Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Bruttopalkka yli 5000€/kk, silti ei yksin Helsingissä asuvana jää oikein mitään ylimääräistä

Vierailija
19.07.2025 |

Nettona tulee 3000€/kk. Siitä 1/3 menee opintolainojen lyhennyksiin ja asuntosäästämiseen. 1/3 vuokraan. Eli vajaa tonni jää laskuihin ja elämiseen. Mikä tarkoittaa, että juuri mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa.

Ajattelin vain kertoa kun joku luulee, että 5000€/kk bruttopalkka on hyvä. Ei ole. Ja jos asuisin kauempana niin pitäisi olla auto, joka taas vie hurjasti rahaa.

Suomi on köyhä maa ja korkeakoulutettujen palkat surkeita. Mitään sosiaalietuuksia en tietenkään saa.

Kommentit (520)

Vierailija
1/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, mulla sama nettopalkka ja säästöönkin jää rahaa, vaikka wolttailen ja kuljen uberilla. Jatkuvasti voi tehdä viikonloppumatkoja ym.

Vierailija
2/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa ei ollut pakko ottaa eikä asuntoon ole pakko säästä. 1/5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko hesassa on asua. Muuta landelle, kulje junalla töihin.

Vierailija
4/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on veroprosentissasi jotain pahasti vialla. Jo tasan 5000 bruttokuukausituloilla pitäisi kirkkoon kuuluvan helsinkiläisen saada 3400 käteen kuussa

Vierailija
5/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue tuo aloituksesi uudestaan. Kunnolla, ihan ajatuksella. On nimittäin sellainen aivopieru sinulta, että ei ole tosikaan😂

Vierailija
6/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun brutto on 4300 ja jää myös käteen 3000. Miten sulla menee noin paljon veroa?

Vierailija
7/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän saat paljon säästöön joka kuukausi. 

Vierailija
8/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun brutto on 4300 ja jää myös käteen 3000. Miten sulla menee noin paljon veroa?

Ap:n juttu on satuilua. Joku alaikäinen/pienituloinen, joka kuvittelee verot paljon suuremmiksi kuin ovat keskituloisilla.

Vierailija
9/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vain noin 2% tienaa 100 000 € /v tai sen yli.

USA:ssa sama luku on noin 20%.

Köyhiä ollaan, ei Suomessa käytännössä ole kovin montaa rikasta tai hyvätuloista.

Vierailija
10/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n juttu on satuilua. Joku alaikäinen/pienituloinen, joka kuvittelee verot paljon suuremmiksi kuin ovat keskituloisilla.

Tuo 4300 saava tässä satuilee :D Jotain 2800 jää valepukilla käteen.

Vierailija
11/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se muuta sitä, että ap:lla pitäisi jäädä vähintään 3400 kuussa käteen.

Vierailija
12/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se muuta sitä, että ap:lla pitäisi jäädä vähintään 3400 kuussa käteen.

Tuon saa käteen noin 5400€ tuloilla. AP:lle jää siis vähemmän ja vielä vähemmän jos kuuluu kirkkoon.

Vierailija
13/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla on brutto yli 8000 ja perheellisenä ei jää mitään ylimääräistä käteen.

Progressiivinen verotus on aivan persiistä ja kannustaa vain alisuoriutumaan ja ottamaan iisisti. Itsekin harkitsen että vaihdan 6000€ duuniin ettei tarvitse tehdä niin paljon töitä

Vierailija
14/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nope, tarkistin asian äsken vielä palkkakuitista. Verokorttikin on laskettu yläkanttiin, eli tulen saamaan veronpalautustakin luultavasti. En tosin kuulu kirkkoon, mutta k-veron osuus ei ole niin merkittävä. 

Vierailija
15/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomessa vain noin 2% tienaa 100 000 € /v tai sen yli.

USA:ssa sama luku on noin 20%."

Tässä on varmaan tämänkin asian se kivikovin ydin. Ei ole etenkään yksityisellä puolella sellaista menoa ja meininkiä, että pärjättäisiin kovinkaan kummoisesti globaalisti. Ero USA:han - ja moniin muihinkin maailman maihin - on selvä. 

Vierailija
16/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos maksaa Helsingissä yksin lähellekään 1 000€/kk vuokraa, on se oma valinta. Halvemmalla saa asunnon aivan varmasti. Uudenkin asunnon. Miksi olet ottanut opintolainaa niin paljon, että menee ilmeisesti useita satasia/kk sen kuukausierään? Mitä laskuja sulla on, jos ei 1 000€ tahdo riittää laskuihin ja ruokaan? Itsellä riittää 1 000€ laskuihin ja osuuteeni asumisesta ja ruokakuluista, meillä on kuitenkin perheasunto 2 aikuiselle, eikä senkään vuokraan + muihin asumiskustannuksiin mene kuin vajaa 1 400€/kk yhteensä

Vierailija
17/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Minulla brutto 4000 ja käteen jää 2500. Veroprosentti on 26. Ei lainaa eikä elätettäviä enää. Kuulun kirkkoon ja ikää 55

Vierailija
18/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kutakin, vaan lopussa kiitos seisoo. 

Minuakin tympi valmistua työttömäksi 90-luvun lamassa. Kun vihdoin pääsin töihin, alkoi opintolainan maksaminen ja sen jälkeen asp:n säästäminen. Sitten asuntolainan maksaminen, mikä vei vastikkeen kanssa melkein puolet nettopalkasta, vaikka asunto oli ostettu melko halvalla vantaalaisesta lähiöstä, eikä Ullanlinnasta. Niinpä otin kaverini pimeäksi alivuokralaiseksi, että oli joskus vähän baarissakin varaa käydä.

Vaan pikkuhiljaa velat on maksettu, palkka on parantunut ja nyt on jo miljoonan varallisuus. Jo isovanhempani sanoivat, että nuoriso on kärsimätöntä, eikä sen sijaan mikään ole muuttunut. Kolmekymppiset kuvittelevat, että pari lasta kuluineen, perheasunto, hyvä auto ja lomamatkat ovat kaikille kuuluvia ihmisoikeuksia. Ei ole. Tekin voitte saavuttaa vanhempienne elinsason 30 vuoden kuluttua.

Vierailija
19/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nope, tarkistin asian äsken vielä palkkakuitista. Verokorttikin on laskettu yläkanttiin, eli tulen saamaan veronpalautustakin luultavasti. En tosin kuulu kirkkoon, mutta k-veron osuus ei ole niin merkittävä. 

Höpö höpö valepukki. Ei jää noin paljoa vaikka asuisit Kauniaisissa. Tai sitten tuo 4300 sis. lomarahasi ja koska tulosi ovat pienet on myös veroasteesi alhaisempi.

Vierailija
20/520 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Minulla brutto 4000 ja käteen jää 2500. Veroprosentti on 26. Ei lainaa eikä elätettäviä enää. Kuulun kirkkoon ja ikää 55

Asutko korkean veron kunnassa? Aika kova veroprosentti.