Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin erään DI-pariskunnan luona ja ihmettelin mielessäni suuresti yhtä asiaa

Vierailija
18.07.2025 |

Heillä ei ollut kirjahyllyä missään. En oikein tiedä, voinko pitää heitä sivistyneinä. He söivät lihaa ja joivat varsin perustylsästi olutta sen kanssa. Mutta tuo kirjahyllyn puute... Ovatko DIt tosiaan akateemisia?

Kommentit (121)

Vierailija
101/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Storytell, Bookbeat jne. Järkevämpää kuin ostaa kirjoja.

Vierailija
102/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on sekaisin päästään. DI: t ovat sivistyneitä ihmisiä, eivätkä ikinä alentuisi kirjoittelemaan vauva palstalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diplomi-insinöörin tutkinto on kova tutkinto, sillä 1. vuoden keväänä tulee korkeampi matematiikka nopealla tahdilla ja heti perään sitä joutuu soveltamaan yliopistotason fysiikkaan. Tämä on liian vaativaa monelle ja opinnot jäävät kesken. Kyky soveltaa opittua nopeasti on korkean älykkyysosamäärän ihmisen perusominaisuuksia. Diplomi-insinöörin älykkyysosamäärä on tyypillisesti mensatasoa.

Mun luokalta DI:ksi opiskeli ja valmistui myös ihan keskivertoja, joilla pitkän matikan arvosana 8. 

Pitkän matematiikan 8 ei ole suomalaisten joukossa keskiverto näet "Pitkä matematiikka on edelleen aine, joka pitää kaikki ovet auki ja ennustaa hyvää todennäköisyyttä tulla hyväksytyksi yliopistoon".

Vierailija
104/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahylly on boomereiden kaluste, oli varmaankin nuorempi pariskunta. 

En kritisoi kirjahyllyä, mielestäni kodikas, mutta ei nuorilla yleensä vain ole. Kirjat luetaan tabletilla jne.

Vierailija
105/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI ei ole yhtä kuin että ihminen kuuluisi ns.sivistyneistöön.

Itselläni on valtavan suuri ja korkea kirjahylly. Se on niin täynnä kirjoja, etteivät kaikki enää mahdu sinne. Kirjoja olen joutunut laittamaan muuallekin kotonani.

Ammattiini kuuluu luova työ sekä opettaminen.

Sellaista asiaa kuin luova työ ei ole olemassa. On vain luovia yksilöitä, jotka tuovat tähän maailmaan jotain uutta, mitä kukaan aikaisemmin maailman historiassa ei ole tehnyt ja tämän luovan tuotoksen pitää toimia, jotta se olisi hyödyllinen, jotta sillä olisi arvoa.

Diplomi-insinöörin kirjahyllyssä on paljon matematiikkaa ja fysiikkaa ja muita kognitiivisesti haastavia

---

Olen luova yksilö ja ammattini liittyy taiteeseen.

Ei se sinun taiteesi välttämättä mitään luovaa ole.

Vierailija
106/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opisto-inssi ja muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Meille töihin tulee AMK ja Di inssejä ja ihan normaalit lukiotason tiedot hakusessa puhumattakaan tiedoista ja taidoista jotka aiemmin oli ihan peruskauraa myös ammattikoulutasolla. Pelottaa mihin Suomi menossa, koulutus täysin hukassa.

Saman olen huomannut. Sellainen perustason yleistieto on aivan hukassa. Näppäriä poikia koodaamaan, mutta siihen se sitten jääkin. Ja nämä kai on sitä ikäluokkansa kermaa.

Kiinnostaisi kuulla esimerkkejä siitä minkä tyyppinen tieto tai osaaminen on hukassa nykyään valmistuvilta verrattuna aiempiin ikäpolviin. Tällaiset asiat olisi mielestäni tärkeää tiedostaa. 

Vaikka tällaiset asiat kuin kumpi oli eka, toinen maailmasota vai Viet

Fysiikan yliopisto-opiskelijat eivät enää osaa derivoida ilman symbolista laskinta. Normaali lukion pitkän matematiikan suorittanut derivoisi polynomin nopeammin kuin kaivaa laskimen esiin.

Vierailija
107/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tietotekniikan DI-puolisolla on ainakin Kindle - miksi kuljettaa ja järjestellä kilokaupalla tavaraa jonka sisältämä info mahtuu muutamaan grammaan?

Onhan se roudaamisen ja säilyttämisen kannalta kätevämpi, mutta itse lukemisen kannalta kirja voittaa 100-0.

Ei voita. Kindle on kevyempi, siitä voi säätää fontin kokoa, kirkkautta (voi lukea sekä pimeässä että auringossa), voit lukea heti uutta kirjaa tai useampaa samaan aikaan, kukaan ei ole sotkenut, taittanut tai rikkonut sivuja. Ainoa missä Kindle häviää on kuvia sisältävät kirjat

Vierailija
108/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opisto-inssi ja muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Meille töihin tulee AMK ja Di inssejä ja ihan normaalit lukiotason tiedot hakusessa puhumattakaan tiedoista ja taidoista jotka aiemmin oli ihan peruskauraa myös ammattikoulutasolla. Pelottaa mihin Suomi menossa, koulutus täysin hukassa.

Saman olen huomannut. Sellainen perustason yleistieto on aivan hukassa. Näppäriä poikia koodaamaan, mutta siihen se sitten jääkin. Ja nämä kai on sitä ikäluokkansa kermaa.

Kiinnostaisi kuulla esimerkkejä siitä minkä tyyppinen tieto tai osaaminen on hukassa nykyään valmistuvilta verrattuna aiempiin ikäpolviin. Tällaiset asiat olisi mielestäni tärkeää tiedostaa. 

Vaikka tällaiset a

Eli kyse on siis ihan perus yleistiedosta, eikä niinkään ammattiin liittyvästä osaamisesta? Toinen mikä osui silmään aiemmin, oli kun joku sanoi käyneensä kaikki mahdolliset insinööri koulutukset ja piti tekua, oli opistoinsinöörikoulua vaikeimpana, niin miksi näin? Mitä ja miten siellä opetettiin, mitä esim DI-opinnoissa ei opeteta? Oliko käytännönläheisempää vai mitä? 

Ehkä kyse olikin siitä, että alussa opiskelu oli vaikeaa, ja myöhemmin helpompaa? Ainakin itselläni ensimmäinen lukukausi yliopistossa oli todella vaikea ja raskas, mutta sitten "opin" opiskelemaan ja homma helpottui.

Vierailija
109/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

DI ei ole yhtä kuin että ihminen kuuluisi ns.sivistyneistöön.

Itselläni on valtavan suuri ja korkea kirjahylly. Se on niin täynnä kirjoja, etteivät kaikki enää mahdu sinne. Kirjoja olen joutunut laittamaan muuallekin kotonani.

Ammattiini kuuluu luova työ sekä opettaminen.

Se että olet kerännyt paljon pölynkerääjiä ei myöskään tarkoita että sinä olisit sivistynyt tai että edes tunnistaisit sivistyneen

---

Mitenhän tuo mahtaa olla?

En ole huvikseni ostanut kirjoja. Muutamat olen lukenut monta kertaa. Oma alani on sivistysala mikä on 2000 vuotta vanha eurooppalainen raskaan sarjan ala. Pitkät ja kunnialliset perinteet.

Et ehkä itse osaisi keskustella asiasta, koska sinua asia tuskin kiinnostaa. Raskaan sarjan kirjoja luen huvikseni, koska ne inspiroivat minua. Suurin osa ei liity ammattiini.

Ammattikirjallisuus on asia erikseen.

Vierailija
110/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dippainssin tutkintojakin on moneen junaan. Ei joku raksapuolen dippa ole läheskään niin kova kuin tuta. 

Tuta? Kai tämä oli huumoria?

Vierailija
111/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dippainssin tutkintojakin on moneen junaan. Ei joku raksapuolen dippa ole läheskään niin kova kuin tuta. 

Tuta? Kai tämä oli huumoria?

Tutalle on hankala päästä eli sinne valikoituu kovempaa ainesta.

Vierailija
112/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

105/109

Ammattini vaatii poikkeuksellista huippulahjakkuutta. 

Tiedän jo nyt, että tuskin sinulla olisi vastaavaa kapasiteettia, koska se on harvinaista.

Ja siinä ei riitä pelkkä teoreettinen tietämys, jos todellista luovaa lahjakkuutta ei ole synnynnäisesti.

Mutta saat kadehtia. Se on luovien alojen varjopuoli.

Vierailija
113/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaa isinööriä kiinnostaa syvempi ajattelu. Suomihan on insinöörien luvattu maa ja sen kyllä näkee. Mitään kriittistä keskustelua ei kyetä käymään, halutaan vain mustavalkoisia ratkaisuja. Perus filosofiankin sijaan tarjotaan jotain mielenterveysapua, ei kyetä edes kunnon eksistentiaaliseen kriiseilyyn. Humanistit lähes kaikki kallellaan vasemmalle, ei mitään kriittistä ajattelua sielläkään päässä. 

Vierailija
114/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex oli inssi ja rokaili vanhoja autoja. Ei ollut filosofisia, merkityksellisiä keskusteluja. Hänelle oli tärkeää autot, ralli ja raha. Surkea tapaus kaikessa muussa.

Vierailija
115/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tietotekniikan DI-puolisolla on ainakin Kindle - miksi kuljettaa ja järjestellä kilokaupalla tavaraa jonka sisältämä info mahtuu muutamaan grammaan?

Onhan se roudaamisen ja säilyttämisen kannalta kätevämpi, mutta itse lukemisen kannalta kirja voittaa 100-0.

Ei voita. Kindle on kevyempi, siitä voi säätää fontin kokoa, kirkkautta (voi lukea sekä pimeässä että auringossa), voit lukea heti uutta kirjaa tai useampaa samaan aikaan, kukaan ei ole sotkenut, taittanut tai rikkonut sivuja. Ainoa missä Kindle häviää on kuvia sisältävät kirjat

No ethän sä sitä muiden puolesta päätä kumpi voittaa. 

Mä ainakin luen paljon mielummin perinteistä kirjaa. En tykkää lukea pitkiä tekstejä mistään näytöiltä. Ottaa silmiin ja tulee herkästi pää kipeäksi tai jopa migreeni voi tulla. Tavallinen kirja ei rasita silmiä ja päätä. Ja muutenkin yksinkertaisesti vain tykkään perinteisestä kirjasta. 

Vierailija
116/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diplomi-insinöörin tutkinto on kova tutkinto, sillä 1. vuoden keväänä tulee korkeampi matematiikka nopealla tahdilla ja heti perään sitä joutuu soveltamaan yliopistotason fysiikkaan. Tämä on liian vaativaa monelle ja opinnot jäävät kesken. Kyky soveltaa opittua nopeasti on korkean älykkyysosamäärän ihmisen perusominaisuuksia. Diplomi-insinöörin älykkyysosamäärä on tyypillisesti mensatasoa.

DI-matikat ovat läpsyttelyä verrattuna HY:n matikan laitoksen opintoihin.

Siinä on se ero että matikan laitoksella opiskellaan matematiikkaa, Teknisissä Yliopistoissa tekniikkaa jossa yhtenä osakokonaisuutena on matematiikka.

Jos perustellaan DI-tutkinnon haastavuus nimenomaan matikalla ja

DI-tutkinto on hyvin työläs. Opintopisteitä saa hyvin kitsaasti verrattuna esim. Kauppakorkeakouluun. Paljon tehtäviä, ryhmätöitä ja tentti ja näistä naurettavan pienet opintopisteet ja tätä koko tutkinto.

Vierailija
117/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ethän sä sitä muiden puolesta päätä kumpi voittaa. 

Mä ainakin luen paljon mielummin perinteistä kirjaa. En tykkää lukea pitkiä tekstejä mistään näytöiltä. Ottaa

Sivuhuomiona, mä olen saanut migreenin myös paperikirjan lukemisesta.

Vierailija
118/121 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läskit lyllyy pitkin pyllyy kohta ne mahtuu jo kiriahyllyy

Vierailija
119/121 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivatko jumalten aatelia eli TUTAlaisia?

😎

Vierailija
120/121 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kirjat ihan tavallisessa kaapissa :D kirjahyllyt kerää liikaa pölyä

Ihana