Kävin erään DI-pariskunnan luona ja ihmettelin mielessäni suuresti yhtä asiaa
Heillä ei ollut kirjahyllyä missään. En oikein tiedä, voinko pitää heitä sivistyneinä. He söivät lihaa ja joivat varsin perustylsästi olutta sen kanssa. Mutta tuo kirjahyllyn puute... Ovatko DIt tosiaan akateemisia?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Olen myynyt ostamani kirjat pois. Ostanut lisää ja myynyt pois.
Lainannut kirjastosta kirjoja ja palauttanut.
Nykyään ei ole aikaa lukea.
Haen silti paljon tietoa netistä ja nykyään juttelen asioista tekoälyn kanssa. Mitä enemmän sille kirjoittaa taustatietoja sen kohdennetummin saa. Ja silti voi palata alkuun ja jättää taustatiedot kertomatta.
Nettiä voi käyttää miten haluaa. Jos osaa vaihtaa hakutekijöitä.
P.s. ennenvanhaan 6 ällään luettiin paljon kirjoja joissa toistettiin samaa. Nykyajan 11 ällää saa jos osaa soveltavasti etsiä tietoa. Lukematta 10 000 sanaa toistoa. Netti mahdollistaa myös soveltavan keskustelun. Kirjahylly ei.
Mut silti edelleen pitää lukea.
Tekoälyn kanssa oikein keskustelet XD
Vierailija kirjoitti:
Haen silti paljon tietoa netistä ja nykyään juttelen asioista tekoälyn kanssa. Mitä enemmän sille kirjoittaa taustatietoja sen kohdennetummin saa. Ja silti voi palata alkuun ja jättää taustatiedot kertomatta.
P.s. ennenvanhaan 6 ällään luettiin paljon kirjoja joissa toistettiin samaa. Nykyajan 11 ällää saa jos osaa soveltavasti etsiä tietoa. Lukematta 10 000 sanaa toistoa. Netti mahdollistaa myös soveltavan keskustelun. Kirjahylly ei.
Aiemmin reaalista oli mahdollista saada vain yksi ällä, vaikka olisi opiskellut kuinka monen aineen asiat. Kuusi ällää sai vain kieliä tankkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku wannabe-yliopistolainen kiukuttelee ketjussa. :D Sivistymätön tollo vain kyseessä jankutuksiensa kanssa.
Ottaako opistorunkkaria kupoliin? :D
En ole käynyt opistoa. Mun koulutukseni ei liity mitenkään siihen, että sä olet todella lapsellinen tapaus.
Dippainssin tutkintojakin on moneen junaan. Ei joku raksapuolen dippa ole läheskään niin kova kuin tuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin älykkyysosamäärä on tyypillisesti mensatasoa.
No eikä ole. Keskimäärin kyllä fiksuja mutta nerous pysyttelee useimpien kohdalla kaukana. Tiedän kun olen itse valmistunut Aalto-yliopiston edeltäjästä ja nykyään opiskelija-aines on vielä oleellisesti surkeampaa.
En pääsisi mensaan. Olen melko sinnikäs ja ihan fiksu.
DI
Minäkään en olisi päässyt mensaan. Mulla on maisterin tutkinto yliopistolta fysiikasta. En ollut kaikkein välkyimpiä, mutta ainakin matemaattisesti fiksumpi kuin osa muista valmistuneista. Eli en (minäkään) lähtisi vetämään yhtäsuuruutta DI-tutkinnon ja mensalaisuuden välille. Suurin osa DI-tutkinnon suorittaneistakin jäisi mensan rajan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkää mitä haluatte kuka on akateeminen ja kuka ei, itse opisto-inssinä kk-palkka 8000 ja velaton ollut jo parikymmentä vuotta. Eläke tulee olemaan isompi kuin nyky DI palkka.
Mitä sitten? Lätkäjätkä vetää sinua kovempia palkkoja ilman mitään kouluja.
Ei ne lätkäjätkät väännäkään kenen koulutus parempi
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin tutkinto on kova tutkinto, sillä 1. vuoden keväänä tulee korkeampi matematiikka nopealla tahdilla ja heti perään sitä joutuu soveltamaan yliopistotason fysiikkaan. Tämä on liian vaativaa monelle ja opinnot jäävät kesken. Kyky soveltaa opittua nopeasti on korkean älykkyysosamäärän ihmisen perusominaisuuksia. Diplomi-insinöörin älykkyysosamäärä on tyypillisesti mensatasoa.
Mun luokalta DI:ksi opiskeli ja valmistui myös ihan keskivertoja, joilla pitkän matikan arvosana 8.
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostaa
Voisko joku kertoa tarkemmin. Juttu on maksumuurin takana
Googla Koivuniemen lahko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opisto-inssi ja muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Meille töihin tulee AMK ja Di inssejä ja ihan normaalit lukiotason tiedot hakusessa puhumattakaan tiedoista ja taidoista jotka aiemmin oli ihan peruskauraa myös ammattikoulutasolla. Pelottaa mihin Suomi menossa, koulutus täysin hukassa.
Saman olen huomannut. Sellainen perustason yleistieto on aivan hukassa. Näppäriä poikia koodaamaan, mutta siihen se sitten jääkin. Ja nämä kai on sitä ikäluokkansa kermaa.
Kiinnostaisi kuulla esimerkkejä siitä minkä tyyppinen tieto tai osaaminen on hukassa nykyään valmistuvilta verrattuna aiempiin ikäpolviin. Tällaiset asiat olisi mielestäni tärkeää tiedostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI ei ole yhtä kuin että ihminen kuuluisi ns.sivistyneistöön.
Itselläni on valtavan suuri ja korkea kirjahylly. Se on niin täynnä kirjoja, etteivät kaikki enää mahdu sinne. Kirjoja olen joutunut laittamaan muuallekin kotonani.
Ammattiini kuuluu luova työ sekä opettaminen.
Sellaista asiaa kuin luova työ ei ole olemassa. On vain luovia yksilöitä, jotka tuovat tähän maailmaan jotain uutta, mitä kukaan aikaisemmin maailman historiassa ei ole tehnyt ja tämän luovan tuotoksen pitää toimia, jotta se olisi hyödyllinen, jotta sillä olisi arvoa.
Diplomi-insinöörin kirjahyllyssä on paljon matematiikkaa ja fysiikkaa ja muita kognitiivisesti haastavia asioita.
Et siis ymmärrä yhtään mitään luovasta työstä.
- Eri
Jänää miten tietyt alat ovat onnistuneet omimaan luovuuden brändäämällä itsensä "luoviksi aloiksi" - aivan kuin missään muualla ei luotaisi mitään täysin uutta ja innovatiivista vaan lähinnä puurrettaisi mielikuvituksettomasti vanhoja kaavoja toistaen. Kuitenkin luonnontieteiden tutkija tai T&K DI joutuu monasti olemaan paljon luovempi kehittäessään ratkaisuja reaalimaailman anteeksiantamattomien reunaehtojen puristuksessa.
Huvittavia nämä jotka väittää, että ammattikorkeaan menee vain tyhmät ihmiset. Tuollainen kertoo vain kommentoijan omasta typeryydestä ja moukkamaisuudesta. Eikä myöskään ymmärretä, että AMK:sta valmistuu myös ihmisiä ammatteihin jotka voivat olla sun hengen pelastavia. Vai kieltäytyykö joku esim. ensihoidosta koska ensihoitajat vain AMK:n käyneitä?
Mä tiedän ihmisen joka käynyt lukion, AMK:n ja yliopiston sekä on väitellyt tohtoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on valtavan suuri ja korkea kirjahylly. Se on niin täynnä kirjoja, etteivät kaikki enää mahdu sinne. Kirjoja olen joutunut laittamaan muuallekin kotonani.
Sellaista asiaa kuin luova työ ei ole olemassa. On vain luovia yksilöitä, jotka tuovat tähän maailmaan jotain uutta, mitä kukaan aikaisemmin maailman historiassa ei ole tehnyt ja tämän luovan tuotoksen pitää toimia, jotta se olisi hyödyllinen, jotta sillä olisi arvoa.
Diplomi-insinöörin kirjahyllyssä on paljon matematiikkaa ja fysiikkaa ja muita kognitiivisesti haastavia asioita.
Et siis ymmärrä yhtään mitään luovasta työstä.
- Eri
Ole hiljaa autisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn kanssa oikein keskustelet XD
Sananarvauskoneen... tosi akateemista ja henkevää.
Minun tietotekniikan DI-puolisolla on ainakin Kindle - miksi kuljettaa ja järjestellä kilokaupalla tavaraa jonka sisältämä info mahtuu muutamaan grammaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen opisto-inssi ja muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Meille töihin tulee AMK ja Di inssejä ja ihan normaalit lukiotason tiedot hakusessa puhumattakaan tiedoista ja taidoista jotka aiemmin oli ihan peruskauraa myös ammattikoulutasolla. Pelottaa mihin Suomi menossa, koulutus täysin hukassa.
Saman olen huomannut. Sellainen perustason yleistieto on aivan hukassa. Näppäriä poikia koodaamaan, mutta siihen se sitten jääkin. Ja nämä kai on sitä ikäluokkansa kermaa.
Kiinnostaisi kuulla esimerkkejä siitä minkä tyyppinen tieto tai osaaminen on hukassa nykyään valmistuvilta verrattuna aiempiin ikäpolviin. Tällaiset asiat olisi mielestäni tärkeää tiedostaa.
Vaikka tällaiset asiat kuin kumpi oli eka, toinen maailmasota vai Vietnamin sota, koska Suomi itsenäistyi, kuka oli JK Paasikivi, mikä on auton kaasutin ja miten se toimii, miksi metallia ei saa laittaa mikroaaltouuniin, laskeeko vai nouseeko pakkanen kun lämpötila nousee, mikä on Leningrad... ihan tavallisia kahvihuonejuttuja. Sanavarasto näillä on myös hyvin kaponen, vähän väliä kysyvät mitä joku sana tarkoittaa. Kertonee siitä, ettei hirveästi ole kirjoja tai lehtiä luettu tai uutisia seurattu. Fiksujenkin ihmisten maailmankuva tuntuu muodostuvan viiden sekunnin pskavideoista.
Vierailija kirjoitti:
Minun tietotekniikan DI-puolisolla on ainakin Kindle - miksi kuljettaa ja järjestellä kilokaupalla tavaraa jonka sisältämä info mahtuu muutamaan grammaan?
Onhan se roudaamisen ja säilyttämisen kannalta kätevämpi, mutta itse lukemisen kannalta kirja voittaa 100-0.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vääntäkää mitä haluatte kuka on akateeminen ja kuka ei, itse opisto-inssinä kk-palkka 8000 ja velaton ollut jo parikymmentä vuotta. Eläke tulee olemaan isompi kuin nyky DI palkka.
Mitä sitten? Lätkäjätkä vetää sinua kovempia palkkoja ilman mitään kouluja.
Ei ne lätkäjätkät väännäkään kenen koulutus parempi
Mutta opistoinssi vääntää :D Lätkäjätkä tietää olevansa huonosti koulutettu, mutta opisto-/AMK-inssi ei ole asiaa vielä tajunnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tällaiset asiat kuin kumpi oli eka, toinen maailmasota vai Viet
Eli kyse on siis ihan perus yleistiedosta, eikä niinkään ammattiin liittyvästä osaamisesta? Toinen mikä osui silmään aiemmin, oli kun joku sanoi käyneensä kaikki mahdolliset insinööri koulutukset ja piti tekua, oli opistoinsinöörikoulua vaikeimpana, niin miksi näin? Mitä ja miten siellä opetettiin, mitä esim DI-opinnoissa ei opeteta? Oliko käytännönläheisempää vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diplomi-insinöörin kirjahyllyssä on paljon matematiikkaa ja fysiikkaa ja muita kognitiivisesti haastavia
---
Olen luova yksilö ja ammattini liittyy taiteeseen.
Ainakaan ne dippi-inssit, jotka tunnen, eivät ole siinä mielessä erityisen akateemisia, että harrastaisivat erityisesti kirjallisuutta. Toisaalta nykyään voi lukea hyvinkin paljon omistamatta kirjahyllyä. Itse tutustuin sähköiseen kirjapalveluun pakon edessä koronapandemian aikana, kun kansiin sidotut kirjat kotona oli kaikki luettu.
Kirjallisuuden harrastajat on ehkä enemmänkin meitä yhteiskuntatieteilijöitä tai humanisteja, opettajia jnpp.