Hääpari, miksi kutsutte vieraat ainoastaan vihkitilaisuuteen?!
Aivan pöyristyttävä ajatus järjestää häät, missä on pelkästään vihkiminen kirkossa tai maistraatissa, eikä sen jälkeen juoda edes kahveja vaikka seurakuntatalon salissa!
Tuntuu yleistyvän tällainen trendi. Viimeisten vuosien aikana aina joku ystävistäni on kerran kesässä kutsuttu tämmöisiin "häihin".
Mielestäni mautonta ja oksettavan pihiä kutsua läheisiään ykköset yllä lahjojen kanssa "juhlistamaan" itseään ilman mitään juhlaa.
Voisiko joku perustella tätä uskomatonta ilmiötä?
Kommentit (488)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei sitten lahjaakaan tarvitse viedä. Eihän kirkossa tai maistraatissa mitään tilaakaan ole lahjoille. Eli vieraat on lähinnä todistajan roolissa. Aika masentavat häät kyllä.
Vihkitilaisuushan on juuri se naimisiinmenon koko pointti eikä ne ryyppyjuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei sitten lahjaakaan tarvitse viedä. Eihän kirkossa tai maistraatissa mitään tilaakaan ole lahjoille. Eli vieraat on lähinnä todistajan roolissa. Aika masentavat häät kyllä.
Vihkitilaisuushan on juuri se naimisiinmenon koko pointti eikä ne ryyppyjuhlat.
Hyvin moni etenkin alle 30v ikäluokassa menee naimisiin ihan vain saadakseen syyn pitää bileet.
Vierailija kirjoitti:
a) kaikilla ei ole rahaa järjestää isoja juhlia tai edes "kahvia ja kakkua"; sekin maksaa kun pitää vuokrata tila, järjestää syötävät, astiat, juomat, koristeet jne
b) eikö tärkeintä ole hääparin päivä? Että päivä/tilaisuus on heidän "näköinen"?
c) jos tällaiseen tilaisuuteen saa kutsun, eiköhän kutsusta käy jo ilmi, ettei mitään "megajuhlia" ole vihkimisen jälkeen tiedossa?
d) ei kai häälahja ole suoraan verrannollinen juhlien suuruuteen?? Vai oikeastiko joku ajattelee, että 200€:n lahjan voi antaa jos hääjuhlat ovat iso ja näyttävä tilaisuus; muutaman kympin lahjan jos on edes pieni kahvitarjoilu; lahjaa ei anneta, jos ei saa edes kahvia?? Sairasta ajattelua.
e) aina voi kieltäytyä kohteliaasti, jos tilaisuus on esim. omana työpäivänä ja itselle liian kaukana.
Kyllä se nykypäivän ajattelumalli on se että lahjalla korvataan vieraan ruokakulut. Ja paljonko vähintään pitää arvo olla tai rahamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En veisi mitään lahjaa, jos kutsu käsittäisi vain vihkimistilaisuuden kirkossa tai maistraatissa.
Tämä voi nyt järkyttää sinua, mutta kerron silti: Vihkimistä ei järjestetä lahjojen takia, vaan avioliiton solmimisen takia.
Toki osallistuisin vihkimistilaisuuteen ja sen jälkeen menisin puolisoni kanssa seudun parhaaseen ravintolaan syömään. Olisi ykköset päälläkin. Voisi toki ottaa muutaman vieraan (itse maksaen) messiin. Miksei hääparinkin. Sama
Kerran olen törmännyt sellaiseen kutsutyyliin että vihkimisessä oli kutsuttuna iso joukko ihmisiä ja juhliin kutsuttiin rajattu porukka. Minusta tökeröä. Omissa häissä mitoitettiin niin että varmasti kaikki kutsutut mahtuivat mukaan juhlimaankin.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olen törmännyt sellaiseen kutsutyyliin että vihkimisessä oli kutsuttuna iso joukko ihmisiä ja juhliin kutsuttiin rajattu porukka. Minusta tökeröä. Omissa häissä mitoitettiin niin että varmasti kaikki kutsutut mahtuivat mukaan juhlimaankin.
Vihkimiseen kutsuttiin pakollisen Sirkka-tädit jne. jotka olisivat vetäneet herneen HYVIN syvälle sieraimeen, jos kutsua ei olisi kuulunut. Juhliin sitten vain ne, jotka oikeasti haluttiin paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En veisi mitään lahjaa, jos kutsu käsittäisi vain vihkimistilaisuuden kirkossa tai maistraatissa.
Eipä kukaan sinun kuppaisia lahjojasi kaipaakaan. Aikuisilla on tavaraa ihan tarpeeksi ilmankin.
En ole mitään kuppaisia lahjoja vienytkään. Juurikin kun nykyään mennään vanhoina naimisiin ja koti ja usein lapsetkin on jo valmiina. Parisataa euroa olen laskeskellut riittäväksi summaksi, koska olen pieniruokainen. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vihkitilaisuudessa on pakko olla kaksi todistajaa. Siksi kutsuin paikalle kaksi vierasta.
Meillä todistajat olivat läheisiä eivätkä vieraita.
En jaksa/ehdi nyt lukea koko ketjua, mutta mielestäni häät/vihkiminen ovat joko A) maistraatissa kahden todistajan ja ehkä muutaman läheisen ollessa paikalla TAI B) kirkossa tai muussa isommassa vihkimispaikassa kaikkien kutsuttujen läsnä ollessa.
Sitten ne juhlat ovat A-tapauksessa joko sellaiset että käydään sillä pienellä porukalla esim. kahvilla tai syömässä TAI vaihtoehtoisesti järjestetään isommat juhlat, jonne sitten kutsutaan isommin vieraita. B-tapauksessa taas juhlat ovat mielestäni selviö ja sinne pitäisi kutsua kaikki vihkimisessä mukana olleet.
En tosiaan tajua isoja vihkimisiä, jossa vieraita ei kutsua juhliin. Kaikkein törkeimmät ovat sellaiset tapaukset, jossa kutsutaan vain osa vieraista juhliin ja osa tosiaan ainoastaan vihkimiseen. Jaetaan oikein vieraat kahteen kastiin. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihkimiseen kutsuttiin pakollisen Sirkka-tädit jne. jotka olisivat vetäneet herneen HYVIN syvälle sieraimeen, jos kutsua ei olisi kuulunut. Juhliin sitten vain ne, jotka oikeasti haluttiin paikalle.
Tulipa selväksi että meitäkään ei haluttu juhliin. Vaikken olekaan se Sirkka- täti. Onneksi oma suku ei noin vetele herneitä eikä kukaan ole kutsuttu kaikkien häihin.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olin häissä jossa vihkitilaisuus oli pienemmälle porukalle ja juhlat isommalle väelle. Kyllä se hämmensi kun kutsuttiin häihin, ja sitten paikan päällä odotettiin että pari kerkeää vihkimisestä paikalle. Luulin että heidät vihitään siellä missä juhlat ja me vieraat olimme, mutta heidät olikin jo vihitty! Sama se mulle oli, olin vain menossa eri tilaisuuteen kuin kutsussa luki😁
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut tuollaisissa kahden kerroksen väen häissä. Avio-onneakaan ei kestänyt ihan puolta vuottakaan kun tuli ero. Karma iski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaa juhlat ja kutsuu ihmisiä hän on se joka ne maksaa, eivät vieraat. Kenenkään ei tarvitse kustantaa muiden häitä.
Tottakai. Mutta jos joku haluaa tulla niihin juhliin, hän on se, joka maksaa matkansa ja kolttunsa, ei juhlien järjestäjä. Kenenkään ei tarvitse kustantaa muiden juhlavaatteita ja matkakuluja. Ethän sinäkään maksa sen morsmaikun mekkoa.
Ei kukaan esittänytkään että hääpari maksaisi vieraiden matkat ja koltut, etkö ymmärrä lukemaasi. Vaan on törkeää odottaa että "vieraat" panostavat ulkoasuunsa ja maksavat ehkä kalliitkin polttoainekulut/matkustavat useamman tunnin, antavat lahjan ja eivät saa yhtään mitään muuta kuin ihastella kuinka pariskunta sanoo toisilleen tahdon. Jos lahjoja tahtoo ja porukkaa kutsuu niin kyllä kuuluu osoittaa arvostusta vieraillensa ja tarjota ne juhlat
Kun se on se häiden pointti, että sanotaan tahdon läheisten edessä. Vieraiden ei tarvitse kuin tulla paikalle. Ei tarvitse ostaa lahjoja tai uusia vaatteita. Toki, mikäli ei halua osallistua niin jää sitten kotiin.
Hollannissa on aivan yleistä , että häät jakautuu vihkimisen, ruokailuun ja iltajuhlaan. Voi olla, että saa kutsun esim. vihkimiseen ja iltajuhlaan.Ruokailu on pienemmälle aivan läheisten piirille.
Häät voi jokainen järjästää haluamallaan tavalla- ei tarvitse olla niinkuin sinä haluat. Itse sitten saat päättää haluatko osallistua tai ei. Jos sukukokouksessa haluat niin järjästä itse.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini sai kutsun poikansa vihkiäisiin, sieltä menivät johonkin ravintolaan ja vieraiden piti itse maksaa oma ruokansa.
Toivottavasti vieraat ei joutuneet maksamaan ruokaansa tuplana häälahjarahan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se itse avioliittoon vihkiminen ole, niinku, se perimmäinen tarkoitus? Hääjuhla on ylimääräistä humppaa muutenkin. Tämähän on hyvä suuntaus keskittyä olennaiseen.
Eli lahja-automaattiin. Miksi pitää lahjoa siksi että joku menee naimisiin?
Ei vaan siihen tahtomiseen ja. rakastamiseen. Ei kukaan odota kirkkoon ja maistraattiin tuotavan lahjoja. Läsnäolo ja onnittelu riittää.
"Ei mikään olisi sinua estänyt järjestämästä "jotain muuta" vaikkapa omassa kodissasi. Ihan turha uhriutua. Elämä on valintoja"
Lapsikulta, en uhriutunut, kerroin vain, että hautajaistilaisuudet ovat tärkeitä myös omaisille. Eivätkä äidin itsekin vanhat ystävät olisi jaksaneet matkustaa sinne, missä minä asuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olin häissä jossa vihkitilaisuus oli pienemmälle porukalle ja juhlat isommalle väelle. Kyllä se hämmensi kun kutsuttiin häihin, ja sitten paikan päällä odotettiin että pari kerkeää vihkimisestä paikalle. Luulin että heidät vihitään siellä missä juhlat ja me vieraat olimme, mutta heidät olikin jo vihitty! Sama se mulle oli, olin vain menossa eri tilaisuuteen kuin kutsussa luki😁
Lukiko kutsussa tervetuloa vihkitilaisuuteen? Jos ei, silloinhan kutsu oli muotoiltu oikein ja ongelma oli vain, että sinä pöljä et erota häitä ja vihkimistä toisistaan. Meidän vihittiin jo vuosi ennen häitämme. Ei ollut vihkimishetkellä kiinnostusta pitää juhlia, mutta jälkeenpäin alkoi ajatus houkuttaa.
En ymmärrä tätä ajattelua että "tervetuloa vihkimiseen ja sitten jatkoille, mutta ei siihen varsinaiseen hääjuhlaan". Hääjuhlassa kun kuitenkin pidetään ne hääpuheet, ruokaillaan ja juodaan kakkukahvit.
Mitä niiden jatko-vieraiden pitäisi tehdä siinä välissä? Monet tulee kauempaa eli pitäisi varmaan vaan hengailla jossain tuntitolkulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä voi nyt järkyttää sinua, mutta kerron silti: Vihkimistä ei järjestetä lahjojen takia, vaan avioliiton solmimisen takia.
Toki osallistuisin vihkimistilaisuuteen ja sen jälkeen menisin puolisoni kanssa seudun parhaaseen ravintolaan syömään. Olisi ykköset päälläkin. Voisi toki ottaa muutaman vieraan (itse maksaen) messiin. Miksei hääparinkin. Sama
Hääpari varmaan suuttuisi sellaisesta oma-aloitteisuudesta. Sittenhän ne eivät enää olisi hääparin näköiset häät eli ankeat.
Ei puoleksikaan niin suuri kuin se myötähäpeä, joka heräsi kun luin kommenttisi. Etkö oikeasti tuon parempaan pysty?