Kävin erään DI-pariskunnan luona ja ihmettelin mielessäni suuresti yhtä asiaa
Heillä ei ollut kirjahyllyä missään. En oikein tiedä, voinko pitää heitä sivistyneinä. He söivät lihaa ja joivat varsin perustylsästi olutta sen kanssa. Mutta tuo kirjahyllyn puute... Ovatko DIt tosiaan akateemisia?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kirjahylly täynnä kirjoja jo silloin, kun olin käynyt vasta lukion. Ensimmäiseen ammattiin valmistuin amiksesta 30-vuotiaana ja nyt 46-vuotiaana olen valmistunut AMK:sta. Samainen kirjahylly on edelleen täynnä kirjoja. Löytyy monenlaista kirjaa.
Mitä tekemistäsi opistotason opinnoillasi on DI:n tai akateemisuuden kanssa?
Eihän tuo ollut opistosta vaan AMK:sta. Mutta minulla on opistoinssin, AMK-inssin, YAMK-inssin ja DI: n paperit ja kyllä se vanha teku oli noista kouluista kovin. Nämä kolme viimeistä oli käsien heiluttelua vaikka keskiarvot oli kaikissa 4.5 ja 4.8 välissä.
En nyt lähtisi kauheasti keulimaan sillä akateemisuudella tai DI-papereilla. E ollaan rekrytty viime vuosina AMK- ja DI- taustaisia, ja ei niiden suorittamisessa ole mitään eroa. Eikä muuten palkkauksessakaan, mutta sitä ne ei välttämättä tiedä.
Perustason apinahommissa ei koulutus varmasti paljoa merkkaakaan. Mutta AMK:hon menee se tyhmempi sakki ja tyhmempänä se sieltä tulee myös ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opisto-inssi ja muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Meille töihin tulee AMK ja Di inssejä ja ihan normaalit lukiotason tiedot hakusessa puhumattakaan tiedoista ja taidoista jotka aiemmin oli ihan peruskauraa myös ammattikoulutasolla. Pelottaa mihin Suomi menossa, koulutus täysin hukassa.
Saman olen huomannut. Sellainen perustason yleistieto on aivan hukassa. Näppäriä poikia koodaamaan, mutta siihen se sitten jääkin. Ja nämä kai on sitä ikäluokkansa kermaa.
Koodaaminen ei muuten varsinaisesti kuulu DI-opintoihin. Ikävä jos teille on otettu töihin epäpäteviä. Kyllä suurimmalla osalla valmistuneista on varsin hyvät ja kattavat tiedot työelämään. Valmistunut on kuitenkin valmistunut eikä tietenkään osaa vielä kaikkea. Ihan turha siinä on meidän vanhempien kääkkien alkaa pätemään, kun työvuosia on samassa puljussa vaikka 20 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut kirjahylly täynnä kirjoja jo silloin, kun olin käynyt vasta lukion. Ensimmäiseen ammattiin valmistuin amiksesta 30-vuotiaana ja nyt 46-vuotiaana olen valmistunut AMK:sta. Samainen kirjahylly on edelleen täynnä kirjoja. Löytyy monenlaista kirjaa.
Eihän tuo ollut opistosta vaan AMK:sta. Mutta minulla on opistoinssin, AMK-inssin, YAMK-inssin ja DI: n paperit ja kyllä se vanha teku oli noista kouluista kovin. Nämä kolme viimeistä oli käsien heiluttelua vaikka keskiarvot oli k
Mikä sua nyt noin kiukuttaa? Ei tässä ole kukaan väittänyt, että AMK ja yliopisto on samaa tasoa. On vain tuotu esille sulle se tosiasia, että AMK on korkeakoulu. Ei auta sun kiukuttelu ja jankutus yhtään mitään. Ei tässä ketään ole kusetettu.
Sä tuskin olet käynyt hyvä kuin peruskoulun, kun käytös on tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ollut opistosta vaan AMK:sta. Mutta minulla on opistoinssin, AMK-inssin, YAMK-inssin ja DI: n paperit ja kyllä se vanha teku oli noista kouluista kovin. Nämä kolme viimei
Mikä sua nyt noin kiukuttaa? Ei tässä ole kukaan väittänyt, että AMK ja yliopisto on samaa tasoa. On vain tuotu esille sulle se tosiasia, että AMK on korkeakoulu. Ei auta sun kiukuttelu ja jankutus yhtään mitään. Ei tässä ketään ole kusetettu.
Sä tuskin olet käynyt hyvä kuin peruskoulun, kun käytös on tuota luokkaa.
Opisto on opisto vaikka voissa paistaisi ja nimen vaihtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ollut opistosta vaan AMK:sta. Mutta minulla on opistoinssin, AMK-inssin, YAMK-inssin ja DI: n paperit ja kyllä se vanha teku oli noista kouluista kovin. Nämä kolme viimeistä oli käsien heiluttelua vaikka keskiarvot oli k
Perustason apinahommissa ei koulutus varmasti paljoa merkkaakaan. Mutta AMK:hon menee se tyhmempi sakki ja tyhmempänä se sieltä tulee myös ulos.
Tässä kohtaa apinasta tulee lähinnä mieleen tuo sinun kusipäinen asenteesi Tehdään ihan vaativia juttuja joita viedään neljälle mantereelle.
Joku wannabe-yliopistolainen kiukuttelee ketjussa. :D Sivistymätön tollo vain kyseessä jankutuksiensa kanssa.
Opisto on opisto vaikka voissa paistaisi ja nimen vaihtaisi.
Jäikö levy jumiin? Miksi kiukuttelet tuolla tavalla kun kerrotaan tosiasioita? Missä on sun sivistys?
Vierailija kirjoitti:
Joku wannabe-yliopistolainen kiukuttelee ketjussa. :D Sivistymätön tollo vain kyseessä jankutuksiensa kanssa.
Ottaako opistorunkkaria kupoliin? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän se sitä tarkoita. Riippuu mitä he opiskelevat, esim. aineenopettakiksi suurin osa, eikä ne välkyt opetustehtävissä ole."
Tässä nyt puhutaan matemaattisista ja fysikaalisista tieteistä eikä mistään aineopettajan koulutuksesta, joka on eri koulutus. Siinä tietenkin vaatimukset on eri, koska pedagogiset opinnot haukkaa ison osan.
Suuri osa matematiikaa ja fysiikkaa pääaineenaan opiskelevista ajautuu opettajan hommiin. Ei ne välkyt moiseen alennu eli HY:n vaativuus on bustattu.
HY:lla on ihan eri hakukohde heille, jotka haluavat mfk-opettajiksi. Matikkaa/fysiikkaa pääaineena lukeneet eivät voi päästä opehommiin ilman erillisiä pedagogisia opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin tutkinto on kova tutkinto, sillä 1. vuoden keväänä tulee korkeampi matematiikka nopealla tahdilla ja heti perään sitä joutuu soveltamaan yliopistotason fysiikkaan. Tämä on liian vaativaa monelle ja opinnot jäävät kesken. Kyky soveltaa opittua nopeasti on korkean älykkyysosamäärän ihmisen perusominaisuuksia. Diplomi-insinöörin älykkyysosamäärä on tyypillisesti mensatasoa.
DI-matikat ovat läpsyttelyä verrattuna HY:n matikan laitoksen opintoihin.
Osin samat asiat niissä tulee vastaan, tulokulma vain on eri. Matematiikan laitoksella pääpaino on teoriassa ja todistamisessa, DI-puolella taas sovelletaan ja lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän se sitä tarkoita. Riippuu mitä he opiskelevat, esim. aineenopettakiksi suurin osa, eikä ne välkyt opetustehtävissä ole."
Tässä nyt puhutaan matemaattisista ja fysikaalisista tieteistä eikä mistään aineopettajan koulutuksesta, joka on eri koulutus. Siinä tietenkin vaatimukset on eri, koska pedagogiset opinnot haukkaa ison osan.
Suuri osa matematiikaa ja fysiikkaa pääaineenaan opiskelevista ajautuu opettajan hommiin. Ei ne välkyt moiseen alennu eli HY:n vaativuus on bustattu.
HY:lla on ihan eri hakukohde heille, jotka haluavat mfk-opettajiksi. Matikkaa/fysiikkaa pääaineena lukeneet eivät voi päästä opehommiin ilman erillisiä pedagogisia opintoja.
Eivät ehkä halua, mutta sinne suurin osa ajautuu.
Olen myynyt ostamani kirjat pois. Ostanut lisää ja myynyt pois.
Lainannut kirjastosta kirjoja ja palauttanut.
Nykyään ei ole aikaa lukea.
Haen silti paljon tietoa netistä ja nykyään juttelen asioista tekoälyn kanssa. Mitä enemmän sille kirjoittaa taustatietoja sen kohdennetummin saa. Ja silti voi palata alkuun ja jättää taustatiedot kertomatta.
Nettiä voi käyttää miten haluaa. Jos osaa vaihtaa hakutekijöitä.
P.s. ennenvanhaan 6 ällään luettiin paljon kirjoja joissa toistettiin samaa. Nykyajan 11 ällää saa jos osaa soveltavasti etsiä tietoa. Lukematta 10 000 sanaa toistoa. Netti mahdollistaa myös soveltavan keskustelun. Kirjahylly ei.
Mut silti edelleen pitää lukea.
Puolisoni on matematiikan professori (yliopistolla, ei DI-puolella) eikä hänellä ole kotona kirjahyllyssä kuin muutama kirja, nekin tainnut saada lahjaksi - paitsi pari fysiikan kirjaa. Matematiikan kirjat ovat yliopistolla työhuoneessa. Jos kodin kirjahyllyn perusteella arvioi ihmistä, voi jäädä jotakin huomaamatta.
Vai luulit hoitajaasi insinöörksi. Tavallinen mt hoitaja se oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin älykkyysosamäärä on tyypillisesti mensatasoa.
No eikä ole. Keskimäärin kyllä fiksuja mutta nerous pysyttelee useimpien kohdalla kaukana. Tiedän kun olen itse valmistunut Aalto-yliopiston edeltäjästä ja nykyään opiskelija-aines on vielä oleellisesti surkeampaa.
En pääsisi mensaan. Olen melko sinnikäs ja ihan fiksu.
DI
Vääntäkää mitä haluatte kuka on akateeminen ja kuka ei, itse opisto-inssinä kk-palkka 8000 ja velaton ollut jo parikymmentä vuotta. Eläke tulee olemaan isompi kuin nyky DI palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin älykkyysosamäärä on tyypillisesti mensatasoa.
No eikä ole. Keskimäärin kyllä fiksuja mutta nerous pysyttelee useimpien kohdalla kaukana. Tiedän kun olen itse valmistunut Aalto-yliopiston edeltäjästä ja nykyään opiskelija-aines on vielä oleellisesti surkeampaa.
En pääsisi mensaan. Olen melko sinnikäs ja ihan fiksu.
DI
Sinnikäs? :D Taidat olla opistorunkkari valepuvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkää mitä haluatte kuka on akateeminen ja kuka ei, itse opisto-inssinä kk-palkka 8000 ja velaton ollut jo parikymmentä vuotta. Eläke tulee olemaan isompi kuin nyky DI palkka.
Mitä sitten? Lätkäjätkä vetää sinua kovempia palkkoja ilman mitään kouluja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kirjahyllyä olo-tai vierashuoneessa. Sen sijaan yksi huone yläkerrassa on nk. kirjastohuone. Joka seinällä kirjahylly, kirjoja täynnä
Eli jos meillä käyt, hämmästele vain.
Tuo onkin hyvä käytäntö. Osa vieraista kun räplää kirjoja kovakouraisesti ja itse haluaisin kirjojeni säilyvän siisteinä.