Miksi täällä ei pystytä keskustelemaan asiallisesti ylipainosta tai lihavuudesta ja niihin johtaneista syistä?
Äsken poistattettiin asiallinen Ylen aihetta käsitelleen uutisen linkki. Onko ihan pakko alkaa haukkumaan, huutaa wokea ja kehopositiivisuutta kun voisi keskustella ihan asiallisesti siitä, kuinka Suomesta saataisiin terveyttä edistävä yhteiskunta, jossa olisi helpompaa noudattaa suosituksia?
Minulla on muutama liikakilo, enkä siitäkään huolimatta ota itseeni ihmisten huuteluista. Olen tehnyt paljon työtä sen eteen etten lihoisi enempää tässä lihomista edistävässä yhteiskunnassa. Minä keskityn siihen, ettei paino ainakaan nousisi nykyisestä. Olen onnekas, koska minulla ei ole ylipainosta johtuvia sairauksia mutta tiedän, että todennäköisyyslaskentakin osoittaa sen, että minulla on normaalipainoisia suurempi riski sairauksiin.
Miksi täällä ei osata keskustella asiallisesti kansanterveydelle tärkeästä aiheesta, joka koskee myös lapsia? Mikseivät räksyttäjät, huutelijat ja läskivihaajat voi tehdä omaa ketjuaan ja pysyä pois, jos muut haluavat keskustella asiallisesti? Mikä siinä on niin vaikeaa?
Kommentit (686)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen ylipaino on rahasta kiinni.
Jos ihmisillä olisi rahaa he kävisivät uimassa ja ostaisivat kalaa, marjoja, hedelmiä ja kasviksia.
Jos tulee sota niin moni työtön on ylipainoinen ja kunto 0.
Eli silloin tehdään vain jotain pikku toimistohommaa.
On sanonta että anorektikko näkee aina peilissä lihavan ihmisen. Kehopositiiviset luulevat siksi olevansa anorektikkoja kun heidänkin peilissä näkyy lihava.
Vierailija kirjoitti:
Itse ole syönyt kalaa kuuteen vuoteen. Törky kallista. Samoin marjat ja ei ole mitään metsää lähellä mistä voisi poimia itse eikä vuokra-asunnon pakastimeen edes mahtuisi.
Näin maalaisena mietin, mikä sinut pitää kaupungissa, jos et saa sieltä edes senvertaa elantoa, että pystyisit ravinnosta maksamaan eikä tarvitsisi elellä korvikkeilla. Toivottavasti se on sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Usein esitetty myytti on tuo painon palautuminen väkisin korkeimpaan saavutettuun lukemaan. En ole varma että tiede tukee tätä. Siis niin käy, mutta vain siksi että dieetti loppuu ja henkilö pyrkii palaamaan vanhoihin ruokatottumuksiinsa => paino palaa hallitsemattomasti kunnes dieetti alkaa uudelleen.
Lääkäri kertoo 6 tyypillistä syytä, miksi suomalaisten paino ei pysy hallinnassa Tämä on dramaattisin muutos
https://www.is.fi/laihdutus/art-2000007734139.html
Miksi laihduttaja lihoo? Tietty ilmiö edistää paluuta entisiin mittoihin
Hallituksen takia työttömät on ylipainoisia ja kunto 0, jos alkaa sota.
Sitä varten on natosotilaat jotka puolustaa Suomea.
Vierailija kirjoitti:
"Hei haloo, kuinka monta % suomalaista on narkomaaneja ja kuinka monta % ylipainoisia? "
Aika paljon on huumeiden käyttö ja huumekolemat lisääntyneet. Luulisin, että suurin piirtein tasoissa ollaan. Sinä vaan kiinnität huomiosi niihin harvoihin lihaviin ihmisiin ja todistit samalla väitteeni siitä, että arvotat ihmisiä ulkonäön perusteella.
Eli yli puolet suomalaisista on myös huumeidenkäyttäjiä, aivan kuten yli puolet suomalaista on ylipainoisia?
Lääkäri ei hyvätuloisena tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen takia työttömät on ylipainoisia ja kunto 0, jos alkaa sota.
Sitä varten on natosotilaat jotka puolustaa Suomea.
Oletko asbergeri?
Helpoin ratkaisu olisi jos ihmiset maksaisivat itse omat terveydenhuoltokulunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino johtuu omista valinnoista ja helpoin keino saada ylipaino vähenemään on rangaistukset ylipainoisille.
Ei ole oma valinta. Noin sanoo ihminen jolla on rahaa ostaa mitä ruokaa haluaa ja rahaa harrastaa.
Käveleminen ja kehonpainotreeni ei maksa juuri mitään. Liika ruoka ja epäterveelliset ruuat vasta kalliita ovatkin.
No, kun en saa kävellä, lääkäri kielsi. Vain pyöräily ja uinti, mutta uintiin ei ole työttömänä rahaa ja pyörä varastettiin.
Sitten suhteutat syömisen kulutukseesi. Mikä estää kehonpainotreenin kotona?
Vierailija kirjoitti:
Itse ole syönyt kalaa kuuteen vuoteen. Törky kallista. Samoin marjat ja ei ole mitään metsää lähellä mistä voisi poimia itse eikä vuokra-asunnon pakastimeen edes mahtuisi.
Kala ei ole kallista, lohta on jatkuvasti tarjouksessa samoin silakoita ja muikkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten haukkuminen ei auta ratkaisemaan mitään ongelmaa. Eikö sitä ole muka huomattu jo palstan lukuisissa ketjuissa? Monesti hämmästyttää se, että kuinka rumasti ajattelette kanssaihmisistä tuntematta heidän taustojaan ja terveyshaasteita. Näin siis aiheessa kuin aiheessa tällä palstalla.
Ei kyse ole yksilöistä vaan kansanterveydellisestä ongelmasta. Ei tässä puhuta juuri sinusta ja sinun ylipainosta. Aina tänne tulee joku No mutta minulla on jalkavaivoja niin en voi liikkua! Okei, mutta olet vähemmistössä. Suurin osa ihmisistä voisi elää terveellisemmin.
Tämä. Ja se jalkavaivainenkin voi laihduttaa syömällä vähemmän.
Ihan turha viedä ylipainoista työtöntä lääkäriin, kun ei sillä ole rahaa syödä sitä ruokaympyrä ruokaa mitä lääkäri näyttää.
Lääkäri sanoi, että käyt uimassa. No, ei ole ollut sellaiseen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisillä olisi rahaa he kävisivät uimassa ja ostaisivat kalaa, marjoja, hedelmiä ja kasviksia.
Höpönlöpön. Asia on pikemminkin päinvastoin.
Keskustelu ei onnistu, sillä emme kykene ilmiötason keskusteluun. Ihmiset tulevat jakamaan omia kokemuksiaan ja peilaamaan tilannetta oman elämänsä kautta, ja siten sitovat henkilökohtaisesti itsensä keskusteluun ja loukkaantuminen tapahtuu matalalla kynnyksellä. Ratkaisukeskeinen keskustelu kaatuu ja sekoittuu usein keskustelijoiden omien preferenssien, elämäntilanteiden ja kokemusten keskiöittämiseen: ei sovi mulle niin idea on huono!
Vierailija kirjoitti:
Lihavuuden perussyy on se, että kalotiheätä ruokaa liian helposti ostettavissa kaupoista. Ihmiset ostavat pienestä kaupasta terveellisempää ja vähäkalorisempaa ruokaa. Kaupan pitäisi myös sijaita mahdollisemman kaukana kotia.
Miksi kaukana? Tuo 400 m on mulle tarpeeksi. Mä kannan ruoat kotiin. Mulla on mm. selkäsairaus. Jonka takia työkyky on 50%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaako joku kertoa mulle miten on tullut vuodessa 23 kiloa? Ei oo sairauksia eikä mitään häikkää muuta kuin lipedema joka kerryttää aivan valtavasti turvotusta.
Mä en millään ole saanut tätä painoa putoamaan. Olen yrittänyt vuoden.
Mulla ei enää ole mitään työkaluja tähän ja itkettää. Just kun olin tyytyväinen itteeni.
Mä en jaksa enää. Ikä mulla 32
Masennuslääkitys? Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Lipedeema kerryttää rasvaa jalkoihin, ja siitä ei tavallisella laihduttamisella pääse eroon. Valitettavasti vain rasvaimu auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Esivaihdevuosissa olisi pitänyt lopettaa syöminen kokonaan niin en olis lihonut? Paino nousi estrogeenin vähetessä, vaikka elintavat oli samat. Nyt vaihdevuosissa 8 vuotta myöhemmin painonnousu kiihtyi kunnes hormonikorvaushoito lopetti sen. Painoa jäänyt tasan 15-20 kiloa enemmän kuin ennen vaihdevuosia. Nyt se kai pitäisi saada laskemaan normaaliin, mutta ei ole motia muuttaa elintapojani. Miksi en saa elää kuten ennenkin? Ei kiinnosta kituminen nälkäisenä. Mä syytän lihomisesta pelkästään ikää ja hormoneja. Niihin on vaikea itse vaikuttaa.
Estrogeenin väheneminen elimistössä vaikuttaa naisten elimistöön juuri kuvaamallasi tavalla. Moni mies ei tätä tiedä ja he eivät kykene osoittamaan ymmärrystä vyötärölihaviksi muuttuneille vaimoilleen.
Olen vastikään katsellut joitain amerikkalaisia lääkäritubettajia, jotka suosittelevat vaihdevuosi-ikäisille proteiinien lisäämistä, hiilihydraattien vähentämistä ja probioottien syömistä. Liikunnassa he korostavat levon merkitystä liikuntasuoritusten yhteydessä, jotta kortisoli ei estäisi painon alenemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpön. Asia on pikemminkin päinvastoin.
Ei ole. Makaroonipussi maksaa 40 senttiä. Montako tomaattia saa 40 sentillä?
Mulla on sama. Itse olen hoikka, mutta ystäväni on joutunut siihen ylipainokierteeseen muutaman epäonnisen tapaturman seurauksena. Joudun seuraamaan vierestä sitä jatkuvaa kamppailua ja olen itse neuvoton kuinka kannustaa ystävää
Ainakin kun lukee näitä typeriä ohjeita tässä ketjussa, niin osaan olla sellaisia jakelematta