Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
Eli jos kaupat ois jossain korvessa ihmiset kävelis kauppaan? Oliko hoopoin ehdotus ikinä. Sittehän kaikki ajelee autolla sinne eikä liiku senkään vertaa kuin lähikauppaan. Plus bisnes on olla saavutettavissa ja maksimoida myynti, eihän se kauppias mikään lihavuuden hyväntahdon lähettiläs ole.
Ulkonäkökeskeiset ihmiset käsittelevät aihetta lähinnä siitä näkökulmasta, että kaikilla muilla ihmisillä tulisi olla esteettisiä velvoitteita heitä kohtaan. He eivät kykene keskustelemaan asiasta puhtaasti terveysvaikutusten tai tilastojen näkökulmasta.
Vaikka olen itse hoikka, niin laitan kyllä luiskaan heti sellaisen deitin, joka haukkuu ketään ylipainosta, ihonväristä, vammaisuudesta tms.
Koska samat aloitukset aiheesta monta kertaa päivässä, eivätkä ne tarjoa mitään uutta, eikä etenkään ratkaisua,vain jankutusta ja ihmisten halvertaamista. Hyvä, ettei tällaiselle täysin turhalle ja loukkaavalle mölinälle, kun osa kirjoittajista ei tee muuta kuin purkaa pahaa oloaan ja naisvihaansa, anneta tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos kaupat ois jossain korvessa ihmiset kävelis kauppaan? Oliko hoopoin ehdotus ikinä. Sittehän kaikki ajelee autolla sinne eikä liiku senkään vertaa kuin lähikauppaan. Plus bisnes on olla saavutettavissa ja maksimoida myynti, eihän se kauppias mikään lihavuuden hyväntahdon lähettiläs ole.
Mulla on kielletty, että saan kantaa käsissä vain leipäpaketin eli ei mitään painavaa. Ehkä repussa jotain pientä.
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu kuulostaa usein siltä, että on joku syrjitty lihavien vakioryhmä. Kyse on kuitenkin siitä että Suomen kansa _lihoo_. Normaalipainoisista tulee ylipainoisia, tähän ei mitkään lihavat tuntevat kylläisyyttä myöhemmin tai lihavat sitä ja tätä. Mikä saa normaalipainoiset lihoamaan, miksi trendi on ylöspäin? Miksi normaalipaino on vähemmistössä?
Tämähän se on asian ydinkysymys. Oma vastaukseni on kolmeosainen. Ensimmäinen osa on yhteiskunnallinen. Meistä on tullut vapaata riistaa, ja meitä saalistaa useampikin teollisuudenala, jotka voivat sitä laihemmin mitä paremmin ihmiset voivat ja mitä terveemmin elävät. Joten meille tuputetaan hedonismia ruokkivia asioita, jotka eivät ole hyväksi, mutta joita on halpa tuottaa etenkin kun kustannukset voi maksattaa uuvateilla itsellään. Meitä kylvetetään vaikutuksiltaan arvaamattomissa kemikaaleissa alusta alkaen ja syömme niitä. Ympäristö on täynnä elämää helpottavia asioita, jotka tosiasiassa helpottavat elämän viemistä meiltä. Koneisto tarvitsee uusia kuluttajia sitä myöten kun edelliset oppivat juonen ja lakkaavat kuluttamasta. Joten rahantekoautomaatti ei halua meidän voivan hyvin ja olevan vapaita. Moni näistä ympäristötekijöistä aiheuttaa lihomista.
Ja sitten tämän myötävaikuttamana meiltä katoaa aiemmat elämäntavat ja kulttuuri, ja ne vääntyvät omituiseen muotoon. Nämä vaikuttavat noidankehänä toisiinsa. Valtaosa ihmisistä katsoo elämään mallia toisistaan. Alamme pitää normaalina sellaista ulkomuotoa, joka ei enää ole terveellinen. Joten emme osaa ottaa todesta tilanteen vakavuutta ja tuomme omat traumamme tiskiin ja alamme vinkumaan, ettei asiasta saa puhua kun tulee paha mieli. Kyllä siitä kuuluukin tulla paha mieli, jos elämäntavoissa on iso ongelma, joka tulee pilaamaan terveyden. Ei välttämättä omaani, saatan onnistua elämään terveenä kiloista huolimatta, mutta ympärillä sairastutaan, kärsitään ja kuollaan. Ei ole mitään etua siitä, että se tehdään ylpeästi.
Useimmat meistä eivät halua miettiä kovin tarkkaan, miten pahoin meitä pidellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.
Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden.
Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.
Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32
Vastaukseni, SYÖ VÄHEMMÄN. Ahtaat itseesi enempi energiaa, minkä kulutat. Ei se läski taivaalta tule langattomasti.. Sinä laitat sen energian itse suuhusi. On hyödytöntä kinastella aineen vaihdunnasta eroista yksilöiden välillä. Yksinkertaistan jutun: Kaksi eri ihmistä syövät saman aterian.. Ruoka-annokset soljuvat suolistojen läpi ja mitattaessa toisen paskassa on enempi energiaa, kuin toisen. Meillä ammattipiireissä on sanonta..hyötysuhde...
Vastauksesi on perseestä. Etkö tiedä, että suolistossamme pesii vierasjoukko bakteereita, jotka houkuttelevat aivojamme syömään lisää sitä ja tätä? Eri ihmisillä on erilainen mikrobisto.
Teidän neuvot ovat samaa tasoa kuin masentuneen käsketään menemään ulos auringonpaisteeseen, nii huolet hälvenee.
Vierailija kirjoitti:
Sun on turha antaa köyhille paino ohjeita, kun sulla on itsellä rahaa ostaa salaattia, kalaa ja muuta terveellistä.
Salaatti ei ole ruokaa, lohta saa jatkuvasti tarjouksesta ja kuivatut pavut, linssit ja herneet on paljon halvempia kuin liha. Samoin soija. Opettele kokkaamaan, netti on pullollaan ohjeita.
T Köyhä työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on vapaus olla lihava, mutta vastuun seurauksista kantaa yhteiskunta. Tottakai tällaisesta epäaymmetrista seuraa ongelmia. Moni maksaisi laskunsakin myöhässä, jos viivästyskorot maksaisi naapuri.
Ihan samalla tavalla ihmisellä on vapaus juoda alkoholia ja tupakoida. Näistäkin seurauksista vastuu kantaa yhteiskunta. Miksi lihavuus olisi eri asia? Alkoholin haitat ulottuvat vielä laajemmallekin yhteiskunnassa kuin lihavuuden.
Niin. Lihavuus kun ei aiheuta kuolonkolareita tai väkivaltaista käytöstä kuten huumeet ja alkoholi tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino johtuu omista valinnoista ja helpoin keino saada ylipaino vähenemään on rangaistukset ylipainoisille.
Ei ole oma valinta. Noin sanoo ihminen jolla on rahaa ostaa mitä ruokaa haluaa ja rahaa harrastaa.
Käveleminen ja kehonpainotreeni ei maksa juuri mitään. Liika ruoka ja epäterveelliset ruuat vasta kalliita ovatkin.
Ensin tuet sille tasolle, että kaikki pystyvät ostamaan kalaa, salaattia, marjoja ja hedelmiä ja kasviksia.
Nyt kaikki vuokralla asuvat työttömät ei saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa niin paljoa jankuttaa toisten läskeistä?
Ei pitäisi jankuttaa toisten läskeistä. Pitäisi osata keskittyä löytämään keinoja, jolla jarruttaa huonoa kehitystä. Siihen kuuluvat myös poliittiset valinnat. OrpoPurra-hallitus valitsi laittaa rutkasti lisää veroa liikuntapalveluihin eli niistä(kin) on tullut hyvätuloisten harrastuksia. Se on ongelma etenkin vähävaraisille perheille, joiden lapset eivät pääse uimaan jne. Uimataito on Suomessa kansalaistaito.
Tuskin marginaalinen veronkorotus on kenenkään urheilua estänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino johtuu omista valinnoista ja helpoin keino saada ylipaino vähenemään on rangaistukset ylipainoisille.
Ei ole oma valinta. Noin sanoo ihminen jolla on rahaa ostaa mitä ruokaa haluaa ja rahaa harrastaa.
Käveleminen ja kehonpainotreeni ei maksa juuri mitään. Liika ruoka ja epäterveelliset ruuat vasta kalliita ovatkin.
No, kun en saa kävellä, lääkäri kielsi. Vain pyöräily ja uinti, mutta uintiin ei ole työttömänä rahaa ja pyörä varastettiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa rehellistä tietoa niin jokainen ylipainoinen voisi kertoa rehellisesti omasta tilanteesta.
Ihminen ei yksin hallitse kehoansa joten täytyy muistaa myös se armollisuus, tiedämme hyvin että ylipaino ei johdu ruoasta.
OHOHHO.. Siinä on tietäjä ihan omassa luokassaan. Ylipaino johtuu syömästäsi liiasta energiasta, jota elintoimintasia ei ole käyttänyt. Ei oe tullut langattomasti esim taivaista.
Suomen ylipaino on rahasta kiinni.
Jos ihmisillä olisi rahaa he kävisivät uimassa ja ostaisivat kalaa, marjoja, hedelmiä ja kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkökeskeiset ihmiset käsittelevät aihetta lähinnä siitä näkökulmasta, että kaikilla muilla ihmisillä tulisi olla esteettisiä velvoitteita heitä kohtaan. He eivät kykene keskustelemaan asiasta puhtaasti terveysvaikutusten tai tilastojen näkökulmasta.
Vaikka olen itse hoikka, niin laitan kyllä luiskaan heti sellaisen deitin, joka haukkuu ketään ylipainosta, ihonväristä, vammaisuudesta tms.
Sama juttu, deitit loppuisi sillä sekunnilla.
Jättäkää ihmiset rauhaan, prkl. Keskittykää omiin asioihinne.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat syyt läskiepidemiaan:
1. liikunnan puute
2. hiilihydraattipainoitteinen ruokavalio
Menkää lenkille. Palsta kiinni.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.
Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden.
Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.
Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32
Masennuslääkitys? Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Vierailija kirjoitti:
Suomen ylipaino on rahasta kiinni.
Jos ihmisillä olisi rahaa he kävisivät uimassa ja ostaisivat kalaa, marjoja, hedelmiä ja kasviksia.
Jos tulee sota niin moni työtön on ylipainoinen ja kunto 0.
Onkohan tuo kaloripitoisempi ruoka myös edullisempaa? Ja ainakin kaikki tai useimmat valmisruoat sisältävät kaikkea mahdollista höttöä mitä elimistö ei edes tarvitse ja tekee elimistölle jotain mikä aiheuttaa jonkin kemiallisen toiminnan minkä vuoksi lihoo herkemmin.
Noita valmisruokien lisäaineita ei oo vissiin tutkittu kovin paljon mistä selviäis ne elimistöhaitat. Mutta hirveitä myrkkyjähän ne on kun eivät kuulu sinne kehoon muutenkaan.