Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi sairastui ennen lomaa ex kieltäytyy hoitamasta

Vierailija
13.07.2025 |

Siis enpä olisi uskonut kirjoittavani tätä, mutta.. meillä alakoulu ikäinen lapsi exän kanssa, ollaan jo useampi vuosi jaettu huoltajuus ja ihan ok on mennyt, ollaan pystytty kommunikoimaan ja välit ihan perus hyvät. Exällä uusi perhe ja kaksi pienempää lasta, mulla myös uusi kumppani, mutta ei asuta yhdessä. 

Lapsi on siis ollut loman alun tähän asti mun kanssa, pidin töistä lomaa, reissattiin ja osan aikaa lapsi oli mun sukulaisten luona, ettei tarvinnut olla yksin päiväsellä. Mulla jatkui nyt työt ja lapsen oli tarkoitus viettää loppu loma exän perheen kanssa, he ovat varanneet ulkomaan matkan, aika pitkät lennot, on suunniteltu jo talvesta lähtien. No nyt reilu viikko ennen kuin heidän on tarkoitus lähteä, lapsi mursi jalkansa. Koko jalka kipsissä, kepeillä pääsee just ja just könkkäämään. Lääkäri ei suosittele mitään lentoja saati lomaa jossain ulkomailla jne. Lapsi surun murtama, oli odottanut niin paljon tätä.

Nyt exä on sitä mieltä, että lapsi jää mun hoitoon ja hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle, kaikki maksettu ja buukattu, uusi puoliso ei halua lähteä yksin heidän kahden lapsen kanssa. Minulla se ongelma, että olen töissä, mulla ei ole järjestää lapselle hoitoa, ei voi olla jalka paketissa yksin kotona kaiket päivät. Mulla myös kaksi yön yli työmatkaa. Lisäksi olen elokuun alussa varannut ja maksanut mun puolison kanssa yhteisen miniloman. Ja olen siis jo ollut koko loman tähän asti lapsen kanssa ja hän myös odottaa, että pääsisi viettämään aikaa toisen vanhemman kanssa. 

Ex ei liikahda pätkääkään, pitää kiinni siitä, että hän lähtee uuden perheensä kanssa lomalle. Mitä voin tehdä?? Mietin yhteydenottoa johonkin sossuun tms (mihin?), jos ei pystytä tätä selvittämään. 

Kommentit (580)

Vierailija
141/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi exän uusi on niin kädetön ettei pärjää kahden oman lapsensa kanssa?

Miksi sinne matkalle on väkisin lähdettävä, jos yksi puuttuu porukasta? Muut lapset todnäk niin pieniä, etteivät edes muista matkasta mitään jälkeenpäin.

Varmaan kun matka on varmasti maksanut yli 10000€ niin haluaisivat ettei kaikkien matka menisi pilalle. Sillä yhdellä on myös toinen vanhempi (normaalisti ihminen tarjoutuisi itse vapaaehtoisesti olemaan lapsen kanssa)

Kuka hullu harrastaa tuollaisia matkoja ilman kunnon peruutusturvia?

Vierailija
142/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi kukaan ei ajattele sitä kipsijalkaa?

Mieheni sai aikoinaan traumoja pienenä,kun joutui mummon ja vaarin hoitoon vanhempien lähdettyä lomalle. Pelkäsi, etteivät ikinä tule takaisin. En suosisi mitään ulkopuolisia hoitajia.

Et suosi ulkopuolisia hoitajia koska miehelläs on traumoja.. ei helv

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi exän uusi on niin kädetön ettei pärjää kahden oman lapsensa kanssa?

Miksi sinne matkalle on väkisin lähdettävä, jos yksi puuttuu porukasta? Muut lapset todnäk niin pieniä, etteivät edes muista matkasta mitään jälkeenpäin.

Varmaan kun matka on varmasti maksanut yli 10000€ niin haluaisivat ettei kaikkien matka menisi pilalle. Sillä yhdellä on myös toinen vanhempi (normaalisti ihminen tarjoutuisi itse vapaaehtoisesti olemaan lapsen kanssa)

Kuka hullu harrastaa tuollaisia matkoja ilman kunnon peruutusturvia?

Kyllä kai siihen peruutukseenkin joku painava syy tarvitaan.

Vierailija
144/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittääkö joku oikeasti, että neljän ihmisen ulkomaanmatka pitää perua siksi, että yksi on jalkapuoli, eikä pääse mukaan ja tulee paha mieli.  Nyt koko tiimi miettimään rakentavasti, kuka hoitaa lasta, kun vanhammat ei voi

Vierailija
145/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että jatkossa hoidat vanhemmuutesi oikeilla kohtaamisilla:

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Sä jaksat tätä rusinat pullasta -tarinaa tulla kertomaan vuosi toisensa perään. Entä jos äiti käyttäytyisi samoin ja 90% ajasta kukaan ei piittaisi teidän lapsista kun ne ei pidemmän päälle olekaan niin kivoja?

Nämä on tosiaan ihan naurettavia ajatuksia vanhemmuudesta. Sille toiselle jää kaikki urakka kasvatukseen ja asioiden järjestämiseen. Itselläni meni aikoinaan pelkästään pari tuntia  päivästä opettamiseen, kun lapsella on lukihäiriö. Autoin koko peruskoulun ajan. Tämän lisäksi kaikki muu. Kyllä ne nuoret saa sieltä huoneesta pois, kun näkee vaivaa. Yhtälailla  teinejä voi kysyä silloinkin kahville, leffaan, pelaamaan lautapelejä, tennistä, laskettelemaan, patikoimaan jne. Pelkästään laiskuus on usein tälle este. Saattavat vastustella välillä, mutta pääsääntöisesti tykkäävät lopulta kuitenkin.

Vierailija
146/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että jatkossa hoidat vanhemmuutesi oikeilla kohtaamisilla:

Etäisän näkökulma: meistä tuli lasten kanssa paljon läheisemmät, kun alettiin tavata vartavasten silloin kun huvittaa. Nähdään lyhyemmin mutta tiheämmin. Jutellaan paljon enemmän asioista. Ennen ne tuli luokseni ja linnoittautui huoneisiinsa, nyt käydään syömässä, kahviloissa jne. ja kohdataan oikeasti. Äitinsä pisti hanttiin myös ja yritti jopa lastensuojeluilmoitusta tehdä.

Eli sälytit vastuun lasten arjesta puhtaasti lasten äidille. Olet kehuskellut tällä jo monessa eri ketjussa etkä tajua edes hävetä.

Vierailija
147/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävintä tässä on lapsen pettymys. Jo ilman odotetun lomamatkan peruuntumistakin jalan murtaminen keskellä lomaa on tosi ikävää tuon ikäiselle. Lisäksi lapsen piti olla sairaalassa alkuun ja nyt on lääkkeet, nukkuu huonosti, jalkaa särkee ja tylsistyttää ym ym. Tähän kun lisää sen, että on odottanut viikkotolkulla että saa viettää aikaa toisen vanhempansa kanssa ja vieläpä lomamatkalla.. ja nyt joutuu vierestä katselemaan kun uudet lapset lähtevät hänen vanhempansa mukana sinne. Ja se että tämä kaikki jää mun hoidettavaksi. Käytännön järjestelyt varmaan jotenkin saa hoitumaan, tottakai lapsi menee töiden edelle. Mutta joudun kantamaan lapsen tunteet täällä yksin kaiken kaaoksen keskellä. Mulla myös voimat loppu, oli luonnollisesti itsellekin järkytys tuo koko onnettomuus enkä juuri nukkunut viikkoon. En vaan pysty ymmärtämään miten voi ihminen tietoisesti tehdä noin ikävän tempun omalle lapselleen. Ap

Vierailija
148/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamassa viestissä pallotellaan ajatusta siitä, että ap pitäisi lasta exän loman ajan JA KULUT TÄSTÄ PUOLIKSI. Miksi ap:n olisi maksettava kun ex on kyvytön keksimään muita vaihtoehtoja kuin hylkäämään lapsensa?

Vierailija
149/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea vertaus olisi, että miten hoitaisitte polyamorisessa perheessä, jossa on kolme vanhempaa ja kolme lasta, ja yksi vanhemmista ei muutenkaan olisi ollut edes lähdössä koko reissuun. Kuka muka äänestää, että se kotiin jäävä aikuinen voisi pilata ihan kaikkien loman? Eihän kukaan niin tuossa tilanteessa tekisi.

Niin, tai ihan tavallisesta ydinperheestä toinen aikuinen lähdössä lasten kanssa reissuun ja toinen aikuinen jäämässä kotiin töihin. Yksi lapsista sairastuu ja totta kai kaikkien reissu perutaan, ettei töitä tekevän vanhemman elämä häiriinny?

Lasta harmittaa reissun peruuntuminen totta kai, en ymmärrä, miksi pitää nyt sit samaa harmia levittää koko perheeseen. Etävanhemmalla toki soisi olevan nyt merkittävä rooli siinä, kuinka huolehditaan, että jalka isossa kipsissä oleva lapsi pärjää kotona työpäivien ajan. Ja tietysti pitää suunnitella, miten  lapsi saa sitten viettää aikaa myös toisen vanhempansa kanssa.

Mä en ymmärrä tällaista, että aikuiset laskevat, montako päivää ja kenen vuoro pystymättä joustamaan yhtään ja keksimättä muita ratkaisuja. Varsinkaan, kun tilanne yleensä on ollut hyvä.

Vierailija
150/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ap hakee palkatonta, toinen vanhempi maksakoon hänelle menetetyn palkan.

Mistä lähtien oman lapsen hoitamisesta pitäisi palkkaa saada? 

Niin, voihan se ex myös jäädä lapsen kanssa kotiin ja hoitaa itse lapsensa.

Vierailija
151/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävintä tässä on lapsen pettymys. Jo ilman odotetun lomamatkan peruuntumistakin jalan murtaminen keskellä lomaa on tosi ikävää tuon ikäiselle. Lisäksi lapsen piti olla sairaalassa alkuun ja nyt on lääkkeet, nukkuu huonosti, jalkaa särkee ja tylsistyttää ym ym. Tähän kun lisää sen, että on odottanut viikkotolkulla että saa viettää aikaa toisen vanhempansa kanssa ja vieläpä lomamatkalla.. ja nyt joutuu vierestä katselemaan kun uudet lapset lähtevät hänen vanhempansa mukana sinne. Ja se että tämä kaikki jää mun hoidettavaksi. Käytännön järjestelyt varmaan jotenkin saa hoitumaan, tottakai lapsi menee töiden edelle. Mutta joudun kantamaan lapsen tunteet täällä yksin kaiken kaaoksen keskellä. Mulla myös voimat loppu, oli luonnollisesti itsellekin järkytys tuo koko onnettomuus enkä juuri nukkunut viikkoon. En vaan pysty ymmärtämään miten voi ihminen tietoisesti tehdä noin ikävän tempun omalle lapselleen. Ap

Älä nyt viitsi. Huono provo koko ketju.

Vierailija
152/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä ajattelit sossun asialle tekevän?

Vierailija
153/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lapset kestää pettymyksiäkin. Niitä vaan elämässä tulee vastaan. Älä vaan lankea siihen, että moitit nyt isää lapsen kuullen. Toteat lapselle, että lääkäri on nyt kieltänyt matkustamisen ja se olisi vaarallista ja sille ei nyt valitetravasti mitään voi ja matkoja tulee uusia. Suunnitelkaa jotain kivaa illoiksi, menkää leffaan ja terassille jäätelölle, pelatkaa korttia ja lautapelejä jne. Mitä hän toivookaan.

Vierailija
154/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapsiystävällisempi työpaikka, jossa ei ole työmatkoja. Elämä on niitä v*tun valintoja, ja oot valinnut tehdä lapsen. Tai oikeestaan paras, että talutat (tai kärräät, kun lapsi ei voi kävellä) sossujen päivystykseen ja sanot, että mä en tästä enää huolehdi, mulla on töitä. Saa laittaa adoptioon. On varmasti lapselle parempi. 

Vierailija
155/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä miten voi tehdä niin ikävän tempun lapselleen mutta samalla vaadit että hän tekee saman tempun muille lapsilleen. 

Mies on syytön siihen että lapsi teloi jalkansa.

Vierailija
156/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt kyllä dramatisoit tätä ihan liikaa. Pettymyksiähän elämässä tulee ja paljon vakavampiakin kuin jalan murtuminen ja yhden loman peruuntuminen. Moni meistä joutuu ihan jatkuvasti miettimään miten arjessa pärjää, kun ex lupaa ja peruu miten sattuu jatkuvasti. Tarkoituksenani ei ole kilpailla, vaan hieman herätellä todellisuuteen. Kyseessä on vain yksi lomamatka ja muuten olet saanut apua ja tukea lapsen kasvatukseen ja vielä muutakin tukiverkostoa taustalla. Mielestäni aika mukavasti on asiat.

Vierailija
157/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki lapsiystävällisempi työpaikka, jossa ei ole työmatkoja. Elämä on niitä v*tun valintoja, ja oot valinnut tehdä lapsen. Tai oikeestaan paras, että talutat (tai kärräät, kun lapsi ei voi kävellä) sossujen päivystykseen ja sanot, että mä en tästä enää huolehdi, mulla on töitä. Saa laittaa adoptioon. On varmasti lapselle parempi. 

Miksi ap:n pitäisi luopua työpaikastaan sen vuoksi, että ex ei halua luopua ulkomaan matkasta? Senkö vuoksi, että kaikki olettavat, että ap on nainen ja ex mies? 

Vierailija
158/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ydinperheessä matka todennäköisesti peruuntuisi. Mutta nyt, kun kyseessä ei ole ydinperhe, vaan toinen vanhempi on kotona, niin tuntuu vähän hassulta, ettei ap voi sitä omaa lastaan hoitaa. Että mieluummin pahoitetaan muidenkin lasten mieli ja pilataan heidänkin kesälomansa.

Alakouluikäinen pärjää työpäivän ajan ilman hoitajaa. Ei todellakaan tarvitse sukulaisia hätyytellä yhtään mihinkään. 

Voisiko lapsen isä keksiä lapselle hoitajan omista sukulaisistaan työmatkasi ajaksi? Kyllähän tuon järjesteltyä saa, kun vain tahtoa on. Ei luulisi, että oman lapsen kanssa vietetty aika niin hirveää on. Vai pistääkö nykyinen ukkosi hanttiin? Tietysti mukavampi, kun ei lapsi kuuntelemassa lemmenhetkiänne. 

Vierailija
159/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blaa blaa blaa. Siis lähes 160 kommenttia trollille.

Ootte te fiksuja. Ei voi muuta sanoa.

Vierailija
160/580 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt vieritetään useammassa viestissä asiaa apn syyksi ja hoidettavaksi, vaikka hoitovuoro on lapsen isällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi