Kuulin väitteen, että samat ihmiset juoksee lääkärissä/päivystyksessä
Itse uskon tähän. Viimeksi käynyt sairauden vuoksi julkisella 2015. Muuten vain työterveystarkastuksia, seulontoja ja hammaslääkäriä.
Kommentit (168)
moni sairaus vaatii hoitoa ja valvontaa,muuten seuraus halvaus, sydäri tms. eli se hoito estää pitkät sairaalajaksot.eli usein käyvät yrittää estää kalliimmat hoidot. eli ei usein käyminen ole huono asia. syöpä. jne vakavat sairaudet vaatii hoitokertoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tarvinnut lääkäriä viimeiseen 26 vuoteen muuhun kun neljään sektioon. Oitoja silmävaivoja ollut ja saman asian takia käynyt sbout 10 kertaa mutta tuotahan ei voida laittaa asiakkaan epäeduksi että on joitunut käymään 10 kertaa ja ei vieläkään selvinnyt ja parantunut. Kyseessä siis oikeasti vain ylsi kerta, koska samT oireet ja sama vaiva.
Suomen saastakasat e parempaan pysty. Mikä myötähäpeä Suomen terveydenhuollosta ja mitä idmissaastaa onkaan ne, jotka toimivat esim. . HUS:in toimipisteissä.
Olet kyllä melkoinen paskakasa itsekin ulosantisi perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Minä juoksin tänä kesänä terveyskeskuksessa useamman kerran viikossa.
Keuhkokuume.
Hulluinta oli se että vikassa keuhkokuvassa ilmeni että minulla on ollut murtuma alaselässä. En tiennyt siitä mitään aiemmin.
Miten alaselkä näkyy muka keuhkokuvassa? Ehkä silloin jos kuva on otettu aivan väärin.
No onko se mikään kumma kun apua tai hoitoa ei saa. Lääkäri käskee ottaa buranaa ja sanoo että sellaista se on vanheneminen. Ei tutki, ei kuuntele potilasta. Käynti varmaan kirjataan/luokitellaan "turhaksi". Kun ihminen kuitenkin on niin kipeä, ettei tahdo pystyä liikkumaan tai esim pukemaan itse vaatteita päällensä, niin kai se käy sen verran useasti lääkärissä, että löytyy sellainen lääkäri, joka suostuu tutkimaan tai jolla on halu selvittää mistä on kysymys. Sitten kun se sellainen lääkäri löytyy, niin kas kummaa, paljastuu lihasreuma. Kortisonikuurilla vuoden verran kestäneet kivut pois päivässä. Olenkin sitä mieltä, että terveydenhuollon tehokkuus tulisi mitata sen mukaan, saako ihminen apua vai ei. Mitä järkeä on mitata tehokkuutta käyntikertojen määrässä, että kuinka monta potilasta lääkäri ehtii ottaa vastaan. Ehtiihän sitä ottaa vastaan vaikka 25 potilasta päivässä, jos ei heitä tutki ja sanoo jokaiselle että vanhuuden kolotuksia rouva ja käskee syödä buranaa. Terveydenhuolto on sitä varten että ihmiset saavat hoitoa sairauksiinsa. Se vaan on nykyään monelta terveydenhuollon organisaatiolta ja ammattilaiselta unohtunut.
Kyllä siellä samat luulotautiset pyörii jatkuvasti. Ja kenenkään ei nyt tarvitse vetää hernettä nenään. En tarkoita sellaisia, joiden on oikeasti saatava tiheään tahtiin hoitoa perussairautensa vuoksi. Tarkoitan sellaisia, joita ei oikeasti vaivaa juuri mikään, mutta käyvät vastaanotolla seuran, huomion tms. vuoksi.
Pakko juosta, koska apua on niin vaikea saada.
Ei sinne nuhan takia kannate mennä. Joillekin sekin on hirmu katastrofi, eka päivää ja päivystyseen.
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka leuhkivat sillä, miten harvoin käyvät lääkärissä. Ensinnäkin: terveystarkastuksia olisi hyvä tehdä säännöllisesti, vaikka ei ole oireita. Toisekseen: kukaan ei ole sen parempi ihminen, vaikka panttaisi lääkäriin menoa viimeiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka leuhkivat sillä, miten harvoin käyvät lääkärissä. Ensinnäkin: terveystarkastuksia olisi hyvä tehdä säännöllisesti, vaikka ei ole oireita. Toisekseen: kukaan ei ole sen parempi ihminen, vaikka panttaisi lääkäriin menoa viimeiseen asti.
sitä ei kannata leuhkia, tilanne voi huonolla tuurilla muuttua, ja sitten kun siellä joutuukin ravaamaan monta kertaa kun ennen ollut terve kuin pukki alkaa leuhkimiset lähteä.
Joudun ajoittain käymään päivystyksessä usein. Jossain vaiheessa syöpä lääke vei vastustuskyvyn, nosti kuumeen ja päädyin päivystyksen kautta osastolle antibioottitippaan.
Oman kokemukseni mukaan päivystystä ruuhkauttavat yksinasuvat muistisairaat vanhukset, joilla pelko aiheuttaa tarpeen soittaa ambulannssi, joka tuo heidät päivystykseen. Lääkäri tutkii ja hoitajat seuraavat muutaman tunnin ja lähettävät takaisin kotiin tai hyvällä tuurilla tk:n vuodeosastolle.
Yhden rouvan oireet lisääntyivät sitä mukaan, kun hän kuuli, mitä naapurisermin takana puhuttiin. Tullessa oli vain yksi oire, 6 tunnin päästä niitä oli valtavasti. Siinä kohtaa vuoroon tuli uusi lääkäri, joka ymmärsi kysyä rouvalta kotioloista. Rouva sermin takana itki ja kertoi pelosta ja juuri saamastaan muistisairausdiagnoosista. Näitä vanhoja rouvia ja herroja oli joka kerran useampia yhtä aikaa. Ruuhkainen päivystys on heille täysin väärä paikka.
Vierailija kirjoitti:
moni sairaus vaatii hoitoa ja valvontaa,muuten seuraus halvaus, sydäri tms. eli se hoito estää pitkät sairaalajaksot.eli usein käyvät yrittää estää kalliimmat hoidot. eli ei usein käyminen ole huono asia. syöpä. jne vakavat sairaudet vaatii hoitokertoja.
niimpä esim munuaisten dialyysihoitoa on pakko mennä tekemään. kukaan ei sinne terveysasemalle ja sairaalaan halua lähteä turhan takia.
Jotain 40 vuotta sitten jouduin käyttämään terveydenhuoltoa vähän väliä, mutta väsyin siihen kun mikään ei parantunut kuitenkaan. Eri lääkäreitä ja eri lääkkeitä.
Lopetin sitten, joten kuten tulin toimeen ilmankin.
Nyt olen 65 ja viimeksi käynyt lääkärissä 2008 kun punkin puremasta tuli borrelioosi. Täytyi saada penisilliiniä.
Pari vuotta sen jälkeen alkoi kasvojen kolmoishermo säjöillä, teki minusta täysin sairaan. Siihen ei ole mitään yksinkertaista hoitoa. Oletan, että joudun elämään hermokipujen kanssa loppuelämäni.
Sellaisen asian takia ei todellakaan kannata juosta lääkärissä yhtenään.
Olemme kitkutelleet miehen eläkkeellä. Nyt pääsin viimein varhaiseläkkeelle ja saan ainakin hiukan omaa rahaa.
Minä taas kuulin väitteen, että samat lääkärit laittavat ihmiset juoksemaan vastaanotoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos on joku sairaus niin luonnollisesti joutuu käymään useammin. Minä olen käynyt tänä vuonna 5 kertaa saman vaivan takia.
Jos on semmoinen sairaus että pystyy omin avuin mennä päivystykseen, niin sitten voi odottaa myös lääkärin aikaa eikä turhaan ruuhkauttaa päivystystä.
Kun minulla epäiltiin umpparia, niin ihan omin jaloin pystyin menemään päivystykseen ja silti sinen vain piti mennä, kun ääni päivystyspuhelimessa sanoi, että pitää lähteä päivysytykseen taksilla ja mielellään heti. Ehdottelin hälle kyllä, että jos maanantaisihin odottaisin, niin sama ääni puhelimessa sanoi, että ei.
Vierailija kirjoitti:
Naiset käyvät lääkärillä katkenneen kynnenkin takia. Elävät pitkään ja kuluttavat palveluja. Myös ulkkarit käyttävät paljon resursseja.
miehet eivät mene lääkäriin ajoissa, josta syystä sitten kuormittavat päivystystä, kun saavat sydänkohtauksia (jotka olisi voinut välttää käymällä lääkärissä ajoissa ja hoitamalla terveyttään)
Käyn noin 3 kuukauden välein gynen polilla, koska gynet siellä käskee tulemaan uudelleen koko ajan. Haluavat seurata kohdussani olevaa hyvänlaatuista kasvainta. Voisin toki olla menemättäkin sinne, mutta sitten olisin aika nopeasti sairaseläkkeellä, kun ei jaksatehdä mitään. Maksaisitko sinä mielelläsi minun sairaseläkemaksuni viralliseen eläkeikääni asti (sinne on vielä jotain 18 vuotta) jotten vain kävisi siellä sairaalan lääkärissä.
Tätä ennen kävin viimeksi sairaalassa noin 20 vuotta sitten, julkisen lääkärillä ehkä 10 vuotta sitten.
Kävelin itse päivystykseen. Oireet tosin lisääntyinodotusaulassa. Otettiin osastolle tarkkailuun ja sain kolmen kuukauden ajokiellon. Lievä aivoinfarkti. En ole ylipainoinen ja täysin perusterve mutta yhtäkkiä vasn näkö hämärtyi ja tavarat ei.pysyneet käsissä. Soitin niin käskettiin tulla heti. Olivat vihaisia kun olin kävellyt 1,5 km matkan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä samat luulotautiset pyörii jatkuvasti. Ja kenenkään ei nyt tarvitse vetää hernettä nenään. En tarkoita sellaisia, joiden on oikeasti saatava tiheään tahtiin hoitoa perussairautensa vuoksi. Tarkoitan sellaisia, joita ei oikeasti vaivaa juuri mikään, mutta käyvät vastaanotolla seuran, huomion tms. vuoksi.
Kyllä, jo 1990-luvulla puhuttiin "paksun pinkan potilaista" (siihen aikaan kirjaukset tehtiin paperille ja paperit pahvikansioihin). He olivat niitä, joilla oli milloin käsi, milloin selkä, vatsa, pää, silmät, sormi ym. kipeänä, mutta mitään diagnoosia ei mihinkään löytynyt.
Aivan eri asia ovat he, joilla joku diagnosoitu sairaus aiheuttaa tiheitäkin käyntejä.
Vierailija kirjoitti:
No näin se on. Kun kyseistä työtä tekee ka joka päivä näitä näkee, niin totta se on. Sitten painuvat yksityiselle jossa lääkäri aloitta ab- kuurin virusperäiseem keuhkoputkentulehdukseen varuiksi. Tai sanoo, että aloita muutaman päivän kuluttua jos ei helpota. Ihminen tietty aloittaa srn heti.Jos ei aloittaisi niin asiakas olisi tyytymätön ja antaisi huonot arviot. Se laskisi lääkärin somessa näkyvää arviointia. Sitten antibiootin seurauksena alkaa pimpslooraa kutittaa tai tulee löysä kakka ja uutta soittoa tai käyntiä taas terveydenhuoltoon.
Tai sitten te ette tunnista sairauksia
- Minulla munasarjakysta oli muka stressiä
- Endometrioosi oli kymmenen vuotta stressiä
- Keuhkokuume oli siitepölyallergia
- Kilpirauhastulehdus oli alkoholismia
- Lapseni astma oli "lapset nyt aina sairastelee" aka äidin ylihuolehtivaisuutta
- Malmin sairaalassa minun se
Lamauttavaa kipua aiheuttava sairaus oli huonoa kuntoa (Löytyi krooninen autoimmuunisairaus, jota "ei näin nuorella kyllä varmasti ole!")
Epämääräisiä oireita tulkittiin normaaliksi, kivistävä niska hoituisi venyttelemällä... Löytyikin toinen autoimme, joka vielä kulkee monesti käsikkäin tuon ensimmäisen kanssa. Eikä tätäkään näin nuorella kuulemma ole.
Juu-u, vähän piti rampata ja kärsiä kivuista. Useampi vuosi. Olisikin mennyt yhden vierailun taktiikalla niin sairauksien tekemät pysyvät tuhot olisivat pienemmät, jos eivät jopa olemattomat...
Naiset osaavat itse hoitaa katkenneen kynnen esim. kynsisaksilla ja kynsiviilalla. Väitteesi on totta ulkolaisten osalta. He kuormittavat valtavasti perusterveydenhuoltoa kuten päivystystä, hammashoitoa ja kuntoutuspalveluja kuten puheterapiaa. Lisäksi he kuormittavat kohtuuttoman paljon erikoissairaanhoitoa kuten neurologiaa, psykiatriaa ja kehitysvammapalveluita.