Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten yksinäisyys tappaa. Miksi vanhuksia ei oteta enemmän mukaan perheiden elämään. Linkki

Vierailija
20.07.2025 |

https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/8694755

Tuossa kerrotaan lääkäristä, joka päivysti juhannuksena 2000-luvun alussa ja 3 iäkästä naista oli kokenut itsensä niin yksinäiseksi, eträ olivat yrittäneet tap paa itsensä. Konkretisoitui, että ovat juhlapäivänä yksin eikä kenenkään tärkeän kanssa. 

Suomalaisten itsekeskeisyys on aivan kauheaa mielestäni. 

Eikö tänne saa perhekeskeisyyttä muuta kuin pakolla? (Saisihan sen, jos lakiin palautettaisiin 60-luvulla poistettu vaatimus, että lapset hoitavat vanhempansa.)

Onko muiden kulttuurien yhteisöllisyys pakosta vai halusta. 

Väitän, että eroamiset ja yksilökeskeisyys ovat myös nuorten pahoinvoinnin juurisyy. 

Kommentit (1145)

Vierailija
341/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pitänyt ottaa lopputili kun lapsenlapset syntyivät, ruveta heitä hoitamaan, siivoamaan lasten kotona, auttamaan.

Kysyn teiltä jotka valitatte ettei boomeriäitinne auttanut teitä kun lapset olivat pieniä.

Jos olisit nyt edes aluksi hoitanut ne omat lapsesi. 

Kuka ne olisi hoitanut, nyt sulla ei mee hyvin.  Isovanhemmat olivat siellä kaukana.  Päivähoitaja oli yksityinen hoitaja.

Rauhotuppa vähän taas, sun sukusi ei ole kaikki ihmiset.

Kuule, täällä monet ovat kertoneet lapsuudenkokemuksistaan ja siitä, miten vanhemmat eivät olleet heistä kiinnostuneita ja sitten kun tuli lapsenlapsia niin eivät olleet heistäkä

Täällä  aina samat ihmiset samoin sanamuodoin kirjoittelevat  vihaansa.  Miksi sinä sitten ilkeilet boomereille yleistäen jos sun olet kerta tasapainoinen ihminen?

Aikamoista uhriutumista kokea ilkeilynä se, kun toiset kertovat omista kokemuksistaan. Taisi kuitenkin osua niin että sattui. 

Vierailija
342/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

327: olen auttanut aikuisia lapsiani taloudellisesti opiskelujen aikana sekä niiden jälkeen. Annan rahaa vastikkeetta edelleen, mieluummin niin kuin että lapset maksaisivat niistä rahoista valtiolle veroa aikanaan. 

Miten itse autoit lapsiasi rahallisesti? Villi veikkaus; et mitenkään ja nyt kiukuttelet katkerana yksin, kun lapsia ei kiinnosta sinun rahoittaminen ja passaaminen.

Hyvä esimerkki tämäkin kommentti ihmissuhteiden osto/myynti-ajattelusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

327: olen auttanut aikuisia lapsiani taloudellisesti opiskelujen aikana sekä niiden jälkeen. Annan rahaa vastikkeetta edelleen, mieluummin niin kuin että lapset maksaisivat niistä rahoista valtiolle veroa aikanaan. 

Miten itse autoit lapsiasi rahallisesti? Villi veikkaus; et mitenkään ja nyt kiukuttelet katkerana yksin, kun lapsia ei kiinnosta sinun rahoittaminen ja passaaminen.

Menee ihan huumoriksi jo kyllä.   Anna sinä rahaa, olethan nyt ostanut itsellesi hoitokodissa kävijöt.

Mistä päättelet etten pärjäisi omillani?  Olenhan se itsekäs boomeri miljoonieni päällä.

Omat lapseni ovat sen verran kouluja käyneet ja hyväpalkkaisia, eivät tarvitse mummun eläkettä.

Kovasti katkeralta vaikutat. Eipä ihme ettei lapset halua vierailla luonasi tai viettää aikaa kanssasi. Veikö viina vai vieraat naiset/miehet?

Ymmärrätkö mitä sana vastikkeetta tarkoittaa? Googlaa, jos et muuten tiedä.

Vierailija
344/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa on maita joissa lailla velvoitetaan lapset maksamaan tietty osuus vanhempiensa hoitokotipaikasta ja osuus. maksetaan suhteutettuna omiin tuloihin.

Olisko tämä ap:n mielestä parempi vaihtoehto? Näennäistä yhteisöllisyyttä, mutta voi todellisuudessa aiheuttaa aika paljon kitkaa perheen sisällä kun lapset maksavat eri määrät keskenään eikä kukaan maksa vapaaehtoisesti.

Vierailija
345/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko pitänyt ottaa lopputili kun lapsenlapset syntyivät, ruveta heitä hoitamaan, siivoamaan lasten kotona, auttamaan.

Kysyn teiltä jotka valitatte ettei boomeriäitinne auttanut teitä kun lapset olivat pieniä.

Jos olisit nyt edes aluksi hoitanut ne omat lapsesi. 

Kuka ne olisi hoitanut, nyt sulla ei mee hyvin.  Isovanhemmat olivat siellä kaukana.  Päivähoitaja oli yksityinen hoitaja.

Rauhotuppa vähän taas, sun sukusi ei ole kaikki ihmiset.

Kuule, täällä monet ovat kertoneet lapsuudenkokemuksistaan ja siitä, miten vanhemmat eivät olleet heistä kiinnostuneita ja sitten

Yleistäminen ei ole omien kokemuksien kertomista.

Voi sanoa: vanhempani olivat juoppoja ja oltiin aina setälässä tai mummolla.

Se ei ole enää omaa kokemusta:  boomerit sitä ja tätä.  Ei 600 000 ihmistä ollut toistensa kopioita.

Vierailija
346/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä esimerkki tämäkin kommentti ihmissuhteiden osto/myynti-ajattelusta.

On. Vanhus odottaa kultaa, mirhamia ja kultatuolipalvelua lapsiltaan, mutta ei ole valmis antamaan mitään vastineeksi. Sitä kutsutaan suomeksi ihan vain ahneudeksi. Sellainen ei kaunista ketään.

Vierailija
347/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopassa on maita joissa lailla velvoitetaan lapset maksamaan tietty osuus vanhempiensa hoitokotipaikasta ja osuus. maksetaan suhteutettuna omiin tuloihin.

Olisko tämä ap:n mielestä parempi vaihtoehto? Näennäistä yhteisöllisyyttä, mutta voi todellisuudessa aiheuttaa aika paljon kitkaa perheen sisällä kun lapset maksavat eri määrät keskenään eikä kukaan maksa vapaaehtoisesti.

Aina voi muuttaa ulkomaille maksuja pakoon tai olla varaton.

Vierailija
348/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kolmekymppinen ja anoppini täyttää kuukauden päästä 70v. Eilenkin kävin hänen luonaan kahvittelemassa ja juttelemassa. Oikein mukava persoona. Eikä mun mies ole aina ees mukana kun käyn vaihtamassa kuulumisia anopin kanssa. 

Vastaan vänkäävät jäärät eivät ole mukavaa seuraa. Niin moni ikäihminen on kangistunut omiin kaavoihinsa, että jos he kuulevat muiden toimivan eri tavoin, alkavat he haukkua näitä muita toimintatapoja ja korostaa omaa erinomaisuuttaan. Olkoot sitten yksikseen omine tapoineen. 

Vierailija
349/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat paskamaisia ihmisiä..miksi heidän kanssaan pitäisi olla vanhanakin, jos he ovat olleet esim.inhottavia vanhempia lapsilleen tai muille.  Sitä saa mitä tilaa eikä voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu..

Vierailija
350/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan lapset muista olemassa oloani millään tavoin.

Noh, testamentissa tämän kyllä huomioin. 

Miten muistit omien vanhempiesi olemassaolon heidän ollessaan vanhuksia? 

Yky

Pitkän matkan takia soittelin usein, siis viikottain pari x ja juteltiin kaikesta arkisesta, menneestä, nykyhetkestä ja tulevasta!

Vierailija
351/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noin. Mutta luuletko että tuotannollisissa töissä kansakoulupohjalta oli joustoa?  Tai oliko varaa kun kaksi köyhää maalta tullut teininä "luomaan uraa".  

Kun lapseni syntyi, oli 3 kk äitiyslomaa.   Ei mitään hoitovapaita.  Ota lopputili tai mene töihin."

Juu, ymmärrän kyllä tämänkin puolen ja myös tiesin, että äitiysloma oli todella lyhyt. Omat vanhempani olisivat kyllä voineet järjestää asiat erilailla, mutta eivät ilmeisesti halunneet. 

Minä menetin työni ollessani kotona, eli valitsin tietoisesti lopputilin eikä kotihoitotuki tietenkään riittänyt elämiseen, vaan käytin siinä kaikki säästöni. Urani ei ikinä toipunut tästä, mutta olen onneksi sentään saanut töitä. Tällä on sitten se seuraus, että saan raataa töissä lähes 70 vuotiaaksi. Omat vanhempani alkoivat sairastella juuri tässä 70 v iässä, joten kyllä tämä vähän syö luottoa edes jonkinlaiseen mukavaan eläkeikään. Mutta mitään en tekisi toisin. Lapset ovat läheisiä ja uskon, että saan vieraita vanhainkotiin. Käyn myös katsomassa usein vanhempiani, mutta olen myös hieman katkera kaikista itsekkäistä valinnoista joita tyypillinen boomer on tehnyt.

Vierailija
352/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 318: Varmasti on lapsissakin erilaisia,. Mutta niin on vanhuksissakin. Reilu vuosi sitten, kun olin ihan uuvuksissa juostessani päivin ja öin vanhempieni  luona, tunnistin korvissani kuuluvasta kohinasta, että nyt ei ole kaikki ihan oikeasti hyvin. Mulla on jo kerran revennyt valtimo aiheuttaen massiivisen sisäisen verenvuodon ja mulla oli lottovoittajan tuuri, että selvisin siitä hengissä. Mittasin sitten verenpaineet ja ne oli taas tasoa 230/170. Olivat olleet jo useamman viikon. Päätin jättää vanhempani oman onnensa nojaan siksi aikaa, että kävin lääkärissä. Muutenhan mä olin jo lopettanut mm reumalääkitykseni sen takia, että mun vanhemmilleni ei nyt kertakaikkiaan käynyt se, että mä lähtisin jonnekin kontrollilabroihin. Muistisairas äitini kun ei katsonut mun kalenteristani, milloin on sopiva aika lähteä karkuteille. Lääkäri teki mulle harvinaisen selväksi, että tämän pitää nyt loppua. Toista kertaa en todennäköisesti ole "lottovo

Ohhoh! 

Isäsi ei taatusti ymmärtänyt tilanteesi vakavuutta. Ajatteli, että suotta provosoit tuolla hautaamisjutulla. 

Hän kai rakasti vaimoaan niin paljon, että ei tajunnut paljon nuoremman tyttärensä olevan missään vaarassa. 

En voi tätä muuten käsittää kuin näin. 

Vierailija
353/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä moderoidaan? Kerroin miten minua on jo pikkulapsesta asti haukuttu ja hakattu. Oli pakko olla näkymätön, eikä sekään suojellut pa hoin pitelyltä. Olkoon mun puolesta yksin.

Vierailija
354/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina voi muuttaa ulkomaille maksuja pakoon tai olla varaton.

Niin jos ei ole esimerkiksi koulua käyviä lapsia (kyllä, nykyään samalla ikäluokalla voi olla kouluikäiset lapset ja hoivattavat vanhemmat), omistusasuntoa tai vakituista työpaikkaa, jonka haluaisi pitää. Ei joku palstapummi voi, mutta muut ei noin vain hyppää maasta toiseen jotain maksuja pakoon.

Vierailija
355/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Noin. Mutta luuletko että tuotannollisissa töissä kansakoulupohjalta oli joustoa?  Tai oliko varaa kun kaksi köyhää maalta tullut teininä "luomaan uraa".  

Kun lapseni syntyi, oli 3 kk äitiyslomaa.   Ei mitään hoitovapaita.  Ota lopputili tai mene töihin."

Juu, ymmärrän kyllä tämänkin puolen ja myös tiesin, että äitiysloma oli todella lyhyt. Omat vanhempani olisivat kyllä voineet järjestää asiat erilailla, mutta eivät ilmeisesti halunneet. 

Minä menetin työni ollessani kotona, eli valitsin tietoisesti lopputilin eikä kotihoitotuki tietenkään riittänyt elämiseen, vaan käytin siinä kaikki säästöni. Urani ei ikinä toipunut tästä, mutta olen onneksi sentään saanut töitä. Tällä on sitten se seuraus, että saan raataa töissä lähes 70 vuotiaaksi. Omat vanhempani alkoivat sairastella juuri tässä 70 v iässä, joten kyllä tämä vähän syö luottoa edes jonkinlaiseen mukavaan

Meillä 90-2000-luvulla syntyneillä ja nuoremmilla eläkeikä alkaa noin 70 korvilla joka tapauksessa. Arveletko että meillä on yhtään paremmin luottoa tulevaan ja omaan hyvään vointiin? Ja siinä sivussa pitäisi maksaa omien lasten, omien vanhempien sekä yhteiskunnan eläteiksi jääneiden kulut.

Vierailija
356/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Suomessa lapset lain mukaan hoitivat vanhempansa, niin ainakin minun suvussani joko hoidettiin vuorotellen vuosi kerrallaan tai maksettiin hoitopaikasta tulojen mukaan reilusti. 

Mulla on kirjekin tallella, missä yksi sisarus on laskenut tulojen mukaisen maksuosuuden kullekin sisarukselle. Heidän isänsä oli Turun ukkokodissa. 

Vierailija
357/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee ihan huumoriksi jo kyllä.   Anna sinä rahaa, olethan nyt ostanut itsellesi hoitokodissa kävijöt.

Mistä päättelet etten pärjäisi omillani?  Olenhan se itsekäs boomeri miljoonieni päällä.

Omat lapseni ovat sen verran kouluja käyneet ja hyväpalkkaisia, eivät tarvitse mummun eläkettä.

Kovasti katkeralta vaikutat. Eipä ihme ettei lapse

Odottaahan hän vanhana lapsia luokseen panostuksellaan  koska veetuilee toiselle ettei lapsesi välitä kun et oo antanut rahaa.

Vierailija
358/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ihmiset on niin itsekkäitä. Ei haluta lapsia eikä huolehdita vanhuksista, että voi keskittyä täysillä oman navan hoitoon.

Vierailija
359/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat sen

verran kouluja käyneet ja hyväpalkkaisia, eivät tarvitse mummun eläkettä.

Kovasti katkeralta vaikutat. Eipä ihme ettei laps

Mitähän sinä minusta tiedät muka, kirjoitan näiden vauvakeskustelujen pohjalta.

Jos haluat tietää tietääkseni olen absolutisti leskirouva, lapseni myös sylkevät lasiin, korkeasti koulutettuja.  Lapsenlapset nuoria aikuisia, opinnot menossa.  Luultavasti aloille joissa töitä riittää.  ( lääkäri, tekniikka, sos.työ (yliopistossa.)  

Vierailija
360/1145 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustelun yhteenveto.  Harva aikuinen haluaa antaa vanhemmilleen aikaa ja huomiota, edes kutsua kylään,  vaan sättii täällä vanhempiaan ja vaatii ja vaatii edelleen kuin 4 v..  Ette auttaneet, ootte tommosia tai tämmösiä, vaatii sitä vanhempaansa yhteydenpitoon ja tuppaamaan itseään kylään.  Sitten huomenna valittaisi, aina se soittaa,  tulee lauantaisin kutsumatta kylään eikä tuo ees kahvipullaA. Ruokaakin odottaa.

Laita linkki siihen keskusteluun, mistä tuon yhteenvetosi teit? Tässä ketjussa ei ainottakaan tuollaista viestiä ole ollut.

Olet kyllä surkea trolli

Asialla taitaa olla palstan vakiosenioritrolli, käy kommentoimassa noita raivokatkeria juttujaan milloin mihinkin.

&nbsp

Juuri tämä. Onneksi suurin osa tapaamistani vanhuksista ei ole tuollaisia vaan ihan normaaleja mukavia ihmisiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi