Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?

Vierailija
15.07.2025 |

Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?

Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.

Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (686)

Vierailija
101/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino johtuu omista valinnoista ja helpoin keino saada ylipaino vähenemään on rangaistukset ylipainoisille.

Vierailija
102/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuuden perussyy on se, että kalotiheätä ruokaa liian helposti ostettavissa kaupoista. Ihmiset ostavat pienestä kaupasta terveellisempää ja vähäkalorisempaa ruokaa. Kaupan pitäisi myös sijaita mahdollisemman kaukana kotia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurin eläkeläinen kävi uimassa tänään, kun pääsevät ilmaiseksi uimaan uimahalliin ja nyt hän on lähdössä kesämökille. Minä istun sohvalla koko päivän ja palstailen. 

Eläkeläisillä on aktiivista elämää. Me työttömänä istutaan kerrostalossa sohvalla rahattomana ympäri vuoden. On täällä hämähäkki, keitettiin sen kanssa kahvia.

Vierailija
104/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.

Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden. 

Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.

Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32

Vastaukseni, SYÖ VÄHEMMÄN. Ahtaat itseesi enempi energiaa, minkä kulutat. Ei se läski taivaalta tule langattomasti.. Sinä laitat sen energian itse suuhusi. On hyödytöntä kinastella aineen vaihdunnasta eroista yksilöiden välillä. Yksinkertaistan jutun: Kaksi eri ihmistä syövät saman aterian.. Ruoka-annokset soljuvat suolistojen läpi ja mitattaessa toisen paskassa on enempi energiaa, kuin toisen. Meillä ammattipiireissä on sanonta..hyötysuhde...

Teillä siellä "ammattipiireissä" ei tiedetä lihavuuden taustoista yhtään mitään 

Vierailija
105/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.

Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.

Ootko töissä ja teetkö etänä töitä kotosalla. Liikunta jää silloin hirveän vähäiseksi kun ei oo edes niitä työmatkoja ja sitä työpaikalla liikkumista. Tai onko ruokavalio muuttunut tuon vuoden aikana? Tai ehkä mokemmat.

Vierailija
106/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino johtuu omista valinnoista ja helpoin keino saada ylipaino vähenemään on rangaistukset ylipainoisille.

Ei ole oma valinta. Noin sanoo ihminen jolla on rahaa ostaa mitä ruokaa haluaa ja rahaa harrastaa.

Vierailija
107/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helkutti on aiheuttanut tämän jutun.. Olen 85v ja siis nähnyt sotatoimin jälkeistä aikaakin..  Ennen rikkaat ja koulutetut olivat pulleita, nykyään ihan toisinpäin, mitä köyhempi ja kouluttaamatomin olet sen todennäköisimmin olet ylipainoinen???

Vierailija
108/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se keskustelu on turha koska ei yhteiskunta tai muut voi vaikuttaa yksilöön ja siihen miten se päättää elää. Kaupoissa on epäterveellistä ruokaa koska ihmiset ostaa sitä, eli kysyntää on niin siihen myös vastataan. On siellä terveellisiäki vaihtoehtoja mutta ei näytä kelpaavan. Eikä kukaan tule missään teeveessä sanomaan että ostakaa salaattia ja kanaa, koska raha on siellä toisessa päädyssä. Kaikki on vastuussa itse itsestään.

Myös se että terveellisenä myydään epäterveellistä. Esimerkiksi pullavan pullapitko on saanut sydänmerkin.

Sydänmerkin ehtona on terveellisyyden ehtojen täyttäminen oman tuotekategoriansa tuotteita vertaillessa. Ei kai kukaan ajattele, että pelkästään pullaa syömällä pysyisi terveenä? Sinällään yksi pullasiivu päivässä ei pilaa kenenkään perusterveen ruokavaliota, mikäli ei syödä sen lisäksi muutakin sokeria tai fruktoosi- ja glukoosisiirappipitoista evästä.

Vierailija
109/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin eläkeläinen kävi uimassa tänään, kun pääsevät ilmaiseksi uimaan uimahalliin ja nyt hän on lähdössä kesämökille. Minä istun sohvalla koko päivän ja palstailen. 

Eläkeläisillä on aktiivista elämää. Me työttömänä istutaan kerrostalossa sohvalla rahattomana ympäri vuoden. On täällä hämähäkki, keitettiin sen kanssa kahvia.

Eläkeläisilla on rahaa ja voivat olla hoikkia.

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen. Söin eilen pelkkää leipää. 9 palan leipäpussi euron.

Vierailija
110/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ylipainoiset (+ ylipainoinen mode), jotka kehopositiivisina valehtelee kaiken syömisiensä laadun ja määrän poistattaa vanukkaat rinnuksilla ylipainosta, laihdutuksesta yms. aiheesta tehdyt aloitukset. 

Löllyvät sitten kylmiöön rääppimään hyydekakkuja kaksin käsin. Olen vegaani, syön terveellisesti. Keitän makarooniapusdillisen välipalaksi ja laitan paketin voita sekaan. T. 130 kg. 

"Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?"

Vierailija
111/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekä geeneillä että terveellisillä elämäntavoilla on painonhallinnassa osuutensa. Se kummalla on suurempi rooli, on vaikea kysymys, eikä siihen ole yksinkertaista vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan geenien osuus painonhallinnassa olisi jopa 80 prosenttia, mutta tämä ei päde jokaisen kohdalla."

https://keventajat.fi/terveys/ravitsemusterapeutti-geeneilla-on-suuremp…

Onko meidän geenit muuttuneet muutamassa kymmenessä vuodessa yhtä paljon kuin ylipaino on lisääntynyt? Vaikea uskoa. 

Ruokaympäristö ja elämäntavat ovat muuttuneet radikaalisti.

Vierailija
112/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta hemmetissä sillä vatsalaukun koolla on väliä siihen kylläisyyden tuntemiseen, siksi lihavuusleikkauksissa pienennetään tai jopa ohitetaan vatsalaukku ihan kokonaan 

Ei sillä koolla ole niin väliä. Moni lihavuusleikkauksen läpikäynyt lihoo uudelleen, jos ruokkii vääränlaisia suolistobakteereita. 

Vierailija
113/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisellä on vapaus olla lihava, mutta vastuun seurauksista kantaa yhteiskunta. Tottakai tällaisesta epäaymmetrista seuraa ongelmia. Moni maksaisi laskunsakin myöhässä, jos viivästyskorot maksaisi naapuri. 

Ihan samalla tavalla ihmisellä on vapaus juoda alkoholia ja tupakoida. Näistäkin seurauksista vastuu kantaa yhteiskunta. Miksi lihavuus olisi eri asia? Alkoholin haitat ulottuvat vielä laajemmallekin yhteiskunnassa kuin lihavuuden.

Vierailija
114/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä ollessa syön yleensä pelkkää halpaa leipää ja kun saan 6 kuukauden sijaisuuden, syöm myös salaattia ja silloin aina laihdun vähän.

Vierailija
115/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se keskustelu on turha koska ei yhteiskunta tai muut voi vaikuttaa yksilöön ja siihen miten se päättää elää. Kaupoissa on epäterveellistä ruokaa koska ihmiset ostaa sitä, eli kysyntää on niin siihen myös vastataan. On siellä terveellisiäki vaihtoehtoja mutta ei näytä kelpaavan. Eikä kukaan tule missään teeveessä sanomaan että ostakaa salaattia ja kanaa, koska raha on siellä toisessa päädyssä. Kaikki on vastuussa itse itsestään.

Ei keskustelu ole koskaan turhaa. Jos asioista ei keskustella, ei niitä kohta ajatellakaan. Ja mistä se tavallinen ihminen saa omalle ajattelulleen ainesta muuten kuin seuraamalla yhteiskunnallista keskustelua, jota tämänkin ketjun avaaja yrittää avata.

Valitettavasti tämä vaan ei ole paikka, jossa oikeaa yhteiskunnallista keskustelua pystytään käymään. Iso osa keskustelijoista ei ymmärrä mistä puhutaan, haluaa tahallaan ymmärtää väärin tai muuten vaan haastaa riitaa.

Vierailija
116/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaukseni, SYÖ VÄHEMMÄN. Ahtaat itseesi enempi energiaa, minkä kulutat. Ei se läski taivaalta tule langattomasti.. Sinä laitat sen energian itse suuhusi. On hyödytöntä kinastella aineen vaihdunnasta eroista yksilöiden välillä. Yksinkertaistan jutun: Kaksi eri ihmistä syövät saman aterian.. Ruoka-annokset soljuvat suolistojen läpi ja mitattaessa toisen paskassa on enempi energiaa, kuin toisen. Meillä ammattipiirei

Tasan tarkkaan tiedetään, energian häviämättömyyden laki. Syö vähempi, takaan että laihdut.

Vierailija
117/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on turha antaa köyhille paino ohjeita, kun sulla on itsellä rahaa ostaa salaattia, kalaa ja muuta terveellistä.

Vierailija
118/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei haloo, kuinka monta % suomalaista on narkomaaneja ja kuinka monta % ylipainoisia? "

Aika paljon on huumeiden käyttö ja huumekolemat lisääntyneet. Luulisin, että suurin piirtein tasoissa ollaan. Sinä vaan kiinnität huomiosi niihin harvoihin lihaviin ihmisiin ja todistit samalla väitteeni siitä, että arvotat ihmisiä ulkonäön perusteella. 

Vierailija
119/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä kiinnostaa niin paljoa jankuttaa toisten läskeistä? 

Ei pitäisi jankuttaa toisten läskeistä. Pitäisi osata keskittyä löytämään keinoja, jolla jarruttaa huonoa kehitystä. Siihen kuuluvat myös poliittiset valinnat. OrpoPurra-hallitus valitsi laittaa rutkasti lisää veroa liikuntapalveluihin eli niistä(kin) on tullut hyvätuloisten harrastuksia. Se on ongelma etenkin vähävaraisille perheille, joiden lapset eivät pääse uimaan jne. Uimataito on Suomessa kansalaistaito.

Vierailija
120/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole syönyt kalaa kuuteen vuoteen. Törky kallista. Samoin marjat ja ei ole mitään metsää lähellä mistä voisi poimia itse eikä vuokra-asunnon pakastimeen edes mahtuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi