Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!

Vierailija
15.07.2025 |

Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!

Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".

Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.

Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä? 

Kommentit (488)

Vierailija
341/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en varsinkaan lähtisi toiselle paikkakunnalle jokin vartin seremonian takia. 

Ok. Kenen luulet itkevän itsensä uneen tuon takia? 

Sen pihin hääparin joka odotti kuola valuen rahalahjoituksia, mutta jäikin ilman.

Ikävä pilata voimaantumiesi, mutta jos pari haluaa vain vihkimisen, heillä ei kyllä raha ole mielessä. Kyllä ne ovat ne megahäitä järjestävät, jotka odottavat kuola poskella rahaa, jotta saavat juhlien kulut katettua. Maistraattivihkiminen on maksutonta, joten ei ole kuluja, joita tarvitsisi vierailta periä takaisin. 

Vierailija
342/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlien järjestäminen on niin kallista että tämä voi olla hyvä kompromissi. 

Mutta miksi sitten yleensäkään kutsuu muut kuin todistajat . En menisi moisiin häihin. Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on varmaan nykyaikaa. En ikinä kuullut tällaisesta. Tuttu oli hautajaisissa, missä oli pelkkä siunaus. Ei mitään kahvittelua. Mun mielestä ne kahvitilaisuudet ovat olleet tärkeä osa, kun voi jutella ihmisten kanssa ja muistella mennyttä. Terapiaa tavallaan. 

Vierailija
344/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.

Siihen ei tarvita hääparin lisäksi kuin pappi ja kaksi todistajaa. Miksi ihmeessä edes kutsua muita, jos ei kerran ole minkäänlaisia juhlia?

Miksi ei saisi kutsua? Sano yksin syy, miksi kutsua ei saisi lähettää, jos kutsuttu haluaa tulla kutsutuksi ja kutsuja haluaa hänet paikalle. 

Vierailija
345/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlien järjestäminen on niin kallista että tämä voi olla hyvä kompromissi. 

Mutta miksi sitten yleensäkään kutsuu muut kuin todistajat . En menisi moisiin häihin. Eri

Miksi ei? Onko se jotenkin sinulta pois, jos esim. minä kutsun äitini ja isäni lisäksi myös mieheni äidin ja isän ja pari läheisintä ystävää? 

Vierailija
346/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan nykyaikaa. En ikinä kuullut tällaisesta. Tuttu oli hautajaisissa, missä oli pelkkä siunaus. Ei mitään kahvittelua. Mun mielestä ne kahvitilaisuudet ovat olleet tärkeä osa, kun voi jutella ihmisten kanssa ja muistella mennyttä. Terapiaa tavallaan. 

Ei ole kenenkään tehtävä toimia sinun terapeuttinasi kun on juuri haudannut oman läheisensä. Itsekäs tuollainen ajatus, että esim. oman lapsen hautaan saattaneen pitäisi vielä jaksaa terapoida muita heti kun arkku on laskettu hautaan. 

Vierailija
347/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä esti sinua järjestämästä terapiasessiota omassa kodissasi? 

Vierailija
348/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.

Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä. 

Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista."

Minä en ole koskaan laittanut rahaa, jos sitä on pyydetty. Pidän tällaista ryöhkeänä. Olen vienyt tavara-lahjan. Rahaa olen toki monesti antanut lahjaksi, mutta vain silloin kuin sitä ei ole pyydetty. Yleisin antamani lahja on raha, mutta annan rahaa vain silloin kuin sitä ei pyydetä. Miksi näin? Koska pidän rahan pyytämistä vierailta röyhkeänä, enkä halua olla mukana tukemassa tällaista kulttuuria. 

Onko se, että juhlapari toivoo (ei pyydä) lahjaksi rahaa tavaran sijasta, röyhkeää sinusta?

On. En minäkään  koskaan anna lahjaksi rahaa.  Eri vastasi.

Vierailija
349/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.

Joo, olennaiseen keskittyminen kunniaan! Miksi tosiaan turhaan juhlia häitä kun itse avioliittoon pääseminen sisältää vain pientä papereiden pyörittelyä? Ja miksipä juhlia viisikymppisiäkään, kun kyllä se ikä näkyy henkkareista? Miksi juhlia ristiäisiä kun kyllä ihminen nimensä ihan kysymällä kertoo? Miksi viettää joulua, kun kyllä sen päivän voi kuluttaa vaikka töitä tekemällä, eikä syödä kinkkua Jeesuksen kunniaksi? Miksi tarvisi järkätä yo-juhliakaan kun eikö se lakin ja todistuksen saaminen ole niinku se perimmäinen tarkoitus? 

En nyt tiedä onko kuitenkaan niin hyvä suuntaus.

Vierailija
350/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäminäminä. Aika sairasta, jos jopa hautajaisissa on mielessä vain oma napa eikä tule ajatelleeksi, että surevat eivät välttämättä yksinkertaisesti jaksa mitään emännöintiä siunauksen jälkeen. Kyseessä voi olla myös vainajan oma tahto. Itsekin olen ajatellut tehdä hautaustestamentin, johon kirjaan, että uurna multiin ja siinäpä se. 

Vierailija
351/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en varsinkaan lähtisi toiselle paikkakunnalle jokin vartin seremonian takia. 

Sen pihin hääparin joka odotti kuola valuen rahalahjoituksia, mutta jäikin ilman.

Ikävä pilata voimaantumiesi, mutta jos pari haluaa vain vihkimisen, heillä ei kyllä raha ole mielessä. Kyllä ne ovat ne megahäitä järjestävät, jotka odottavat kuola poskella rahaa, jotta saavat juhlien kulut katettua. Maistraattivihkiminen on maksutonta, joten ei ole kuluja, joita tarvitsisi vierailta periä takaisin. 

Höpöhöpö, juuri toisinpäin. Pihit eivät halua edes kahvia tarjota, toiset pistävät vieraiden viihtyvyyteen kymppitonneja.

Vierailija
352/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kommentoijan on oltava trolli. 

Vierailija
353/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siihen ei tarvita hääparin lisäksi kuin pappi ja kaksi todistajaa. Miksi ihmeessä edes kutsua muita, jos ei kerran ole minkäänlaisia juhlia?

Miksi ei saisi kutsua? Sano yksin syy, miksi kutsua ei saisi lähettää, jos kutsuttu haluaa tulla kutsutuksi ja kutsuja haluaa hänet paikalle. 

Siitä vaan, mutta miksi tarvitsee edes mitään kutsuja lähetellä? Eikö vaan voi ilmoittaa niille vanhemmille ja appivanhemmille koska vihkiminen tapahtuu? Jotenkin voin ymmärtää, että vanhemmat haluavat aidosti olla paikalla, mutta miksi edes ystävät haluaisivat, jos kerran ei minkäänlaisia juhlia ole? En tajua että joku on niin pihi, ettei edes läheimmilleen voi kahveja tarjota. 

Vierailija
354/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, juuri toisinpäin. Pihit eivät halua edes kahvia tarjota, toiset pistävät vieraiden viihtyvyyteen kym

Ei, vaan juuri noin päin. Ne, joilla on rahaa ei ole tarvetta kerjätä lahjoja pitojen muodossa. Täälläkin moni on ilmaissut, että vain juhliin viedään rahaa. Parit ovat oivaltaneet tämän ja jättävät juhlat väliin, koska eivät halua vierailta rahaa tai varsinkaan mitään leivänpaahtimia tms. Se onnistuu varmimmin, kun jättää juhlat pitämättä ja käy vain vihillä. 

Vierailija
355/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän kommentoijan on oltava trolli. 

Mutta mikä esti? Jos kaipaat siunaustilaisuuden jälkeen terapiasessiota, miksi et järjestä itse sellaista, vaan vaadit muita passamaan sinua? 

Vierailija
356/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kenenkään tehtävä toimia sinun terapeuttinasi kun on juuri haudannut oman läheisensä. Itsekäs tuollainen ajatus, että esim. oman lapsen hautaan saattaneen pitäisi vielä jaksaa terapoida muita heti kun arkku on laskettu hautaan. 

Käsitit kyllä väärin. En todellakaan odota, että joku terapioi minua. Tarkoitin, kun ihmiset jakavat muistojaan ja keskustelevat asioista, se monesti auttaa käsittelemään surua. Tämäkin on tätä nykyaikaa, että kaikki väärin ymmärretään ja vedetään herne nenään. Vitsi minkälaisia ihmiset on nykyään, huh. Sulla ei taida olla paljonkaan omakohtaista kokemusta.

Vierailija
357/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole kuullutkaan tuollaisista häistä. Ei taida olla totta, että jotkut oikeasti toimisi näin. Eiköhän ole ihan provona tehty aloitus.

Vierailija
358/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan, mutta miksi tarvitsee edes mitään kutsuja lähetellä? Eikö vaan voi ilmoittaa niille vanhemmille ja appivanhemmille koska vihkiminen tapahtuu? Jotenkin voin ymmärtää, että vanhemmat haluavat aidosti olla paikalla, mutta miksi edes ystävät haluaisivat, jos kerran

Ainakin minun isälleni (yli 80v) on tärkeää saada kutsu nimenomaan paperisena postissa. Hän on vanhakantainen ihminen, jolle mikään suullinen kehotus ei ole kutsu. Sinun kannattaa edes kerran elämässäsi yrittää miettiä asioita muustakin kuin omasta näkökulmastasi niin ei tarvitse tehdä ongelmaa siitä, mitä muut tekevät. 

Vierailija
359/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.

Jos on tarkoitus mennä vihkimisen jälkeen takaisin töihin, niin miksi kutsua vieraita ollenkaan paikalle. Jonkun toisen työpaikka ei ole siinä maistraatin kulmalla ja joutuu ottamaan koko päivän vapaaksi pyörähtääkseen sen muutaman minuutin ei niin kovin juhlallisessa vihkitoimituksessa. 

Tarvitaan kaksi todistajaa.

Vierailija
360/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitit kyllä väärin. En todellakaan odota, että joku terapioi minua. Tarkoitin, kun ihmiset jakavat muistojaan ja keskustelevat asioista, se monesti auttaa käsittelemään surua. Tämäkin on tätä nykyaikaa, että kaikki väärin ymmärretään ja vedetään herne nenään. Vitsi minkälaisia ihmiset o

No miksi sitä muistojen jakamista ei voi toteuttaa muualla kuin hautajaisten yhteydessä? Kuten jo kerrottua, kaikilla ei ole voimavaroja vetää mitään muistelusessioita heti, kun arkku on saatu multiin. Jos sinä sellaista kaipaat, sinä voit itse hoitaa järjestelyt. Kutsut vaikka kotiisi ne, jotka haluvat jutella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi