Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä
Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.
Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.
Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Nyt on veroprosentissasi jotain pahasti vialla. Jo tasan 5000 bruttokuukausituloilla pitäisi kirkkoon kuuluvan helsinkiläisen saada 3400 käteen kuussa
Minä olen helsinkiläinen. Tienaan 5300 e bruttona, ja nettona 3300 e. Näillä suhteilla on menty vuosikaudet.
"Ensiksikin palkasta vähennetään henkilökohtaisen veroprosentin määräämät eurot, mutta se ei ole vielä koko totuus. Veron lisäksi palkasta vähennetään iästä riippuen 7,15 tai 8,65 prosenttia eläkevakuutusmaksua sekä 0,59 prosenttia työttömyysvakuutusmaksua. "
Niinhän se Verohallinnon laskurikin näyttäisi sanovan...
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vain noin 2% tienaa 100 000 € /v tai sen yli.
USA:ssa sama luku on noin 20%.
Köyhiä ollaan, ei Suomessa käytännössä ole kovin montaa rikasta tai hyvätuloista.
USA on kyllä semmoinen paratiisi muuten, että kannattaa muuttaa sinne. :D :D :D
Työntekijän eläkemaksuprosentti on vuoden 2026 alusta lukien kaikille sama. Vuoden 2026 alusta työntekijän eläkemaksuprosentti on 7,30 kaikille vakuuttamisikäisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on veroprosentissasi jotain pahasti vialla. Jo tasan 5000 bruttokuukausituloilla pitäisi kirkkoon kuuluvan helsinkiläisen saada 3400 käteen kuussa
Minä olen helsinkiläinen. Tienaan 5300 e bruttona, ja nettona 3300 e. Näillä suhteilla on menty vuosikaudet.
Mutta kun kys. laskuriurpo ei tajua että laskurinsa ei sisällä kaikkia palkasta tehtäviä vähennyksiä :D Tämmöistä se on kun laskuripelle yrittää opettaa isäänsä naimaain :D
"Sinä et tajua kun palkkasi ei ole 5k€/kk ja olet unohtanut 7% maksun joka tekee satoja euroja kuukaudessa :D Hitto näitä laskuripellejä :D"
Käy nyt edes katsomassa miten se laskuri toimii ennenkuin nolaat itseäsi enempää.
Vierailija kirjoitti:
"Sinä et tajua kun palkkasi ei ole 5k€/kk ja olet unohtanut 7% maksun joka tekee satoja euroja kuukaudessa :D Hitto näitä laskuripellejä :D"
Käy nyt edes katsomassa miten se laskuri toimii ennenkuin nolaat itseäsi enempää.
Sinä se olet nolannut itsesi, lukee suoraan sen laskurin alla mitä se ei sisällä :D URPO :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen helsinkiläinen. Tienaan 5300 e bruttona, ja nettona 3300 e. Näillä suhteilla on menty vuosikaudet.Mutta kun kys. laskuriurpo ei tajua että laskurinsa ei sisällä kaikkia palkasta tehtäviä vähennyksiä :D Tämmöistä se on kun laskuripelle yrittää opettaa isäänsä naimaain :D
No menipä lapsukaisella tunteisiin oma tyhmyys.
USA:ssa ovat hinnatkin hieman toiset lisänä pakolliset ravintolatipit.
Ruokaostosten hinnat Helsingissä ja New Yorkissa
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010149883.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä se olet nolannut itsesi, lukee suoraan sen laskurin alla mitä se ei sisällä :D URPO :D
Hymiöiden ja URPOilun lisääntyminen kertoo vain siitä että alat itsekin tajuta olevasi täysin pihalla. Tsemppiä siihen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen helsinkiläinen. Tienaan 5300 e bruttona, ja nettona 3300 e. Näillä suhteilla on menty vuosikaudet.Mutta kun kys. laskuriurpo ei tajua että laskurinsa ei sisällä kaikkia palkasta tehtäviä vähennyksiä :D Tämmöistä se on kun laskuripelle yrittää opettaa isäänsä naimaain :D
No menipä lapsukaisella tunteisiin oma tyhmyys.
Uli uli tahvo - et osannut laskuria käyttää ja selvästi tulosi eivät ole lähellekään 5k€/kk :D DORKA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vain noin 2% tienaa 100 000 € /v tai sen yli.
USA:ssa sama luku on noin 20%.
Köyhiä ollaan, ei Suomessa käytännössä ole kovin montaa rikasta tai hyvätuloista.
USA on kyllä semmoinen paratiisi muuten, että kannattaa muuttaa sinne. :D :D :D
Tämä!
Minun nettopalkkani on lähes 20 000 euroa. Mitään ei jää käteen, koska en ap:n tavoin osaa käyttää rahojani.
Minun nettopalkkani on noin 1500 euroa. Pystyn elättämään itseni ja ostettua extraakin, koska osaan käyttää rahojani.
Elämänhallinta ei kunnossa, jos ei pärjää
Asuntosäästäminen on vapaaehtoista, pienennä summaa. 1000 eurolla yksi ihminen saa jo aika paljon ruokaa, kaikki muu on sitten ekstraa mitä ei välttämättä joka kuukausi edes tarvitse.
Mulla on bruttopalkka 3500e/kk ja nettopalkka 2500/kk.
Saan säästöön/sijoituksiin joka kuukausi 500e-800e.
Asumismenot 700e/kk, auto 400e/kk ja pakolliset laskut 100e/kk.
M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hymiöiden ja URPOilun lisääntyminen kertoo vain siitä että alat itsekin tajuta olevasi täysin pihalla. Tsemppiä siihen!
Sanoo pelle joka kuvitteli että 4300€/kk tuloista jää 3000€/kk käteen :D :D
Taattua palstaa, "yli mediaanin tienaavat" eivät osaa laskea veroprosenttia.
Arkea maailmalta: Amerikkalaisen elämä on säästämistä kohdusta hautaan
Miltä kuulostaa 2 000 dollarin päivähoitolasku tai 100 000 dollarin tutkinto? Monelle amerikkalaiselle arki on jatkuvaa säästämistä tulevaisuuden menoihin, kirjoittaa Ylen Yhdysvaltain-toimittaja Juri von Bonsdorff.
Siinä missä 2 000 euron palkasta jää käteen 1 685 euroa eli 84 prosenttia ja 4 000 euron palkasta 2 790 euroa eli 70 prosenttia, niin muhkeasta 8 000 euron palkasta jääkin käteen enää 59 prosenttia eli 4 700 euroa.