Vanhusten yksinäisyys tappaa. Miksi vanhuksia ei oteta enemmän mukaan perheiden elämään. Linkki
https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8694755
Tuossa kerrotaan lääkäristä, joka päivysti juhannuksena 2000-luvun alussa ja 3 iäkästä naista oli kokenut itsensä niin yksinäiseksi, eträ olivat yrittäneet tap paa itsensä. Konkretisoitui, että ovat juhlapäivänä yksin eikä kenenkään tärkeän kanssa.
Suomalaisten itsekeskeisyys on aivan kauheaa mielestäni.
Eikö tänne saa perhekeskeisyyttä muuta kuin pakolla? (Saisihan sen, jos lakiin palautettaisiin 60-luvulla poistettu vaatimus, että lapset hoitavat vanhempansa.)
Onko muiden kulttuurien yhteisöllisyys pakosta vai halusta.
Väitän, että eroamiset ja yksilökeskeisyys ovat myös nuorten pahoinvoinnin juurisyy.
Kommentit (1145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko pitänyt ottaa lopputili kun lapsenlapset syntyivät, ruveta heitä hoitamaan, siivoamaan lasten kotona, auttamaan.
Kysyn teiltä jotka valitatte ettei boomeriäitinne auttanut teitä kun lapset olivat pieniä.
Jos olisit nyt edes aluksi hoitanut ne omat lapsesi.
Kuka ne olisi hoitanut, nyt sulla ei mee hyvin. Isovanhemmat olivat siellä kaukana. Päivähoitaja oli yksityinen hoitaja.
Rauhotuppa vähän taas, sun sukusi ei ole kaikki ihmiset.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nro 290: No niinhän mä sanoinkin, ettei kavereista ole enää mitään helpotusta yksinäisyyteen, jos elää kovin vanhaksi.
Mun äiti eli kuukautta vailla 97-vuotiaaksi, mutta äidillä oli koko elämänsä aikana vain yksi ystävä. Hän ei edes halunnut tutustua kehenkään muuhun. Siis suvun ulkopuolisiin. Oli muutenkin vähän sellainen marttyriluonne. Jo 50-vuotiaana alkoi voihkia, että jos minä nyt enää ensi kesänä/ ensi jouluna / ensi juhannuksena / ensi vappuna edes elän. Noh, eli melkein 47 vuotta sen jälkeen.
Toinen lapsistani on naimisissa meksikolaisen kanssa ja kulttuuristas poiketen on vanhempiensa ainoa lapsi. Meksikossa lapset hoitaa vanhuksensa, joten on selvää, että jonain päivänä he muuttavat Meksikoon. Tai jonnekin sellaiseen maahan, mihin vanhuksenkin saa tuoda. Suomeenhan ei saa. Ei tästä ole kovin montaa vuotta, kun Suomessa evättiin oleskelulupa vanhukselta, jonka lapsella puolisoineen olisi kuitenkin ollut varaa
Totta tuo kaikki on.
Mutta surullista, että lapsesi on sitoutunut muuttamaan Meksikoon sitten kun puolisonsa vanhemmat tarvitsevat apua. Tuo naimakauppa ei kuulosta järkevältä. Lapsesi saattaa olla jostain syystä itse silloin hyvin kiinni Suomessa. Vaikka jokin sairaus tai omat lapsenlapset kiinnostaa. Ja tokko muuttaisit oikeasti Meksikoon. Sun sairaanhoito siellä vanhana ei taitaisi olla ok. Tuskin Meksikoon kustantaisi. Olisit siellä ma mu.
Mut onneks olkoon. On hienoa, että joku tällä palstalla palaa sentään puolisonsa kanssa uudelleen yhteen. Se on aikuisille lapsillekin huokauksen paikka. Vanhemmat kätevästi yhdessä ja pitävät huolta toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelun yhteenveto. Harva aikuinen haluaa antaa vanhemmilleen aikaa ja huomiota, edes kutsua kylään, vaan sättii täällä vanhempiaan ja vaatii ja vaatii edelleen kuin 4 v.. Ette auttaneet, ootte tommosia tai tämmösiä, vaatii sitä vanhempaansa yhteydenpitoon ja tuppaamaan itseään kylään. Sitten huomenna valittaisi, aina se soittaa, tulee lauantaisin kutsumatta kylään eikä tuo ees kahvipullaA. Ruokaakin odottaa.
Laita linkki siihen keskusteluun, mistä tuon yhteenvetosi teit? Tässä ketjussa ei ainottakaan tuollaista viestiä ole ollut.
Olet kyllä surkea trolli
Tässäkin on ja luen kaikki nämä vanhuksia sättivät keskustelut.
Väitätkö etteikö tässäkin ole 95 % vanhuksi
Sinä kyllä vaikutat täydelliseltä. Laita estot.
Mistä tämä viiskymppisten sukupolvi on tullut joka uskoo olevansa täydellinen ja vaatii ja vaatii muilta omia standardejaan?
Tää ei voi tulla jatkumaan näin. Suomella ei ole varaa kustantaa 2 vanhemman uraa (toisin sanoen hoitaa heidän lapsensa ja vanhuksensa)
2 ura per perhe.
Saksassakin on hoivavastuu vanhemmista lapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko pitänyt ottaa lopputili kun lapsenlapset syntyivät, ruveta heitä hoitamaan, siivoamaan lasten kotona, auttamaan.
Kysyn teiltä jotka valitatte ettei boomeriäitinne auttanut teitä kun lapset olivat pieniä.
Ei näiden boomereiden mitään lopputiliä ole tarvinnut ottaa. Hehän ovat jo päässeet eläkkeelle tai hyvin lähellä olleet sitä, kun lapsenlapset syntyivät tai olivat pieniä. Mutta eläkkeellä he ovat halunneet harrastaa ja matkustella. Nyt on sitten se oikea vanhuus heillä alkanut vaivoineen ja nyt tarvitaan kipeästi lapsien ja lapsenlapsien apua.
Niinpä. Eläkkeellä alle kuusikymppisinä olivat jo silloin
Kouluttamattomat joutui tekemään töitä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näiden boomereiden mitään lopputiliä ole tarvinnut ottaa. Hehän ovat jo päässeet eläkkeelle tai hyvin lähellä olleet sitä, kun lapsenlapset syntyivät tai olivat pieniä. Mutta eläkkeellä he ovat halunneet harrastaa ja matkustella. Nyt on sitten se oikea vanhuus heillä alkanut vaivoineen ja nyt tarvitaan kipeästi lapsien ja lapsenlapsien apua.
Niinpä. Eläkkeellä alle kuusikymppisinä olivat jo silloin kun ensimmäinen lapsenlapsi syntyi. Ei kuitenkaan k
Ostettavissa olevat ihmiset ovat enemmistönä täällä. Ostakaa nyt omien lastenne tapaaminen antamalla rahanne ja hoitamalla heidän lapsensa ja kotinsa. Eihän aikuisten tarvitse ilman äitien apua pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne olisi hoitanut, nyt sulla ei mee hyvin. Isovanhemmat olivat siellä kaukana. Päivähoitaja oli yksityinen hoitaja.
Kuule, täällä monet ovat kertoneet lapsuudenkokemuksistaan ja siitä, miten vanhemmat eivät olleet heistä kiinnostuneita ja sitten kun tuli lapsenlapsia niin eivät olleet heistäkään kiinnostuneita yhtään sen enempää. Itselläni oli tästä normista poikkeavat boomerivanhemmat jotka huolehtivat meistä lapsista ja ovat lastenlastenkin kanssa olleet hyvin osallistuvia.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei voi tulla jatkumaan näin. Suomella ei ole varaa kustantaa 2 vanhemman uraa (toisin sanoen hoitaa heidän lapsensa ja vanhuksensa)
2 ura per perhe.
Saksa ei ole Suomi. En ikinä tule hoitamaan väkivaltaista alkoholistia, kuolkoon vaikka katuojaan.
"Muuten, en kyl jaksa ymmärtää tota, että vielä yli neljä-viisi-- ja kuusikymppiset jaksaa keksiä syitä omalle perseilyilleen vanhemmistaan. Oisko joskus aika kasvaa oikeesti aikuiseksi? Ja - oppia rakastamaan ehdoitta? Jopa sitä särkynyttä vanhempaa?"
Mitä hän siis voisi tehdä? Kyllä ihmisen muuttaminen/ muuttuminen käy yhä hankalammaksi, mitä vanhemmaksi ehtii elää.
Edellinen kirjoittaja oli valmis hyppäämään ja sopeutumaan toisenlaiseen perhekulttuuriin ja se osoittautui paremmaksi ja rikkaammaksi kuin se, mistä hän oli lähtenyt. Ja tähän hän on yrittänyt äitiäänkin houkutella mukaan ja ollut valmis sen äitinsä kanssa jakamaan.
Mutta ei hän voi joustamista ja sopeutumisprosessia käydä uudestaan toisen puolesta läpi. Se on itse käytävä läpi. Ei ruokaakaan voi toisen puolesta syödä.
Kai lääkäri teki edes DNR päätöksen.
Nro 318: Varmasti on lapsissakin erilaisia,. Mutta niin on vanhuksissakin. Reilu vuosi sitten, kun olin ihan uuvuksissa juostessani päivin ja öin vanhempieni luona, tunnistin korvissani kuuluvasta kohinasta, että nyt ei ole kaikki ihan oikeasti hyvin. Mulla on jo kerran revennyt valtimo aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon ja mulla oli lottovoittajan tuuri, että selvisin siitä hengissä. Mittasin sitten verenpaineet ja ne oli taas tasoa 230/170. Olivat olleet jo useamman viikon. Päätin jättää vanhempani oman onnensa nojaan siksi aikaa, että kävin lääkärissä. Muutenhan mä olin jo lopettanut mm reumalääkitykseni sen takia, että mun vanhemmilleni ei nyt kertakaikkiaan käynyt se, että mä lähtisin jonnekin kontrollilabroihin. Muistisairas äitini kun ei katsonut mun kalenteristani, milloin on sopiva aika lähteä karkuteille. Lääkäri teki mulle harvinaisen selväksi, että tämän pitää nyt loppua. Toista kertaa en todennäköisesti ole "lottovoittaja". Kun puhuin asiasta isäni kanssa, niin hänen mielestään he olivat tärkeämpiä kuin mun henkeni. Mä olen pitkäpinnainen ja harvoin suutun, mutta silloin kysyin isältä, kumman hän haluaa haudata ensin: vaimonsa vai nuoremman tyttärensä. Löi mulle luurin korvaan. Teki kyllä asian mulle harvinaisen selväksi.
327: olen auttanut aikuisia lapsiani taloudellisesti opiskelujen aikana sekä niiden jälkeen. Annan rahaa vastikkeetta edelleen, mieluummin niin kuin että lapset maksaisivat niistä rahoista valtiolle veroa aikanaan.
Miten itse autoit lapsiasi rahallisesti? Villi veikkaus; et mitenkään ja nyt kiukuttelet katkerana yksin, kun lapsia ei kiinnosta sinun rahoittaminen ja passaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, täällä monet ovat kertoneet lapsuudenkokemuksistaan ja siitä, miten vanhemmat eivät olleet heistä kiinnostuneita ja sitten kun tuli lapsenlapsia niin eivät olleet heistäkään kiinnostuneita yhtään sen enempää. Itsellän
Täällä aina samat ihmiset samoin sanamuodoin kirjoittelevat vihaansa. Miksi sinä sitten ilkeilet boomereille yleistäen jos sun olet kerta tasapainoinen ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, jolle vastasit. Olen itse avainkaulalapsi, joiden vanhemmilla oli samat ongelmat kuin sinulla. Töitä piti tehdä ja vanhemmat kaukana. Samaa kohtaloa en halunnut lapsilleni. Olin pois työelämästä jokaisen kohdalla 3 vuotta. Tämän jälkeen tein lyhennettyä päivää koko heidän alakouluajan. Olen korkeasti koulutettu, joten uhrasin tällälailla oman urani ja talouttanikin. Tässä siis vastaus siihen kuka ne lapset voi myös hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
327: olen auttanut aikuisia lapsiani taloudellisesti opiskelujen aikana sekä niiden jälkeen. Annan rahaa vastikkeetta edelleen, mieluummin niin kuin että lapset maksaisivat niistä rahoista valtiolle veroa aikanaan.
Miten itse autoit lapsiasi rahallisesti? Villi veikkaus; et mitenkään ja nyt kiukuttelet katkerana yksin, kun lapsia ei kiinnosta sinun rahoittaminen ja passaaminen.
Menee ihan huumoriksi jo kyllä. Anna sinä rahaa, olethan nyt ostanut itsellesi hoitokodissa kävijöt.
Mistä päättelet etten pärjäisi omillani? Olenhan se itsekäs boomeri miljoonieni päällä.
Omat lapseni ovat sen verran kouluja käyneet ja hyväpalkkaisia, eivät tarvitse mummun eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, jolle vastasit. Olen itse avainkaulalapsi, joiden vanhemmilla oli samat ongelmat kuin sinulla. Töitä piti tehdä ja vanhemmat kaukana. Samaa kohtaloa en halunnut lapsilleni. Olin pois työelämästä jokaisen kohdalla 3 v
Noin. Mutta luuletko että tuotannollisissa töissä kansakoulupohjalta oli joustoa? Tai oliko varaa kun kaksi köyhää maalta tullut teininä "luomaan uraa".
Kun lapseni syntyi, oli 3 kk äitiyslomaa. Ei mitään hoitovapaita. Ota lopputili tai mene töihin.
Usein vanhukset ei näytä hyvältä somekuvissa. Siksi heitä vältellään.
Näissä huomaa miten yleistä on että työssäkäyviä aikuisia lapsia tuetaan rahallisesti. Jotenkin kuin amerikkalaisesta vanhemmasta romaanista, äiti tekee kahta työtä jotta poika voi opiskella ja saa sopivan vaatetuksen kuin muillakin. Poika valmistuu, ei äitiä kutsuta "viittajuhliin", poika menee työelämään, nai esimiehensä tyttären eikä senjälkeen näe äitiään. Kuulee joltain sattumalta tapaamaltaan että äitis kuoli toissavuonna, eihän siltä mitään jäänyt, uus asukas mielellään otti vähät huonekalut siinä kellariasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
2 ura per perhe.
Suomessa ei ole varaa siihen, että aikuinen joutuu irtisanoutumaan töistään hoitaakseen vanhukset. Nämä vanhukset, jotka eivät enää pärjää kotona eivät ole mitään työn ohessa hoidettavia. Toisekseen sitä on hoitajakin pian hoitokotikunnossa tai kuollut, jos joutuu yksinään vahtimaan dementikkoa 24/7/365. Siinä ei nukuta.
Eikö totuutta sitten saa sanoa? Ihme käsitys että kaikki vanhukset olisi täydellisiä ihmisiä. Sääliä osaatte kyllä kerjätä kaikenlaisilla vaiheilla. Vanhuskin voisi opetella kuuntelemaan ja kiinnostumaan toisten asioista ja edes yrittää ymmärtää eikä tuomita. Ja sen ulkonäön kommentoinnin voisitte ensimmäisenä lopettaa.
Juuri kuuntelin vartin verran kuinka äitini haukkui kaksi naapuriaan. Hän soittaa minulle, ei koskaan toisinpäin.