Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kävin erään DI-pariskunnan luona ja ihmettelin mielessäni suuresti yhtä asiaa

Vierailija
18.07.2025 |

Heillä ei ollut kirjahyllyä missään. En oikein tiedä, voinko pitää heitä sivistyneinä. He söivät lihaa ja joivat varsin perustylsästi olutta sen kanssa. Mutta tuo kirjahyllyn puute... Ovatko DIt tosiaan akateemisia?

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kirjahylly täynnä kirjoja jo silloin, kun olin käynyt vasta lukion. Ensimmäiseen ammattiin valmistuin amiksesta 30-vuotiaana ja nyt 46-vuotiaana olen valmistunut AMK:sta. Samainen kirjahylly on edelleen täynnä kirjoja. Löytyy monenlaista kirjaa.

Mitä tekemistäsi opistotason opinnoillasi on DI:n tai akateemisuuden kanssa?

Eihän tuo ollut opistosta vaan AMK:sta. Mutta minulla on opistoinssin, AMK-inssin, YAMK-inssin ja DI: n paperit ja kyllä se vanha teku oli noista kouluista kovin. Nämä kolme viimeistä oli käsien heiluttelua vaikka keskiarvot oli kaikissa 4.5 ja 4.8 välissä.

AMK on opisto eikä sieltä valmistu DI:tä eikä akateemista. Ihan turha tuoda moista mikkihiiriopistoa keskusteluun.

Vierailija
42/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän se sitä tarkoita. Riippuu mitä he opiskelevat, esim. aineenopettakiksi suurin osa, eikä ne välkyt opetustehtävissä ole."

Tässä nyt puhutaan matemaattisista ja fysikaalisista tieteistä eikä mistään aineopettajan koulutuksesta, joka on eri  koulutus. Siinä tietenkin vaatimukset on eri, koska pedagogiset opinnot haukkaa ison osan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Helsingin yliopiston matematiikan ja fysiikan laitokset ovat nykyään täynnä ihan rupusakkia. Elävät puhtaan eli abstraktin matematiikan ja teoreettisen fysiikan eli metafysiikan maailmassa opiskellen oppeja, joita ei edes voi soveltaa reaalimaailmaan. "

Olet jäänyt ajastasi jälkeen. Siellä on paljon muutakin kuin teoreettista fysikkaa maisterivaiheessa.

Opiskellaan kaiken maailman hölmöjä kaiken teorioita, joilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa.

Vierailija
44/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän se sitä tarkoita. Riippuu mitä he opiskelevat, esim. aineenopettakiksi suurin osa, eikä ne välkyt opetustehtävissä ole."

Tässä nyt puhutaan matemaattisista ja fysikaalisista tieteistä eikä mistään aineopettajan koulutuksesta, joka on eri  koulutus. Siinä tietenkin vaatimukset on eri, koska pedagogiset opinnot haukkaa ison osan.

Suuri osa matematiikaa ja fysiikkaa pääaineenaan opiskelevista ajautuu opettajan hommiin. Ei ne välkyt moiseen alennu eli HY:n vaativuus on bustattu.

Vierailija
45/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään uusissa rakennuksissa ei enää ole otettu huomioon eli ei ole suunniteltu vapaata seinätilaa kirjahyllylle.  Toisaalta kaikilla on puhelin ja netti, äänikirjat eivät tarvitse kirjahyllyä.

Vierailija
46/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kirjahyllyä olo-tai vierashuoneessa. Sen sijaan yksi huone yläkerrassa on nk. kirjastohuone. Joka seinällä kirjahylly, kirjoja täynnä 

Eli jos meillä käyt, hämmästele vain. 

Vierailija
47/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opisto-inssi ja muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Meille töihin tulee AMK ja Di inssejä ja ihan normaalit lukiotason tiedot hakusessa puhumattakaan tiedoista ja taidoista jotka aiemmin oli ihan peruskauraa myös ammattikoulutasolla. Pelottaa mihin Suomi menossa, koulutus täysin hukassa.

Vierailija
48/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen opisto-inssi ja muutaman vuoden päästä eläkkeelle. Meille töihin tulee AMK ja Di inssejä ja ihan normaalit lukiotason tiedot hakusessa puhumattakaan tiedoista ja taidoista jotka aiemmin oli ihan peruskauraa myös ammattikoulutasolla. Pelottaa mihin Suomi menossa, koulutus täysin hukassa.

Opisto-inssit fantasiat. No ne AMK koulutetut on samaa opistokuraa kuin sinäkin :D

Vierailija
49/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut kirjahylly täynnä kirjoja jo silloin, kun olin käynyt vasta lukion. Ensimmäiseen ammattiin valmistuin amiksesta 30-vuotiaana ja nyt 46-vuotiaana olen valmistunut AMK:sta. Samainen kirjahylly on edelleen täynnä kirjoja. Löytyy monenlaista kirjaa.

Eihän tuo ollut opistosta vaan AMK:sta. Mutta minulla on opistoinssin, AMK-inssin, YAMK-inssin ja DI: n paperit ja kyllä se vanha teku oli noista kouluista kovin. Nämä kolme viimeistä oli käsien heiluttelua vaikka keskiarvot oli kaikissa 4.5 ja 4.8 välissä.

AMK on opisto eikä sieltä valmistu DI:tä eikä akateemista. Ihan turha tuoda moista mikkihiiriopistoa keskusteluun.

AMK ei ole opisto eikä akateemisuus tarkoita sivistystä, ei oikeastaan mitään. Eikä tuohon DI-tutkintoon tarvita kuin vähän persauksia. Mutta tokihan se on tarkoitettukin nuorisolle. Kymmeniä vuosia vanhan koulutuksen mukanaan tuomalla 'sivistyksellä' on turha yrittää brassailla.

Vierailija
50/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK on korkeakoulu vaikka sä kuinka kiukuttelisit. Opistotasoa ei ole enää olemassakaan, koita hyväksyä se.

Mun pointti oli se, että ei koulutus kerro sitä onko ihmisellä kirjahylly ja kirjoja tai lukeeko hän ylipäätään kuinka paljon kirjoja. Kummallista, että sä et tuon vertaa tajunnut mun kommenttia. Oli vain kiire päästä aukomaan päätä lapsellisesti. Jos sä olet korkeasti koulutettu, niin sivistyny sä et ainakaan ole.

Vierailija
51/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Helsingin yliopiston matematiikan ja fysiikan laitokset ovat nykyään täynnä ihan rupusakkia. Elävät puhtaan eli abstraktin matematiikan ja teoreettisen fysiikan eli metafysiikan maailmassa opiskellen oppeja, joita ei edes voi soveltaa reaalimaailmaan. "

Olet jäänyt ajastasi jälkeen. Siellä on paljon muutakin kuin teoreettista fysikkaa maisterivaiheessa.

Opiskellaan kaiken maailman hölmöjä kaiken teorioita, joilla ei ole mitään tekemistä tieteen kanssa.

Nimenomaan on tieteen kanssa tekemistä eikä  tekniikan mitä itse näytät arvostavan. Minulla on varsin hyvä käsitys kummastakin koulutuksesta ja DI.n koulutus on huomattavasti helpompi ja sieltä pääsee tyhmempikin työelämään osaamatta juuri mitään. Tuotantotalous on DI-linjoista kaikista helpoin ja onnettomin, vaikka taitanee edelleen olla vaikein pääsyvaatimuksiltaan. Itse olen siis DI. 

Vierailija
52/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opistoa ei ole enää olemassakaan. AMK on korkeakoulu ihan virallisesti, joten lopeta kiukuttelu.

Vierailija
53/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään uusissa rakennuksissa ei enää ole otettu huomioon eli ei ole suunniteltu vapaata seinätilaa kirjahyllylle.  Toisaalta kaikilla on puhelin ja netti, äänikirjat eivät tarvitse kirjahyllyä.

Suunnittele itte talosi.

Vierailija
54/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veljell on valtavasti kirjoja. Ei se lue ollenkaan kirjoja. Perittyjä kun jäi lapsuudenkotiin asumaan. Ok mulle. 

Vierailija
55/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK on opisto eikä sieltä valmistu DI:tä eikä akateemista. Ihan turha tuoda moista mikkihiiriopis

AMK ei ole opisto eikä akateemisuus tarkoita sivistystä, ei oikeastaan mitään. Eikä tuohon DI-tutkintoon tarvita kuin vähän persauksia. Mutta tokihan se on tarkoitettukin nuorisolle. Kymmeniä vuosia vanhan koulutuksen mukanaan tuomalla 'sivistyksellä' on turha yrittää brassailla.

Akateeminen tarkoittaa edelleen akateemista, AMK on uudelleen nimetty opisto eikä sieltä valmistu akateemisia. DI-tutkinto taas on akateeminen tutkinto ja DI akateeminen.

AMK:lla keulijat ovat vähän kuin hoitsuja jotka luulevat olevansa lääkäreitä.

Vierailija
56/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut. Sellainen perustason yleistieto on aivan hukassa. Näppäriä poikia koodaamaan, mutta siihen se sitten jääkin. Ja nämä kai on sitä ikäluokkansa kermaa.

Vierailija
57/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa matematiikaa ja fysiikkaa pääaineenaan opiskelevista ajautuu opettajan hommiin. Ei ne välkyt moiseen alennu eli HY:n vaativuus on bustattu.

Siellähän on teoreettisen fysiikan lisäksi mm. materiaalifysiikkaa, elektroniikkafysiikkaa, ilmakehätieteet, datatieteet yms.  Ihan samoista paikoista kisaavat dippainssien kanssa. Työskentelevät pankeista tutkimuslaitoksiin. Opettajan pätevyyttä varten pitää suorittaa lisäopintoja aivan kuten DI.nkin. 

Vierailija
58/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuokaan koulutus mihinkään viisauteen tai sivistyksellisyyteen johda.

Vierailija
59/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK on opisto eikä sieltä valmistu DI:tä eikä

Kuka tässä on muka väittänyt AMK:ta akateemiseksi? On vain puututtu tuohon sun opisto-jankutukseen. Opistoa ei ole enää olemassa. AMK on korkeakoulu ihan virallisesti. AMK ja yliopisto ovat molemmat kolmannen asteen koulutuksia. Sä et ole kovin sivistyneen oloinen ihminen ja käytös ylimielistä ja moukkamaista.

Mä olen sairaanhoitaja enkä kuvittele olevani lääkäri kuten ei kuvittele muutkaan sairaanhoitajat.

Vierailija
60/121 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on muka väittänyt AMK:ta akateemiseksi? On vain puututtu tuohon sun opisto-jankutukseen. Opistoa ei ole enää olemassa. AMK on korkeakoulu ihan virallisesti. AMK ja yliopisto ovat molemmat kolmannen asteen koulutuksia. Sä et ole kovin sivistyneen oloinen ihminen ja käytös ylimielistä ja moukkamaista.

Mä olen sairaanhoitaja enkä kuvittele olevani lääkäri kuten ei kuvittele muutkaan sairaanhoitajat.

Te kuvittelette että tutkintonne tai opistonne olisi jotenkin samalla tasolla yliopistomaailman kanssa :D Totuus on, että teitä on kusetettu 'korkeakoulutuksenne' kanssa.