Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?

Vierailija
15.07.2025 |

Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?

Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.

Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kommentit (686)

Vierailija
61/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.

Sinun verorahoillasi heidän lihavuudesta johtuvat sairaudet hoidetaan.

Vierailija
62/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu kuulostaa usein siltä, että on joku syrjitty lihavien vakioryhmä. Kyse on kuitenkin siitä että Suomen kansa  _lihoo_. Normaalipainoisista tulee ylipainoisia, tähän ei mitkään lihavat tuntevat kylläisyyttä myöhemmin tai lihavat sitä ja tätä. Mikä saa normaalipainoiset lihoamaan, miksi trendi on ylöspäin? Miksi normaalipaino on vähemmistössä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä liikun paljon ja jumppaan kotona.

Olen silti läski. Ruokavaliosta se riippuu 90 prosenttisesti.

Liikaa sokeria, liikaa alkoholia, liikaa kaikkea.

Mitä lihavampi (kymmeniä kiloja), sitä vähemmän liikunnalla on merkitystä painonpudotukseen. Tämä on tutkimuksissakin havaittu. Jos taas on lievempää ylipainoa niin liikunnasta on apua laihdutukseen. 

Vierailija
64/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavilla tulee kylläisyys aterian paljon hitaammin kuin kuin laihoilla. Se on merkittävä syy lihavuuteen. Silloin tulee syötyä valtavan kokoisia annoksia.

Onko jotain tekemistä sillä että vatsalaukku kun se on kasvanut melkoisesti liikakilojen kertyessä niin ruokaa on saatava enemmän ennen kuin nälkä lähtee.

Itsellä ei kokemusta mutta jos jollain on niin kertoisitteko. Ja jos aloititte laihduttamisen niin miten vaikeaa oli kestää sitä nälän tunnetta syömisen jälkeenkin? Missä vaiheessa alkoi helpottaa.

Vastaukset olis hyviä niille jotka ehkä monet kerrat yrittäneet laihduttaa mutta tyssää tuohon. Vai onko noin kertoisitteko te jotka tuon mahdollisesti kokeneet.

En usko, että vatsalaukun koolla olisi niin suurta merkitystä. Kyse on pikemminkin suolistomikrobeista ja niiden viesteistä aivoihin. Esimerkiksi hiilihydraatteja rajoittavat dieetit ovat ainakin omalla kohdallani vaikuttaneet nopeasti siihen, ettei näläntunne ole niin voimakas, päinvastoin. 

Vierailija
65/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.

Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin. 

Miksi sinua kiinnostaa ihan pakkomielteisyyteen asti muiden kilot? Minua ei voisi vähempää kiinnostaa naapurin Tiinan ja Penan painoindeksit.

Miksi oletat, et

Helppo olettaa, jos jankutat samasta aiheesta tällä palstalla 

Vierailija
66/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.

Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden. 

Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.

Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32

Vierailija
67/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Sekä geeneillä että terveellisillä elämäntavoilla on painonhallinnassa osuutensa. Se kummalla on suurempi rooli, on vaikea kysymys, eikä siihen ole yksinkertaista vastausta. Joidenkin tutkimusten mukaan geenien osuus painonhallinnassa olisi jopa 80 prosenttia, mutta tämä ei päde jokaisen kohdalla."

https://keventajat.fi/terveys/ravitsemusterapeutti-geeneilla-on-suuremp…

tähän moni vetoaa. Mutta silti: jos syöt pizan ranskiksilla ja kyytipojaksi litran jäätelöä niin hyvätkään geenite ei pelasta, ja jos liikut  pari kuukautta hienoisesti alikaloreilla niin huonotkaan geenit ei estä painon putoamista.  

No ei se nyt kyllä noinkaan yksinkertaisesti mene.

Vierailija
68/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä liikun paljon ja jumppaan kotona.

Olen silti läski. Ruokavaliosta se riippuu 90 prosenttisesti.

Liikaa sokeria, liikaa alkoholia, liikaa kaikkea.

Mitä lihavampi (kymmeniä kiloja), sitä vähemmän liikunnalla on merkitystä painonpudotukseen. Tämä on tutkimuksissakin havaittu. Jos taas on lievempää ylipainoa niin liikunnasta on apua laihdutukseen. 

Jos lievästi ylipainoinen alkaa treenaamaan juoksua niin usein laihtuu. Jos saman tekee bmi 35 niin ei useinkaan laihdu.  Mistä lie sitten johtuu. Kroppa ei toimi niin mekaanisesti kuin moni haluaa kuvitella. Mitä korkeampi ylipaino sitä sekaisemmin elimistö on. 

Vierailija
69/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vikolla menin työkaverin kanssa Pancho Villaan lounaalle. Lounasburgeri 13,70 ja lounassalaatti 14,50. Eiköhän tuo äkkiä ohjaa kuluttajaa valitsemaan sen energiapitoisemman vaihtoehdon.

Tätäpä se kun Suomessa suositaan vain pikaruokaa myös hinnoissa.

Vierailija
70/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei saa keskustella lihasta. Tämä on vegaaninen keskustelualusta ainakin moden mielestä. 

Vierailija
71/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, se ei onnistu.

Vierailija
72/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.

Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden. 

Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.

Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32

No mene lääkäriin hyvä ihminen!

Vierailija
73/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun verorahoil

Sua ei kuitenklaan ne kaikki narkomaanit haittaa ollenkaan niin paljon kuin lihavat ihmiset? Niihin voi tuhlata koko niiden elämän ajan verorahoja ja kustantaa korvaushuumeita sun muuta hoitoa?  Vinkkinä muuten, aika moni niistä kamalista lihavista käy töissä 

Vierailija
74/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun verorahoil

Mahdollinen sairaus. Lihavuus on riskitekijä. Ei välttämättä sairastu.

Vierailija
75/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ylipainoiset, jotka kehopositiivisina valehtelee kaiken syömisiensä laadun ja määrän poistattaa vanukkaat rinnuksilla aiheesta tehdyt aloitukset. 

Löllyvät sitten kylmiöln rääppimään hyydekakkuja kaksin käsin. Olen vegaani, syön terveellisesti. T. 130 kg. 

Vierailija
76/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun verorahoil

Meneekö tää oikeasti niin, että ulkonäön mukaan arvotetaan sitä kehen voi "verorahoja käyttää" ja kehen ei. Entäs jos on laiha mutta ruma 

Vierailija
77/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensiksi voisi tehdä kaikkiin kaupunkeihin yleisen uimarannan. Nyt matkaa lähimmälle rannalle 30 km. Eli työtön ei pääse uimaan.

Vierailija
78/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että asiallista keskustelua kaivataan, mutta asiallisuuden määritelmä ja kokemus on myös eri jokaiselle keskustelijalle. Tarvitsemme siis myös sopivan hajuraon itsemme ja keskustelun välille, jotta loukkaantuminen ei ole niin helppoa. Jos täällä sanotaan sana läski tai lihava, ei se ole hyökkäys MINUN kilojani kohtaan - anonyymi keskustelu ei voi olla henkilökohtaista.

Olen eri mieltä siitä, että kehopositiivisuuden mukaan ottaminen keskusteluun on epäasiallista. Kulttuurin muutos, jossa itsensä rakastaminen menee terveysriskien huomioonottamisen edelle, missä lääkärit eivät enää voi sanoa ylipainosta ilman jonkun loukkaantumista ja someraivoa, ja missä toimittajat suoltavat laiduttamisen ja laihuuden vastaisia artikkeleita harva se päivä, on muutos millä voi olla yhteys suomalaisten paisumiseen. 

Missä näitä laihduttamisen vastaisia artikkeleita on? Minulle tulee päivittäin vastaan juttuja "näin laihdutin 20kg helposti".

Vierailija
79/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hemmetissä sillä vatsalaukun koolla on väliä siihen kylläisyyden tuntemiseen, siksi lihavuusleikkauksissa pienennetään tai jopa ohitetaan vatsalaukku ihan kokonaan 

Vierailija
80/686 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten suolistobakteerit ovat köyhän mutta korkeakalorisen ruokavalion takia viturallaan. Masennustaan ja lihotaan. Liian korkea hygieniataso estää myös normaalia kehon mikrobikantaa. Ollaan mukanterveellisiä kun vedetään jotain proteiinituotteita, ruoka on muutenkin liian tuotteistettua, ei ruokaa vaan tuotteita. Purkkia, purnukkaa, valmistetta. Nopeaa ja helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä