Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
101/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan älytöntä, että heidän pitäisi perua kallis matka tämän ikävän sattuman takia. Sovitte, että sinä hoidat nyt tämän tilanteen (kenties jopa rahallista korvausta vastaan) ja toinen vanhempi hoitaa syys-, joulu- ja talviloman. Ap on super-itsekäs, jos vaatii loman perumista sen takia, että häntä vähän uuvuttaa.

Tämä mielipide ihan ydinperheen äitinä.

Vierailija
102/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimisitte jos asuisitte saman katon alla . Olettaen, että lapsia olisi sama määrä 3 ? . 

Kaikki jäävät kotiin / toinen vanhempi + 2 tervettä lasta matkustaa ( mikäli 1 aikuinen selviää heidän kanssaan  ? 

Shit happens , ei voi mitään. Myötätuntoni on sen kipsi koiven puolella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ottaa palkatonta tai palkkaa hoitajan, isä osallistuu kustannuksiin? 

Elämässä sattuu ja tapahtuu, suunnitelmia joutuu muuttamaan. Ei ole lapsen syy. Toivottavasti ei nyt kaikki osoita mieltään lapselle! Hänenkin kesä epäonnistui.

Toki olisi isän vuoro, mutta jos ei suostu perumaan koko perheensä reissua tai lähettämään puolisoa lasten kanssa keskenään, ei voi pakottaa. Riitaa tiedossa teki niin tai näin. 

Miksi ei isää voisi pakottaa ihan kuten äidinkin tuntuu voivan pakottaa? Yhteishuoltajuus kai kyseessä.

Koska laki on mikä se on.

Jos kumpiksan vanhemmista ei hoida lasta, soitto sosiaalipäivystykseen ja hän menee lastenkotiin. Tämä kannattaa kkertoa myös sille toiselle vanhemmalle.

Sanoisin, että sossusta ei kyllä tipu apua, eikä kuulukaan, vanhemmille, jotka haluavat lapsen lastenkotiin jotta pääsevät matkalle.

Vierailija
104/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byäääää!

Ei tohon nyt muuta oikein voi.

-ihme uhritujia avuttomuuksia olette sinä ja sun eksä.

Kapuloita vaan  toisillenne pistätte.

-yhdessä teitte ja saitte lapsen yhdessä ratkokaa tuo ongelma. On se teidän kummankin, eikä vaan sen, jonka luona lapsi nyt olisi sattunut olemaan.

Nyt onneaan pakko tehdä yhteistyötä.

Vierailija
105/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen toinen vanhempi olisikin ollut erosta lähtien poissa lapsen elämästä, niin olisin varmasti järjestellyt oman elämän kuviot erilailla. Meillä on kuitenkin ollut jo monen vuoden ajan ihan toimiva systeemi, minä olen varmasti kantanut enemmän vastuuta, mutta ex on myös ollut mukana aktiivisesti. Siksi olen esimerkiksi voinut ottaa vastaan työn, jossa on enemmän vastuuta ja työmatkoja ja olen voinut aloittaa uuden suhteen myös. Jos olisin totaali yh niin varmasti olisin etukäteen varautunut erilailla tälläisiin vastoinkäymisiin kuin nyt. Siksi minun ymmärrykseen ei nyt mene miksi ex yhtäkkiä yrittää loikata vapaamatkustajaksi. 

Ap

Ymmärrän ja tuo on totaalisen peestä ja väärin! Mutta maailma on täynnä vääryyksiä ja silloin sun täytyy itse ottaa se vastuu ja varsinkin miettiä mitä itse haluat välittää lapsellesi (että onko hän riippakivi ym.) nyt kun näit, että eksäsi ei sitoudu lapsen hoitoon, tee varasuunnitelmat seuraavallekin lomille. Todella veemäistä, mutta itse ollut samassa tilanteessa. Tärkeintä on nyt kuitenkin lapsen tunteet, ei teidän vanhempien. Tärkeintä on, ettei lapsi tunne olevansa heittopussi, jota kukaan ei halua, kun kaikilla on kalenterit täynnä omia menoja. 

Vierailija
106/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme nillitystä.

Pistäkää energianne tuon ongelman ratkomiseen.

Vierailija
107/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida itse, työtön pökäle.

Vierailija
108/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää tuollaiset avuttomaksi heittäytyvät mukamas-aikuiset.

Vierailija
109/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiv. sulla on sen kieltäytymisestä tallenne, jota voit käyttää kun vaadit yksinhuoltajuutta. Jos toinen vanhempi ei viitsi hoitaa, hän vain maksaa elarit eikä ulise tapaamisoikeuksista.

Vierailija
110/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottais töihin sua enkä sun eksää. Teiltä puuttuu ongelmanratkaisutaidot- tai ne on tosi heikot.

Vierailija
111/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen toinen vanhempi olisikin ollut erosta lähtien poissa lapsen elämästä, niin olisin varmasti järjestellyt oman elämän kuviot erilailla. Meillä on kuitenkin ollut jo monen vuoden ajan ihan toimiva systeemi, minä olen varmasti kantanut enemmän vastuuta, mutta ex on myös ollut mukana aktiivisesti. Siksi olen esimerkiksi voinut ottaa vastaan työn, jossa on enemmän vastuuta ja työmatkoja ja olen voinut aloittaa uuden suhteen myös. Jos olisin totaali yh niin varmasti olisin etukäteen varautunut erilailla tälläisiin vastoinkäymisiin kuin nyt. Siksi minun ymmärrykseen ei nyt mene miksi ex yhtäkkiä yrittää loikata vapaamatkustajaksi. 

Ap

Jos kaikki on ollut hyvin, niin ehkä turha tehdä tästä asiasta sitten näinkin iso. Saatte hyvän riidan tästä aikaiseksi ja sen jälkeen ne ongelmat vasta alkaakin. He toki haluavat lähteä matkalle, koska ovat odottaneet lomamatkaa, siihen on laitettu kuluja ja ex tietää, että lapsella on luonasi hyvä olla. Mielestäni varsin inhimillistä. Varmaan ex peruisi matkan, jos alat sitä todella vaatimaan. Hän kuitenkin vaikuttaa yhteistyökykyiseltä.

Lapsellehan tämä on suurin pettymis ja saattaa aistia vielä jännitteen minkä tilanne toi. Isä voisi luvata lapselle uuden reissun vaikka syyslomalle. Kohde voi olla eri. He voisivat tehdä sen kaksin, jos koko uusperheen voimin on liian haastavaa. 

Vierailija
112/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen isä maksaa lapselle hoitajan kotiinne sille ajalle jonka lapsen piti olla hänen kanssaan. Sukulainen, hänen kaverinsa tai täysin ulkopuolinen henkilö tähän. Voisiko esim miehen äiti hoitaa lasta? Lapsi ei voi matkalle lähteä ja eikä miehen tarvitse reissuaan perua. Sä joudut siirtämään sun ja puolisosi minilomaa, mutta sun kotivakuutus/lapsen tapaturmavakuutus todennäköisesti korvaa tämän. 

Vierailija
113/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi rukka.

Heittopussi.

Vierailija
114/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan utopiaa ylipäätään suunnitella mitään lomia toiselle mantereelle kolmen pienen lapsen kanssa. Aina joku sairastuu, eikä tuon ikäiset muutenkaan kaipaa noin eksoottisia reissuja.

Vierailija
115/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku nuori avuksi ja kulut puoliksi! Siinä se!

Vierailija
116/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimisitte jos asuisitte saman katon alla . Olettaen, että lapsia olisi sama määrä 3 ? . 

Kaikki jäävät kotiin / toinen vanhempi + 2 tervettä lasta matkustaa ( mikäli 1 aikuinen selviää heidän kanssaan  ? 

Shit happens , ei voi mitään. Myötätuntoni on sen kipsi koiven puolella. 

Oikea vertaus olisi, että miten hoitaisitte polyamorisessa perheessä, jossa on kolme vanhempaa ja kolme lasta, ja yksi vanhemmista ei muutenkaan olisi ollut edes lähdössä koko reissuun. Kuka muka äänestää, että se kotiin jäävä aikuinen voisi pilata ihan kaikkien loman? Eihän kukaan niin tuossa tilanteessa tekisi.

Vierailija
117/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reissun ajaksi hoitaja muutamaksi tunniksi päivässä, kun olet töissä? 

Moni opiskelija olisi onnessaan, jos jäi ilman kesätöitä.

Ja ex maksaa, koska ei halua itse hoitaa lasta omalla vuorollaan.

Vierailija
118/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni eronnut tekee sen virheen että kieriskelee raivon tunteissaan, kun ex ei kanna täyttä vastuutaan vanhempana. Voin omasta kokemuksesta kertoa että se ei auta. Siitä tulee vain huonompi olo. Ennemminkin kannattaa alkaa järjestellä asioita nopeasti. 

Erokin on voinut tulla alunperin vaikka sen vuoksi, että exä ei ole tehnyt tarpeeksi kotitöitä. Mutta tuossa tilanteessa ero tuskin auttaa asiaa, jos muut asiat on ollut kunnossa.

Vierailija
119/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"...osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä."

Pyydä näitä sukulaisia avuksi. 

No ei mun sukulaisilla ole koko kesää mahdollista auttaa, ovat jo tosi paljon auttaneet, että alkukesä saatiin järjestettyä. Enkä kyllä ymmärrä miksi mun suvun pitäisi taas rientää apuun kun lapsen toisen vanhemman vastuuvuoro on alkanut.

Kriittisessä tilanteessa se auttaa joka siihen pystyy. Lapselle kävi vahinko. Lasten kanssa tulee varautua tälläisiin.

Vierailija
120/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se ex vaan hylkää lapsensa uuden perheen tieltä. Lapselle pettymys jo se, ettei pääse matkalle, mutta siihen lisänä vielä toinen vanhempi toteaa ettei halua viettää aikaa ramman kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän