Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
61/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei isää voisi pakottaa ihan kuten äidinkin tuntuu voivan pakottaa? Yhteishuoltajuus kai kyseessä.

Olettaisin, että ap on lähihuoltaja. Lähihuoltajan voi aina pakottaa ottamaan vastuun lapsista. Etä voi tehdä mitä huvittaa eikä siitä seuraa mitään sanktiota. 

Vierailija
62/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei isää voisi pakottaa ihan kuten äidinkin tuntuu voivan pakottaa? Yhteishuoltajuus kai kyseessä.

Olettaisin, että ap on lähihuoltaja. Lähihuoltajan voi aina pakottaa ottamaan vastuun lapsista. Etä voi tehdä mitä huvittaa eikä siitä seuraa mitään sanktiota. 

Varmaan niin, jos mitään kunniantuntoa isänä ei ole. Jos olisin lapsen isä, yrittäisin viettää lapsen kanssa mahdollisimman hauskan viikon kotimaassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta vapaata ei noin vain oteta ja varsinkaan kesälomakaudella.

Nämä on ikäviä asioita. Huolehtisin, että tieto menee lastenvalvojalle kirjattavaksi vastaisuuden varalta. Isältä todellinen laiminlyönti. Oikeastaan heitteille jättö, jos virallisesti on sovittu miten lapsi on vanhempien luona eikä isä vuorollaan hoida. 

Vierailija
64/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomana huutelen täältä kauempaa. Mun mielestäni selvä juttu, toinen vanhempi (eli ei ap) peruu oman matkansa ja jää lapsen kanssa kotiin. Hänen puolisonsa ja kaksi muuta lasta lähtevät matkalle tai eivät lähde, ihan miten päättävät. Muutoinhan tämä lapsi ei pääse juuri lainkaan olemaan toisen vanhempansa kanssa koko kesänä. Peruutusturva olisi pelastanut tältä tilanteelta, mutta se on myöhäistä nyt. Ja lapselle tehtävä selväksi, että mikään ei ole hänen vikansa.

Vierailija
65/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruisiko ex matkan jos yhteisillä lapsilla olisi jalka kipsissä? Ei varmasti, vaan koko sakki lähtisi lentoon. Ikävää ensimmäisen liiton lapselle, että kohdellaan toisen luokan kansalaisena.

Vierailija
66/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsettomana huutelen täältä kauempaa. Mun mielestäni selvä juttu, toinen vanhempi (eli ei ap) peruu oman matkansa ja jää lapsen kanssa kotiin. Hänen puolisonsa ja kaksi muuta lasta lähtevät matkalle tai eivät lähde, ihan miten päättävät. Muutoinhan tämä lapsi ei pääse juuri lainkaan olemaan toisen vanhempansa kanssa koko kesänä. Peruutusturva olisi pelastanut tältä tilanteelta, mutta se on myöhäistä nyt. Ja lapselle tehtävä selväksi, että mikään ei ole hänen vikansa.

Juuri näin!

Vierailija
67/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja tilanne, yrittäisin jonkinlaista kompromissia tuossa rakentaa. Tuntuu myös kohtuuttomalta perua monen ihmisen loma yhden takia. Toisaalta, jos lapsi jää sinulle, isän pitäisi hoitaa hoitaja työpäivien ja sinun matkasi ajaksi.

Jos matka kestää useamman viikon, voisiko isän kanssa sopia, että hän lähtee reissuun vain viikoksi? Tällöin kustannettavaksi tulee yksi ylimääräinen lento.

Tai jos isä voisi hommata hoitajan vähintään sinun reissusi ajaksi? Ja ottaa lapsen sitten pidemmäksi pätkäksi luokseen reissun jälkeen, jotta voi viettää hänen kanssaan aikaa.

En lähtisi riitelemään, tilanne on kurja kaikille. Toki isän pitäisi aktiivisesti etsiä hoitajaa, jos aikoo sinulle jättää lapsen. Mutta lapsen etu on se, että hänestä ei tule kiistakapulaa.

Vierailija
68/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten toimisitte tilanteessa, jossa molemmat vanhemmat olisivat töissä ja lapsella jalka poikki? Kuka silloin hoitaisi?

Toinen jää lapsen kanssa tilapäiselle hoitovapaalle, vedotaan sukulaisiin tai palkataan hoitaja.

-ei Ap

Eli samaa voisi soveltaa tähän tilanteeseen.

Vierailija
69/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheelle (ydinperhe) kävi noin, lapselle käsi pakettiin juuri ennen rantalomaa. Isä jäi kipsilapsen kanssa kotiin, äiti lähti kahden muun kanssa reissuun. Vakuutus korvasi lapsen ja yhden aikuisen matkan.

Jos tämä kyseinen perhe on menossa jonnekin Euroopaan, kyllähän isä ja lapsi voivat sinne mennä vaikka junalla perässä. Toki matkaan menee sitten se puolitoista päivää.

Muutoin kuuluttaisin apuun isän puolen sukulaisia. Joka tapauksessa on isän velvollisuus hommata lapselle hoito reissun ajaksi. (Olettaen siis että ex-puoliso on isä.)

Vierailija
70/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruisiko ex matkan jos yhteisillä lapsilla olisi jalka kipsissä? Ei varmasti, vaan koko sakki lähtisi lentoon. Ikävää ensimmäisen liiton lapselle, että kohdellaan toisen luokan kansalaisena.

Lapsi ei saa lääkäriltä lentolupaa.

Vierailija
71/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei muuta ratkaisua ole tiedossa, niin ainoa oikea ratkaisu tähän on, että isä jää lapsen kanssa kotiin. Jos isän puoliso ei halua lähteä matkalle yksin muiden lasten kanssa, ottaa siskon/äidin/ystävän mukaan. Kipsin saanut lapsi lähtee isän kanssa lomalle myöhemmin.

Nämä on kurjia tilanteita, joissa joutuu väkisinkin säätämään.

Vierailija
72/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ottaa palkatonta tai palkkaa hoitajan, isä osallistuu kustannuksiin? 

Elämässä sattuu ja tapahtuu, suunnitelmia joutuu muuttamaan. Ei ole lapsen syy. Toivottavasti ei nyt kaikki osoita mieltään lapselle! Hänenkin kesä epäonnistui.

Toki olisi isän vuoro, mutta jos ei suostu perumaan koko perheensä reissua tai lähettämään puolisoa lasten kanssa keskenään, ei voi pakottaa. Riitaa tiedossa teki niin tai näin. 

Koska laki on mikä se on.

Jos kumpiksan vanhemmista ei hoida lasta, soitto sosiaalipäivystykseen ja hän menee lastenkotiin. Tämä kannattaa kkertoa myös sille toiselle vanhemmalle.

Vierailija
73/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa.

Vierailija
74/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen vanhempi ei suostu tekemään asioita muulla lailla niin jossain vaiheessa on tunnustettava että hän muuta mieltään. Ja alettava haalia kokoon auttamaan tuttuja, kummeja, sukulaisia, tuttujen teinejä jne. Ja kai ap:n kumppanikin voi auttaa esim. työmatkojen aikana?

Vierailija
75/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai saa.

Ap:n mukaan ei.

Vierailija
76/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen isän pitäisi perua oma matkansa ja olla kotona oman lapsensa kanssa. Se on sitten isän vaimon oma päätös, että haluaako hän lähteä matkalle kolmistaan lastensa kanssa vai peruuko hänkin matkansa.

Vierailija
77/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni eronnut tekee sen virheen että kieriskelee raivon tunteissaan, kun ex ei kanna täyttä vastuutaan vanhempana. Voin omasta kokemuksesta kertoa että se ei auta. Siitä tulee vain huonompi olo. Ennemminkin kannattaa alkaa järjestellä asioita nopeasti. 

Vierailija
78/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen vanhempi ei suostu tekemään asioita muulla lailla niin jossain vaiheessa on tunnustettava että hän muuta mieltään. Ja alettava haalia kokoon auttamaan tuttuja, kummeja, sukulaisia, tuttujen teinejä jne. Ja kai ap:n kumppanikin voi auttaa esim. työmatkojen aikana?

Miksi on vain ap:n velvollisuus haalia kissankaimoja, miksei ex yritä käydä läpi omia tukiverkkojaan?

Vierailija
79/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni eronnut tekee sen virheen että kieriskelee raivon tunteissaan, kun ex ei kanna täyttä vastuutaan vanhempana. Voin omasta kokemuksesta kertoa että se ei auta. Siitä tulee vain huonompi olo. Ennemminkin kannattaa alkaa järjestellä asioita nopeasti. 

Kumman pitää järjestellä asioita, aloittajan vai exänsä?

Vierailija
80/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät halua eikä osaa ajatella lapsensa etua koskaan. Niin röyhkeitä juttuja olen kuullut ja myös omat lapseni sen kokivat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme