Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!

Vierailija
15.07.2025 |

Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!

Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".

Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.

Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä? 

Kommentit (488)

Vierailija
301/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonosti olet lapsei kasvattanut siinä tapauksessa. Tai ehkä se ei uskalla pyyttää, kun äitinsä on prittihirmu, joka VAATII asioita eikä kuuntele ollenkaan, mitä lapsi haluaa

tässä taas näkyy tämä sukujen ero. Sinusta on huonoa käytöstä ettei kehtaa pyytää rahaa muilta. Teilläpäin pientä vippiä ruinataan ihan kaikilta ilmeisesti, takaisin maksu onkin sitten niin ja näin.

Ei, vaan minusta on huonoa kasvatusta, jos lapseen ei ole saatu luotua sellaista suhdetta, että lapsi kehtaa pyytää rahaa. Meilläpäin vanhemmat eivät ole mikään pelottava vaatimuksia esittävä taho, jolta ei edes omiin häihin uskalla rahaa pyytää. Meillä vanhemmat rakastavat lapsiaan ja viestivät heille pienestä pitäen, että apua on tarjolla aina kun tarvitaan. 

Vierailija
302/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt voitte kyllä haistaa ison peen, jotka väitätte häiden ja srk:n tilojen vuokran olevan ilmaista/halpaa!

Luin tässä juuri oman seurakuntani sivuja! Tilavuokra "kahvio" on noin 100€, siis pelkkä vuokra. Kylmätilojen kanssa n. 150€. Astiat sisältyvät vuokraan mutta esim. pöytäliinat maksavat 13 €/kpl. Ja tämä siis pelkkä vuokra.

Itse pitää hommata tietysti syötävät ja juotavat paikan päälle. Ja tarjoilla. Sekä suorittaa loppusiivous.

Ja vaikkei haluaisi edes kirkollista vihkimistä, srk:n tilat ovat kuitenkin halvemmasta päästä. Missä voisi siis järjestää tilaisuuden vaikka +10 henkilölle.

Pieniäkin juhlatiloja/kerhohuoneita/neuvottelutiloja löytyy, ravintolan kabinetteja, mökkejä, hotellin suiteja, omia tai läheisten pihoja/koteja, juhlakatoksen/paviljongin lainaus tai vuokraus jne jne..

Joissain puistoissa myös valmiita kii

Tähän lisäisin vielä, että esim maaseudulla lähes jokaisessa kylässä ja myös monissa kaupungeissakin, on kotia (kota), mitä saa varata omaan käyttöön ilmaiseksi tai muutamalla kympillä päiväksi. Niihin saa ihanan tunnelman valosarjoilla tai kynttilöillä, ruuan voi valmistaa vaikka avotulella tai muuten pitää tulta tunnelman luojana, ja pihallakin voi olla mutta kota toimii sateen suojana. Näihin mahtuu parhaillaan 30 ihmistäkin sisään, ja muutamalla tyynyllä ja huovalla saa vielä lisää juhlan tuntua sisälle.

Olen ollut sellaisissa 60v juhlissa tällaisessa kodassa, missä yksi vieraista huolehti loimulohen valmistuksen siinä kodan avotulella, toinen vieraista hoiti keitetyt perunat ja salaatin paikoilleen, ja jälkiruuaksi oli valmis kakku, keksit ja kahvit.

Oli pientä musisointia ja mietoja alkoholeja tarjolla, ja iltapalaksi vielä makkaran ja vaahtokarkkien paistoa. 

Olivat todella mieleenpainuvat ja ihanat juhlat hyvine tarjoiluineen, eikä maksanut paljoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastiko joku menee häihin ajatuksella: "Minä ostin mekon, joten minulle pitää tarjota vähintään sen hinnan edestä ruokaa" eikä "Ihanaa jakaa ystäväni tärkeä päivä hänen kanssaan" 

Vierailija
304/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kutsuko sellaisia vieraita vihkimiseenne, joiden kanssa on vastenmielistä viettää edes tuntia kahvipöydässä äidin maksamana. Uskomatonta miten huonot käytöstavat joillakin on. 

On ihan ok pitää vain vihkiminen. Ei ole yhtään ok kutsua vieraita, joiden kanssa ajan vietto on epämiellyttävää. 

Vierailija
305/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta järjestää sellaiset vihkiäiset, mihin on varaa. Nykyajan avioliitot ovat niin lyhyitä, että turha niitä häälainoja on jälkeenpäin maksella.  Ei tämä milään uusi juttu ole.  Sisarellani oli tällaiset vihkiäiset jo yli 40 vuotta sitten. Paluumatkalla poikkesimme omatoimisesti kahville ja siellä sattui olemaan iso täytekakku, joten joimme hääkahvit. 

Vierailija
306/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että osalla täällä kirjoittavista ei ole esim. läheisiä ystäviä, joiden vuoksi olisi valmis tekemään jotain ihan pyytettömästi ilman mitään "koska minä tulen paikalle pitää sinun huolehtia minusta" kiristämistä. 

Surullista ettei tuollaista järjestävillä parilla ole yhtään läheistä ystävää kenen kanssa haluaisivat juhlistaa suurta tapahtumaa, vaaditaan muita antamaan mutta itse ei haluta edes kahveja juoda heidän kanssaan.

Niin noh, kaikille se "tahdon" ei ole mikään elämää mullistava suuri tapahtuma, jota pitää juhlistaa. Monille se on vain käytännönjärjestely, joka toteutetaan vaikkapa puhtaasti taloudellisista syistä. Silloin ei ole mitään tarvitta juoda mitään kahveja. Ystävien kanssa voi kahvitella muutenkin. Ja normaalit ystävän haluavat tulla paikalle ilman ka

Jos kysymys on vain tuollaisesta järjestelystä, niin silloin ei kutsuta mahdollisten omien todistajien lisäksi ketään paikalle. Ketjun aihehan on se, että kutsutaan ihmisiä paikalle, mutta sitten vihkimisen lisäksi ei ole mitään muuta. Maistraatissa siinä vihkimisessä ei todella ole mitään näkemistä, se on parissa minuutissa ohi. 

Vierailija
307/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi outoa. Mielestäni vihkimisen jälkeen pitää järjestää ainakin kahvitus, myös maistraattihäissä. 

Vierailija
308/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että osalla täällä kirjoittavista ei ole esim. läheisiä ystäviä, joiden vuoksi olisi valmis tekemään jotain ihan pyytettömästi ilman mitään "koska minä tulen paikalle pitää sinun huolehtia minusta" kiristämistä. 

Surullista ettei tuollaista järjestävillä parilla ole yhtään läheistä ystävää kenen kanssa haluaisivat juhlistaa suurta tapahtumaa, vaaditaan muita antamaan mutta itse ei haluta edes kahveja juoda heidän kanssaan.

Niin noh, kaikille se "tahdon" ei ole mikään elämää mullistava suuri tapahtuma, jota pitää juhlistaa. Monille se on vain käytännönjärjestely, joka toteutetaan vaikkapa puhtaasti taloudellisista syistä. Silloin ei ole mitään tarvitta juoda mitään kahveja. Ystävien kanssa voi kahvitella muutenkin. Ja normaalit ystävän haluavat tulla paikalle ilman ka

Miksi "normaalit ystävät haluavat tulla paikalle" katsomaan teidän käytännön järjestelyitä? Tulevatko he katsomaan myös kun kirjoitatte työsopimuksen? Entä kun ilmaatte pattereita tai siivoatte talvivaatteita kellariin? 

Vierailija
309/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysymys on vain tuollaisesta järjestelystä, niin silloin ei kutsuta mahdollisten omien todistajien lisäksi ketään paikalle. Ketjun aihehan on se, että kutsutaan ihmisiä paikalle, mutta sitten vihkimisen lisäksi ei ole mitään muuta. Maistraatissa siinä vihkimisessä ei todella ole mitään näkemistä, se on parissa minuutissa ohi. 

Jokainen saa kutsua ihan keitä itse haluaa. Et sinä ole mikään jumala, joka päättää kaikkien puolesta keitä kutsutaan ja keitä ei. Aika vammainen sitä pitäisi ollakin, jos rajaisi esim. sulhasen läheisen mummon pois vain, koska todistajia tarvitaan vain kaksi ja morsiamen äiti ja isä ovat jo tulossa. 

Vierailija
310/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko joku menee häihin ajatuksella: "Minä ostin mekon, joten minulle pitää tarjota vähintään sen hinnan edestä ruokaa" eikä "Ihanaa jakaa ystäväni tärkeä päivä hänen kanssaan" 

Nimenomaan. Halutaan viettää tärkeä päivä hääparin kanssa. Ei seurata hääparin omia juttuja puoli tuntia ja lähteä pois. 

Vierailija
311/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen nai tyylillään. Me hoidamme sen sitten illalla kahden kesken, mitään kimppakivaa emme järjestä. Valitamme valintaamme.

Vierailija
312/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa kutsua ihan keitä itse haluaa. Et sinä ole mikään jumala, joka päättää kaikkien puolesta keitä kutsutaan ja keitä ei. Aika vammainen sitä pitäisi ollakin, jos rajaisi esim. sulhasen läheisen mummon pois vain, koska todistajia tarvitaan vain kaksi ja morsiamen äiti ja isä ovat jo tulossa. 

Joo. Kutsu mummo. Mutta miksi pitää suuttua siitä, jos vaikka vanhemmat ja mummot haluaisi sitten mennä hääparin kanssa yhdessä kahville. Se on huonoa käytöstä sitä läheistä mummoa kohtaan. 

Vierailija
313/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi "normaalit ystävät haluavat tulla paikalle" katsomaan teidän käytännön järjestelyitä? Tulevatko he katsomaan myös kun kirjoitatte työsopimuksen? Entä kun ilmaatte pattereita tai siivoatte talvivaatteita kellariin? 

No sille en voi mitään, jos avioliiton solmiminen vertautuu sinulla työsopimukseen tai talvivaatteiden säilömiseen. Silloin voi toki olla vaikea ymmärtää, miksi ystävät haluavat todistaa sitä vihkimistä, mutta eivät tule paikalle esim. työsopimuksen solmimiseen. Sääliksi käy mahdollista puolisoasi, kun hän on sinulle vain talvitakki, jonka voi laittaa varastoon kun ei enää ole käyttöä. 

Vierailija
314/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vihkimisen aikana seurustella kenenkään kanssa. Ainoat, jotka siinä vaiheessa sanovat jotain ovat pappi/maistraatin vihkijä  sekä vihittävä pariskunta kumpikin yhden sanan. Etkö ole koskaan ollut seuraamassa vihkimistä?

Miksi haluat esittää tyhmempää kuin olet? Kai sitä nyt aivovammainenkin tajuaa, että seurustelu tapahtuu vihkimisen JÄLKEEN, ei sen aikana. Melkoisen mlkku pitää olla, jos vain lähtee menemään edes onnittelematta hääparia. 

Onnittelut eivät nyt ihan vastaa mun käsitystä mukavasta seurustelusta ystävien kesken. Ja jos vihkimisen jälkeen ei ole mitään ohjelmaa  tai paikkaa, jossa viettää aikaa, niin sitten onnittelujen jälkeen häivytään omille teille. Vai onko tarkoitus jäädä seisoskelemaan sinne maistraatin aulaan tai kirkon eteiseen?

No sinä nyt et tajuakaan, että vihkitilaisuus ei ole mitään "mukavaa seurustelua ystävien kesken", vaan siellä on paikalla myös muita ihmisiä, kuten esim. hääparin vanhemmat. Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu vaihtaa pari sanaa muidenkin kuin omien ystävien kanssa etenkin jos kyseessä on pieni tilaisuus. 

Miten minä vaihdan pari sanaa kenenkään kanssa, kun ei ole paikkaa missä vaihtaa niitä sanoja? Kysyin jo, että onko tarkoitus jäädä sinne maistraatin aulaan tai kirkon eteiseen (ovat muuten yleensä tosi pieniä) vaihtamaan ne pari sanaa? Vai parkkipaikallako ne vaihdetaan? Ratikkapysäkilä? Tarjoilu ei ole se pointti, vaan se, että vihkimisen lisäksi on jotakin, jossa on mahdollista harjoittaa noita normaaleja käytöstapoja. 

Vierailija
315/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Halutaan viettää tärkeä päivä hääparin kanssa. Ei seurata hääparin omia juttuja puoli tuntia ja lähteä pois. 

Eihän tuossa mitään ajanviettämisestä puhuttu, vaan ruuan tarjoamisesta. Aika itsekästä vaatia hääpari omaan käyttöön koko päiväksi sen sijaan, että päästäisi heidät nauttimaan toisistaan heille tärkeänä päivänä. 

Vierailija
316/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että lahjaksi rahaa kiitos. Ps. En viitti kaikkia porsaita kuitenkaa syöttää ja juottaa stana.

Vierailija
317/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Vierailija
318/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Kutsu mummo. Mutta miksi pitää suuttua siitä, jos vaikka vanhemmat ja mummot haluaisi sitten mennä hääparin kanssa yhdessä kahville. Se on huonoa käytöstä sitä läheistä mummoa kohtaan. 

En minä siitä suutu. Menköön muummo ja vanhemmat ihan vapaasti kahville, jos haluavat. Mutta minä en lähde mukaan, koska on minun hääpäiväni, jonka minä vietän omalla tavallani. Se on huonoa käytöstä tulla vaatimaan passaamista toisten tärkeänä päivänä, 

Vierailija
319/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mennään maistraatista takaisin töihin. Jos ei kiinnosta tulla juhlimaan, ilman tarjoilua, niin parempi ettei tavata enää.

Mitä juhlimista se on, että maistraatissa mukana seuraamassa vihkimisen eikä muuta?

Vierailija
320/488 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki häät joissa olen ollut,

päättyneet eroon.Onneksi ihmiset ovat viisastuneet

vähemmän häitä enää onkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi