Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!

Vierailija
15.07.2025 |

Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!

Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".

Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.

Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä? 

Kommentit (488)

Vierailija
321/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi "normaalit ystävät haluavat tulla paikalle" katsomaan teidän käytännön järjestelyitä? Tulevatko he katsomaan myös kun kirjoitatte työsopimuksen? Entä kun ilmaatte pattereita tai siivoatte talvivaatteita kellariin? 

No sille en voi mitään, jos avioliiton solmiminen vertautuu sinulla työsopimukseen tai talvivaatteiden säilömiseen. Silloin voi toki olla vaikea ymmärtää, miksi ystävät haluavat todistaa sitä vihkimistä, mutta eivät tule paikalle esim. työsopimuksen solmimiseen. Sääliksi käy mahdollista puolisoasi, kun hän on sinulle vain talvitakki, jonka voi laittaa varastoon kun ei enää ole käyttöä. 

Itse puhuit käytännön järjestelystä, v i tun ID i ootti. 

Vierailija
322/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en varsinkaan lähtisi toiselle paikkakunnalle jokin vartin seremonian takia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kysymys on vain tuollaisesta järjestelystä, niin silloin ei kutsuta mahdollisten omien todistajien lisäksi ketään paikalle. Ketjun aihehan on se, että kutsutaan ihmisiä paikalle, mutta sitten vihkimisen lisäksi ei ole mitään muuta. Maistraatissa siinä vihkimisessä ei todella ole mitään näkemistä, se on parissa minuutissa ohi. 

Jokainen saa kutsua ihan keitä itse haluaa. Et sinä ole mikään jumala, joka päättää kaikkien puolesta keitä kutsutaan ja keitä ei. Aika vammainen sitä pitäisi ollakin, jos rajaisi esim. sulhasen läheisen mummon pois vain, koska todistajia tarvitaan vain kaksi ja morsiamen äiti ja isä ovat jo tulossa. 

Joo. Kutsu mummo. Mutta miksi pitää suuttua siitä, jos vaikka vanhemmat ja mummot haluaisi sitten mennä hääparin kanssa yhdessä kahville. Se on huonoa käytöstä sitä läheistä mummoa kohtaan. 

Älä höpötä lapsi. Siinä ei ole mitään huonoa käytöstä, jos nuoripari haluaa juhlistaa häitään nussimalla kahvittelun sijaan. Me mummotkin ymmärrämme sen verran elämästä, ettemme vaadi mitään pakkokahveja, vaan juomme kahvit kotona, jos hääpari haluaa tehdä jotain muuta. 

Vierailija
324/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi "normaalit ystävät haluavat tulla paikalle" katsomaan teidän käytännön järjestelyitä? Tulevatko he katsomaan myös kun kirjoitatte työsopimuksen? Entä kun ilmaatte pattereita tai siivoatte talvivaatteita kellariin? 

No sille en voi mitään, jos avioliiton solmiminen vertautuu sinulla työsopimukseen tai talvivaatteiden säilömiseen. Silloin voi toki olla vaikea ymmärtää, miksi ystävät haluavat todistaa sitä vihkimistä, mutta eivät tule paikalle esim. työsopimuksen solmimiseen. Sääliksi käy mahdollista puolisoasi, kun hän on sinulle vain talvitakki, jonka voi laittaa varastoon kun ei enää ole käyttöä. 

Niin puhuin. Kovin ikävää, että sinulla ei kapasiteetti riitä erottamaan tosistaan luonteeltaan erilaisia käytännön järjestelyjä, vaan niputat ne kaikki samaan. Ymmärrän, että se harmittaa ja sitten pitää purkaa pahaa oloaan huutamalla vttua. 

Vierailija
325/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en varsinkaan lähtisi toiselle paikkakunnalle jokin vartin seremonian takia. 

Ok. Kenen luulet itkevän itsensä uneen tuon takia? 

Vierailija
326/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nuoripari piti häät ja juhlat. Suurin osa n. 70 vieraasta ei ollut laittanut euroakaan matkatilille, jotkut oli laittaneet 20-30 euroa.

Pelkät tarjoilut maksoivat n 100 euroa/ nenä. 

Kaikilla ei ole varaa, heillä oli varaa toki. Kaikki on ihanan kallista.

100 eur / hlö. Kuulostaa tosi kalliilta. Miksi tuollaiset tarjoilut jos vieraslista köyhiksiä.

Vierailija
327/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten minä vaihdan pari sanaa kenenkään kanssa, kun ei ole paikkaa missä vaihtaa niitä sanoja? Kysyin jo, että onko tarkoitus jäädä sinne maistraatin aulaan tai kirkon eteiseen (ovat muuten yleensä tosi pieniä) vaihtamaan ne pari sanaa? Vai parkkipaikallako ne vaihdetaan? Ratikkapysäkilä? Tarjoilu ei ole se pointti, vaan se, että vihkimisen lisäksi on jotakin, jossa on mahdollista harjoittaa noita normaaleja käytöstapoja. 

No pidä sitten turpasi kiinni. Ei voi olla normaali elämä noin vaikeaa. 

Vierailija
328/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin puhuin. Kovin ikävää, että sinulla ei kapasiteetti riitä erottamaan tosistaan luonteeltaan

Jankuttajatrolli on näemmä aktivoitunut ilmeisesti helteistä. Huoli pois, ei tätä hupia kauaa kestä ja sinä mörkö ryömit takaisin sinne koloon mistä tulitkin <3

Vierailija
329/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuollaiset häät olisi ihanat. Juhlat ovat usein puuduttavan pitkäveteisiä, valitettavasti. 

Lahjoja taas ei kukaan pakota tuomaan. Vieraat päättävät itse, tuovatko lahjan vai ei. Juhlia ei pidä järjestää lahjojen toivossa, vaan muista syistä. Minua ei haittaa, jos ei tuo lahjoja (poikkeuksena pikkulasten syntymäpäiväjuhlat, mutta tällöin lahjaksi riittää esim. sukat tai pieni karkkipussi). 

No onhan se nyt aika huonoa käytöstä olla tuomatta tai ei antaa lahjaa. Ei tietysti pidä vaatia jotain määrättyä asiaa tai laittaa hintaa, mutta mitä juhlimista se on, kun ei enää tarjota mitääm, eikä lahjoja anneta?

Eikö sitten voi jo samalla sopia joku aika johonkin discoon tai tanssipaikkaan ja jokainen sitten maksaa omat menonsa itse. 

Käytöstavat ja etiketti ei ole mitään, jokainen päättää itse. Vaan ne on tehty, jotta kaikille on hyvä olla ja jää hyvä mieli. 

Juhlat ovat usein sitä mitä vieraat ovat. Jos vieraat ovat hyviä juhlimaan, niin usein ne juhlatkin ovat hauskat.

Vierailija
330/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku menee häihin ajatuksella: "Minä ostin mekon, joten minulle pitää tarjota vähintään sen hinnan edestä ruokaa" eikä "Ihanaa jakaa ystäväni tärkeä päivä hänen kanssaan" 

Nimenomaan. Halutaan viettää tärkeä päivä hääparin kanssa. Ei seurata hääparin omia juttuja puoli tuntia ja lähteä pois. 

Eihän tuossa mitään ajanviettämisestä puhuttu, vaan ruuan tarjoamisesta. Aika itsekästä vaatia hääpari omaan käyttöön koko päiväksi sen sijaan, että päästäisi heidät nauttimaan toisistaan heille tärkeänä päivänä. 

Älä kutsu vieraita, joista et oikeasti pidä. Uskomatonta, että joku noin inhottavasti läheisistään ajatteleva juoksuttaa ihmisiä vihkimistään katsomaan. Miksi???

Vierailija
331/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuttajatrolli on näemmä aktivoitunut ilmeisesti helteistä. Huoli pois, ei tätä hupia kauaa kestä ja sinä mörkö ryömit takaisin sinne koloon mistä tulitkin <3

Noinko koville se otti, että osasin erottaa avioliiton ja talvitakkien varastoinnin toisistaan :D

Vierailija
332/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen nai tyylillään. Me hoidamme sen sitten illalla kahden kesken, mitään kimppakivaa emme järjestä. Valitamme valintaamme.

Ei tarvitse valittaa, teette juuri niin kuin  tässä on koko ketju yritetty selittää. Ei kutsuta vieraita, jos ei haluta sen parin minuutin vihkimisen lisäksi muuta ohjelmaa.

Vierailija
333/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku menee häihin ajatuksella: "Minä ostin mekon, joten minulle pitää tarjota vähintään sen hinnan edestä ruokaa" eikä "Ihanaa jakaa ystäväni tärkeä päivä hänen kanssaan" 

Nimenomaan. Halutaan viettää tärkeä päivä hääparin kanssa. Ei seurata hääparin omia juttuja puoli tuntia ja lähteä pois. 

Eihän tuossa mitään ajanviettämisestä puhuttu, vaan ruuan tarjoamisesta. Aika itsekästä vaatia hääpari omaan käyttöön koko päiväksi sen sijaan, että päästäisi heidät nauttimaan toisistaan heille tärkeänä päivänä. 

Älä kutsu vieraita, joista et oikeasti pidä. Uskomatonta, että joku noin inhottavasti läheisistään ajatteleva juoksuttaa ihmisiä vihkimistään katsomaan. Miksi???

Ei pelkoa, en ole kutsumassa sinua. Minun läheiseni ihan itse ilmaisivat tahtonsa tulla katsomaan vihkmistäni. Olen pahoillani, ettei sinulla ole läheisiä, joille sinä olisit niin tärkeä. 

Vierailija
334/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin hyvä kysymys! 

Vierailija
335/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi outoa. Mielestäni vihkimisen jälkeen pitää järjestää ainakin kahvitus, myös maistraattihäissä. 

Tietysti tai muuten ei tarvitse kutsua, kuin ehkä pari lähintä. Meillä oli kaksi henkilöä, joille tarjottiin ruoka. Varattiin pöytä vähän hienommasta ravintelista.

Vierailija
336/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen nai tyylillään. Me hoidamme sen sitten illalla kahden kesken, mitään kimppakivaa emme järjestä. Valitamme valintaamme.

Ei tarvitse valittaa, teette juuri niin kuin  tässä on koko ketju yritetty selittää. Ei kutsuta vieraita, jos ei haluta sen parin minuutin vihkimisen lisäksi muuta ohjelmaa.

Miksi sitten valitat? Eihän se sinulta ole pois, jos joku haluaa katsella toisten naimista. 

Vierailija
337/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Kenen luulet itkevän itsensä uneen tuon takia? 

Sen pihin hääparin joka odotti kuola valuen rahalahjoituksia, mutta jäikin ilman.

Vierailija
338/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä aika paljon hääparin ajatusmaailmasta, jos vieraat kutsutaan seuraamaan jotain 10 min seremoniaa ja sen lisäksi ei ole mitään. 

Jos ajatellaan, että olisi vaikka seremonia, jonne on kutsuttu 60 ihmistä. Ei mitään jatkotilaisuutta.

vrt.

Tilaisuus, johon on kutsuttu 10 läheisintä ihmistä. Seremonian jälkeen mennään hääparin kotiin nauttimaan kakkua ja kuohuvaa.

Valitsisin jälkimmäisen.

Vierailija
339/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä juoksuttamisesta sä höpötät, lapsi? Ihan omasta vapaasta tahdostaan ne ihmiset sinne tulevat, jos tulevat. Ketään ei olla pakottamassa. Joillekin nyt vain on tärkeää olla länsä vaikka sitten se pari minuuttia toisen tärkeänä hetkenä. Sinulle ei ole ja sekin on ihan ok. Ei tarvitse hiiltyä tuolla tavoin. Kukin tavallaan. 

Vierailija
340/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.

Siihen ei tarvita hääparin lisäksi kuin pappi ja kaksi todistajaa. Miksi ihmeessä edes kutsua muita, jos ei kerran ole minkäänlaisia juhlia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä