukia ja yritystukia, perustamiseen saa rahaa jne. Eihän Suomessa menesty maatalous eikä teollisuus ilman tukia.

Vierailija
377/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Meillä 90-2000-luvulla syntyneillä ja nuoremmilla eläkeikä alkaa noin 70 korvilla joka tapauksessa. Arveletko että meillä on yhtään paremmin luottoa tulevaan ja omaan hyvään vointiin? Ja siinä sivussa pitäisi maksaa omien lasten, omien vanhempien sekä yhteiskunnan eläteiksi jääneiden kulut."

Tiedän tämän varsin hyvin. Taitaa olla omallakin pojalla 69 v ja minullakin tavoite muutamaa kuukautta alle 67 v. Boomerit pääsi eläkkeelle n. 63 v. Osa-aikaeläkkeelle pääsi alle 60 v. Omat vanhempani hyödynsivät tämän, joten aikaa heillä kyllä oli, kun lapsenlapset olivat pieniä. Valitettavasti pelkäsivät kovasti lasten tauteja, kun ne saattoivat sotkea matkat ja harrastukset. En sano, ettäoma ikäluokkani on hoitanut lapsia hyvin, mutta samaa itsekkyyttä meissä ei tyypillisesti ole. Tätä boomerin itsekkyytä ei myöskään ollut boomerien vanhemmissa, joka oli hyvin hoivaavaa ja epäitsekästä sukupolvea.

Boomerit osa syntyi sivistys/kulttuurikoteihin ja suurin osa maaseudulle.  Toki heille sanoitettiin kaikki ja hoivattiin ja hellittiin. (Vitsi) 

Joku kirjoitti että kyllä voi yleistää ikäpolvet samanlaisiksi.

En vieläkään tiedä mitä yhteistä minulla,  kymmenlapsisen perheen tytöllä on ikäiseni huvilan tyttären kanssa kuin sama ikä ja sukupuoli.  Hän tunnetun kulttuurisuvun jälkeläinen, nimeä saanut itsekin ja julkisuudessa.   

Minä 15-vuotiaana töihin matalapalkka-aloille lähtenyt.  Jo meidän kasvatuksemme erosi toisistaan saati lastemme lapsuusolosuhteet. Tosin lapseni on nyt ensimmäisen polven akateemisia joten vähän on kuroutunut ero

Vierailija
378/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Boomerit osa syntyi sivistys/kulttuurikoteihin ja suurin osa maaseudulle.  Toki heille sanoitettiin kaikki ja hoivattiin ja hellittiin. (Vitsi) 

Joku kirjoitti että kyllä voi yleistää ikäpolvet samanlaisiksi.

En vieläkään tiedä mitä yhteistä minulla,  kymmenlapsisen perheen tytöllä on ikäiseni huvilan tyttären kanssa kuin sama ikä ja sukupuoli.  Hän tunnetun kulttuurisuvun jälkeläinen, nimeä saanut itsekin ja julkisuudessa.   

Minä 15-vuotiaana töihin matalapalkka-aloille lähtenyt.  Jo meidän kasvatuksemme erosi toisistaan saati lastemme lapsuusolosuhteet. Tosin lapseni on nyt ensimmäisen polven akateemisia joten vähän on kuroutunut ero"

Tietenkin ihmiset ovat yksilöjä, ei kai sitä kukaan kiellä. Mutta ei yleistyksetkään ole virheellisiä. Jos monella on samat mielipiteet, niin taustalla on faktaakin. Äitini muuten on kanssa maalta ja lähti kotoa saman ikäisenä. Hän kävi vain kansakoulun, mutta päätti jo nuorena haluavansa hyvän uran ja sen hän myös teki. Pelkällä sisulla ja sillä boomereiden itsekkyydellä. En siis suostu noin suoraan allekirjoittamaan tuota jakoasi "ylhäisiin ja alhaisiin" ja sen rajaamiin mahdollisuuksiin. Samaa valitusta on toki nykyisin, vaikka meillä on ilmainen koulutus monimuoto-opetuksilla aina tohtoriksi asti.

Vierailija
379/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan va

Ei olleet vanhukset ennen paremmassa kunnossa. Monia sairauksia ei osattu edes hoitaa ja olivat makuupotilaita.

Esim mun isän isoisä oli huonokuntoinen diabeetikko hoidettava. Isän isoäiti oli todella huonosti kulkeva. Sanottiin olevan reumatismia. Mun äidin isoisä tuli sokeaksi. Nuo aiemmat 1930-luvulla. Mun äidin isoäiti sai vanhoilla päivillään syövän. Ei ollut missään hoitopaikassa. Kotona vaan. Sodan aikaan. 

Vierailija
380/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Ja kaikki yritykset menee nurin kun niitä ei tueta. Sinäkin maksat siitä hyvästä että suomalaisilla on työpaikkoja. On vientitukia ja yritystukia, perustamiseen saa rahaa jne. Eihän Suomessa menesty maatalous eikä teollisuus ilman tukia.

Mikä täällä sitten menestyy?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi